Onderlijnen vaste stok

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Boschje
    Komt net kijken

• 06-05-2010
    • 99
    • Veghel

Onderlijnen vaste stok

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar heb in het verleden al veelvuldig gebruik gemaakt van de zoekfunctie. Echter heb ik toch een tweetal dingen m.b.t. onderlijnen waarop ik met zoeken weinig of niet veel verder kom. Het betreft het volgende:

1. Voor de bevestiging van mijn onderlijn gebruik ik de lus-in-lus methode. Echter is het een crime om deze weer los te krijgen (bij wissel van onderlijn), ik vroeg me dus af hoe jullie dit deden?
    2. De lengte van mijn onderlijnen variëren nogal. Mijn onderlijnen van 22cm zijn dan ook altijd zo'n beetje 22cm plus of min 1 cm, dit door de variatie bij het maken ervan. Ik weet dat er apparaatjes zijn om onderlijnen te maken zijn maar daar wilde ik eigenlijk niet aan beginnen. Mijn vraag is dan ook of iemand van jullie tips heeft om mijn onderlijnen allemaal d exact dezelfde lengte te laten krijgen?

Alvast bedankt!
    Nick
  • preston-freak
    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
    • 1834
    • Oss

Hallo nieuweling,

1. Met een fijn schaartje de lus van het onderlijntje doorknippen.
    2. Ik koop onderlijnboekjes, je moet van goede huize komen wil je ze net zo mooi krijgen qua knoop en lengte. Verder kost het mij te veel tijd om ze zelf te maken en de onderlijnen zitten in zo'n boekje keurig (veilig en droog) opgeborgen, terwijl de haak en lijndikte overzichtelijk staat vermeldt. Voor mij geen ge-emmer met houten doosje met spijkertjes en bijgeschreven informatie.
    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Boschje
      Komt net kijken

• 06-05-2010
      • 99
      • Veghel

Bedankt voor de reactie. Ik knip mijn onderlijnen nu ook door inderdaad, maar ik vroeg me af of het mogelijk was ze eraf te krijgen zonder ze door te knippen.

Qua onderlijnen maken en/of kopen... Ik heb ze ook een tijdje gekocht, maar op de een of andere manier zit ik beter op mijn viskoffer als ik de onderlijn zelf heb gemaakt .

Nick

Reageer

• Bas Nijmegen
        wedstrijdvisser

• 13-01-2009
        • 541
        • Nijmegen

Hoi Nick,

Ik gebruik mijn onderlijnen nooit twee keer.
        Kost wat meer, maar ik wil niet met een onderlijn vissen die misschien een beschadiging heeft waardoor ik een vis zou kunnen verspelen. Haakjes zou je wel een tweede lven kunnen bieden, maar besparen op 30 cm lijn doe ik nooit!

Verder ben ik het helemaal eens met preston-freak. Kant en klare onderlijntjes zijn een hele mooie uitvinding. Kost ook wat meer, maar je bespaard jezelf er heel veel tijd en ergernis mee.

Gr. Bas
        Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
        Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Lex van den Ende
          Met enige kennis...
          • 23-01-2003
          • 402
          • Tilburg

hoi Boschje,

Ik maak mijn onderlijnen zelf en op dezelfde lengte. Ik heb heel simpel een plankje met 2 spijkers. die staan bij mij 20 cm uit elkaar. de ene spijker als je van boven een klein stukje in het plankje en de andere van onder helemaal erdoor. Ik doe eerst de haak aan de lijn en die haak ik achter de eerste spijker. Dan leg ik de lijn in een lus om de andere spijker en je hebt de lengte. Deze spijker heb je er van onder ingeslagen zodat je geen "last" hebt van de kop van de spijker. Hier een lusje inleggen (ik doe dat met een looptyer) en elke onderlijn is even lang. Eenvoudig en het werkt perfect!
          Groeten,

Lex.

Reageer

• Boschje
            Komt net kijken

• 06-05-2010
            • 99
            • Veghel

Oorspronkelijk geplaatst door Lex van den Ende
            hoi Boschje,

Ik maak mijn onderlijnen zelf en op dezelfde lengte. Ik heb heel simpel een plankje met 2 spijkers. die staan bij mij 20 cm uit elkaar. de ene spijker als je van boven een klein stukje in het plankje en de andere van onder helemaal erdoor. Ik doe eerst de haak aan de lijn en die haak ik achter de eerste spijker. Dan leg ik de lijn in een lus om de andere spijker en je hebt de lengte. Deze spijker heb je er van onder ingeslagen zodat je geen "last" hebt van de kop van de spijker. Hier een lusje inleggen (ik doe dat met een looptyer) en elke onderlijn is even lang. Eenvoudig en het werkt perfect!
            Lex,

Allereerst bedankt voor je reactie... Dit had ik ook al bedacht, echter zit ik altijd met een "probleem". Zelfs met een lussenmaker krijg ik variatie. Ik weet niet wat voor lussenmaker jij hebt maar bij die van mij trek ik een gedeelte van het draad "door" die bij de lengte van de onderlijn komt.. Dit geeft uiteindelijk de variatie in de lenge.

