Vis op vijver.

Collapse
Deze discussie is gesloten
X
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
    Freddy ik heb respect dat je er een ander topic voor opent.
    Ik heb mijn mening al neergezet en wil het niet over doen.
    Ik ben en blijf van mening dat een dier niet mag lijden onder de redenen die jij noemt.
    In Nederland is ook een pisput die zwaar overbezet is maar daar telt het goede doel als argument.
    Net zo verwerpelijk, ik begrijp hier de reclame niet die SVN maakt terwijl zij zelf cursussen geven in visstandbeheer.
    Wel leuk is het dat de teams van oa Sensas daar kunnen trainen op karpertjes voordat de wedstrijdvissers daar mee komen.

Martijn liever een hele koe op de BBQ dan een krop sla.
    vissen kunnen niet lijden ,alleen als ze voorop zwemmen.

en lijden voor het goede doel kan dus wel.

en het is dus wel leuk dat een team er kan trainen

schiet mij maar lek,van mij mogen ze hier zo'n put aanleggen.

hypocriete gelöl allemaal ,er zijn dan wel wat meer zaken die je zielig kan vinden.

Reageer

• † Frederik de Belder
      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
      • 13-01-2003
      • 5730
      • Niel (België)

Wat mij tegen het hoofd slaat is dat het er telkens op neer komt dat wij als Belgen, de vis zogezegt weghalen in Nederland en zij daardoor minder vangen. Ofwel zijn het de Polen die hun vis vangen en ter plekke opvreten of verder verkopen.

Over de visbezetting van een vijver heeft ieder zijn mening, en die respecteer ik. En mijn mening daarover is dat het een wedstrijdvijver is en geen parkvijver waar men heel weinig of geen vis zet, en dit omdat men daar ook de inkomsten niet voor heeft. Vissterfte heb je altijd, vis die niet van zijn kuit afraakt door de weersomstandigheden sterft ook en dat is niet omdat de vis slecht behandeld wordt, maar wel door de natuur.
      Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Het is lastig als je wilt vissen en geen ander water tot je beschikking hebt. Voor mij is het welzijn van de vis een gewetenskwestie en de verantwoordelijkheid van de visser. Als ik sommige karperwateren zie, waar de vissen letterlijk kapot gevist worden, dan vind ik dat je je moet schamen als je daar nog gaat vissen. Ik wordt er ook niet vrolijk van als ik hoor dat uitgezette vis binnen een jaar kapot gaat van de stress. Ik geloof ook in vistandbeheer en in het ideale geval zouden er veel meer putten gegraven moeten worden zodat de druk verdeeld kan worden, of speciale vissen uitzetten die er wel tegen kunnen. Zeg nou zelf, waar zijn we nou mee bezig? Het ijsselmeer is niet onuitputtelijk, de vis gaat een keer op daar. Andere factoren zoals aalscholvers en het schoner worden van het water helpen ook niet. De kans bestaat dat de geitewollensokken alleen maar blij zijn dat het hier leeggevist wordt. Ik ben niet al te optimistisch over de toekomst van de visserij in Nederland, wat kilo's betreft dan. Gelukkig is er de opkomst van nieuwe vissoorten.

Ps: Frederik, het is een politiek probleem, want zoiets moet gewoon veel beter gereguleerd worden.
        Carpe Diem

Reageer

• spuiliefhebber
          Verificatie gaande...
          • 22-04-2006
          • 4156
          • onbekend

ik geloof helemaal niet in water en visstand beheer.
          iedereen moet gewoon met zijn vingers van het water afblijven.

de vis is miljoenen jaren ouder dan de mens maar dat hersenloze zooitje rukkers van water en visstand zullen het wel eens even regelen met als gevolg.

kale schone bakken zonder vis zonder planten vol met aalscholvers en zonder vissers.

als er niks meer te vangen is open ik de jacht op die gasten

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Martijn dat kan alleen als lijden leiden wordt het zou dan inderdaad een race worden om uit een dergelijke hongerput te komen.
            Het is pas hypocriet zodra je de ogen sluit onder het excuus dat er dan wel meer is om je druk over te maken.

Je gelooft niet in visstandbeheer? Dat mag, zolang je er niks mee te maken hebt is dat ook heel simpel om te roepen.
            Denk je nu echt dat op dat soort vijvers zoveel vis van nature kan leven?
            Donder er maar voldoende grote brasem in want de kans dat ze uit zichzelf zo groot worden in een dergelijk water is nihil.
            Kom op zeg, je hebt wel gelijk dat zoiets NIETS met visstandbeheer te maken heeft.
            Kale bakken met vis en aalscholvers heeft ook inderdaad niets met visstandbeheer te maken die is juist gebaseerd op waterbeheer en oever- en waterinrichting.

