Aanschaf vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

Klopt wat je zegt met die klemmen ( ik gebruik ze nog wel ), heb ik vaker gehoort.
    Je hebt ook tuigenplankje waar op een klein spannertje zit, dan heb je helemaal geen klem of elastiek nodig om je lijn vast te zetten.
    zal even zoeken waar ik dat las of zag.

Hebbes....................Raven heeft ze ook.
    Aangepast door Amadeus; 07-03-2010, 16:51.
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• PeBo
      Hengelaar

• 29-09-2007
      • 2643
      • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
      Aangezien ik maar 3 foto's per keer kan uploaden hierbij een foto van mijn zelf gemaakte tuigen.

Deze tuigen passen helaas niet in mijn Flambeau viskoffer. Daardoor moet ik nog iets zien te vinden waar ik ze in op kan bergen en mee kan nemen naar de waterkant.

Een advies. Vervang die gele klemmetjes, waar je je lijn mee vastzet op het tuigenlatje door daarvoor bestemde elastiekjes. De klemmetjes kunnen je lijn beschadigen.
      Zie nu dat anderen hetzelfde advies hadden.
      ]Member of the Easterwood dreamteam.
      Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
      PeBo.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

Nanana, waren je net voor.................
        Maar inderdaad, klopt wel wat je daar schrijft, ik zelf gebruik nog wel de klemmen maar zodra de tuigen vervangen worden dan worden de plankjes ook vervangen..............als ik er aan denk.

Reageer

• Quido
          pink floyd

• 30-10-2007
          • 1509
          • Winschoten

ja pebo, wel opletten he.
          groeten quido

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

Reageer

• PeBo
            Hengelaar

• 29-09-2007
            • 2643
            • Oosterhout

Potverdorienogantoe, potverdorie!!!!!!!
            ]Member of the Easterwood dreamteam.
            Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
            PeBo.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Wordt tijd voor ander weer, we worden vervelend........................

Reageer

• Rolla
                Allroundvisser

• 03-05-2009
                • 2426
                • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                De gladde gedeelten van je bussen is niets mis mee, is gewoon nieuwigheid.
                Dat er nog gladde gedeelten zichtbaar zijn is niet erg.
                Na gelang de stok ouder wordt zal je merken dat je de delen steeds verder inelkaar moeten,
                dit is dan ook de tijd dat je moet gaan denken om je bussen te gaan "opdikken" hier is een speciale lak voor in de handel.
                Om deze slijtage zo veel mogelijk te beperken moet je dus ook je bussen zo schoon mogelijk houden
                ( er mag ook zeer zeker geen zand of modder tussen komen).

Daarom ga ik ook gebruik maken van een afsteekroller. Verder zit ik te denken om nog zo'n netje aan te schaffen waar de voorste gedeelte van de hengel in kunt leggen als je delen hebt afgestoken, zodat er geen delen op de grond komen te liggen.

De topset gedachte, heb ik nog een vraagteken bij je gedachte achter de 3 delen.
                2 delen zijn ook afdoende, tenzij je de elastiek in het derde deel vastzet.
                Als je nu de laatste 3 eraf haalt, of de laatste 2 maakt dat nu echt zoveel uit?

Of je bedoelt dat je de drie delen ook klaar maakt en uitpeilt?
                Je kunt dan ook gewoon met je "stiekstok" uitpeilen en vissen, zodra je dichterbij of anders wilt gaan vissen,
                zet je de pen van je kikkerstok op de zelfde diepte als je stiekpen, stiekdeel eruit en kikkerdeel er in en napeilen.
                De extra delen kan je eventueel in een pvc pijp opbergen en in je foudraal houden

Ik speel inderdaag met de gedachte om de mogelijkheid open te houden om die 3 delen ook klaar te maken mocht de situatie zich voor doen. Als ik 2 hengeldelen aanschaf dan moet ik telkens bij het wisselen van topset de lijn op een tuigenplankje wikkelen, omdat deze langer is dan 2 delen. Met 3 delen kan ik op 2,5 tot 3 meter water vissen zonder dat probleem. Voor de extra delen probeer ik zo'n doorzichtige koker te krijgen.

