Aalscholvers

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • RenéTom
    Frequent aanwezig
    • 10-10-2007
    • 121
    • Kerkrade

    #61
    Vandaag nog heb ik met leede ogen moeten aanschouwen dat op de kasteelgracht waar ik zat te vissen meerdere keren een aalscholver onder dook en ergens anders weer hoog kwan dat zeker een half uur lang, toen hij weg wilde vliegen had hij moeite om hoogte te winnen, dus zijn buikje was weer vol.
    En dan zit je daar op de stoel in de regen en je bent aan het piel-len om een visje te vangen, en z'n rakker vreet onder je ogen de vis weg, treurig.

    Er moet echt iets aan gedaan worden, die vogels hebben een beschermengel en die heet "De Europese Parlementaire Regiring".

    Hoe zat dat nog eens met de bisamrat en de dijken, de dijkwachters kregen een vrijbrief om vallen te zetten en hoeveel kregen ze nog eens voor een bisamrat was dat geen 5 of 10 gulden per Rat, mogen ze nu ook doen, 5 euro per aalscholver ter compensatie voor de weggevreten vis.

    Een mooie oplossing lijkt mij, we moeten soms ingrijpen in de natuur, hoe vervelend dat ook klinkt.

    Voor al die nog gaan vissen " Warm aankleden,hou je voeten en handen droog en warm, en sucses.

    Gr. René
    " Vissen= ontspanning voor echte mannen"(en ook vrouwen)

    Reageer

    • Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

      #62
      Oorspronkelijk geplaatst door RenéTom
      Vandaag nog heb ik met leede ogen moeten aanschouwen dat op de kasteelgracht waar ik zat te vissen meerdere keren een aalscholver onder dook en ergens anders weer hoog kwan dat zeker een half uur lang, toen hij weg wilde vliegen had hij moeite om hoogte te winnen, dus zijn buikje was weer vol.
      En dan zit je daar op de stoel in de regen en je bent aan het piel-len om een visje te vangen, en z'n rakker vreet onder je ogen de vis weg, treurig.

      Als die ene aalscholver wel vis kan vangen en jij niet, ik weet het niet, maar volgens mij doe je dan toch iets niet goed...

      Oorspronkelijk geplaatst door Gerrit Bakker
      Waren beelden te zien van de "prachtige" aalscholvers die met gespreide vleugels op paaltjes in de zon zaten met de onderliggende tekst "het zou toch jammer zijn dat zoiets voor goed niet meer te zien is als ze zijn uitgestorven"
      Gerrit, het zijn ook prachtige beesten! Het zijn er alleen een beetje veel. Ik snap alle frustratie wel, maar dat beest doet slechts waar ie voor op aarde is neergezet, namelijk: overleven. Ik kan dus met de beste wil van de wereld geen hekel aan dat beestje krijgen en snap ook niks van sommige (kortzichtige) reacties hier, alsof het beest er wat aan kan doen, dus laten we daar nou maar mee ophouden. Nederland is nu eenmaal een kunstmatig landje waar de mens zich overal mee heeft bemoeid, aan de ene kant goed (al die dijken en polders enzo, droge voetjes), maar aan de andere kant levert het ook problemen op zoals de everzwijnen op de Veluwe, de paling die niet meer de zee op of af kan om te paaien, aalscholvers, kortom, er is eigenlijk nergens meer een natuulijk evenwicht. De mens is ooit begonnen met ingrijpen en 'controleren' en dat zal dat moeten blijven doen. Helaas is dat laatste hetgeen er aan schort en dat is een van de redenen dat er nu te veel aalscholvers zijn.

      Mijn eerste reactie bij het zien van het filmpje over die aalscholvers bij Kampen was: logisch, als je ziet hoeveel aalscholvers er broeden op het 'Vogeleiland' (op het Zwarte Meer) bij Genemuiden, waar ik dus maar mee wil aangeven dat het filmpje geen goed beeld geeft van de gehele aalscholverpopulatie, want het is gefilmd in de nabijheid van een broedkolonie, een gekleurd beeld dus....

      Zolang men in Den Haag andere dingen te doen heeft zal er weinig veranderen....
      groet,
      Eduard

      Reageer

      • tester
        Maas en Waal visser
        • 06-03-2004
        • 2596
        • Son

        #63
        Hallo

        de meeste dingen in den Haag worden zakelijk bekeken

        en zo zouden ze dit probleem ook moeten doen

        bij die aalscholfers ( dat ik een prachtige vogel vind ) is er dubbel windst te behalen als er wat minder zouden zijn

        de sportvisser kon weer een visje vangen (lees accu opladen voor weer een productie week ) en de wat ouderen meer ontspanning

        en de beroeps hebben wat meer vis in hun netten dat geeft wat handel en uitvoer
        gr Gerard

        Reageer

        • Jan Broess
          Specimen Hunter
          • 21-09-2003
          • 1131
          • Nieuwegein

          #64
          Renetom, de aalscholvers hebben vaak moeite met het opstijgen. Vis of geen vis. Deze vogel zwom wel een halfuur rond, dat is wel erg lang. Grote kans dat hij niets ter snavele heeft mogen nemen

          Aalscholvers richten pas schade aan het visbestand als ze met de groep komen van zo'n 10 of meer. Dan werken ze samen: 2 aalscholvers onder water drijven een school witvis omhoog naar de anderen die de vis opwachten en opsnavelen. Geen paniek als het er maar 1 is. Die heeft altijd moeite met het vangen van een gezonde vis.
          Greetz,
          Jan Broess

          www.devaartposcar.nl

          Reageer

          • Ron
            Met enige kennis...
            • 06-02-2002
            • 356
            • Willemstad

