Aanschaf vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2426
    • Ter Apel

Heb ik net een heel verhaal getypt en druk op reactie te versturen vraagt hij mij om in te loggen.

Ik heb vanmiddag bijna 2 uur in de hengelsportwinkel doorgebracht en een aantal stokken geprobeerd. Ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de shimano Nexave BX Competition 950 de hengel is waarmee ik straks uren aan de waterkant zit.

Dit is hem, maar dan de 9.50 meter.

Door de aanschaf van de hengel had ik weer wat spaarpunten op het pasje er bij gekregen en dat gaf de mogelijkheid bij de volgende aankoop 20 euro korting te krijgen. Omdat mijn leefnet aan vervanging toe was heb ik de volgende aankoop ook gelijk gedaan. Ik heb een rond leefnet van 3 meter aangeschaft te samen met een tas om zowel het leefnet als een landingsnet gescheiden op te bergen. Daarnaast zit er nog een voorvak op waar mijn afsteekroller in past.
    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Amadeus
      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

Goedenmorgen of nacht ( ben net terug van mijn noeste arbeid ).

Van harte met je aanschaf, hoop dat je er lang plezier aan mag beleven.
      Hiermee kom je in ieder geval goed beslagen ten ijs, hoop dat je je leefnet gauw volkrijgt.
      Maar nog even gedult hebben het mooie weer komt er vanzelf weer aan.
      Heb je gelijk kikkers er op laten zetten of ben je toch voor iets anders gegaan?
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Rolla
        Allroundvisser

• 03-05-2009
        • 2426
        • Ter Apel

Bedankt.

Ik heb er gelijk kikkertjes op laten monteren, maar moet ze alleen zelf nog even aflakken met blanke lak. Aangezien de hengel voorbereid is op elastiek heb ik er een sprietje bijgekregen voor in het topdeel.

Een topset is niet leverbaar. Maar de eerste 3 delen kosten los ongeveer 60 euro. T.o.v. van de complete hengel valt dat mee. Daarom ga ik binnen niet al te lange tijd de eerste 3 delen nog extra bestellen, zodat ik daar van een topset kan maken met een elastiek montage. Dan kan ik of met elastiek vissen of gewoon met kikkers.

Rest mij alleen nog de aanschaf van een voeremmer en zeef. Misschien dat ik in de toekomst nog een pannet en een steel aanschaf, want ik ben bang dat mijn huidige net niet in de leefnettas gaat passen. Maar eerst even zien om mijn oude spullen via marktplaats te verkopen.

Als het weer het toelaat dan ga ik dit weekend de hengel even opbouwen en wat dingen proberen om feeling met de hengel te krijgen.

Ik heb nog wel een vraag. Waar kun je hengel het beste mee reinigen als je hem weer afbreekt na het vissen? Dit om krassen te voorkomen door eventueel vuil, zand, vieze handen.
        Aangepast door Rolla; 05-03-2010, 09:30.

Reageer

• Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

Begin in ieder geval niet met het afbreken van de hengel dat is zonde.
          Maak de hengel gewoon schoon met water en na verloop van enige tijd is een doekje met autowas ook niet slecht.
          Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Rolla
            Allroundvisser

• 03-05-2009
            • 2426
            • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
            Begin in ieder geval niet met het afbreken van de hengel dat is zonde.
            Maak de hengel gewoon schoon met water en na verloop van enige tijd is een doekje met autowas ook niet slecht.
            Ik neem aan de je begrijpt wat ik bedoel.'

Jullie demonteren de hengel bergen hem op in het foudraal en maken de delen van de hengel dan thuis met leidingwater schoon? Ik wil het graag goed aanpakken, zodat ik jaren plezier van de hengel kan hebben...

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Ik zelf "pak mijn hengels altijd in".........
              Aan het water maak ik hem alvast droog cq schoon met mijn visdoek, dan de foudraal in.
              Thuis aangekomen zet ik de boel in de schuur ( nu dus zolder, daar ik onlangs verhuis ben ) dan rits ik de foedraal open
              en haal een dop eraf, kunnen ze nadrogen, zowel mijn foudraal en de stokken kunnen zo drogen.
              Om de zoveel tijd ( lees 1 a 2 x per jaar) goed reinigen met een sopje en daarna even behandelen met vloeibaar autowas.
              Dit om zijn glans en zijn gladheid te bewaren.
              Binnenkant van je hengeldelen zijn van die special doorhaal borstels voor,
              maar het volstaat meestal om hem gewoon door te spoelen met warm lauw water en daarna goed op laten drogen.