Opslag?
                Is geheel persoonlijk en tevens situatie afhankelijk.
                Persoonlijk vindt ik 50 cm leuk, maar soms is een meter handiger als ik mijn aas iets wil laten driften.
                Of als het hard waait en de wind tegen je stok bonkt en hiermee dus ook je pen steeds uit het water wordt gelicht,
                ook dan kun je overwegen om je opslag te verlengen.
                Maar persoonlijk vindt ik een halve meter goed genoeg.
                Een maat van mij vist ook met een hele korte opslag, toegegeven het vist heel strak, doch ieder keer als die man
                tegen zijn stok stoot krijgt zijn lijn dus ook een stoot ( kan soms ook voordelen hebben om zo de vis te verleiden).

Gewoon wat mee experimenteren en pin je niet vast op één methode.
                Zoals ik reeds eerder zei, ook ik leer nog steeds.
                En je moet als je wilt leren, ook openstaan voor dingen, maar ik merk dat dat bij jouw absoluut geen probleem is.

Ik heb het forum nog wat topics doorgenomen en was al tot de conclusie gekomen dat dit erg persoonlijk is. Zal met behulp van de informatie eens gaan experimenteren.

Wat het vaste stok vissen betreft hebben jullie meer ervaring dan mij. Dat is ook een van de redenen dat ik open sta voor dingen. Daarnaast heb ik zelf gemerkt dat aan mijn manier van vissen nog wel het een en ander verbeterd kan worden, zodat ik hopelijk nog meer vis vang.

Niet te veel aanschaffen,
                A, wordt ik jalours
                B, past het straks niet meer in je auto, en moet je een aanhanger aanschaffen............of een stationwagon.
                C, wordt het vrouwtje nijdig
                Ben zeker niet van plan om te veel aan te schaffen.
                Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Rolla
                  Allroundvisser

• 03-05-2009
                  • 2426
                  • Ter Apel

Kan mijn vorige bericht niet meer aanpasen.....

Ik gebruik al jaren die klemmetjes om de lijn vast te klemmen. Hoe doen jullie dat met elastiekjes dan?

Verder zoek ik nog een opbergmogelijkheid om de tuigenplankjes op te bergen. Ik zag zelf dit van Preston:

Eigenlijk heb ik geen zin om nieuwe tuigenplankjes aan te schaffen, want ik heb totaal hier nog 20 stuks liggen.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

Oorspronkelijk geplaatst door Rolla
                    Verder zoek ik nog een opbergmogelijkheid om de tuigenplankjes op te bergen. Ik zag zelf dit van Preston:

Oops! You are Forbidden to view this page..........

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

Ik zelf heb dus mijn tuigjes gewoon in zo'n curver gereedschapbak, waar ook de rest van mijn "zooi" in kan.
                      Die koffer past mooi in mijn vistas.

Reageer

• Rolla
                        Allroundvisser

• 03-05-2009
                        • 2426
                        • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                        Ik zelf heb dus mijn tuigjes gewoon in zo'n curver gereedschapbak, waar ook de rest van mijn "zooi" in kan.
                        Die koffer past mooi in mijn vistas.
                        Ik zoek echt een platte opbergbox waar alleen de tuigen inpassen. Voor de rest van mijn spullen heb ik een 3-ladige Flambeau viskoffer.

Geen idee waarom de link niet werkt, maar deze box[a.u.b. hier klikken] die onder aan de pagina staat bedoel ik.

