Elastiek in spro cresta s7/10

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Visser Pieter
    Sportvisser

• 29-05-2008
    • 366
    • Borne

Elastiek in spro cresta s7/10

Ik heb sins kort een nieuw hengel een Spro Cresta S7/10 10Meter.
    Waar ik ook elastiek in wil hebben (kan niet zonder elastiek).
    De vraag is aan de gene die ook deze vaste stok hebben of het weten welke elastiek heb je er in zitten zat zelf aan maat 6 te denken.
    En in welke delen heb je het zitten, vind namelijk het eerste deelje van top er klein voor elastiek, valt die weg?
    En welke lijndikte kun je er voor gebruiken.
    Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

Allereerst proficiat met je nieuwe aanwinst.

Ten tweede, kan niet zonder stiek........persoonlijk of doel je op de hengel?
    De hengel kan best zonder.
    Heb zelf een S6 welks ik in het begin ook heb uitgerust voor stiek.
    Heb onlangs mijn topset weer aangepast om met "kikkers" te vissen en dat gaat best.

Maar terug te gaan voor jouw stiekstok.

Je topdeel ( tip ) moet een behoorlijk eind ingekort worden.( deze valt dus niet weg, maar wordt ingekort ).
    En wel zodanig dat je er een bus overheen of er in kan doen.
    Let wel, voor een inwendige bus moet je heel wat meer van de top afzagen dan een uitwendige bus.
    Uiteraard gelang naar de dikte van jouw stiek, let wel dat de stiek er ruim doorheen moet glijden ( dus niet klemt ).
    Je kunt overwegen om de stiek door 3 delen heen te plaatsen, maar 2 delen zijn meer dan zat.

Een al te dikke bung kun je er niet in kwijt, Bung is dat ding waar je elastiek aan bevestigt en zit in je hengel.
    Dus een klein "bungeltje" in je tweede deel, een bus op je tip en een cursus "hoe knup ik elastiek" en je bent klaar om te gaan...............klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook wel.
    Doch welk elastiek, hoeveel moet ik van de tip afzagen en ........ en als dit alles beantwoord is kom je met, eh hoeveel tuigjes moet ik hebben en op welke lengte om op welke delen te kunnen vissen.
    Vooral door dat laatste heb ik mij doen laten besluiten om weer terug te gaan naar de "kikker"methode.

Lijndikte van 18/00 tot 8/00, gelang je de kunst van het drillen beheerst en de dikte van je onderlijn.
    Nu is 18/100 wel extreem dik maar wat ik ermee wil zeggen is dat je qua dikte zeer extreem kunt gaan, zolang je maar bedenkt dat de lijn eerder hoort/moet breken dan je elastiek ( meestal is dat de onderlijn ).
    Je onderlijn dient normaliter ook dunner te zijn dan je hoofdlijn.
    Let wel hoe dunner hoe "beter" maar ook kwetsbaarder.
    Ikzelf had 12/100 met 10 tot 8/100 onderlijn.
    Heb nu ook nog 12/100 ( qua lijndikte vis ik nagenoeg het zelfde ).
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Visser Pieter
      Sportvisser

• 29-05-2008
      • 366
      • Borne

Ja zeker tot nu toe ben ik erg blij met mijn aanwinst.
      Heb er nog niet mee gevist maar dat wil ik komende week doen.
      Heb vandaag elastiek in laten zetten maar de top hoefde niet te worden ingekort wat bij mijn vorige Cresta wel moest, heb maat 6 er in zitten.
      Moet alleen nog twee kokers hebben voor mijn hengel een lange en een korte koker, normaal horen ze bij de hengel te zitten (heb de hengel besteld voor 149 euro normaal 329 euro bij bleublizz) en zijden ze dat er kokers bij zaten toen ik hem met pakket post ontving thuis zaten ze er niet bij, ik gevraagt zijden ze sorry en zijden ze dat ze de kokers niet meer haden en ze ook niet bij spro nieuw konden regelen (anders zouden ze daar twee nieuwe voor mij bestellen en opsturen naa mij), spro leverde kokers niet los zijden ze, heb bij HS Sappermeer gehoort dat het wel kan.
      Zal komende week Spro even bellen en vragen, kan zelf ook wel kokers van €20 euro per stuk kopen maar dan wordt het nog een duur grapje.