De berekening van zoveel cm op zoveel liter water gaat ook alleen maar op na een monitoring van de waterkwaliteit het is geen aquarium alhoewel die vergelijking wel het best opgaat.
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• spuiliefhebber
              Verificatie gaande...
              • 22-04-2006
              • 4156
              • onbekend

nee ik had het over water en visstand beheer in de brede zin van het woord.

niet alleen over zo'n brasem put.

ik bedoel dat de mens meer verziekt dan hij goed doet met zijn bemoeienissen met de natuur.

heb het vorige maand in Ierland weer gezien hoe mooi het kan zijn als de mens er maar vanaf blijft.

als we hier een mooi stukje natuur hebben in dit ruk land komt er een hek omheen en mag je over het hek er naar kijken.

ik snap alleen nog steeds niet waarom een brasem put in belgië een kennelijke misdaad is,en die put van lucius een werkelijk prachtig initiatief omdat het naar het goede doel gaat.

Reageer

• Jakob
                <*{{{{><(

• 06-03-2007
                • 1870
                • Staphorst

Ik heb op zich niet zo veel moeite met de brasemputten. Inderdaad heeft Frederic natuurlijk alle gelijk aan zijn zijde als hij stelt dat Belgie qua viswater niet te vergelijken is met Nederland, er is daar niet zo veel water en als het er wel is dan is het door de industrie naar de galamiezen geholpen, alhoewel er nu wel een ken****** is wat schoon water betreft, op kanalen waar je vroeger helemaal geen vis kon vangen krijg je nu weer beet (soms). Als je dan als oplossing visputten aan legt dan wil je ook wat vangen. Kan ik helemaal in komen en wat Frederic stelt dat het nog niet zo eenvoudig is om op een put vis te vangen kan ik uit ervaring beamen.

De stelling van 120 x 60 x 4 m diep gaat niet op, als het op het diepste 4 meter is wordt het gemiddelde net beneden de 3 meter statistisch gezien, het is toch niet overal 4 metere diep.

Ik vind het best nog al een vracht vis, 5 a 7 ton en er zal ook nog wat zitten van vorige uitzettingen. Natuurlijk is het jammer dat er vis het loodje legt, gebeurd hier ook, kijk maar eens tijdens de paai. Waar we wel voor moeten waken is dat we niet doordraven in het heilig stellen van de vissen. Iedere vis verdient het om respect te worden behandeld, maar een vlieg of een wesp mep ik ook dood. Ondanks de goed omgang met de vissen kan er best een vis sneuvelen, dat is jammer, maar geen wereld ramp.
                We eten ook eieren van kippen uit legbatterijen en die hebben behoorlijk wat minder ruimte dan deze vissen.
                Alles in het perspectief.
                Er is voor alle standpunten wat te zeggen.

Reageer

• Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

Niet al het water in Belgie is ruk. Ik ben vorig jaar in de Maas gevist bij Namen. Daar barst het van de platten en de barbelen. De meerval er ook sterk in opkomst. Ik ben niet tegen de vijvervisserij zolang het maar fatsoenlijk gebeurt. Ik droom nog steeds van een mooie put met een leuk bestand aan kleine karper, om op afstand met de match te belagen. Zoiets kom je in de natuur niet veel tegen helaas. Heeft er iemand al meer gehoord over de nieuwe put bij Altforst?
                  Carpe Diem

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

Martijn inclusief de put van Lucius, je had al door dat ik daar op doelde, ben ik het volkomen met je eens.

Ik begrijp ook heel goed dat een wedstrijdvisser anders in het vissen staat dan een struinende roof- of karpervisser en dan bedoel ik niet de bivyjongens.
                    Je moet in een paar uur tijd zoveel mogelijk kilo,s vangen en je moet dan natuurlijk ook water in de buurt hebben om goed te kunnen trainen.

Maar toch vind IK de putten vol gedumpt met brasem dierenkwelling.

Wat is "als het maar fatsoenlijk gebeurd" is dat de visstand of de vis zolang mogelijk in leven houden dus weerhaakloos fatsoenlijk onthaken enz.
                    Is het het laatste is dat niet fatsoenlijk.

Reageer

• Ivo-69
                      Noob

• 12-04-2008
                      • 166
                      • Zuidland

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik de Belder
                      Hebben jullie al ooit wel eens 5 ton vis bij elkaar zien liggen?
                      Ik denk het niet.
                      Graaf een put van 10 meter lang 3 meter breed en een halve meter diep, wel daar krijg je 5 ton vis in, dan vraag ik me af of dit echt teveel vis is op een vijver van 120 meter op 60 meter en 4 meter diepte.
                      Je kan nog met 100 voorbeelden komen, feit blijft dat het tegennatuurlijk is en verdere argumentatie had ik al gedaan.

