dikte onderlijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pinda1
    knoeiert

• 01-12-2007
    • 48
    • bergschenhoek

dikte onderlijn

Hallo allen,

Gisteren een discussie gehad met een collega visser over je dikte van je onderlijn, ik persoonlijk vis altijd met een onderlijn van 0,10 mm. maar hij was er van overtuigd dat je met een 0,06 mm. onderlijn meer vangt.
    Wat is jullie ervaring en verspil je dan net niet die ene bonusvis die het verschil gaat maken?

groeten Robert
  • colshim

• 10-02-2008
    • 231
    • VL.

Ik denk dat ik je collegavisser moet gelijk geven , indien de 'omstandigheden ' het toelaten zal je met de dunsste onderlijn meer aanbeten verkrijgen , of je uiteindelijk méér zult vangen is nog iets anders !
    Persoonlijk vis ik met de stok rechtdoor , maar met de dunste (7/100 ) verkrijg ik steeds het meeste aanbeten , naargelang ik dan grotere vis op de voerplek krijg begin ik pas zwaarder te vissen (tot 14/100 , zwaarder ga ik nooit ! ).
    mvg
    Marnik

Reageer

• Bas Nijmegen
      wedstrijdvisser

• 13-01-2009
      • 541
      • Nijmegen

Hallo Robert,

Je kunt inderdaad soms meer vangen met een 0,06 mm onderlijn.
      Het is natuurlijk wel zo dat je de dunnere onderlijnen alleen gebruikt als je weet dat je alleen maar kleine vis gaat vangen of wanneer het heel moeizaam gaat. Als de vis heel erg voorzichtig aast willen ze soms nog wel bijten op de hele dunne onderlijnen, maar nminder op de dikkere.
      Ik wilde er vroeger ook niet in geloven. Ik vond 0,10 mm dun genoeg, maar ben toch dunner gaan proberen als het moeizaam ging. Het wierp toch echt zijn vruchten af.
      Ik moet wel zeggen dat ik pas zo dun ben gaan vissen sinds een paar jaren toen ik elastiek in mijn toppen had zitten. Je hebt dan een veel betere buffer waardoor dus ook veel minder kans op lijnbreuk. Mijn standaard lijnen zijn tegen woordig 0,10 mm boven en 0,08 onderlijn. Ook voor de grote platten!

Gr. Bas
      Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
      Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Foxdonut
        I have a bream!

• 09-04-2010
        • 1237
        • Gro

Dat zou kunnen. Veel hangt welke je vistechniek je toepast, feeder/vaste stok etc. Maar ook aan het aasgedrag van de vis zelf. Zijn ze voorzichtig of is het een moeilijkwater kan 6/00 juist weer beter zijn om je aasje natuurlijk aan de vis aan te bieden. Het is eigenlijk een kwestie van de omstandigheden goed inschatten, eigenlijk het hoofdelement van vissen
        Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• Bas Nijmegen
          wedstrijdvisser

• 13-01-2009
          • 541
          • Nijmegen

O ja,

Ik praat nu natuurlijk over de vaste stok visserij.
          Op de feeder zal ik nooit dunner gaan dan 0,10 mm. Dat is gewoon niet te doen.
          Colshim (Marnik) schrijft dat hij nooit dikker gaat dan 0,14 mm onderlijn. Voor de feeder is dat zeer afhankelijk waar ik vis. Soms vis ik nog wel met 0,18 - 0,20 mm op b.v. de Waal als de vis goed los is.

Let er wel op dat wanneer je met de vaste stok vist met dikkere (onder)lijnen dat je elastiek dit wel kan hebben. Hoe dikker de lijn is waarmee je vist, hoe dikker je elastiek moet zijn, anders breekt je elastiek i.p.v. je (onder)lijn.

Gr. Bas
          Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
          Vis blijven vangen wel...

Reageer

• Master
            Voerboer

• 26-02-2007
            • 1148
            • Zoetermeer

Ga eens in het midden beginnen met een 8/00 onderlijn, haak 18. Of je met 6/00 kan vissen hangt ook sterk af of je met elastiek in de top vist. Op 6/00 een stevige Brasem? Met geduld drillen als het een bonusvis is. Al moet je er 10 minuten over doen.
            Theo de Kreij.
            www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• henkus
              Met enige kennis...

• 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

afgelopen 2e pinksterdag samen met mijn vader wezen vissen, ik ruim 5 kilo en hij helemaal niets, op de terug weg in de auto besproken hoe of wat nu eigenlijk het verschil zou kunnen zijn,

Bijna onvorstelbaar maar allebei van alles geprobeerd, maden, casters over de bodem, boven de bodem, voor mij maakte het weinig uit, ik kreeg toch beet en hij niet.

het verschil? ik zat met 6/00 te pielen en hij met 10/00,
              na een grote brasem was ik ook dikker gegaan om wat meer macht te hebben tov de vis maar na 3 kwartier niets gezien te hebben weer terug gegaan naar 6 honderdste.

er zijn wel degelijk dagen dat 6/00 nodig is, als je zo'n dag treft ben je blij dat je zulke lijntjes bij je hebt.

