Aanschaf vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
    Dan ga ik eens kijken naar de Spro Cresta serie of Shimano. Ik zoek iets wat goed is en betaalbaar voor een recreatievisser. Het moet wel leuk blijven.
    Kijken alleen is niet echt genoeg als ik een nieuwe hengel koop,

Ik neem altijd eerst de tijd om te kijken wat er zoal in de handel is (ben je dus al mee bezig)
    daarna een avondje of zaterdag er voor uit trekken om bij mijn favoriete hengelsport winkelier te winkelen, omdat je er een bekent gezicht bent (vaste klant) wordt je waarschijnlijk beter geholpen dan bij een winkel waar ze je niet kennen, bovendien kan je de kennis van de verkoper beter inschatten (is hijzelf een roofvisser karpervisser of witvisser?)
    Informeer naar zijn ervaringen met breuk en service (hij verkoopt ook liever een hengel waar hij nooit last mee heeft dan eentje waarmee altijd problemen zijn, ook zijn contact met de verschillende leveranciers (vertegenwoordiger) kan goed of slecht zijn, goede vertegenwoordiger = goede service)

ik bouw 1 of 2 hengels op en kijk hoe ze aanvoelen( slap, strak, licht, degelijk, zwaar), en voelt deze "goed" danpas beslis ik of ik de hengel koop, of ik besluit nog even te wachten (Als ik besluit te wachten weet ik vaak al op de weg naar huis terug dat ik hem koop of niet, zal wel aan mij liggen)

dit gaat bij mij trouwens op voor alle "duurdere" producten.
    (mijn TV kocht ik met extra korting omdat de verkoper na 2,5 uur uitleg geven me toch echt niet met lege handen de winkel uit wou zien gaan, en ik wist al na 5 minuten in de winkel te zijn welke het zzou worden )

Reageer

• Amadeus
      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

Inderdaad, hengel met wel goed aanvoelen, jij bent tenslotte wel degene die er uren mee aan de wal mee moet zitten en de stok moet nogal een tijdje meegaan ( het liefst jaren ).
      Voor het bijbestellen (indien nodig) van hengeldelen zul je bij beide merken weinig moeite mee hebben.
      Let wel dat een hengeldeel wel prijzig is ten overstaan van de gehele hengel, maar sommige breuken zijn gelukkig wel zelf te repareren.
      En dan komt natuurlijk de volgende vraag............
      Kikkers of elastiek, maar dat lezen we dan wel weer
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Rolla
        Allroundvisser

• 03-05-2009
        • 2428
        • Ter Apel

@Henkus & Amadeus

Ik heb inderdaad al gekeken wat er in de handel is te krijgen is en heb gezien dat Spro en Shimano hengels hebben die bij mijn budget passen en dat Shakespeare en Albatros afvallen, omdat ze geen keus hebben en/of het geen ze hebben buiten het budget valt.

Morgenavond had ik gepland om even de Ara (ben hier vaste klant) te bezoeken om te zien wat zij kunnen leveren. Als er geschikte stokken bij zitten ga ik ze zeker even (laten) opbouwen om te voelen hoe ze in de hand liggen aangezien ik er inderaad uren mee aan de waterkant wil zitten. Daarnaast zal ik zeker even informeren hoe het zit met de verkrijgbaar van reserve delen en topsets, want ik wil wel iets waar ik jaren plezier van kan hebben.

Mochten reserve delen te duur zijn in verhouding tot een complete hengel dan ik in de toekomst altijd nog zo'n stok er bij aanschaffen als hij ergens goedkoop te verkrijgen is of eventueel 2dehands. Kan een optie zijn om de levensduur van de hengel te verlengen lijkt mij?

Elastiek of kikkers daar ga ik mij nog even in verdiepen. Elastiek heeft het nadeel dat ik tuigen moet maken van verschillende lengtes. Met kikkers kan ik de lengte van het tuig makkelijk inkorten. Echter met elastiek kan ik dunner vissen en grote vis wat makkelijker drillen doordat je het elastiek dan laat werken i.p.v. je hengel.
        Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
          • 1626
          • Westerlee