Trouwens na een vissessie zet ik altijd de boel "open" weg zodat de boel goed kan drogen en luchten.
              Mijn netten spoel ik aan het viswater schoon en laat hem indien mogelijk daar al zoveel mogelijk drogen.
              Thuis aangekomen, dan hang ik de netten uit om verder te drogen.
              Aangepast door Amadeus; 05-03-2010, 14:27.

Reageer

• Rolla
                Allroundvisser

• 03-05-2009
                • 2426
                • Ter Apel

Voor de liefhebbers nog een paar foto's van de nieuw aangeschafte spullen:

-Shimano Nexave BX Competiton 950
                -Leefnet van Select met een diameter van 45 cm en een lengte van 3 meter
                -Dubbele opbergtas van Select voor het leefnet en in de toekomst het pannet. Verder zit er een vak voorop waar de afsteekroller inpast.
                Attached Files

Reageer

• Rolla
                  Allroundvisser

• 03-05-2009
                  • 2426
                  • Ter Apel

Aangezien ik maar 3 foto's per keer kan uploaden hierbij een foto van mijn zelf gemaakte tuigen.

Deze tuigen passen helaas niet in mijn Flambeau viskoffer. Daardoor moet ik nog iets zien te vinden waar ik ze in op kan bergen en mee kan nemen naar de waterkant.
                  Attached Files

Reageer

• lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

Bij de goedkope euro winkel heb je spuitbussen van wax voor de auto.
                    De vaste stok lekker onder de does mee nemen laten, drogen en daarna in spuiten en uit waxen.
                    Juist de bussen aan de binnenkant ook mee spuiten voor de bescherming .
                    Op deze manier gaan je spullen veel langer mee.
                    Groetjes
                    Johnny

Match
                    Feeder
                    Stok

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

En bij de blokker kun je van die mooie bakken kopen waar je je tuigjes in kan opbergen.
                      Ik heb zelf zo'n goedkope gereedschapkoffer waar ik al mijn spullen in kwijt kan.
                      Ziet er lomp uit, maar ik kan als het moet er bovenop staan zonder dat er wat sneuvelt.

Ik heb dus geen viskoffer of plateau maar een vistas, daarin heb ik al mijn spullen in, dus de koffer, (ingekorte) vissteunen, visdoek en emmer en in de zijvakken passen precies 4 één liter flessen met daarin mijn visvoer.
                      Uiteraard past daar ook nog mijn thermos ( 1 liter koffie ) ringenbak voor registratie en madenbak bij in.

In mijn hengelfoudraal heb ik mijn stokken ( een feeder en een vaste stok ).
                      Met daarbij nog mijn visplu en een (zelfbouw) telescopische feedersteun alsmede mijn schepnet.
                      Daarnaast heb ik een apparte pvc pijp mee, waar ik mijn reserve toppen in vervoer.

Ik heb 2 vistoelen, 1 opvouwbaar kreng wat in mijn tas past en met warm weer heb ik een ietwat grotere "karper" stoel mee ( indien die mee gaat ga ik dus niet sjouwen maar blijf dan statisch op 1 of 2 plekken zitten ).

Leefnet gebruik ik nagenoeg niet, omdat we voor registratie met ringen werken.
                      Buiten onze wedstrijden om tel/weeg ik mijn vis niet, alleen exepsionele exemplaren worden gemeten.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

Maar eh, had ik al gezegt dat het mooi spul is wat je daar hebt aangeschaft?
                        Dus als ik iemand binnenkort langs het terapelkanaal met hagelnieuw glimmende spulletjes zie zitten, zal ik wel even stoppen om vragen hoe het lijkt met de vangst.

Reageer

• Rolla
                          Allroundvisser

• 03-05-2009
                          • 2426
                          • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                          Maar eh, had ik al gezegt dat het mooi spul is wat je daar hebt aangeschaft?
                          Dus als ik iemand binnenkort langs het terapelkanaal met hagelnieuw glimmende spulletjes zie zitten, zal ik wel even stoppen om vragen hoe het lijkt met de vangst.
                          Bedankt en en je zult mij vast wel een keer zien zitten aangezien ik mji dit jaar naast het karpervissen vooral wil gaan richten op het vaste stokvissen, want ik ben tot de ontdekking gekomen dat daar nog veel meer uit te halen valt. Dat is de ook de reden dat ik heb besloten om mijn set te vernieuwen.

Reageer

• Rolla
                            Allroundvisser

• 03-05-2009
                            • 2426
                            • Ter Apel

Ik heb zonet mijn hengel even inelkaar gestoken en daarbij viel mij op dat alle hengeldelen een glad stuk zit waar je het volgende deel over heen schuift. Bij sommige delen schuift het volgende deel er helemaal over heen terwijl bij sommige andere delen het volgende deel er niet helemaal over heen schuift en er dus nog een stuk van het gladde te zien is. Ik neem aan dat dit normaal is? Ik schuif de delen met beleid in elkaar tot ik het gevoel heb dat ze niet verder willen.