Ik zag ook nog deze op http://www.fishing4u.nl/shop/

Heeft iemand ervaring met deze box van Preston? Of weet iemand of er opbergboxen te krijgen zijn voor die groene tuigenrekjes die ik nu gebruik?
                        Attached Files
                        Aangepast door Rolla; 07-03-2010, 21:36.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

Je kunt ook van die platte asortimentsbakken gebruiken, meende bij de xenos voor 3 a 4 euries.
                          Ze zijn er in verschillende maten.
                          Zit ook een vakverdeling in die je vrij kunt indelen d.m.v. losse schotten die je er uit kan halen of verplaatsen.
                          Voordeel van deze bakken vindt ik dat ze goedkoper zijn en dat het gemaakt is van een zachte kunstof (dus ook een stoot kunnen hebben).

Ja, mijn meisie zegt ook dat die bij de Xenos vandaan kwamen.

Ik gebruik ze momenteel niet meer, dus mijn ega heeft ze in beslag genomen.
                          Aangepast door Amadeus; 07-03-2010, 22:13.

Reageer

• Rolla
                            Allroundvisser

• 03-05-2009
                            • 2426
                            • Ter Apel

Dat van Xenos is ook een mogelijkheid, maar die Preston bakken vindt ik trouwens nog wel meevallen in prijs.

De box met 14 x 18 cm kost compleet met tuigenplankjes in rood of geel 13,95
                            De box met 20x13 cm kosten compleet met tuigenplankjes in rood of geel 11,95

Zie ook http://www.fishing4u.nl/shop/

Reageer

• Rolla
                              Allroundvisser

• 03-05-2009
                              • 2426
                              • Ter Apel

Ik heb diverse online catalogussen bekeken van o.a. Shakesepeare, Albatros, Spro en Preston. Nu heeft Preston een box (zie ook een eerdere post van mij) met tuigenrekken van 18 cm. Op zich zou het wel iets kunnen zijn, maar de tuigenrekken zijn te kort. Verder hebben ze bakken met tuigen die in de laden van de Preston zitkisten passen en die zijn er wel met langere tuigenrekken.

Preston is zo'n beetje de enige leverancier die iets in het assortiment heeft. Eigenlijk ben ik niet van plan om een zitmand aan te schaffen, omdat deze waarschijnlijk te groot is om fatsoenlijk te vervoeren in een middenklasser auto. Omdat ik zelf niet veel heb kunnen vinden heb ik een e-mail gestuurd naar de hengelsportwinkelier en kreeg het volgende e-mailtje terug.

Hallo Jeroen,

In de winkel hebben we verschillende tuigenplanken van Preston hangen,
                              ook met een bakje. Deze incl. bakje passen precies in de kisten van Preston, dus dat is geen oplossing voor jou. Het product van de foto's hebben we niet.

We hebben wel boxen waar 8 hoge tuigenplanken van 24cm in zitten, die kosten € 12,50

een andere mogelijkheid, wat heel duurzaam is, om een los compartiment van Rive te kopen.
                              Zoals:

Of losse lades

met een deksel;

Hier zit natuurlijk wel een prijskaartje aan.

Hoop dat ik je zo voldoende heb geinformeerd.

Vriendelijke groet,

**********,
                              De Ara Hengelsport Stadskanaal

Nu ga ik binnenkort even langs om het e.e.a. te bekijken.

Nu kan ik die tuigenrekken van Preston met bak aanschaffen en zelf een houtenkistje o.i.d. bij maken of zo'n compartiment van Rive aanschaffen. Die Preston bakken schijnen wel opstapelbaar te zijn. Die boxen waar 8 hoge tuigenplankjes van 24cm in zitten is ook optie, maar dan ben ik er wel een stuk of 3 nodig.

Ik zoek iets om die tuigenplankjes netjes en goed op te bergen. Heeft iemand nog goede suggesties ? Of advies m.b.t. bovenstaande?

Reageer

• Harpie
                                Specimen Hunter
                                • 13-02-2003
                                • 1009
                                • Emmen

Jeroen,

Maak zelf een houten kistje voor je tuigenplankjes.
                                Misschien dat Ginus wel een foto heeft, hij maakt ze voor onderlijnen.

Gr,
                                Harpie
                                Aangepast door Harpie; 10-03-2010, 14:20.
                                https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

Working...