Over wat jij zij, Ten tweede, kan niet zonder stiek........persoonlijk of doel je op de hengel?
      Ik bedoel persoonlijk, kan ik niet zonder elastiek.
      Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
        • 1626
        • Westerlee

Ok, maar voor wat die kokers betreft.
        Ga even bij een bouwmarkt langs, kun je ze in alle lengtes en diktes krijgen inclusief afsluitdoppen al of niet afschroefbaar.
        Gewoon op lengte zagen, aan één zijde zo'n dop vast lijmen en aan de andere zijde van de buis iets af schuinen met schuurpapier en dan de andere dop los er op.
        Zijn gewoon grijze pvc buizen, ik gebruik het zelf ook.
        Is veel steviger dan die kokers die er origineel bijhoren.
        Je kunt er zelfs op staan, en dat zou ik bij die andere maar niet proberen................

Reageer

• Visser Pieter
          Sportvisser

• 29-05-2008
          • 366
          • Borne

Oke, ja wel een goed idee is het ook beter en minder kwetsbaar.
          Maar het punt blijft vindt het ergt van bleublizz, iets zeggen en niet waarmaken en wel voor betalen.
          Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

Zou er zowiezo een poging aan wagen, ook al is het uit hufterigheid.

Reageer

• Visser Pieter
              Sportvisser

• 29-05-2008
              • 366
              • Borne

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
              Zou er zowiezo een poging aan wagen, ook al is het uit hufterigheid.
              Om toch de kokers te regelen via bleublizz, als spro zecht kan leveren bedoel je?
              Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

Als ik jouw post goed gelezen heb dan is bleublizz in gebreke gebleven, maar deze is wel verantwoordelijk omtrend een correcte levering.
                Ik zou in jouw geval bleublizz aanschrijven omtrend het feit dat ze niet de gehele bestelling hebben verzonden, maar jij wel voor de gehele bestelling hebt betaald en dat je ze alsnog verzoekt om het resterende bestelling alsnog op te sturen.

Kijk, dat spro deze niet los levert ( wat ik niet geloof), is niet jouw probleem.
                Desnoods doen ze een terugstorting van het geldbedrag wat gelijk staat aan die kokers.
                Mochten jullie er niet uitkomen, dan kun je altijd nog de consumentenbond aanschrijven.

Reageer

• Visser Pieter
                  Sportvisser

• 29-05-2008
                  • 366
                  • Borne

Ja dat heb ik echter ook al geprobeerd, heb eerst een mail gestuurd met daarin twee opties voor hun optie 1: geld overboeken zodat ik zelf van dat geld kokers kan kopen of optie twee: dat zij voor mij twee nieuwe kokers regelen bij spro (omdat ze zeiden dat ze ze zelf niet meer hadden).
                  Volgende dag kreeg ik een mail terug met daarin dat ze met bijde gevalen niet akkoord gingen en dat ze met spro contact hadden gehad en dat spro had gezecht de kokers niet los aan hun konden leveren (zelf denk ik echter dat het wel kan omdat bij andere hengelsportzaak hoorde dat zij het ook konden doen), en mij geld geven zodat ik zelf kokers kon kopen kon niet en deden ze niet.
                  Hun optie voor mij was om de hengel weer in te pakken en naar hun terug te storen de en dat ik dan het geld weer terug kreeg, dit heeft voor mij ook geen zin omdat de hengel daar 149 euro koste koop ik hem elders met kokers dan kost mij dat minstens 300 euro.
                  Dus dat heeft voor mij geen zin, voor mij geen oplossingm, heb nu spro gemail met daarin de vraag of zij wel kokers los leveren, als ik dan mail terug hem met daarin de besvestiging dat het kan (waar ik van uit ga) dan laat ik dat aan bleublizz weten en kunnen ze als nog twee kokers voor mij regelen.
                  Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                    • 1626
                    • Westerlee

De spro stokken staan hier gewoon los te koop in het schap, die kokers maken hem echt niet duurder.
                    Wat men bedoelt is een pack, meestal is dat de hengel met eventueel een verlengdeel(tje) een 2e topset, een foudraaltje met een koker.
                    En dat alles tegen een riante hoofdprijs.
                    Dus veel heeft het niet om het hemd.
                    Het is jammer dat de stok reeds is omgebouwd, bij mij ging hij dan gewoon retour.

Je kunt alsnog overwegen om de consumenten bond in te schakelen, simpel al om het feit dat ze in gebreke blijven.
                    Maar ze hebben je al wel de optie geboden om de zaak te retourneren.

