dobberbouw

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • benny
    dobbertjesvraagbaak
    • 09-12-2002
    • 383
    • omgeving Leuven(B)

    Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
    van de week zo'n mini figuurzaag gekocht dat gaat lekker door dat rohacel heen mooie balkjes kun je zo zagen dan.

    30€ op marktplaats nouja daar kun je niet voor zonder zitten
    Hoi vrienden,

    zachtjesaan ben ik aan het chekken of mijn hulpmiddellen-/materiaalvoorraad in orde is om na het visseizoen opnieuw te starten met de dobberbouwhobby. Omdat mijn systeem om de Rohacell te versnijden niet 100% voldeed ben ik op zoek naar dergelijk mini figuurzaagje voor op mijn draaibankje. Heeft er iemand een idee waar ik dit nog tegen een schappelijk prijsje kan vinden, of heeft er iemand dit soms nog op overschot liggen?
    Vissen is NIET mijn hobby,
    Vissen is mijn leven!

    Reageer

    • Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

      Hey Benny,

      De Rohacell laat ik altijd zagen bij mijn vismaat in de schuur. Gewoon met een tafelcirkelzaag krijg ik van hem in elke gewenste diameter vierkante balkjes. Zijn schuur is na afloop echt een schoolvoorbeeld van winters landschap; spierwit!!
      (Je zult begrijpen dat dit werkje me wel enkele pennen gaat kosten!)

      Er zijn echter meer mogelijkheden om voor de draaibank geschikte stukjes kunststof te maken;

      1.Met een gloeidraad of elektrische figuurzaag.
      2.Met een holle boor. (de inhoud van uit die boor komt is al perfect rond)

      Wanneer je echt zo'n klein systeem op je draaibankje wilt, is het inderdaad handig om marktplaats in de gaten te houden en te informeren bij ijzerwaren/gereedschapzaken.
      (Soms hebben ze bij de LIDL of ALDI ook leuke aanbiedingen.)
      Ik ben benieuwd naar de resultaten!
      Groet'n,

      Ronald


      ><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

      Reageer

      • brielsemaasliefhebber
        vis gek
        • 06-06-2006
        • 1231
        • Brielle

        [quote=Roha;71014]Hey Benny,
        Er zijn echter meer mogelijkheden om voor de draaibank geschikte stukjes kunststof te maken;

        1.Met een gloeidraad of elektrische figuurzaag.
        2.Met een holle boor. (de inhoud van uit die boor komt is al perfect rond)


        Hoi roha waar kan je die holle boeren kopen,weet jij dat toevallig.Heb al op internet zitten zoeken maar daar kan ik het niet vinden.
        GROETEN VAN EEN VIS GEK

        Reageer

        • Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

          Oorspronkelijk geplaatst door brielsemaasliefhebber
          Hoi roha waar kan je die holle boren kopen,weet jij dat toevallig.Heb al op internet zitten zoeken maar daar kan ik het niet vinden.
          Geen idee! Ik heb ze ooit eens gezien toe ze op ons postkantoor in een marmeren toonbank gaten moesten boren voor de pin appparatuur. Zelf gebruik ik ze niet. Toen ik nog goed met Geer overweg kon heeft deze me echter gemeldt dat hij het via dit systeem wilde gaan doen.
          Ze zullen dus wel ergens verkrijgbaar moeten zijn.

          Wellicht via;


          of;
          De advertentiesite voor gratis adverteren. Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen op Adverteergratis.nl.
          Groet'n,

          Ronald


          ><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

          Reageer

          • brielsemaasliefhebber
            vis gek
            • 06-06-2006
            • 1231
            • Brielle

            oke bedankt he
            GROETEN VAN EEN VIS GEK

            Reageer

            • Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

              drijflichaam zuiver centreren

              Dag Dobberbouwers,

              Regelmatig krijg ik vragen over het zuiver centreren van het drijflichaam.
              Hoewel men vroeger met kromme ganzenveren veel vis wist te vangen, schijnt een zuiver gecentreerd drijflichaam een verplichte basis te zijn voor een geslaagde dobber.
              Vooral wanneer je werkt met balsahout als materiaal schijnt het, door de nerven, moeilijk te zijn om zuiver recht te kunnen werken.
              Mijn methode heb ik op m'n site al eens uit de doeken gedaan. Door het gebruik van een goeie draaibank of mallensysteem heb je vaak al 90% gewonnen. Er zullen echter best nog andere methodes zijn om een zuiver drijflichaam te maken met een passend centraal gaatje voor de (onder)antennes.
              Vraag; Hoe doen pakken jullie dit aan?
              Groet'n,

              Ronald


              ><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

              Reageer

              • Roha
                pennenbouwer
                • 18-04-2005
                • 1175
                • Nijverdal

                Blijkbaar wordt dit centreren óf door iedereen op dezelfde manier gedaan óf het is het grote geheim??

                Een materiaaltip dan maar:

                dun rvs/inox voor dobberoogjes koop je tegenwoordig in de agrarische winkel. Ze verkopen daar namenlijk van dat dikke oranje nylondraad waarmee stukken weiland onder stroom worden gezet. In dat nylon draad zit dunne rvs draad (0,2mm of 0,3mm) als geleider verweven.
                Kijk maar ff op; http://www.koltec.nl/index2.php?mens...400&pg=1040020
                dan begrijp je wel wat ik bedoel. Kost trouwens geen drol!
                Groet'n,

                Ronald


                ><((('<><((('<><((('>
                www.dobberbouw.nl

                Reageer

                • Ramon Ansing
                  tsjah?
                  • 27-06-2006
                  • 760
                  • Tolbert

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                  Blijkbaar wordt dit centreren óf door iedereen op dezelfde manier gedaan óf het is het grote geheim??