Nick

Reageer

• Robin
              Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
              • 490
              • Meerssen

Ik gebruik altijd een looptyer van sensas. de Grote voor lusjes aan feederonderlijnen en de kleinere voor de stokonderlijntjes.

Wanneer je zelf je lijntjes wilt maken kan ik zo'n "apparaatje" wel aanraden. Ik had voorheen een pirottie van Sensas, kon mij niet 100 % bevallen. Tafelklem kon ik niet overal plaatsen en ik kon hem niet gebruiken voor lange onderlijnen (feeder) Uiteindelijk zelf gaan knutselen. De zwengel en haakaanzetter zijn nog origineel. Voor feederonderlijnen kan ik hem evt verlengen.

Misschien kun je hier wat mee, voor haakaanzettertje kun je eventueel ook een haki-an gebruiken.

groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• Lex van den Ende
                Met enige kennis...
                • 23-01-2003
                • 402
                • Tilburg

Een zelfde apparaatje heb ik ook gehad maar ik kon er niet mee overweg. Een vismaat heeft hem meegenomen en die vind het super.

Om de lijntjes hetzelfde te krijgen moet je elk lijntje op dezelfde manier vastpakken en met de looptyer het knoopje aantrekken en niet aan de onderlijn zelf... klinkt misschien een beetje wazig maar probeer het maar.
                Groeten,

Lex.

Reageer

• Joas
                  Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                  • 199
                  • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door Lex van den Ende
                  Een zelfde apparaatje heb ik ook gehad maar ik kon er niet mee overweg. Een vismaat heeft hem meegenomen en die vind het super.

Om de lijntjes hetzelfde te krijgen moet je elk lijntje op dezelfde manier vastpakken en met de looptyer het knoopje aantrekken en niet aan de onderlijn zelf... klinkt misschien een beetje wazig maar probeer het maar.
                  Zo doe ik het ook! Er zit misschien een variatie in van maximaal 3 milimeter. Werkt perfect!

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2428
                    • Ter Apel

Ik gebruik ook een plankje met 2 spijkers die 20 cm uit elkaar staan. Ik maak m.b.v. de Sensas looptyer eerst een lus en daarna knoop ik de haak er aan. Mijn onderlijnen zijn dan praktisch allemaal op dezelfde lengte.

Ik bevestig ze door de lus in lus methode. Alleen kun je hier door slecht van onderijn wisselen mocht je voor een andere haak willen kiezen. Mocht ik de onderlijn moeten vervangen dan knip ik de lus door.
                    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• vislood
                      Sportvisser
                      • 18-03-2003
                      • 717
                      • Grubbenvorst

Ik heb hetzelfde ding ,omdat ik bankwerker ben uiteraard van metaal. Omdat de ogen wat slechter worden heb ik er een loupelamp op gemonteerd en als ik met de feeder vis maak ik ze aan het water, toch tijd genoeg.
                      Groetjes Ruud

Reageer

• Boschje
                        Komt net kijken

• 06-05-2010
                        • 99
                        • Veghel

Bedankt voor jullie tips. Ik heb de easy loop van sensas en niet de looptyer. Wel een handig dingetje maar misschien dat de lengte moeilijker te bepalen is. Ik zal eens kijken met een gebogen paperclip of ik ze dan beter op lengte houd (en dus een looptyer moet gebruiken ipv de easy loop).

Nogmaals bedankt!
                        Nick

Reageer

• Robin
                          Vaste stok & Feeder

• 26-11-2006
                          • 490
                          • Meerssen

Oorspronkelijk geplaatst door vislood
                          Ik heb hetzelfde ding ,omdat ik bankwerker ben uiteraard van metaal. Omdat de ogen wat slechter worden heb ik er een loupelamp op gemonteerd en als ik met de feeder vis maak ik ze aan het water, toch tijd genoeg.
                          doe opleiding werktuigbouw, machines en metaal waren dus voorhanden. Maar heb gekozen voor hout en aluminium omdat ik het zo licht mogelijk wilde houden, en toch stabiel.
                          groetjes Robin

"De beste tijd moet nog komen"

Reageer

• preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Ik laat ze lekker (machinaal) knopen door Chinese vrouwtjes. De tijd en soms frustratie die ik er in moet steken is mij die paar centen meer dan waard. Ik ben een perfectionist op dit gebied, zodra de lus perfect is ben ik weer niet tevreden over hoe recht de haak onder de lijn hangt. Vervolgens is het op spanning brengen een ramp. Fabrieksonderlijntjes zijn keer op keer perfect, heb er nog nooit 1 slechte tussen gezien. Vis verspelen, omdat de haak losschiet of de lus het begeeft is ook verleden tijd.

Ik heb nu een hele verzameling boekjes overzichtelijk en compact bij elkaar ipv lange opbergsystemen mee te moeten nemen.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• speciman
                              zo kalm als een zalm

• 07-05-2010
                              • 347
                              • maas

Maar somige vissers vinden het toch fijner om het zelf te doen,ik heb zelf iets van 1000 haakjes [klein] dus zonde die weg tegooien maar soms koop ik ze ook wel eens[als ik geen tijd heb]

Reageer

Working...