Jacob jarig

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • kraak
    mooi weer visser
    • 09-08-2005
    • 307
    • Kampen

verhelderend stukkie leesvoer jacob gefeliciteerd
    vr.gr. Jeroen

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Hmmm... Als ik slecht vang vraag ik mij hele tijd af wat ik fout doe.... Ongetwijfeld dat er wel met de komst van de feeder een en ander veranderd is en het viswater 'breder' is geworden (ARkanaal kan nu ook tegen de balk bevist worden), maar ik denk niet dat de feeder de enige reden is dat er nu 90 van de 100 deelnemers een wedstrijd kunnen winnen. Ik denk, zeker in de overbeviste wateren en de kanalen hier in het noorden, dat het ook te maken heeft met de veranderende visstand. Waar vroeger brasem zij aan zij lag en lekker rondzwom ligt het nu geconcentreerd op een plek of is in zijn geheel minder aanwezig. Hoe vaak gebeurt het niet dat er (wat dan ook weer te maken heeft met die gelukkige loting) met die ene bonusvis een wedstrijd gewonnen wordt? En alles gericht op die brasem, brasem, brasem. Volgens mij is dat zo wie zo aan het veranderen door het schonere water. Als ik naar bijvoorbeeld Polen kijk (een land waar ik vaak kom en waar toch ook nog echt schoon water te vinden is....) wordt er daar bij de wedstrijden op natuurwater niet echt veel op brasem gevist. Afgezien van het feit dat er daar, voor zover ik weet, geen vrije hengelwedstrijden zijn waar de feeder gebruikt wordt naast de dobbervisserij, zijn vissen als de karper, kolblei, sneep, serpeling, voorn en alver nog vollop aanwezig en redt je het niet als je je tijdens de wedstrijden alleen richt op die bonusvis, die grote platte, zoals meestal hier met de feeder wel passief gedaan wordt (niet negatief bedoeld, want ik ben van oorsprong een fanatiek feederaar, pas sinds de laatste paar jaar is het dobbervissen meer en meer op de voorgrond gekomen).

Stiekem hoop ik zelfs dat, doordat het water hier steeds schoner gaat worden, de brasem plaats maakt voor een wat gevarieerdere visstand, dat komt de techniek alleen maar ten goede en zal het er echt weer om gaan wie er kan vissen en zal de feeder niet altijd meer zaligmakend zijn en zal de loting dus ook minder belangrijk worden, maar nogmaals, aangezien je bij de loting (behalve bij de TC dan misschien) zelf het fotorolletje pakt en het dus gewoon een gelukkige greep moet zijn zal ik er niet wakker van liggen...

Goede resultaten doen je goed, geven zelfvertrouwen want het streelt natuurlijk je ego als grote namen je feliciteren of gedag zeggen, daar geil ik ook op, geef ik toe, maar ik betwijfel of het wedstrijdcircuit wel zo'n goede omgeving is. Als leerschool wis en donders, maar voor de motivatie? Zeker sinds ik een beetje aan de grotere wedstrijden meedoe (Team van het Jaar etc.) heb ik heel rap geleerd dat je je geen illusies moet maken en cadeautjes krijgt, eerlijk gezegd deed het bij mij meer afbreuk dan opbouw. Voor de motivatie ga ik dus gewoon hengelen, of alleen, of in de vijver met mijn oudste dochter van 6, of met Cor Jagt (en het team), of met Lolo, werkt perfect, want zelfs daar krijg ik 'klop'....
      groet,
      Eduard

Reageer

• Jakob
        <*{{{{><(

• 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

Perfect Eduard, mooi verwoord. Ieder zijn meug, ieder zijn eigen plezier. Dat kan met materiaal en manieren waar een wedstrijdvisser bv nog niet tegen aan wil kijken, maar vaak heeft degene die hier mee vist meer plezier van het vissen dan de gemiddelde wedstrijdvisser.
        Het zit niet in het materiaal of het vangen alleen. Het gaat om je eigen beleving. Ik draai vanaf 1968 mee in het nationale wedstrijdcircuit mee en daarvoor op zijn Gronings.
        Je wist niet beter als geboren molleboon. Echter sinds sinds 1969 vertoef ik in de regio waar ik nu woon en zijn wat dat betreft mijn inzichten veranderd. Ik heb nu keuze,s gemaakt, ik vis vrijwel nooit ergens vrij, ja, ik ga dit voorjaar nog vissen met Willie en Schepnetje van dit forum, ik vis normaal alleen maar wedstrijden. Tijd om te oefenen heb ik ook niet. TC of selectiewedstrijden, nou, die tijd heb ik wel gehad. Ik wil zelf mijn wedstrijden uitzoeken en wateren uitkiezen die mij aan staan.
        Ik betaal hierdoor wel wat meer leergeld dan vroeger, toen kon wedstrijdvissen nog heel goed uit, maar het bevalt me zo wel en weet je wat het mooie is?. Ik kom net zulke mafketels als ik zelf tegen bij de wedstrijden.
        Mijn motivatie om de beste te zijn heb ik maar overboord gegooid en ben verhaaltjes gaan schrijven. Ook een goeie motivator. Ik heb ook niet meer alles over voor het winnen van wedstrijden. Ik ben ook andere dingen belangrijk gaan vinden. Ik heb nog een thuis die ik ook tevreden moet houden en die ook wel eens een weekend weg wil en de aandacht opeist en nog terecht ook. Ik heb jarenlang ongestoord mijn gang kunnen gaan en nu moet ik mij een klein beetje aanpassen. Overigens zeer terecht.

