tussentijds wegen. Een zegen of een vloek?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fpulles
    omgeturnd

• 15-02-2008
    • 1260
    • Eindhoven

tussentijds wegen. Een zegen of een vloek?

Tijdens een heerlijke keuvelmiddag bij een maat van me wist hij te vertellen dat ze bij hun verenigingswedstrijden tussentijds gingen wegen.

Dit zie je ook wel eens gebeuren bij marathon (12/24 uur) wedstrijden.

Nou heb ik stellig het idee dat dit je vangstresultaten kan beinvloeden. op het moment dat de vis losgelaten wordt na het wegen schieten ze; vooral de kleinere vis, alle kanten op. Mogelijk dus ook over je voerplek.

Ook heb ik " het gevoel", ik kan dit nergens op staven, of hard maken, dat je vangsten minder zijn als je de vis meteen weer laat gaan, dan dat ie in het leefnet beland.

Wat zijn jullie ervaringen / meningen hier over?

Frank
    oude hond kan ook trucjes leren
  • michelfet
    Newbie

• 30-08-2009
    • 22
    • gouda

hoi ,toevallig las ik vanmiddag ook een stukje erover dat er om de 6 uur gewogen gaat worden bij 12 uurs een 24 uurs ,,ben het met je eens dat het niet echt goed is voor de rest van de wedstrijd ,de vis vlucht en als ze over je voer plek gaan nemen ze de andere vissen ook mee ,denk dat je het kan vergelijken als je een grote vis lost op je voerplek en de rest van de vis mee trekt als die vis weg vlucht.....en ook het net uit het water trekken ,herrie op je plek en het terug plaatsen van je net is niet echt lekker,,,

groet michel
    groet michel

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Lijkt mij bij de 4 a 5 uurs wedstrijden totaal onnodig, als er veel vis verwacht wordt zou je wel twee leefnetten kunnen verplichten en de vis bv. om en om in het net doen.
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Ramon Ansing
        tsjah?
        • 27-06-2006
        • 760
        • Tolbert

Vorige jaar werd er hier in de buurt een nachtkoppel gehouden, er waren rond 9 uur al 2 koppels met 45 kilo vis. De wedstrijd werd gewonnen met ik meende 47 kilo. Door het koppel dat al 45 kilo had, ik heb een tijdje bij ze gezeten en ze hadden de vis er goed op en hebben en resterende 14 uur nog 2 brasems en een behoorlijke hoeveelheid niet tellende paling gevangen. En dat op een water van een kleine 50m breed, zeker weten dat dit kwam door het terug zetten van de vis. Ze moeten bij zulke wedstrijden ewoon 3 leefnetten verplichten met max 25 kilo per leefnet dan zie ik het probleem niet zo....

Reageer

• michelfet
          Newbie

• 30-08-2009
          • 22
          • gouda

over het algemeen is het bij elke 24 uurs verplicht 4 netten te hebben per koppel en dan ook de vis scheiden groot bij groot en klein bij klein ,en bij een 24 uurs op de amsteldrecht worden de netten na 12 uur verzegeld en moet je 4 andere netten gebruiken .,aar het zal ergens anders wel weer anders gaan

groet michel
          groet michel

Reageer

• henkus
            Met enige kennis...

• 23-12-2008
            • 457
            • hoogmade

Qua visvriendelijkheid in het geval van overvolle leefnetten kan ik me het wel goed voorstellen, zoals Ramon hierboven al vermelde kan het best voorkomen dat er veel vis langere tijd dicht op elkaar in een leefnet zit.

Het terugzetten van een grote hoeveelheid vis op een wedstrijdwater tijdens de wedstrijd zal wel degelijk invloed hebben op de vangst en ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet positief is!

In een ander topic op dit forum wordt het houden van zoetwatervis in aquaria besproken, het langer bewaren van vis in vers (buiten) water zou, met als vergelijk een aquarium, alleen maar als "beter dan" kunnen worden gezien.

Het zal eerder gaan om overvolle netten waarin de vis echt dicht op elkaar zit, voor het verloop van de rest van de wedstrijd zou ik eerder kiezen voor het meenemen en gebruiken van extra leefnetten (zo een enorme inves****** is het ook niet, en als je in staat bent om regelmatig een "paar ringen vol" te vissen zowieso een goede inves******)

Visonvriendelijk? als je je leefnet goed in het water uitlegt en de vis er netjes inzet zie ik niet in waarom het onvriendelijk zou zijn, eerder een plekje waar hij veilig en beschut bij kan komen van de vangst, de tijd van stalen netten ligt al een eeuwigheid achter ons, Klein? er zijn genoeg leefnetten in de handel waarmee je van de stof een goed gevulde hoerenkast jarenlang van kousen zou kunnen voorzien.

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Het maakt ook een heel verschil of het leefnet gestrekt ligt of langs een kade naar beneden hangt. Ook op stromend water al dan niet met scheepvaart is de vis veel onrustiger in het leefnet. Het beste is gewoon om een max. gewicht toe te laten per net.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• SvVoorden
                Sportvisser
                • 26-07-2002
                • 747
                • Woerden

Maximumgewicht per net vind ik heel betrekkelijk. Ik heb zelf netten van 4 en 5 meter lengte en daar kan prima 30 kg vis in zonder dat ze daar schade van ondervinden. Er zijn ook mensen met netten van 3 mtr. Ze moeten beginnen met een minimumlengte van 4 mtr.

Tussentijds wegen kan wel maar inderdaad terugzetten op dezelfde stek heeft erg veel negatieve invloed en zal meestal resulteren in het einde van je vangsten. Ik heb wel ooit gezien dat ze een grote aanhanger vol met water langs de kant reden en de vis hierin deden om ze vervolgens een eind verderop terug te zetten.

Maximumgewichten per net is de beste manier, alleen moet je dan soms wel 4 netten pp meenenem en zoveel heb ik er niet eens.
                Sjaak van Voorden

Reageer

• henkus
                  Met enige kennis...

• 23-12-2008
                  • 457
                  • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door SvVoorden
                  alleen moet je dan soms wel 4 netten pp meenenem en zoveel heb ik er niet eens.
                  Wat ik al zij, als je het verwacht waarom niet, heb je hem niet nodig laat je hem lekker op de kant, hij slijt niet dus het eventueele extra net dat je nagenoeg nooit gebruikt gaat jaren mee.

bovendien lees ik een helehoop over teruglopende vangsten dus is het een kwestie van tijd voordat we allemaal aan een mayonaise emmertje genoeg hebben.

Reageer

Working...