            #65
            Het Europarlement vindt dat de aalscholver een bedreiging vormt voor de visstanden in Europa en voor de visserijsector. Aalscholvers eten allerlei soorten zoet- en zoutwatervis. Ze halen bijna evenveel snoekbaars uit het IJsselmeer als de beroepsvissers, bleek onlangs uit onderzoek. De Europese Commissie roept daarom op de EU-landen vrij te laten in de bestrijding van de aalscholver. Nu is de vogel nog beschermd door de vogelrichtlijn uit 1979.
            Het aantal aalscholvers is de afgelopen 25 jaar in Europa vertwintigvoudigd tot bijna 1,8 miljoen vogels. Alleen al op en rond het IJsselmeer verblijven naar schatting circa twaalfduizend broedparen aalscholvers. Die zijn goed voor een jaarlijkse visconsumptie van zo’n 2000 ton, dat is twee miljoen kilo, vis uit het IJsselmeer, de Randmeren en Friese meren. Nieuwe schattingen wijzen uit dat 6 procent daarvan uit snoekbaars bestaat.
            Dat betekent dat de aalscholver jaarlijks 60 tot 120 ton snoekbaars uit het IJsselmeer en aanpalende wateren vist. Daarnaast bestaat het menu van de aalscholver voor maximaal 30 procent uit baars en circa 2 procent (40.000 kilo) uit paling. De rest van het totale maal van deze ‘zwarte rover’ bestaat uit andere, commercieel minder interessante, vissoorten.
            Elders in Europa worden al maatregelen genomen zoals het verkleinen van te grote populaties en het verstoren van broedplaatsen door het rapen van eieren.

            Tot zover.

            In Vroege Vogels:
            Uit langlopend braakballenonderzoek blijkt dat 70% van het dieet van de aalscholvers bestaat uit pos. Dat is niet alleen een voor de visserij oninteressante soort, het is zelfs een vis die de visserij dwarszit. Pos is namelijk een 'concurrent' van onder andere de aal (die net als de pos muggenlarven eet).

            In de reportage legt Van Eerden uit dat de visserij de scheve verdeling van vissen in bijvoorbeeld het IJsselmeer waarschijnlijk vooral aan zichzelf te danken heeft. De grote vissen aan de top van de voedselketens zijn bijna allemaal weggevist, waardoor er een overmaat ontstaat van bijvoorbeeld possen. En daar komen dus weer aalscholvers op af.

            Tot zover.

            Binnenkort zijn de waterschapsverkiezingen. U kunt met uw stem deze onzalige ontwikkelingen een halt toeroepen door niet te stemmen op Water Natuurlijk. In deze groep zitten de hengelsporters die de eigenlijke ‘visrovers’ zijn. Uiteraard moet u bij de verkiezingen ook niet stemmen op het CDA, die de belangen vertegenwoordigen van boeren. De boeren hebben geen belang bij vergroting van de ruimte voor de natuur. Stem voor uzelf, breng een stem uit op een partij die het leven in en rond het water beschermt.

            Kopie van een site voor dierenwelzijn.
            Prutsvisser

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #66
              Een stukje plaatsen van een dierenwelzijnsite en dit ook nog als stemwijzer te gaan gebruiken is wel erg naïef of zie ik dat verkeerd?

              Voor de snoekbaars is de pos ook hoofdvoedsel vandaar het succes van de shad.

              Wil je iets bereiken voor ONZE sport moet je uiteraard WEL op Water Natuurlijk stemmen.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • drennanboy
                Drennan forever
                • 11-02-2007
                • 93
                • Puurs

                #67
                Deze filmpjes heb ik in het begin van de week gemaakt in het centrum van Mechelen aan de Colomabrug daar waar de vis zich schuilhoudt onder deze brug en onder de aangemeerde boten. Op een stuk kanaal van amper honderd meter schat ik 600 aalscholvers in het water en boven mijn hoofd , de lucht kleurt met momenten zwart en de vis wordt daar "afgeslacht"
                Filmpjes zeker uitkijken , is bij momenten de moeite.

                Invasie van de "zwarte plaag" te Mechelen ter hoogte van Colomabrug , vis heeft geen schijn van kans , sommigen noemen het gewoon de natuur zijn gang laten g...

                3 x clubkampioen
                5 x koning

                Reageer

                • Ron
                  Met enige kennis...
                  • 06-02-2002
                  • 356
                  • Willemstad

                  #68
                  Douwe,

                  Dat klopt, ik wil vissers er op wijzen dat ze juist wel op Water Natuurlijk moeten stemmen.
                  Prutsvisser

                  Reageer

                  • polleke1
                    Newbie
                    • 04-10-2009
                    • 18
                    • bredene

                    #69
                    Bij ons is het ook zo ik woon aan de kust in bredene er zijun er heel veel
                    je ziet ze duiken en de vis is soms te groot om op te eten maar deze is wel gekwest
                    ja de groene mogen alles hier in dit apen land als belgie
                    zolang het maar voor de rijke gasten zijn en er veel geld is
                    maar roert niet in in hun potje wand meestal stinkt het

                    Reageer

                    Working...
                    😀
                    😂
                    🥰
                    😘
                    🤢
                    😎
                    😞
                    😡
                    👍
                    👎