Barbeel

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2427
    • Ter Apel

Barbeel

Een tijdje geleden deed zich de mogelijkheid weer voor om op barbeel te gaan vissen in de Oberweser (rivier in Duitsland). Gewapend met een Sportex Xclusive NT medium feeder in 390 cm, voorzien van een Shimano Ultegra 5500 XSC, heb ik in de twee weken, die we op de camping verbleven een poging gewaagd.

In de eerste week voornamelijk verschillende soorten witvis, waaronder winde, en kleine barbelen gevangen op een trosje maden en als voer een standaard feedervoer met kaas additief van VDE.

In de tweede week was het waterpeil iets gezakt, dat ik op een andere stek op de kop van de krib kon zitten. Hier heb ik mijn aanpak iets gewijzigd en heb i.p.v. feedervoer, mijn korf gevuld met geweekte pellets. Deze goed hard aangedrukt om zo een geurspoor te creëren. Op de haak een bundeltje maden i.c.m. nep made.

tn_Barbeel 68 cm.jpg

Dit leverde mij halverwege de week op eens een harde aanbeet op en bij het oppakken van de hengel, vernam ik direct dat dit een goede vis was. Na een dril van circa 10 minuten lag de vis op de onthaakmat en bleek 68 cm lang te zijn. Gelijk maar een foto geschoten, wie weet vang ik niet zo'n grote vis weer.

tn_Barbeel 74 cm.jpg

Na het reanimeren en terugzetten van de vis, gelijk de korf weer gevuld en de haak beaast. De hengel lag er nog geen 5 minuten in of weer een harde aanbeet. Tijdens het oppakken van de hengel, vernam ik weer dat het een goede vis moest zijn. Na weer een dril van zo''n 10 minuten, lag de vis op onthaakmat en toen bleek dat deze vis zelfs nog groter was. Het meetlint gaf 74 cm aan. Mijn grootste barbeel tot nu toe. Mijn PR stond op 70 cm.

Helaas heb ik daarna op de stek geen barbeel meer mogen vangen, wel verschillende soorten witvis, maar al met al was het zeker geslaagd.

Mijn montage bestond uit een 30/00 nylon hoofdlijn met daarop een running rig kitje van Korum. Als onderlijn 25/00 fluorocarbon en als haak de Guru LWGF maatje 10 of Guru MWGB maatje 10.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Elsenburg
    Frequent aanwezig

• 24-01-2016
    • 213
    • Duindorp Den Haag

jeroen, leuk verslag.
    Ikzelf heb nog nooit een barbeel gevangen.
    Dat is een dure hengel die je hebt. Merk je dat ook met werpen en drillen ?

Groet,
    Marco

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2427
      • Ter Apel

Dank je.

Er zit wel degelijk verschil in hengels en dat merk je. De Sportex Xclusive feeders zijn netjes afgebouwd op een redelijk dunne en hoogwaardige carbon blank en voorzien van een natuurkurken handgreep. Bij elk model worden 3 toppen geleverd met grote ogen, zodat een voorslagknoopje er ook makkelijk door heen glijd. Sportex geeft naar mijn weten als enige fabrikant 10 jaar garantie.

Het model, waar ik mee op barbeel gevist heb, heeft een werpgewicht van 90 - 160 gram. Korven van 150 gram + voer kon ik nog prima werpen, weliswaar met de zwaarste top (4 oz) en op niet al te grote afstanden gevist. De hengel buigt mooi en een barbeel uit de volle stroming drillen, met de slip goed afgesteld, was dat prima te doen.

Ik heb de hengel gekocht voor het vissen op stromend water en dan met name barbeel, maar je kunt er ook prima met op witvis vissen. Kortom voor mij de ideale hengel, waar ik zeker jaren plezier van ga hebben.
      Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

Working...