Reageer

• preston-freak
                wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                • 1834
                • Oss

Ik begin voor de voorn en allround visserij met 8/100, gaat het echt om de platten dan gebruik ik 10/100. Bij wedstrijden op gewicht kun je het niet permiteren om bonusvissen door lijnbreuk te verspelen. 6/100 gebruik ik nooit, of de omstandigheden moeten wel heel schaars zijn, maar ook dan weer net die ene dikke platte er aan krijgen die je dan verspeelt. Als het echt sleuren is dan ga ik naar 12/100 of 14/100.
                Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Joas
                  Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                  • 199
                  • Breamcity

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
                  Ik begin voor de voorn en allround visserij met 8/100, gaat het echt om de platten dan gebruik ik 10/100. Bij wedstrijden op gewicht kun je het niet permiteren om bonusvissen door lijnbreuk te verspelen. 6/100 gebruik ik nooit, of de omstandigheden moeten wel heel schaars zijn, maar ook dan weer net die ene dikke platte er aan krijgen die je dan verspeelt. Als het echt sleuren is dan ga ik naar 12/100 of 14/100.
                  Absoluut! Ik vis ook met bovenstaande filosofie in mijn achterhoofd! Die ene dikke vis die je er dan aan krijgt moet je vangen ook! Zeker in wateren met begroeiing heb je met een dikke platte van 2 kilo aan een lijntje van 6/00 wel een probleem. Kost je trouwens ook effectieve vistijd!
                  6/00 gebruik ik wel maar als het kan kies ik liever voor een andere oplossing.

Reageer

• preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

Zo had ik vorig jaar een wedstrijd. Om me heen zaten ze behoorlijk in de beet, maar allemaal vrij klein spul, zelf kreeg ik nauwelijks beet. Ik heb er vervolgens wel 2 kanjers aangehad, maar die peerden zelfs door mijn 10/100 lijn heen. Had ik die binnengekregen dan had ik de wedstrijd gewonnen. Had ik nu met 6/100 gevist om een fractie meer beet te kunnen krijgen dan had ik die vissen zeker te weten nooit binnengekregen. Had achteraf gewild dat ik nog dikker viste.

In competitieverband kan ik me nog voorstellen om met 6/100 een iets beter resultaat te halen (met kleine vis) en de schade te beperkt te houden. Bij 1-daagse wedstrijden is het alles of niks en moet je op zeker spelen met je lijndijkte. Deze wedstrijden worden 9 van de 10x gewonnen met platten en je zult dus maar die bonusvissen niet kunnen houden.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Joas
                      Frequent aanwezig

• 18-07-2009
                      • 199
                      • Breamcity

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de loting. Wanneer ik weet dat er op een nummer weinig kleine vis is maar wel kans is op grote vis dan gok ik eerder op een grote vis. Je hebt in een vak vaak wel iemand die een paar dikke vissen vangt, met een behoorlijk net kleine vis kun je vaak nog wel aardig meedoen in je vak.
                      Kies je wat meer voor dikke vissen dan neem je toch wat meer een gok.
                      Vissen is keuzes maken, zo simpel is het naar mijn mening.

Reageer

• Master
                        Voerboer

• 26-02-2007
                        • 1148
                        • Zoetermeer

Bij een wedstrijd of training heb ik altijd meerdere topsets klaarliggen. Ik start echter altijd met 8/00, haak 20. Op de topsets pas ik de onderlijnen en haakgrote vrijwel altijd aan op het dobbergewicht zodat ik kan schakelen naar omstandigheden.
                        Theo de Kreij.
                        www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• Boschje
                          Komt net kijken

• 06-05-2010
                          • 99
                          • Veghel

Het kan wel verschil maken, ik heb weleens op 10/00 geen enkele beet gehad en op 6/00 wel regelmatig. Over het algemeen pas is de onderlijn aan op de de hoofd lijn. Ik doe meestal 8/00 of op een 10/00 hoofdlijn en 10/00 op een 12/00 hoofdlijn. Mocht er helemaal been aanbeet zijn dan probeer ik weleens een 6/00 onderlijn op een 10/00 hoofdlijn.. Het helpt soms... of het is geluk .

Nick

Reageer

• Amadeus
                            Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                            • 1626
                            • Westerlee

Ik heb de proef op de som genomen.
                            Viste eerder ook rechtoe met 12/100 ( geen onderlijn ), en ving wel een visje.
                            Later ben ik gaan vissen met onderlijnen ( variabel van 8/100 tot 10/100 ) en de vangsten liepen op.
                            Onlangs heb ik bij 2 wedstrijden even een gronisch te kort gehad aan onderlijnen en zag mijn resultaten naar beneden afkelderen.
                            Zal van de week mijn vrouwtje even vragen om mijn zakgeld....................................
                            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

Working...