                  Een materiaaltip dan maar:

                  dun rvs/inox voor dobberoogjes koop je tegenwoordig in de agrarische winkel. Ze verkopen daar namenlijk van dat dikke oranje nylondraad waarmee stukken weiland onder stroom worden gezet. In dat nylon draad zit dunne rvs draad (0,2mm of 0,3mm) als geleider verweven.
                  Kijk maar ff op; http://www.koltec.nl/index2.php?mens...400&pg=1040020
                  dan begrijp je wel wat ik bedoel. Kost trouwens geen drol!

                  roha bedankt voor de tip heb hier nog zo`n 15 meter van liggen

                  Reageer

                  • Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

                    Prima zaagtip voor de Rohacell

                    Beste dobberbouwers,

                    Van Peter Botermans kreeg ik gisteren een prima tip om mooie achtkantige balkjes/stokken te maken van de Rohacell;

                    Hij gebruikt een tegelzaagmachine voor dit werkje.
                    Deze machine heeft een blad met geleiding waardoor je perfect rechte stroken kunt zagen. Omdat er een fijne (diamant)schijf wordt gebruikt, krijg je bovendien zeer gladde zaagsnedes en vrijwel geen strooisel/rotzooi in je schuurtje. Tot slot kun je met dit apparaat onder 45 graden werken waardoor je perfecte achthoekige balkjes kunt maken.
                    Op marktplaats schijn je deze machines te kunnen kopen voor een prikkie.

                    Ik ga er dit weekend direct één aanschaffen.
                    Ik zou zo zeggen; Peter, bedankt!
                    Groet'n,

                    Ronald


                    ><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

                    Reageer

                    • brielsemaasliefhebber
                      vis gek
                      • 06-06-2006
                      • 1231
                      • Brielle

                      oke ronald bedankt voor de tip.
                      GROETEN VAN EEN VIS GEK

                      Reageer

                      • ToniMono
                        Banned
                        • 23-05-2007
                        • 386
                        • Arnhem

                        En waar zijn die 8 kantige balkjes voor? Is dat de basis van een dobber/waggler?

                        Reageer

                        • spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                          Beste dobberbouwers,

                          Van Peter Botermans kreeg ik gisteren een prima tip om mooie achtkantige balkjes/stokken te maken van de Rohacell;

                          Hij gebruikt een tegelzaagmachine voor dit werkje.
                          Deze machine heeft een blad met geleiding waardoor je perfect rechte stroken kunt zagen. Omdat er een fijne (diamant)schijf wordt gebruikt, krijg je bovendien zeer gladde zaagsnedes en vrijwel geen strooisel/rotzooi in je schuurtje. Tot slot kun je met dit apparaat onder 45 graden werken waardoor je perfecte achthoekige balkjes kunt maken.
                          Op marktplaats schijn je deze machines te kunnen kopen voor een prikkie.

                          Ik ga er dit weekend direct één aanschaffen.
                          Ik zou zo zeggen; Peter, bedankt!
                          neeeeeee heb mijn pa er vanmorgen 1 op de stadswerf getiefd

                          Reageer

                          • spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

                            Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                            neeeeeee heb mijn pa er vanmorgen 1 op de stadswerf getiefd

                            aah die ouwe rat had me belazerd hij had het gelezen en hem dus toch nog even bewaard mooi zo eerdaags eens proberen ronald.

                            dus toch bedankt voor deze tip

                            Reageer

                            • Roha
                              pennenbouwer
                              • 18-04-2005
                              • 1175
                              • Nijverdal

                              Oorspronkelijk geplaatst door ToniMono
                              En waar zijn die 8 kantige balkjes voor? Is dat de basis van een dobber/waggler?
                              Deze vorm komt 't dichtst bij een ronde stok welke in de draaibank exact rond wordt gedraaid. (Hiervan wordt 't drijflichaam gedraaid. )
                              Ronde stokken van Rohacell kun je eigenlijk alleen maar direct maken als je een holle boor hebt die je in een blok van deze kunststof laat boren. (De kern uit die boor is dan de ronde stok)
                              Omdat dit type boren vrij duur zijn en de Rohacell alleen in blokken verkrijgbaar is, moet je zelf dus aan de slag om stokken te maken. Het genoemde idee van Peter is dus een betaalbare uitkomst.
                              Groet'n,

                              Ronald


                              ><((('<><((('<><((('>
                              www.dobberbouw.nl

                              Reageer

                              • ToniMono
                                Banned
                                • 23-05-2007
                                • 386
                                • Arnhem

                                Duidelijk. Ik heb laatst op je site gekeken en ik vond het zeer interessant.
                                De complimenten voor je vakmanschap. Erg jammer dat je geen pennen verkoopt, maar ik heb er begrip voor dat je hiervoor de tijd niet hebt.

                                Reageer

                                Working...
                                😀
                                😂
                                🥰
                                😘
                                🤢
                                😎
                                😞
                                😡
                                👍
                                👎