De maas in noord limburg

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • frenk
    Frequent aanwezig

• 10-03-2009
    • 128
    • beesel

Hallo Robert

Op het grindgat in beesel is momenteel bijna niets te vangen de vis is nog steeds aan het paaien, dit duurt nu door de koude inval van het weekend natuurlijk weer at langer.
    Op de maas wordt wel goed gevangen heb er afgelopen weekend 2 wedstrijden gevist korfje van ongeveer 80 gram bleef op 30 mtr best wel goed liggen de 1e wedstrijd heb ik gewonnen met ruim 8 kg de 2e wedstrijd werd ik 2e met 71/2 kg.
    De vangsten bestaan voornamelijk uit kleine platjes en knetter dikke voorns van tot wel 800 gram niet te geloven dat er nog zulke dikke voorns op de Maas zitten, de winnaar van de 2e wedstrijd had ruim 10 kg met 15 vissen.
    Daar waar riviertje "De Swalm"vroeger uitmonde in de Maas wordt ook volop vis gevangen hier moet je echter wel wat zwaarder vissen ongeveer een 100 gram maar je kunt hier de auto pal achter je neerzetten.

Groetjes Frenk.

Reageer

• sven
      Met enige kennis...
      • 17-10-2003
      • 396
      • Venlo

Hey,

Ik kom net terug van een paar uurtjes feederen boven het stuw te Belfeld. Ik had daar nog nooit gevist, maar viel me niet tegen.
      Het stroomde behoorlijk,90 tot 100 gram bleef net liggen,ankerforf van 65 ging net. Veel drijfvuil.
      Heb gevist met dikke onderlijn van 18/00 haak 12 van een meter en als voer Black sultan met wat hennep erdoor,aangevuld met casters,maden en hennepkorrels.
      5 dikke platten en wat missers, dus beter dan de vorige keren, maar nog steeds geen vetpot.

groetjes Sven
      groeten sven

Reageer

• sven
        Met enige kennis...
        • 17-10-2003
        • 396
        • Venlo

Hallo,

Net weer gevist op dezelfde plek,zelfde lijnen,nu met dat nieuwe zammataro voertje met een handje hennep erdoor,weet de naam ff niet meer,ruikt fruitig en is kwa consistensie vergelijkbaar met black sultan,maar volgens mij minder plakkerig,maar dat kan ook aan mijn bereiding liggen.
        Heb 5 dikke platten gevangen en wat missers gehad,heb grof gevist 18/00,op dunne lijnen geen aanbeet gezien en steeds toch de lijnen kapot getrokken op mosselen ofzo.
        Wat me ook opviel is dat de vissen die ik gevangen heb alleen een vol beaasde haak pakten met 4 maden en 2 of 3 casters erbij,gedipt in scopex dip,iets wat ik overigens jaren niet heb gedaan.
        Stroming was ongeveer 60 grams korven op een meter of 40.
        groeten sven

Reageer

• sven
          Met enige kennis...
          • 17-10-2003
          • 396
          • Venlo

Hey,

Vandaag voor het eerst en ook het laatst in Well gezeten,geen stroming,enorme hoeveelheden gras in het water,de korf kwam niet eens op de bodem en trok er alleen graspollen uit,ben toen verkast naar baarlo beneden de stuw nog 2 uurtjes,meteen beet,7 voorntjes zo groot als een smartphone.volgende keer toch maar weer eens boven de stuw in belfeld of richting maasbracht.

groet
          groeten sven

Reageer

• frenk
            Frequent aanwezig

• 10-03-2009
            • 128
            • beesel

Hallo

Vandaag wedstrijd gevist bij ons in Beesel op de Maas, iedereen was hoopvol en vol goede moed maar zakte ons snel in de benen want de stroming was weggevallen en het had afgelopen nacht nog gevroren aan de grond, het resultaat was er dan ook naar met 10 man 4 uurtjes vissen heeft als vangst opgeleverd 1 voorn van 960 gram, 1 voorn van 880 gram en 1 voorn van 720 gram dat was het dan schandelijk slecht, denk dat de maas met vangsten hard achteruit gaat of er moet nog stroming komen maar denk dat dit niet gaat gebeuren.
            Moeten het nog maar doen met de herinneringen van jaren geleden, want dat komt nooit meer terug !!!