Nu heb ik ook nog de eerste 3 delen op gemeten en dan kom ik op een lengte van 376 cm. Mijn gedachte is om deze eerste 3 delen bij te bestellen en daar van een topset te maken en te voorzien van elastiek. Mocht ik dichterbij of met elastiek willen vissen dan hoef ik alleen de eerste 3 delen (topset) te wisselen en ik kan weer verder vissen. Met aleen een extra topdeel gaat dat niet en gaat er tijd verloren door dat de hengel weer opnieuw opgetuigd moet worden.

Voorbeeld:
                            Ik kom bij het viswater en het is max. 2,5 meter diep. Dan ga ik peilen tot de dobber goed staat en er er nog ± 1,5 cm van de antenne zichtbaar is. Ik vis nu met een staande haak. Nu wil ik op brasem gokken en schuif mijn dobber 20 cm om hoog, zodat de onderlijn op de bodem ligt. Dat houdt ook in dat mijn opslag 20 cm korter is geworden. Hoelang lang moet dan de opslag zijn? In dit geval steek ik dus maar 3 delen af om de vis te landen. Of niet?

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                              • 1626
                              • Westerlee

De gladde gedeelten van je bussen is niets mis mee, is gewoon nieuwigheid.
                              Dat er nog gladde gedeelten zichtbaar zijn is niet erg.
                              Na gelang de stok ouder wordt zal je merken dat je de delen steeds verder inelkaar moeten,
                              dit is dan ook de tijd dat je moet gaan denken om je bussen te gaan "opdikken" hier is een speciale lak voor in de handel.
                              Om deze slijtage zo veel mogelijk te beperken moet je dus ook je bussen zo schoon mogelijk houden
                              ( er mag ook zeer zeker geen zand of modder tussen komen).

De topset gedachte, heb ik nog een vraagteken bij je gedachte achter de 3 delen.
                              2 delen zijn ook afdoende, tenzij je de elastiek in het derde deel vastzet.
                              Als je nu de laatste 3 eraf haalt, of de laatste 2 maakt dat nu echt zoveel uit?

Of je bedoelt dat je de drie delen ook klaar maakt en uitpeilt?
                              Je kunt dan ook gewoon met je "stiekstok" uitpeilen en vissen, zodra je dichterbij of anders wilt gaan vissen,
                              zet je de pen van je kikkerstok op de zelfde diepte als je stiekpen, stiekdeel eruit en kikkerdeel er in en napeilen.
                              De extra delen kan je eventueel in een pvc pijp opbergen en in je foudraal houden

Opslag?
                              Is geheel persoonlijk en tevens situatie afhankelijk.
                              Persoonlijk vindt ik 50 cm leuk, maar soms is een meter handiger als ik mijn aas iets wil laten driften.
                              Of als het hard waait en de wind tegen je stok bonkt en hiermee dus ook je pen steeds uit het water wordt gelicht,
                              ook dan kun je overwegen om je opslag te verlengen.
                              Maar persoonlijk vindt ik een halve meter goed genoeg.
                              Een maat van mij vist ook met een hele korte opslag, toegegeven het vist heel strak, doch ieder keer als die man
                              tegen zijn stok stoot krijgt zijn lijn dus ook een stoot ( kan soms ook voordelen hebben om zo de vis te verleiden).

Gewoon wat mee experimenteren en pin je niet vast op één methode.
                              Zoals ik reeds eerder zei, ook ik leer nog steeds.
                              En je moet als je wilt leren, ook openstaan voor dingen, maar ik merk dat dat bij jouw absoluut geen probleem is.

Niet te veel aanschaffen,
                              A, wordt ik jalours
                              B, past het straks niet meer in je auto, en moet je een aanhanger aanschaffen............of een stationwagon.
                              C, wordt het vrouwtje nijdig

Reageer

• Quido
                                pink floyd

• 30-10-2007
                                • 1509
                                • Winschoten

Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                                Aangezien ik maar 3 foto's per keer kan uploaden hierbij een foto van mijn zelf gemaakte tuigen.

Deze tuigen passen helaas niet in mijn Flambeau viskoffer. Daardoor moet ik nog iets zien te vinden waar ik ze in op kan bergen en mee kan nemen naar de waterkant.
                                heb de foto gezien en wat me opviel is dat je van die klemmetjes gebruikt om je lijn mee vast te zetten, er zijn in de handel elastiekjes voor te krijgen, deze beschadigen de lijn niet wat met die klemmetjes nog wel eens wil gebeuren.
                                groeten quido

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

Reageer

Working...