Elastiek of kikkers daar ga ik mij nog even in verdiepen. Elastiek heeft het nadeel dat ik tuigen moet maken van verschillende lengtes. Met kikkers kan ik de lengte van het tuig makkelijk inkorten. Echter met elastiek kan ik dunner vissen en grote vis wat makkelijker drillen doordat je het elastiek dan laat werken i.p.v. je hengel.
          Haha, ik verwachte die vraag al.
          Heb er zelf ook mee gezeten.
          Ik viste in het verleden altijd met kikkers, en inderdaad een vast tuigje en je kon verlengen en inkorten zoveel je wilde.
          Doch gezien ik er 1 vast tuigje erop had zitten was het verwisselen van lijn bezetting een ramp, wat resulteerde dat ik dus doorviste.
          2 jaar geleden ben ik overgestapt naar elastiek, diverse tuigjes gemaakt hartstikke leuk.
          De gedachte ging ook uit en de verhalen gingen er ook van uit dat je veel dunner kon gaan vissen en er veel zwaardere vis kon vangen.
          Ik ben dus dunner gaan vissen, maar de substantiele zwaardere vis moet ik nog steeds zien ( brasem van rond de 60 cm ving ik ook wel zonder stiek ).
          Zeelt kon ik ook altijd wel te pakken krijgen.
          De dril is mooier dan zonder stiek, en duurt ook iets langer, maar daar en tegen verspeel je wel veel tijd en stress je de vis langer dan nodig.
          Ook vind ik het lastiger als je je vastgehaakt hebt aan de bodem, zonder stiek was het een eenvoudige ruk en de onderlijn brak, dat is met stiek van de baan ( je moet de gehele stok naar achteren halen en dan proberen je stiek te pakken of je stiek tot de max belasten net zolang tot het onderlijntje het begeeft (p.s. het doet zeer als je de connector tegen je klauwen aankrijgt, dus even een doek om je hand).
          Stiek behoeft ook meer onderhoudt en controle, en zekers één maal per jaar geheel vervangen.
          De dikte van de lijn, ach weet niet, ik viste voorheen altijd met 12/100 en geen onderlijn, nu heb ik 12/100 met 10/00 onderlijn ik denk dat lijnbreuk bij die dunne onderlijnen wel meevalt.
          Het opvangen van de harde klappen gebeurt inderdaad eerst door de stiek en dan pas door de hengel, maar ik denk dat de meeste hengels, zo niet alle, wel dusdanig zo gebouwd zijn dat deze die klappen wel aankan.

Als je met kikkers gaat, kun je ook diverse tuigen gebruiken ( eigenlijk de zelfde ) doch dien je wel een toprubber op je lijn, boven je pen te plaatsen, je lijn wikkel ( indien nodig) je dan een paar slagen om je kikkers, dan schuif je de toprubber omhoog en bevestigd deze aan je top.
          Net zo handig en net zo vlot uitwisselbaar als met stiek.

Dus alle beide heeft zijn voor en zijn tegen, ik zelf heb bij mijn spro 1 top met stiek en 1 top met kikkers.
          Maar voor mij zelf zit ik steeds meer te denken om weer geheel terug te gaan naar de kikkers.

Weer een heel verhaal, maar je kunt dan voor je zelf de voor en/of nadelen overwegen en je keus maken.
          Hoe het ook zij, we zien je straks wel zitten met een nieuwe stok......
          Aangepast door Amadeus; 03-03-2010, 12:27.

Reageer

• † Frederik de Belder
            [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
            • 13-01-2003
            • 5730
            • Niel (België)

De dikte van de lijn, ach weet niet, ik viste voorheen altijd met 12/100 en geen onderlijn, nu heb ik 12/100 met 10/00 onderlijn ik denk dat lijnbreuk bij die dunne onderlijnen wel meevalt.
            Het opvangen van de harde klappen gebeurt inderdaad eerst door de stiek en dan pas door de hengel, maar ik denk dat de meeste hengels, zo niet alle, wel dusdanig zo gebouwd zijn dat deze die klappen wel aankan.

Als je met kikkers gaat, kun je ook diverse tuigen gebruiken ( eigenlijk de zelfde ) doch dien je wel een toprubber op je lijn, boven je pen te plaatsen, je lijn wikkel ( indien nodig) je dan een paar slagen om je kikkers, dan schuif je de toprubber omhoog en bevestigd deze aan je top.
            Net zo handig en net zo vlot uitwisselbaar als met stiek.

Ooit al eens gevist met connector op de top in plaats van met kikkers of stiek???

Voordeel is dat de vis op de volledige stok trekt, net als bij de stiek.
            Bij kikkers trekt hij alleen op het gedeelte tot waar de kikkers staan.
            Nadeel is natuurlijk de je lijnen in verschillende lengtes moet maken zoals bij de stiek. Resultaat is ongeveer hetzelfde als met de stiek.
            Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
            http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Hoi, Frederick
              Connector rechtstreeks op de top, ik heb daar al iets over gelezen, doch ontgaat mij de logica.
              Als ik met elastiek werk en deze wordt aangespannen, dan vangt in de eerste instantie de elastiek de krachten op van de vis.( vandaar dus ook bij de dril de hengeltop richting de vis laten wijzen, om het elastiek zijn werk te laten doen) zodra ik de stok zijwaards beweeg dan neemt de stok de belasting over van de stiek.
              De stiek wordt dan afgeremt.