Wat ik dan nog wel wil zeggen is dat het feitelijk een mentaliteitskwestie is, wat ik al eerder zei, je kan ook met 6 kilo winnaar zijn.
                      Stel jezelf de vraag: ben je meer man met 30 kilo vis dan met 6 kilo vis? Ben je een beter visser als je op een putje 30 kilo vangt dan in een kanaal 5 kilo?

Het klopt dat ik de leukere plekken opzoek met meer kans op vis, let wel : KANS op vis en dus niet: bergen vis. Ik heb zat wedstrijden gewonnen met hooguit 10 kilo soms zelfs de helft, ben ik nu dan ineens een waardeloze visser? of een minderwaardige visser?
                      Kijk ik om me heen, sta ik midden in het leven

Reageer

• † Frederik de Belder
                        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                        • 13-01-2003
                        • 5730
                        • Niel (België)

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo-69
                        Je kan nog met 100 voorbeelden komen, feit blijft dat het tegennatuurlijk is en verdere argumentatie had ik al gedaan.

Wat ik dan nog wel wil zeggen is dat het feitelijk een mentaliteitskwestie is, wat ik al eerder zei, je kan ook met 6 kilo winnaar zijn.
                        Stel jezelf de vraag: ben je meer man met 30 kilo vis dan met 6 kilo vis? Ben je een beter visser als je op een putje 30 kilo vangt dan in een kanaal 5 kilo?

Het klopt dat ik de leukere plekken opzoek met meer kans op vis, let wel : KANS op vis en dus niet: bergen vis. Ik heb zat wedstrijden gewonnen met hooguit 10 kilo soms zelfs de helft, ben ik nu dan ineens een waardeloze visser? of een minderwaardige visser?

Denk niet dat ik dat ergens heb neergeschreven dat iemand die met 5 kg op een kanaal een wedstrijd wint, een slechtere visser is dan iemand die met 30 kg op een vijver een wedstrijd wint. Hier kan je ook geen vergelijk maken van een kanaal tegenover een vijver, op een kanaal kan je een stuk hebben waar geen vis zit en 20 meter verder wordt er vis zat gevangen.
                        Zelf heb ik ook jaren op kanaal gevist en wedstrijden gewonnen met een laag gewicht, maar wel met meer vissen dan dat ik er nu win met brasem. Bij ons op kanaal was het toen meestal voorn dat er gevangen werd, nu zijn die waters ook verbrasemt.
                        En ik zal nooit of te nimmer iemand naar het hoofd slingeren dat hij een waardeloos visser is.
                        En wat heeft meer man zijn te maken met vis vangen, mijn vrouw vangt ook veel vis, maar ik kruip savonds niet met een man in mijn bed, en meer vrouw wordt zij er ook niet door hoor.
                        Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

Dat is op zich wel een interessante vraag, Ivo.... Je zou de hoeveelheid vis in een vijver kunnen reduceren om zo een beter evenwicht te krijgen, alleen vang je dan natuurlijk wel minder en wordt je winnaar met 6 kilo, maar, ben je meer man met 30 kilo vis dan met 6 kilo vis?
                          groet,
                          Eduard

Reageer

• spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

een wedstrijd visser wil veel vis vangen altijd en als je dat niet in je hebt ben je niet echt een wedstrijd visser.

ik ken niemand die liever 100gr vangt i.p.v 100kg.

en van die 6kg kan ook 1 brasem dood gaan over hoeveel procent sterfte heb je het dan.

kijk je moet die vis niet de dood in jagen ,maar met veel vis vangen is niets mis.

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Je bent dan in ieder geval meer met viswelzijn bezig.
                              Ik denk ook dat een wedstrijdvisser een wedstrijd moet willen winnen, als dat achteraf met 2 kilo is is het ook goed minder lekker gevist maar wel gewonnen.
                              En inderdaad is er met veel vis vangen niks mis.

Reageer

• Kosmozz
                                Match en Feeder
                                • 25-07-2005
                                • 1959
                                • Hannut

In het oosten van het land is het ook zeer moeilijk vissen en er zijn er die daar veel meer voldoening uithalen dan uit 100 kilo platten takelen. Ik denk dat je instictief gezien meer man bent als je 30 kilo vangt Eduard, want daar had je in vroeger tijden veel meer aan
                                Carpe Diem

Reageer

Working...