Het maakt dus niet uit waar en hoe je vist, het gaat om je eigen ik.

Reageer

• ironny
          Moderator
          • 04-04-2006
          • 1377
          • Hamont

Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
          Prachtig verhaal van Scothorne, uitermate interessant.
          Je wordt niet zomaar 5 x wereldkampioen, dan kun je beetje vissen en hebt ook visie. Ik denk dat er heel wat in zijn visie steekt. Ik ga dit zeker uit testen. Ik geloof in zijn redenatie.

misschien een rare gedachte van mij als niet zo n wedstrijdvisser maar zou Scothorne met dezelfde tactiek in die zelfde wedstrijd meer vangen?
          Feitelijk zegt hij dat iedereen in die wedstrijd het niet juist doet met het voer en dat dit de reden is waarom er weinig wordt gevangen.
          Maar als hij hier tussen zou zitten en zijn buren gooien een berg voer vol met aas en hij een paar m2 voer zonder aas, zou ik het wel weten als vis zijnde. maw. zou deze tactiek niet alleen werken wanneer je alleen vist of wanneer iedereen op deze manier vist?
          Daarnaast, is het niet gemakkelijker vis te vangen wanneer je een dag na een wedstrijd in je eentje op een plek gaat zitten waar de dag ervoor honderden kilo's voer is gegooid?
          ik begrijp dat je de discussie niet moet aangaan met iemand die 5x wereldkampioen is geworden, de winnaar heeft altijd gelijk, maar ik vraag het me gewoon even af of het stukje niet te veel wordt opgehemeld en altijd en overal zou werken.
          Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

• Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

Scherp opgemerkt, Ronny, ik had zelf ook zulke gedachten...maar...:

Natuurlijk moeten we er aan de ene kant vanuit gaan dat er gewoon een positief artikel geschreven moest worden. Daarmee wil ik zeggen dat een auteur er altijd een mooi, lopend verhaal van moet maken en dat je dat niet krijgt door alleen maar feitjes op te sommen. Ik mis bijvoorbeeld een beetje de opzet van zijn hengel: Welke dobber, lijn, haak, diepte, enz. Er wordt in het artikel wel gerefereerd aan het zgn. 'soppen' van de wedstrijddeelnemers, maar of Alan sopt ja of nee wordt niet vermeld.... Het doel van het artikel is echter om een andere voertactiek te laten zien en volgens mij is dat wel gelukt. De combinatie van een grote voerplek met een kleine 'aasplek' is op zich niet nieuw, bijcuppen met balletjes leem met aas is vrij algemeen, maar wel interessant om te lezen wanneer deze tactiek de juiste is. Alan staat bekend om zijn voorliefde voor een vrij grote voerplek. Waar anderen een paar balletjes cuppen op de vierkante centimeter maakt hij rustig een voerplek van een of twee vierkante meter. Wat dat betreft sluit dit verhaal ook helemaal aan op zijn 'filosofie'.

Aan de andere kant, toch ben ik er wel zeker van dat hij, als hij de wedstrijd mee had gedaan, ook deze tactiek had gevolgd. Mensen als Alan Scotthorne, Bob Nudd, Marcel van den Eynde e.d. worden m.i. wereldkampioen omdat ze voor zichzelf denken en heel goed kunnen anticiperen op het water, de vis, enz. Die laten zich niet snel beinvloeden door wat de 'meute' doet, als de 'meute' gaat bijvoeren, doen zij dat wellicht juist niet, of andersom. Deze toppers kunnen heel snel de juiste conclusies trekken als ze zien dat een bepaalde tactiek niet werkt en dus als eerste overschakelen.

Hoe zijn resultaat zou zijn geweest als hij met de wedstrijd had meegedaan is natuurlijk koffiedik kijken. En gelukkig maar dat de tactiek de volgende dag werkte, anders had Willem Stolk een probleempje gehad en een ander artikeltje moeten schrijven.....
            groet,
            Eduard

Reageer

• 4x14
              Banned

• 10-12-2006
              • 849
              • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
              Ik mis bijvoorbeeld een beetje de opzet van zijn hengel: Welke dobber, lijn, haak, diepte, enz. Er wordt in het artikel wel gerefereerd aan het zgn. 'soppen' van de wedstrijddeelnemers, maar of Alan sopt ja of nee wordt niet vermeld.... helemaal aan op zijn 'filosofie'.
              hier het antwoord van willem stolk zelf: Alan sopte niet maar met een nr4 op de grond (onderlijn 20 cm)
              Dobbers van Drennan (peervormig) - 0.75 t/m 2 gram - ik zal dit nog even exact nakijken.
              Hij gebruikt Antares lijn en Silk Shock onderlijnen - 10/00 - 12/00 en 08/00.

