Kopvoorn?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • vislood
    Sportvisser
    • 18-03-2003
    • 717
    • Grubbenvorst

Ik heb wel een schub bewaard die hij verloren had, qua bouw leek hij inderaad op een brasem.
    Groetjes Ruud

Reageer

• hans vis
      Specimen Hunter

• 26-08-2009
      • 1026
      • Eelde-Paterswolde

een kopvoorn voelt heel week aan, alsof ie geen musculatuur heeft , een winde alswel de hybrides voelen aan als een gewone blankvoorn.
      groet,
      Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Pieter inderdaad, als het geen hybride is dan is het gewoon een winde.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Nelis
          vaste/feeder/barbeel

• 21-11-2007
          • 92
          • Duiven

Mooie vis, vind hem wel erg mager of ligt dit aan mij?... een kopvoorn is het zeker niet,, die hebben een torpedovorm,,
          Jammer dat de anaalvin niet goed te zien is, ondanks dat denk ik toch dat het een winde is!
          beter 1 vis in het net dan....

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Raar genoeg kan het ook zo zijn dat de vis is afgepaaid, zeker met deze zomer zullen de vissen vaker paaien.

Reageer

• Brandje
              Newbie

• 17-09-2009
              • 13
              • Gouda

Ik vind hem het meeste lijken op een hybride brasem*ruisvoorn. Ik heb zelf ook eens een vis gevangen die erg veel leek op deze, dat was in een poldersloot (waar overigens geen windes in voorkwamen). Vooral de kleur van de vinnen -donker rood-vind ik erg in de richting wijzen van deze hybride. Maar het blijft natuurlijk gissen, zeker als je op kleuren af gaat.

Een kopvoorn is het volgens mij zeker niet.

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Absoluut geen hybride brasem ruisvoorn.

Reageer

• Brandje
                  Newbie

• 17-09-2009
                  • 13
                  • Gouda

Douwe, waarom ben je er zeker van dat het geen hybride brasem*ruisvoorn is?
                  Ik zeg absoluut niet dat het dat is hoor, maar ik vind hem er alleen wat op lijken wat betreft lichaamsbouw en kleur.

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

Tel de schubben op de zijlijn maar eens en zie ook eens naar de kenmerken van een ruisvoorn.
                    Daarom ben ik zeker dat het geen ruisvoornhybride is.

Reageer

• Brandje
                      Newbie

• 17-09-2009
                      • 13
                      • Gouda

Aantal schubben op de zijlijn verwijst inderdaad naar winde, jammer genoeg heb ik geen idee wat dat aantal voor een hybride brasem*ruisvoorn is. Zijn dit soort gegevens van hybrides trouwens ergens vast gelegd? Ik vind het wel interessant.

De kenmerken van een ruisvoorn, zijn dat voornamelijk de bovenstandige bek en de rugvin die ten opzichte van de buikvinnen naar achter is geplaatst? En moeten die in de hybride absoluut naar voren komen?
                      Die rugvin staat wel ver naar achter, maar dat hebben windes natuurlijk ook.

Ik geef toe, op foto twee lijkt hij erg veel op een winde. maar ik vind die kleur zo afwijkend. En die bek doet mij brasem achtig aan.

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Brandje
                        Zijn dit soort gegevens van hybrides trouwens ergens vast gelegd? Ik vind het wel interessant.
                        Er zijn diverse wetenschappelijke studies gedaan naar kruisingen van vissen. Sowieso zijn kruisingen interessant niet alleen voor vissen. Denk maar eens aan planten die gekruist worden voor een hoger opbrengst, en spiegelkarpers die enorm snel groeien (in hun eerste jaren) voor de consumptie. Bijv. de korte hoge Aischgrunder die gekweekt werd / wordt voor consumptie. Dit is overigens niet alleen een proces van kruisen maar vooral van doorfokken met de beste vissen.

Ik heb pas bijv. een interessant wetenschappelijk artikel gelezen over zeeltkruisingen met karper en brasem. Helaas zonder foto's want ik ben razend benieuwd hoe zo'n vis er uit ziet. Ik heb de link ook eerder al gepost, voor de degenen die interesse hebben komtie nog een keer:

MVG, Pieter

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Voor de wedstrijden ook, op de hybride staat namelijk geen maat, maar ja wie herkent die beesten en dan bedoel ik met grote zekerheid.

Reageer

• eagle
                            Piscem natere doces

• 13-07-2009
                            • 165
                            • leiden

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                            Voor de wedstrijden ook, op de hybride staat namelijk geen maat, maar ja wie herkent die beesten en dan bedoel ik met grote zekerheid.
                            zekerheid met herkenning krijg je volgens mij niet zolang de hybride soorten niet zijn vastgelegd

en zeker met de kleinere vis wordt de herkenning nog moeilijker lijkt me
                            volgens mij is er ook nog verschil tussen hybride van de zelfde soort
                            hierbij bedoel ik een ruisvoor mannetje en een brasem vrouwtje of juist een brasem vrouwtje en een ruisvoorn mannetje

het is de zelfde hybride maar zien ze er ook het zelfde uit ?
                            Ben nog even oude vissen uit de sloot aan het halen
                            met vriendelijke groet arjan

Reageer

• Pieter Stam
                              -
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

Zal zeker verschil in zitten. Dat is namelijk ook zo bij andere dieren. Muildier en muilezel bijvoorbeeld. Zoek ook maar eens tussen kruisingen tussen tijgers en leeuwen, de zogenaamde tigons en ligers. Brute beesten, alleen erg onnatuurlijk.

Reageer

• Brandje
                                Newbie

• 17-09-2009
                                • 13
                                • Gouda

Om mijn eigen vraag nog enigszins te beantwoorden; in het boek "de visschen van Nederland" van H.C Redeke staan een aantal hybriden uit de karperfamilie omschreven. Helaas staan er geen foto's/illustraties bij en zoals je al kunt zien aan de spelling van de titel is het boek nogal oud, dus misschien wat achterhaald.

Volgens de "Veldgids Nederlandse Zoetwatervissen" van de toenmalige OVB bestaan er trouwens ook hybriden uit de familie van de baarzen, dus bv baars*snoekbaars. Maar daar heb ik op internet helemaal niets van kunnen vinden, dus in hoeverre die echt bestaan?

Reageer

Working...