Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
zaterdag gaan vissen in deerlijk koude zijwind was 4de in mijn vak met 2.640kg was best tevreden alleen voer op 11 gegooit en begon op 4delen te vissen en heb de 11 nooit gehaald had constant beet
Vandaag met Rickie wezen vissen in de haven van Elburg.
Gisteravond toch maar eerst gevraagd of ik ook een bijl mee moest nemen om evt een wak te kunnen hakken, maar volgens Rickie was dat niet nodig,
Dus vanmorgen op tijd het bed uit om vervolgens bij het opdraaien van de A1 aan te kunnen sluiten in de file. Dus dat werd geen 9.00 uur maar 9.30 uur maar ach dat kon de pret niet drukken want de thermometer gaf toch nog maar -3 aan. -3 om kwart voor negen
In Elburg aangekomen leek het er even op dat het vissen toch niet door ging, want al het water wat ik zag was compleet dicht gevroren. Maar Rickie had nog een plek gevonden waar we over het ijs heen konden vissen Eerst maar even een wak in het ijs gemaakt om het leefnet in te kunnen laten zakken en vissen maar. En dat ging bepaald niet slecht de ene na de andere kon binnen gehaald worden en voordat ik aan het vissen was had Rickie er al een stuk of 10. Maar het was wel behelpen want zoals Rickie al scheef liepen de eenden gewoon naast ons over het ijs Rickie met de eend die alle hennep op vrat.
In het begin het Rickie veel last van kleine baarsjes en blijkbaar waren die even later naar mij gezwommen want het was vaak 2 of 3 baarsjes en dan weer een leuke voorn, dan snel wat voorn vangen en dan weer een aantal baarsjes. Helaas begonnen ze tegen twee uur met het lichten van een gezonken boot en vanaf dat moment was het ook meteen gebeurd met de aanbeten. Het begon ook weer wat te waaien, en met -3 voelt dat toch wel koud aan dus werd de boel maar snel ingepakt.
-3 om goed half 3
Maar dit soort weer brengt wel de nodige onvoorziene problemen met zich mee nl. -na een paar leuke voorns te hebben gevangen was de top zover bevroren dat het elastiek niet meer wilde schuiven en gewoon buiten de top bleef bungelen. In eerste instantie helpt het dan wel om de top in het water te steken, maar eenmaal uit het water bevriest het water wat er nog aan zit ook direct weer dus dat schiet ook niet op -tegen elven kwam Rickie aan met een bak diepgevroren casters al het water in de bak was bevroren dus de casters uit het ijs getikt, maar sommigen waren zelfs zo hard dat je er geen haak meer in kreeg -tegen enen begon ook de bak met hennep te bevriezen -toen Rickie zijn lijn stuk trok en even een nieuwe wilde monteren bleek dat de connector geheel bevroren was ja hoe krijg je daar nu weer een nieuwe lijn aan
Nou gewoon heel simpel ja pakt je thermoskan met warme koffie, connector er in laten ontdooien, nieuwe lijn er aan en vissen maar weer.
-bij het onthaken van een dieper geslikte haak bleek de hakensteker dichtgevroren. -toen we naar huis wilden zat het schepnet vast gevroren aan het steiger -een ander probleem, waar je normaal nooit bij stil staat, bleek toen we de vis hadden losgelaten en het leefnet in de tas wilden stoppen. Niet dus dat ding stond stijf bevroren want wat bleek bij het ingooien van de vis spettert dit een beetje en die spetters bevriezen dus wel. Resultaat je kunt een halve meter leefnet gewoon rechtuit houden.
Maar al met al een leuke dag gehad en flink wat vis gevangen Niet de super dikke voorn waar op gehoopt was maar er zat toch menig bovenmaatse voorn tussen en ik schat toch een kilo of 5 de man.
Een waarschuwing voor een ieder die daar ook wil vissen. Je kunt er dus prachtig vissen, maar je moet wel lid worden van de plaatselijke visvereniging. Koop je, zoals ik, een dagvergunning, dan mag je overal in Elburg vissen, behalve in de haven, dat staat keurig op je dagvergunning (maar wie leest dat ding), maar ze vertellen het je er ook niet bij en ook niet op een dag zoals vandaag dat alles in Elburg bevroren is behalve de haven. De man van de vereniging die er was gaf gelukkig alleen een waarschuwing van “ik zie het deze keer door de vingers, maar als de politie of een BOA komt dan krijgt je zonder pardon een boete van 75 euro”, “want er wordt hier streng gecontroleerd”.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Het lijkt echt ontzien, maar niets is minder maar, tenminste naast een keer wat koude handen, iets koude tenen en een lekneus totaal geen last gehad van de kou.
Als je veel vis vangt dan krijg je op een gegeven moment wel natte handschoenen (ik heb van die neopreen handschoenen) en dat gaat koud aanvoelen, maar zonder handschoenen ging ook prima met een handwarmer in je zak en als je maar telkens de handen droog maakt.
Het nadeel was dat alles wat met water in aanraking kwam binnen de korste keren bevroren was bijv. uitpeilen en even de dobber verzetten en het peilloodje op het steiger laten rusten betekend wel dat hij vast aan de het steiger zit.
Een vis op het ijs laten vallen betekend wel dat die meteen vastgevroren zit.
Maar als je een beetje creatief bent is het zeker prima te doen (Rickie had gewoon de spuitbus met ruitenontdooier om de hengel dooi te houden)
Maar als ik niet hoefde te werken dan wist ik wel wat ik morgen ging doen.
Rickie ik zal je de foto op de mail zetten
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
Reageer