Gewonde vissen!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Heine1982
    Komt net kijken
    • 26-05-2006
    • 50

Gewonde vissen!

Gisteren even een paar uurtjes op het Hoendiep gezeten. Binnen een half uur een paar kleine piepjes. Terwijl ik net een sigaretje opstak (herkenbaar debk ik voor veel vissers ) kreeg ik een kleine run. Ik stond op en liep naar de hengel terwijl de swinger nog tegen de hengel aan tikte. Voor ik bij de hengel was zakte de swinger weer, maar ging ook weer omhoog. Toen ik de hengel uit de steunen pakte zakte hij met een noodgang. Snel sloeg ik aan en hangen. Na zo'n 20 minuten had ik deze graskarper op de kant. 12 pond en een kleine 80 cm. Maar wat mij het meest opviel was de wond. Nou begon ik te twijfelen wat ik het beste kon doen. Of de vis terug zetten, tja of toch afmaken. Maar ja. De vis was erg levendig en ook op de kant nog. Hij aastte dus nog gewoon en dat deed mij besluiten hem toch terug te zetten. Eenmaal in het water begon de vis wel vreemd te doen. Hij liet zich draaien op de rug en enkel aanzien kieuwen was te zien dat hij nog leefde. Nadat ik hem wat door het water heen had bewogen en goed legde in het water, zwom hij toch eindelijk weg.
    Wat kan ik nou voortaan beter doen?! Is er uberhaupt iets wat ik dan beter kan doen?!
    http://www.geocities.com/karperzuidhorn/home
  • brielsemaasliefhebber
    vis gek
    • 06-06-2006
    • 1231
    • Brielle

gewoon terug zetten lijkt mij het beste als hij dood gaat jammer dan maar nog wat anders als je een karper terug zet is het altijd beter dat je hem even beet houd dan kan hij ff bij komen en dan gaat hij niet op zijn rug liggen

groeten m.......
    GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• Heine1982
      Komt net kijken
      • 26-05-2006
      • 50

Dat had ik dus gedaan, en doordat hij wel kracht zette om weg te willen heb ik hem laten gaan en na een slag ging hij dus op zijn rug drijven.

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Heine1982
        De vis was erg levendig en ook op de kant nog.
        Vage beesten !!! %) Gebeurt wel vaker (bijna altijd).

Eenmaal in het water begon de vis wel vreemd te doen. Hij liet zich draaien op de rug en enkel aanzien kieuwen was te zien dat hij nog leefde. Nadat ik hem wat door het water heen had bewogen en goed legde in het water, zwom hij toch eindelijk weg.
        Vage beesten !!! %) (Heb ik ook wel eens meegemaakt.... 'eindelijk' duurde bij mij alleen anderhalf uur.)

Maar wat mij het meest opviel was de wond.
        Vreemd, maar ik denk dat hij die wond wel gaat overleven als ie nog flink levendig is. Ik zou die vis ook niet gedood hebben. Gewoon terugzetten, dan heeft ie nog kans om het te overleven. Als je hem afmaakt sowieso niet.

Nog even over graskarpers.

De enige manier om een graskarper 100% goed terug te zetten is volgens mij de vis zo snel mogelijk uitdrillen en niet op de kant halen. Mat hem niet af, op de kant doet ie sowieso gestresst. Of je nu 40 min of 2 minuten gedrild hebt. Als je hem toch op de kant haalt doe dat dan voor een zo kort mogelijke tijd. Onthaak de vis dan in je schepnet. Houdt het net en de vis in het water totdat je je onthaakmat en fototoestel klaar hebt gemaakt. Als alles klaarligt en de fotograaf klaarzit: Vis op de mat, schepnet eronderuit, en als de bliksem foto's maken. Bij voorkeur niet meten en wegen.
        Vervolgens de vis in de mat naar het water dragen en de vis eruit laten glijden. Pak de vis bij de staart vast en laat hem niet wegzwemmen voordat ie dat zelf wil. Als ie niet wil, ondersteun hem dan een haal de vis RUSTIG heen en weer (van voor naar achter) zodat er voldoende zuurstof langs zijn kieuwbogen kan stromen.

Dit is de manier hoe ik het tegenwoordig doe. Of ik maak geen foto's meer. Het is me namelijk 2x overkomen dat een graskarper enorm vaag deed, precies hetzelfde als jij beschreef. Sinds ik de methode gebruik zoals ik net heb opgeschreven is het me niet meer overkomen gelukkig, maar ik ben telkens weer blij als een gras rustig wegzwemt.

Ik wil ook het volgende nog even kwijt. Opbouwende kritiek, niet om je af te branden...Ik ben absoluut niet een type dat zegt dat een onthaaktmat altijd moet. Sterker nog, ik vind een vis die in het schepnet op een zachte graskant ligt echt geen probleem. Maar voor grakarper zou ik er toch op willen aandringen om altijd een mat te gebruiken. Ze zijn kwetsbaar en snel gestresst. Wees zuinig op deze maai-duikboten. Ze zwemmen er niet voor niets.