Met kikkers, mits goed opgespannen m.a.w vanaf de kikkers gezien, de lijn omwikkelen tot aan de top ( om het pijl en boog effect te voorkomen ). wordt volgens mij dezelfde kracht verdeelt over de gehele top en zo ook over de hengel.

Als ik nu alleen een connector plaats op de top en daaraan de lijn bevestig, komt er dan niet teveel kracht op die bevestiging wat kan resulteren tot breuk of erger nog, breuk in de zelfde top als ik te dikke nylon gebruik?

Reageer

• Rolla
                Allroundvisser

• 03-05-2009
                • 2428
                • Ter Apel

Met de oude hengel viste ik ook met kikkers, zo'n buisje, en wikkelde de lijn net zolang om de kikkers tot de tuig de lengte had van 4 hengel delen. Dus ongeveer 4 meter. Verder wikkel ik de lijn om de top en schuif daarna aan het einde een rubbertje over de top. Precies zoals jullie beschrijven.

Qua tuigen ben ik m.b.v. dit forum tot het volgende gekomen:
                -Tuigen voor allround gebruik met hoofdlijn van 12/00 en een 10/00 onderlijn met haakmaatje 16. Tuigen zijn voorzien van dobbers met een dunne antenne en een gewicht van 0,6 t/m 1,0 gram.
                -Mocht ik gericht op brasem en zeelt willen vissen dan heb ik 2 tuigen, waarvan 1 met een 0,8 grams dobber en de andere met een 1 grams dobber. Beide dobbers hebben een dikke antenne. Qua hoofdlijn heb ik dan 14/00 met een 12/00 onderlijn voorzien van haakmaatje 12 of 10.

Alle tuigen hebben ongeveer een lengte van 6 meter. Het makkelijkste is om gewoon met kikkers te blijven vissen dan kan ik mijn nieuwe tuigen gebruiken zonder ze aan te hoeven passen. Als je vast aan de bodem zit dan heb ik je inderdaad met elastiek een probleem.

Ik neem dat je de kikkers vast op de hengel hebt gemonteerd?

Lastige materie elastiek of niet. Ik heb een aantal punten op een notitieblaadje geschreven, zodat ik morgen genoeg te vragen heb als ik de Ara bezoek.
                Aangepast door Rolla; 03-03-2010, 21:27.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

Kikkers op een tulle ( buis ) gewoon vergeten, gewoon vastzetten ( of laten zetten ) op de topdeel.
                  Beetje visboer doet dit wel voor jou......
                  Je keus van pennen is ook wel ok, gewicht tussen de 0,5 en de 1,5 gram.
                  Model van je pennen is afhankelijk an het type water en weersomstandigheden ( stromend, stilstaand, harde wind enz.)
                  Ikzelf prefereer "alround pennen" doch moet er wel bij zeggen dat echte alround pennen niet bestaan,
                  doch slechts inzetbaar in de meeste omstandigheden.
                  Mijn pennen hebben een koolstof kern, (de stalen zijn ook goed,
                  maar daar heb ik steeds ruzie mee.)en hebben een kort bol cq peervormig drijflichaam.

Zie voorbeeld.

De mooie kleuren van een dobber maakt niet zoveel uit doch wel de kleur van de antenne, dit omtrend de zichtbaarheid bij het lichtinval aan het water.
                  Let wel als je zelf je tuigjes gaat maken dat je tuigenplankjes langer zijn dan je dobbers.
                  Maak je tuigjes niet al te kort, iets te lang is geen ramp dat kan je altijd inkorten of met kikkers inbinden, maar te kort dan moet je weer een stuk erbij knopen.
                  Voor onderlijnen zou ik gewoon een klein assortiment nemen met verschillende haakgrotes en verschillende lijndiktes, uiteraard niet dikker dan je hoofdlijn.
                  Je kunt er ook voor kiezen om rechtoerechtaan te vissen, dus geen onderlijn maar de haak rechtstreek te bevestigen aan je hoofdlijn.
                  En dan is het zaak om je tuigjes goed uit te loden en met de juiste loodbezetting.
                  Kleinste loodje onderaan (globaal een 30cm van je haak) de volgende 20 cm van het onderste loodje en daarna kun je gaan bulken ( loodjes bij elkaar plaatsen) of ook weer verdelen.
                  De loodjes niet al te vast knijpen, zodat je tijdens het vissen hiermee eventueel wat mee kan spelen.