dus, nu weet je dat ook weer

Reageer

• janb
                jan b
                • 21-11-2005
                • 1982
                • 't Nieuweland

een man als scothorn is dag voor dag met vissen bezig ,het is zijn werk is hij niet ergens aan het vissen staat hij er ergens anders over te praten Het is zijn werk maar ook zijn hobby, dus gaat het niet alleen om de boterham ,maar is hij ook bovenmatig geinteresseert in het vangen van vissen op alle mogelijke manieren Ik vind het knap wat hij doet,echt wel ,maar ik ken ook wel een paar jongens hier in ned, die als ze kans zouden krijgen om fulltime je zelf bezig te houden met vissen ook een heel eind zouden komen ,maar hier is dat geen haalbare kaart daar zijn we hier te klein voor Maar als de vis er niet staat zal ook een scothorn ze niet vangen ,ik vind het een hele goeie visser maar geen tovenaar.Ik heb vorige week Jan van schendel bezig gezien bij ons in de haven twee plaatsen bij hem vandaan werd de vis volop gevangen Jan moest het doen met een paar baarzen En dat is toch een man die zijn vis wel weet te vangen ,maar ook geen tovenaar.ik bedoel maar.
                Groeten van Jan de visser

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

@4X4, thnx... (hoe weet je dat???)
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• 4x14
                    Banned

• 10-12-2006
                    • 849
                    • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard
                    @4X4, thnx... (hoe weet je dat???)
                    gewoon een email gestuurd naar de schrijver van het artikel

Reageer

• janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door Jakob
                      Perfect Eduard, mooi verwoord. Ieder zijn meug, ieder zijn eigen plezier. Dat kan met materiaal en manieren waar een wedstrijdvisser bv nog niet tegen aan wil kijken, maar vaak heeft degene die hier mee vist meer plezier van het vissen dan de gemiddelde wedstrijdvisser.
                      Het zit niet in het materiaal of het vangen alleen. Het gaat om je eigen beleving. Ik draai vanaf 1968 mee in het nationale wedstrijdcircuit mee en daarvoor op zijn Gronings.
                      Je wist niet beter als geboren molleboon. Echter sinds sinds 1969 vertoef ik in de regio waar ik nu woon en zijn wat dat betreft mijn inzichten veranderd. Ik heb nu keuze,s gemaakt, ik vis vrijwel nooit ergens vrij, ja, ik ga dit voorjaar nog vissen met Willie en Schepnetje van dit forum, ik vis normaal alleen maar wedstrijden. Tijd om te oefenen heb ik ook niet. TC of selectiewedstrijden, nou, die tijd heb ik wel gehad. Ik wil zelf mijn wedstrijden uitzoeken en wateren uitkiezen die mij aan staan.
                      Ik betaal hierdoor wel wat meer leergeld dan vroeger, toen kon wedstrijdvissen nog heel goed uit, maar het bevalt me zo wel en weet je wat het mooie is?. Ik kom net zulke mafketels als ik zelf tegen bij de wedstrijden.
                      Mijn motivatie om de beste te zijn heb ik maar overboord gegooid en ben verhaaltjes gaan schrijven. Ook een goeie motivator. Ik heb ook niet meer alles over voor het winnen van wedstrijden. Ik ben ook andere dingen belangrijk gaan vinden. Ik heb nog een thuis die ik ook tevreden moet houden en die ook wel eens een weekend weg wil en de aandacht opeist en nog terecht ook. Ik heb jarenlang ongestoord mijn gang kunnen gaan en nu moet ik mij een klein beetje aanpassen. Overigens zeer terecht.

Het maakt dus niet uit waar en hoe je vist, het gaat om je eigen ik.
                      Jacob voor al doorgaan met de verhaaltjes ,groeten een trouwe lezer
                      Groeten van Jan de visser

Reageer

• Quido
                        pink floyd

• 30-10-2007
                        • 1509
                        • Winschoten

Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
                        hier het antwoord van willem stolk zelf: Alan sopte niet maar met een nr4 op de grond (onderlijn 20 cm)
                        Dobbers van Drennan (peervormig) - 0.75 t/m 2 gram - ik zal dit nog even exact nakijken.
                        Hij gebruikt Antares lijn en Silk Shock onderlijnen - 10/00 - 12/00 en 08/00.

dus, nu weet je dat ook weer
                        wat is eigenlijk soppen, op hengelsport gebied dan he..
                        groeten quido

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955

Reageer

• 4x14
                          Banned

• 10-12-2006
                          • 849
                          • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Quido
                          wat is eigenlijk soppen, op hengelsport gebied dan he..
                          vissen met al het lood op de grond.

Reageer

• Quido
                            pink floyd

• 30-10-2007
                            • 1509
                            • Winschoten

Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
                            vissen met al het lood op de grond.
                            oke bedankt, weer wat geleerd...
                            groeten quido

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=2955