Eerste keer vissen sinds jaren

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • MarkIII
    Newbie

• 27-05-2010
    • 7
    • heesch

Eerste keer vissen sinds jaren

Hallo allemaal...

Wegens omstandigheden heb ik een hele poos niet kunnen vissen maar dit voorjaar begon het toch weer erg te kriebelen. Ik had van de week al op deze site lopen snuffelen en dacht na mijn eerste dagje weg eens mezelf te registreren om mezelf hier ook een beetje kenbaar te maken

Gisteren met volle moed nieuwe onderlijntjes en dobbers gehaald... wat voer.. maden en natuurlijk een vergunning. Mijn hengelt een beetje afgestoft en alles bij elkaar gezocht en ik was er klaar voor. Vanmorgen om 6 uur ben ik begonnen en ben vandaag om 15:15 gestopt ivm de regen die leek op te zetten.

Totale vangst 46 stuks.. helaas heel veel kleine maar toch ook een stuk of 20 mooie voorns van een cm of 20. In totaal heb ik 5 karpers aan de lijn gekregen waarbij ik 3 x mijn onderlijn verloor.... 1 x mijn haak werd rechtgetrokken en 1 x mijn totale lijn tot de top kwijt. Wat een drama...

Het meest vreemde van vandaag was dat er 2 x bij het binnenhalen van een kleinere vis een snoek op klapte met als gevolg... weer 2 onderlijntjes

Al met al ... een vreemde eerste en kostbare dag !

Ik heb in ieder geval weer zin in de volgende keer.

Ps... denk dat ik toch eens na ga denken over zo'n stiektop waar ik hier al veel over gelezen heb
  • Master
    Voerboer

• 26-02-2007
    • 1148
    • Zoetermeer

Op zich helemaal zo slecht nog niet voor een "eerste dag". Toch flink wat meegemaakt en wat actie. Met de omslag van het weer had je evengoed minder gevangen. Op dat zelfde water, met hetzelfde voer en aas en 4 cm boven de bodem vang je misschien wel 2x meer Voorn.
    Theo de Kreij.
    www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• MarkIII
      Newbie

• 27-05-2010
      • 7
      • heesch

Ben zojuist weer terug van mijn 2e dag... Ik kon deze keer pas veel later gaan omdat ik besloten had om een stiek aan mijn top te zetten en de winkels waren natuurlijk niet zo vroeg open.

Resultaat 22 stuks waaronder 1 snoek van 70 Cm.

Hoeveel eet een snoek eigenlijk op een dag ? Ik heb namelijk weer 4 onderlijntjes verspeeld aan een snoek die erop sloeg.... 1 x had ik hem dus aan de kant .. en 2 x sloeg hij mis.
      Is het aan te raden om gewoon een andere stek te zoeken ... voel me eigen bijna een medewerker MC Vis.

Reageer

• Master
        Voerboer

• 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

Laatste 2 weken krijg ik veel berichten van dit Snoekgedrag. Had er afgelopen zaterdag zelf ook last van. Kan niet goed achterhalen waarom dat nu zo ineens gebeurt. Een andere stek is een optie, maar heel licht voer ook. Kleine vis durft in de buurt van een snoek niet boven licht voer te komen omdat hij dan te veel opvalt. Die Snoek gaat gewoon liggen wachten bij je voer. Hem vangen en weer terugzetten is geen optie omdat hij 10 minuten later alweer actief is op je stek.
        Kan eens een foto van mijn schoonmoeder in bikini te water laten. Wie weet ben ik er dan van af
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• MarkIII
          Newbie

• 27-05-2010
          • 7
          • heesch

De snoek ligt niet bij mijn voerplek... meer op de plek waar ik mijn vis binnenhaal. Ik heb dan inmiddels alleen nog maar mijn top in mijn handen en het is elke keer net voor ik de vis het water uit kan tillen. Dus ik schrik me ook elke keer een ongeluk

Ik ga het over een paar uurtjes nog eens proberen... ben benieuwd wat of die er nou nog steeds zit.

Reageer

• MarkIII
            Newbie

• 27-05-2010
            • 7
            • heesch

Nou ik ben net terug van 12 uurtjes vissen... pffff de zon heeft ook zijn werk gedaan

Bij de 3e vis was het weer raak met de snoek... ik heb hem er uiteindelijk weer 2 x uitgetrokken en aan de andere kant van de vijver teruggezet

Niet echt goed gevangen vandaag... 34 stuks met daarbij 2 snoeken van 75 cm en een zeelt van 51 cm. Eindelijk mijn eerste zeelt van het jaar

Reageer

• Amadeus
              Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Met het betere weer veruimt een snoek zijn teritorium.
              In de winter gaan ze meestal samenklitten om zo de winter door te staan en dat gedrag gaat door
              tot tot na hun paaiperiode.
              Na het paaien gaan ze weer hun solitaire leven lijden tot diep in de herfst.

Als je gaat witvissen bouw je meestal een voerplek op, welks natuurlijk witvis aantrekt.
              En laat dit nu net op het menulijst staan van familie snoek.
              De snoek voelt zich dus ook aangetrokken op dit soort voederplekken, niet voor het voer, maar wel door de vis die door dit voer wordt aangetrokken.
              Wordt er veel en vaak op bepaalde stekken gevist, ja dan blijft de snoek daar ook in de buurt ( gemakkelijker kan hij het ook niet krijgen).
              Dit verklaart ook wel eens het plotselinge terugval van aanbeten van witvis op ondiepe poldersloten, vooral als er
              weer een 1 meter plus geval aangetrokken wordt op je vistek.

Ikzelf vis veelal in de herfst en winter op snoek, en mijn hotspots zijn meestal de plekken waar veel witvissers ook actief zijn.
              Komt ook mede dat witvis zich ook terugtrekt in de winter en zo ook grote scholen vormt.

De reden dat een snoek nu net jouw vis pakt die je aan de lijn hebt hangen, is vrij logisch te verklaren.
              De snoek moet je zien als "puinruimer" die de zwakkere en zieke vissen pakt.
              Nu als er een school vis rondzwerft en daaruit is er 1 vis die een abnormaal gedrag vertoont ( jouw visje die net gehaakt is ) en die uit de school getrokken wordt, valt dit meteen op en wordt direct gezien als prooi.
              Al helemaal als je hem voor zijn bek langstrek ( bijtreflex ).
              Dit verschijnsel komt helemaal voor waar al van nature veel snoek aanwezig is.
              Zaak is bij dat soort water ( eigenlijk altijd ) dat je de vis zo snel mogelijk uit het water haalt.

En eh........snoek verplaatsen is helemaal uit den boze, zo niet zelfs verboden.
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• colshim

• 10-02-2008
                • 231
                • VL.

Onlangs een snoek binnen gehaald tijdens het feederen ,had m'n lege voerkorf voor een prooi gezien , net voor ik m'n shepnet eronder wilde plaatsten loste hij de korf !
                mvg
                Marnik

Reageer

Working...