Natuurlijk zijn de meningen hierover weer verdeelt, maar ik heb het hier over zoals ik het doe,
                  en ook ik leer nog steeds dingen bij.......

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2428
                    • Ter Apel

Ik maak al jaren mijn eigen tuigen, maar heb nooit geen aandacht geschonken aan de dobberkeuze en uitloding. Daar heb ik onlangs verandering in gebracht. Daarnaast wil ik met onderlijnen gaan vissen, want als je een keer een haakje 'verliest' dan pak je een nieuwe onderlijn en kun je verder vissen, zonder opnieuw uit te loden. Je uitloding blijft dan intact.

Qua uitloding doe ik het ongeveer zoals jij beschrijft, met als kleinste loodje net boven de onderlijn een 0,056 grams loodhageltje. Mijn bulklood bestaat uit grotere loodhagels, maar ik zag ook dat sommigen als buklood een olivette nemen.

Voor het monteren van die kleine loodhageltjes heb ik een Stotz tangetje. Alleen die kleine loodhageltjes kun je moeilijk weer verwijderen. Daarom zit ik te denken om (in de toekomst) ook Stotta lood aan te schaffen.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

Ikzelf gebruik dus ook gewoon "kraalloodjes", gewicht en zo vindt ik eigenlijk niet echt intressant.
                      Een kleine onderop en zo werk ik naar boven net zo lang dat ze goed staat.
                      Soms wil ik ook nog wel eens een schuif/olivette gebruiken, en kom ik qua gewicht er
                      nog niet uit dan heb ik ook nog flinterdun bladlood.
                      Klinkt of lijkt grof, maar is het niet.
                      Ik werk ook nooit lus in lus, het zal mischien wel beter zijn, maar als ik EN in de regen
                      en in de wind met die friemel onderlijntjes ook nog eens lus/lus moet doen met natte klamme handen,
                      ik krijg die @#$@ dingen dan nog niet eens fatsoenlijk uit het zakje.
                      Ik gebruik daarvoor dus een heel klein speldwarteltje, welks meeuitgelood is.
                      Die weerstand van dobber en lood is minimaal en te verwaarlozen ( indien goed uitgelood), als ik mijn tuig in het water heb liggen
                      en het waait, dan deint en golft het water en daarmee mijn dobber ook heen en weer.
                      Heb dus ook niet veel fantasie voor nodig wat dan beneden met mijn aas gebeurt.
                      Verhaal gaat wel weer op als je heel scherp vist op stil, helder en ondiep water.
                      Maar in een kanaal, met stampende schepen en klotsend water............
                      Vissen is een hobby en geen religie ( heb ik eens gelezen en vond het wel een goeie ).

Gewoon scherp uitloden, dat bij het minste je dobber wegzakt.
                      Dan komt dat allemaal wel goed, en anders roep je maar of zien we je wel aan de waterkant.

Ok, dan hebben we het over de hengel, de lijnen en hun bezetting en uitloding gehad dan rest nu nog
                      het aas en voer met hun mysterieuze en veelal geheime samenstellingen.

Reageer

• Rolla
                        Allroundvisser

• 03-05-2009
                        • 2428
                        • Ter Apel

Ik heb nu de onderlijn d.m.v. lus in lus met de hoofdlijn verbonden. Dat van die mini speldwartel is een idee, maar wordt door sommige mensen afgeraden ivm uitloden.

Qua voer gebruik ik meestal een simpel en goedkoop brasemvoer. Ik ga nog wel even informeren naar een voeremmer en een zeef. Had al begrepen dat door het zeven de structuur van het voer beter wordt.

Reageer

• † Frederik de Belder
                          • 13-01-2003
                          • 5730
                          • Niel (België)

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                          Hoi, Frederick
                          Connector rechtstreeks op de top, ik heb daar al iets over gelezen, doch ontgaat mij de logica.
                          Als ik met elastiek werk en deze wordt aangespannen, dan vangt in de eerste instantie de elastiek de krachten op van de vis.( vandaar dus ook bij de dril de hengeltop richting de vis laten wijzen, om het elastiek zijn werk te laten doen) zodra ik de stok zijwaards beweeg dan neemt de stok de belasting over van de stiek.
                          De stiek wordt dan afgeremt.