Groetjes frenk.

Reageer

• sven
              Met enige kennis...
              • 17-10-2003
              • 396
              • Venlo

Jaren geledenkon ik als absolute nitwit voor het eerst met een hengel in de hand nog 10 platten verleiden tot een aanbeet op een ochtend,nu mag je zo onderhand blij zijn dat je met je hele hebben en houden superdeluxe multifunctionele viseiland met minimaal 4 soorten aas en 10 hengels in je foudraal (voor elke gram stroming wel eentje) een verdwaalde voorn kan vangen.soms is het echt om te huilen.
              groeten sven

Reageer

• frenk
                Frequent aanwezig

• 10-03-2009
                • 128
                • beesel

Hallo

Afgelopen zondag 20-05 wederom gevist op de Maas nu met 9 man , hebben ruim 4 uurtjes gevist maar we zitten nu nog steeds op een beet te wachten.
                Vragen ons nu toch wel eens af wat er eigenlijk aan de hand is op de maas de vangsten lopen de laatste 3 jaar schrikbarend achteruit, wat je toen in een wedstrijd kon vangen heb je nu na 5 wedstrijden nog niet bij elkaar.
                De visclubs beginnen er ook onder te lijden het ledenbestand is de laatste 2 jaar bijna meer dan gehalveerd en als er een wedstrijd is en er wordt niks gevangen gaan de eerste vissers na een uurtje al na huis met als gevolg dat tegen de tijd dat de wedstrijd ten einde is er niemand meer over is.
                En het slechte vangen is niet alleen bij ons maar ook in de regio Roermond - Swalmen zelf op de grindgaten is het knudde weet echt niet meer wat er gaande is je vangt alleen nog maar wat vis als je met een korfje van 80 gram of meer moet vissen , zodra de stroming minder wordt lijkt het wel als de vis ook is verdwenen.
                heb er zo echt geen lol meer in.

Groetjes Frenk.

Reageer

• Bas Nijmegen
                  wedstrijdvisser

• 13-01-2009
                  • 541
                  • Nijmegen

Vroeger was het water minder schoon dan nu. Je had ook veel begroeing langs de kanten van waterplanten. Met de waterkwaliteit die de laatste jaren sterk verbeterd is merk je daar nu de gevolgen van. De waterkwaliteit is verbeterd in de zin dat het helderder is en dat er oude vissoorten weer terugkeren op onze wateren. Helder water betekent in de regel sowieso minder brasem en voorn, want die worden veel kwetsbaarder voor roofvissen. Volgens mij kun je nu op de maas nog steeds een leuk netje vis vangen. Mijn ervaring is wel zoals hier beschreven, dat je stroming (dus veel verplaatsing van gronddeeltjes waardoor het troebeler wordt) nodig hebt om vis te kunnen vangen. Ik vis ook nooit op de Maas als het niet een beetje stroomt. Als ik bij aanvang merk dat een 60 grams korf op 40 meter blijft liggen, ga ik niet eens vissen, dan wijk ik uit naar een ander water. Ik kijk altijd op actuele waterdata als ik in de Maas wil vissen. Stroomt het niet, dan ga ik niet. Het is gewoon aanpassen aan de omstandigheden.
                  Nu kan dat natuurlijk niet altijd. Als je een wedstrijd hebt, heb je weinig keus. Ik pak dan altijd een speedkorf van minimaal 90 gram en gooi die op een afstand waar die net blijft liggen. Meestal een meter of 70. Als je vis wilt vangen op de Maas moet het nou eenmaal stromen, hoe jammer dat ook is...
                  Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
                  Vis blijven vangen wel...