MVG Pierre

[Gewijzigd door Pierre op 06-20-06 at 07:05 PM]

Reageer

• antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

bij ons in de grachten zwemt er al jaren een graskarper zonder staartvin, het beessie heeft zichzelf op zijn handicap aangepast. enigste wat je kan doen bij gewonde karper is goed ontsmetten met speciale karperjodium.

Reageer

• Heine1982
            Komt net kijken
            • 26-05-2006
            • 50

Maar voor grakarper zou ik er toch op willen aandringen om altijd een mat te gebruiken.
            Daar ben ik ook zeker wel een voorstander van hoor. En normaal had ik die ook wel bij mij (wanneer ik met de auto ga) maar ja op de fiets heb je je soms aan te passen vooral voor lange afstanden zoals dit maal het geval was.

goed ontsmetten met speciale karperjodium
            Hier heb ik wel eens wat over gehoord, maar misschien dat iemand hier meer info over heeft?!

Reageer

• antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

die jodium is bij de betere hengelsportwinkels te verkrijgen, bij onze vereniging ben je het zelfs verplicht om het in je bezit te hebben

Reageer

• Pieter Stam
                -
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

Het heet clinic o.i.d. en wordt inderdad in de betere hengelsportzaken verkocht. De jodium is oorspronkelijk ontwikkeld om haakwondjes te behandelen. Ik denk echter dat bij zulke grote wonden het aanbrengen van jodium meer schade oplevert dan dat je er niks aan doet. Áls het al wat doet, want dat betwijfel ik nog steeds.

Reageer

• rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette

die jodium is bij de betere hengelsportwinkels te verkrijgen, bij onze vereniging ben je het zelfs verplicht om het in je bezit te hebben
                  goeie zaak! Vind dat je gewoon iets extra voor je vergunning moet betalen, en dat je er dan zoiets bij 'krijgt'.

Reageer

• Tizzo
                    karpervisser
                    • 18-06-2006
                    • 77
                    • Winterswijk

Dat zou een goede oplossing zijn, maar bewijs maar eens dat dat spul werkt.
                    Vandaag ook een erg beschadigde spiegel gevangen, gauw gemeten en gewogen en terug ermee, ik haal het dus echt niet in mijn hoofd om een karper af te maken. Maarja, ieder zijn oplossing.

Tizzo.
                    Het maakt niet uit, groot of klein, als het maar een karper mag zijn.

Reageer

• Heine1982
                      Komt net kijken
                      • 26-05-2006
                      • 50

Nee dat vond ik ook niet direct het meestte fijne om te moeten doen. Maar ja je wilt ook graag het beste voor die vis he. Zo'n gewonde vis zal eerder vatbaar zijn voor ziektes. En wie weet wat wel niet meer. Met alle eventueele gevolgen van dien. Maar gelukkig hoefde ik hem niet af te maken. En hoop ik dat hij er weinig, liever nog, geen last van heeft!

Reageer

• Maikel
                        Frequent aanwezig
                        • 27-10-2004
                        • 140
                        • Roosendaal

De besproken clinic is op sommige betaalde wateren zelfs verplicht.

Als gebruik je het alleen maar om de plek te behandelen waar de haak heeft gezeten.

Ik zal vandaag eens wat meer over zoeken, aangezien ik het zelf ook wel wil hebben.
                        Ik wil graag weer gaan vissen/wedstrijdvissen met de vaste stok.

Reageer

• Maikel
                          Frequent aanwezig
                          • 27-10-2004
                          • 140
                          • Roosendaal

Kryston Klin-Ik

Verzorg de gevangen vis voor het terugzetten!! Klin-ik is een gemakkelijk aan te brengen jodiumachtige vloeistof voor het behandelen van haak- en andere wondjes. Klin-ik bevordert en versnelt het herstel van de vis.

Het kost ongeveer 7 euro voor een flesje van 30ml
                          Ik wil graag weer gaan vissen/wedstrijdvissen met de vaste stok.

Reageer

• Chasin'
                            Newbie

• 21-07-2006
                            • 4
                            • Zevenaar

bij het terug zetten het volgede voortan ff doen ..
                            (kweet nie of je dat al doet maar togh)

pak de vis bij de staart met de kop naar voren en trek de vis dat acherste vooren door het water. dat krijgt hij in ene keer heet veel water door z'n kiewen.
                            waar door je het even dood liggen van de vis voorkomt.

en de wond zo als andere dus ook zeggen ontsmetten met Carp-Aid Jodium

Reageer

• Hylkez1
                              Feeder visser
                              • 23-07-2005
                              • 158
                              • Tolbert

Hey heine

als het goed is kan je bij kuperus in Leek wel clinic krijgen, tenminste een vriend van me die daar werkt heeft het en die koopt altijd alles via kuperus... Ze weten daar in iedergeval wel waar je het wel kan krijgen.

Waar zat je trouwens bij het hoofddiep? Ter hoogte van enumatil?

Groeten, Hylke (DKW, Internationaal, Jumbo Leek)
                              www.vissite.nl.tt
                              Tha bream-fisher

Reageer

Working...