Met kikkers, mits goed opgespannen m.a.w vanaf de kikkers gezien, de lijn omwikkelen tot aan de top ( om het pijl en boog effect te voorkomen ). wordt volgens mij dezelfde kracht verdeelt over de gehele top en zo ook over de hengel.

Als ik nu alleen een connector plaats op de top en daaraan de lijn bevestig, komt er dan niet teveel kracht op die bevestiging wat kan resulteren tot breuk of erger nog, breuk in de zelfde top als ik te dikke nylon gebruik?
                          Bij gebruik van te dikke nylon loop je altijd het risico op breuk van de top.
                          Gebruik van connector geeft hetzelfde effect als met de stiek, de druk komt op de ganse stok en niet enkel op de top van je hengel.
                          Bij het vissen met kikkers komt eerts de druk op het gedeelte tot waar de kikkers staan.
                          Persoonlijk vis ik al 15 jaar op deze manier omdat wij geen stiek mogen gebruiken en heb nog nooit één deel van men hengel stuk gehad.
                          Groetjes Freddy

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

Ik heb nu de onderlijn d.m.v. lus in lus met de hoofdlijn verbonden. Dat van die mini speldwartel is een idee, maar wordt door sommige mensen afgeraden ivm uitloden.
                            De speldwartel neem je mee tijdens het uitloden, dus ipv een loodje hangt daar dan een wartel.

@ Frederik
                            Volgens mij worden van beide opties de krachten verdeel over de stok, mits je bij de kikkermethode de tip met een toprubber vastzet ( dus geen oogje, maar een rubber ).
                            Tuurlijk moet het vreemd gaan wil je een stok dmv een vis gaan breken, een beetje nauwgezette en zelfrespecterende visserman/vrouw ( ik dus niet.... ) houd zich een beetje aan de lijngegevens die bij een stok zitten.
                            Maar ik denk dat ieder hierin zijn eigen voorkeuren heeft.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over jouw methode wel eens wat gelezen had, maar heb mij er eigenlijk niet echt in verdiept.
                            Maar je zit hiermee dus wel met het zelfde "geneuzel" als met stiek vissen, je zit dus iedere keer vast aan een vaste lengte qua tuigjes, dus bij verschillende delen/hengellengte andere tuigjes.
                            Ik vond dat met stiek al byzonder lastig en dat heeft mij ook langere tijd weerhouden om over te stappen.
                            Maar ik stond er voor open en heb het een eerlijke kans gegeven.

Reageer

• † Frederik de Belder
                              • 13-01-2003
                              • 5730
                              • Niel (België)

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                              De speldwartel neem je mee tijdens het uitloden, dus ipv een loodje hangt daar dan een wartel.

@ Frederik

Ik moet eerlijk bekennen dat ik over jouw methode wel eens wat gelezen had, maar heb mij er eigenlijk niet echt in verdiept.
                              Maar je zit hiermee dus wel met het zelfde "geneuzel" als met stiek vissen, je zit dus iedere keer vast aan een vaste lengte qua tuigjes, dus bij verschillende delen/hengellengte andere tuigjes.

Qua tuigjes zit je natuurlijk met hetzelfde probleem dan met de stiek, verschil zit hem daar in dat je met een stiek eerst de stoot opvangt met de stiek en met een connector vang je die stoot op met je hengel.
                              Maar zoals je al zei ieder heeft zijn eigen mannier van vissen, en doet het op die mannier die het beste past voor hem.
                              Groetjes Freddy

Reageer

• henkus
                                Met enige kennis...

• 23-12-2008
                                • 457
                                • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik de Belder
                                ieder heeft zijn eigen mannier van vissen, en doet het op die mannier die het beste past voor hem.
                                Amen, zo is het en zo zal het ook altijd wel blijven

Kikkers of elastiek, voorslag of geen voorslag, lus in lus of een warteltje, powergum of rechtdoor gevlochten, vissen is toch echt persoonlijk.

Persoonlijk vis ik al jaren met een versneden top en kiikertjes op het 2e deel, nooit geen problemen mee gehad, dik mee tevreden, en zach ook geen voordelen t.o.v. elastiek.

maar toch tijdens de afgelopen vorstperiode heb ik toch een reserve top aangepast om dat elastiek toch eens uit te proberen, 8/100 er aan geknoopt en gewoon eens gaan trekken, ik was behoorlijk onder de indruk en ga er zeker eens wat meer aandacht aan besteden.

een versnede top hou ik zeker achter de hand, het is toch de manier waarmee ik heb leren vissen....
                                (al kan ik dat nog steeds niet)

Reageer

Working...