Reageer

• Visser Pieter
                      Sportvisser

• 29-05-2008
                      • 366
                      • Borne

Nee oke dat is zo, maar heb dus van te voren gebeld en in mij gegarandeerd dat er 2 kokers bij zaten een lange voor de hengel en een korte voor de mini extension, de man die ik toen voor de telefoon had heeft zelf voor mij gekeken naar de hengel wat er bij zat, dat betekend dus dat ze er uit zijn gehaalt anders kan niet.
                      Daar uit bestel je dan en komt het pakket binnen zonder kokers.
                      Kan ik wel zeggen stuur het terug en koop elders voor de normale pijs van 300 euro met kokeres, ja dan is het stuk duurder en kan ik ze beter zelf kopen twee kokers.
                      Maar het gaat mij er om kijken en iets zeggen dat het er bij zit maar als je het pakket dan binnen hebt zit het er niet bij.
                      Kort gezecht, ze leveren niet wat ze zeggen.

Ojaa en heb de lengtes van de hengel opgemeten, maar komt niet overeen met mijn oude hengel en zou dus nieuw tuigen moeten maken, heb nog reeks tims dobber gekocht de reeks ruud en de reeks colin maar zit te denken wleke tuigen lengtes maak ik.
                      Hoe pakken jullie dit aan, moet wel verschillende lengtes hebben natuurlijk
                      Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                        • 1626
                        • Westerlee

Ik had tuigen van 3 en 5 delen lengte.
                        Nu ik weer met "kikkers" vis heb ik al mijn tuigen ongeveer op 13 meter lengte.
                        Dat is de lengte van mijn langste stok plus 2 meter extra.

de lengte die aangegeven wordt op je stok is niet de totale lengte ineen gestoken.
                        Mijn spro is 9,50 maar nagemeten red hij net 9 meter.
                        Mijn shimano heeft daarin tegen wel de aangegeven lengte.

Reageer

• Visser Pieter
                          Sportvisser

• 29-05-2008
                          • 366
                          • Borne

Oke, ja ik had een spro cresta s7/2 8m en was na elastiekmontage 7,85 (inelkaar geschoven lengte), heb nu een spor cresta s7/2 10m en voor elastiek hoefde de top niet worden ingekort was al goed en in de totale lengte 10,11 M (in elkaar geschoven lengte), ik zat zelf te denken om tuigen te maken van 444,5cm en 585,5cm.
                          Ik weet niet wat de diepte is op 10 meter van de kant, lijkt me dieper maar hoeveel, als ik dat weet dan is het wat makkelijker.
                          Ik denk dat ik van bijde lengtes twee tuigen maak, met dobber voor stromend water rond de 1 en 1,5 gram en niet stomend water van 1,25 en 1,5 gram en van daaruit kijken hoediep en zo.
                          Als ik weet dat ik altijd met die twee lnegtes uit de voeten kan kop ik de reeks van tims van ruud en colin nog een keer zodat ik voor zowel de korte en lange lengte de zelfde dobbers met grammen heb.
                          Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

"Als ik weet dat ik altijd met die twee lnegtes uit de voeten kan kop ik de reeks van tims van ruud en colin nog een keer zodat ik voor zowel de korte en lange lengte de zelfde dobbers met grammen heb."

Was ook mijn streven, uiteindelijk had ik een bak vol tuigen.
                            Nu kan ik 11 tuigen fatsoenlijk bergen waarvan ik er 10 gebruik.

Maar inderdaad als je met 2 lengtes overweg kunt, en daar je lijnen op aanpast kom je er al een heel eind mee.

Reageer

• Visser Pieter
                              Sportvisser

• 29-05-2008
                              • 366
                              • Borne

Ja heb nu net even gekeken en heb 6 dobbers van de ruud serrie en 4 van de colin serrie (zijn van de ruud en collin de hele reeks), en van de ruud een lichte, gemiddeld en zware voor korte lijn en ook een lichte, gemiddeld en zware voor de lange lijn zo ook van de colin een lichte en zware voor de korte lijn en een lichte en zware voor de lange lijn.
                              Ik hoop dat ik daar dan eerst even mee uit de voeten kan. mocht dit succes hebben ja dan koop ik de serrie ruud en colin nog een keer.
                              Heb al wel wat dubbele van ruud en collin maar die heb ik nog voor mijn andere hengel spro cresta s7/2

Ik heb ook geen idee hoe diep het is bijvoorbeeld in noordwillemskanaal en winschoterdiep en damsterdiep bij tenboer op 10 meter lengte.
                              Visgroet, Pieter

VISSEN NATUURLIJK

Reageer

Working...