Reageer

• sven
                    Met enige kennis...
                    • 17-10-2003
                    • 396
                    • Venlo

Hallo,
                    Op wedstrijdvissen stond dat in kessel afgelopen weekend leuk is gevangen tijdens een koppelwedstrijd,zal de uitzondering zijn die de regel bevestigd,maar ik ben dan ook geen profi natuurlijk
                    Afgelopen zondag stroming van minder dan 40grams korfjes,gevolg; 1 verdwaalde winde in 4 uur vissen.gevist boven de stuw in belfeld.
                    Vandaag 3 uurtjes gevist; noppes! gevist met de vaste hengel in baarlo boven de stuw aan de maas,daarna nog gefeedert.
                    Het is zonder stroming inderdaad beter verkassen naar een vijver ofzo. Nu het weer wat stabieler lijkt te worden zal ik in de weekeinden wat verder rijden om een visje te vangen,richting waal of ijssel.
                    groet
                    Sven
                    groeten sven

Reageer

• vislood
                      Sportvisser
                      • 18-03-2003
                      • 717
                      • Grubbenvorst

Afgelopen zondag op de Maas in Grubbenvorst gevist. Inderdaad geen stroming op 40m. Volgehouden van 10.00 uur tot 16.00 uur geen beet gezien, wel zag ik enkele grote windes en brasems op het weggegooide voer azen voor mijn voeten. Vrijdag op de zelfde plaats gezeten van 17.00 tot 20.30 uur 7brasems en 3 voorns gevangen en verschillende beten gemist. Het verschil met zondag was dat er veel scheepvaart was.
                      Groetjes Ruud

Reageer

• frenk
                        Frequent aanwezig

• 10-03-2009
                        • 128
                        • beesel

Hallo Sven

De koppel wedstrijd van Kessel was op 12 Mei dus ruim een week terug, toen stroomde het nog wat op de Maas.
                        Maar nu is daar ook huilen met de pet op.

Frenk.

Reageer

• sven
                          Met enige kennis...
                          • 17-10-2003
                          • 396
                          • Venlo

Hey Frenk,

Verkeerd gelezen,slordig van me

groet
                          groeten sven

Reageer

• frenk
                            Frequent aanwezig

• 10-03-2009
                            • 128
                            • beesel

Hallo

Wederom een triestte vertoning op de maas, met 9 man gevist van 8.00-12.00 uur 2 man vis 1x een voorn van 800 gram en 1x een baarsje van 160 gram.
                            Weer geen stroming op de Maas 40 gram bleef zelfs midden in de vaargeul liggen als een baksteen.
                            Op andere plekken bij ons in de buurt ook niks in R'mond met de zinkwedstrijd niemand een beet gezien !!
                            Hadden van de maas beter de A-73 kunnen maken en daar waar die nu ligt een kanaal !!!!!

Groetjes Frenk.

Reageer

• sven
                              Met enige kennis...
                              • 17-10-2003
                              • 396
                              • Venlo

Hey,

Heb van de week een vergunning gehaald van een mooie grote vijver hier in de buurt,zolang het knudde is op de maas heb ik toch nog een plek in de buurt waar je wel wat vangt. Zaterdagavond daar gezeten en meteen 9 mooie vissen gevangen vanalles,baars,winde, voorn, brasem,alles met een half litertje voer en wat maden. Lekker wat pielen met de vaste stok en eindelijk een mooie plek om te oefenen met de match!
                              Geen maasverslagen voorlopig meer van mij!!

Groet
                              groeten sven

Reageer

• frenk
                                Frequent aanwezig

• 10-03-2009
                                • 128
                                • beesel

Hallo

Gelukkig het begint weer iets beter te worden afgelopen middag gevist op de maas, met 4 man de minste had er 8 en de meeste waren 12 vissen dus het gaat alweer de goede kant uit.

Groetjes Frenk.

Reageer

Working...