Boilies voor het eerst maken.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • karper-lars
    herstartend karper visser

• 29-06-2009
    • 45
    • Hendrik Ido Ambacht

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
    Lijkt leuk die validator maar neemt bv de eieren niet mee in de berekening of dat moet inmiddels zijn aangepast.
    Juist het ei geeft een totaal ander beeld van je boilie.
    Als je niet al te goedgelovig bent is het een aardig hulpmiddel maar zonder ei is het niks waard.
    Bovendien is het nogal arrogant om te bepalen wat de instantwerking zal zijn, er is nogal wat verschil tussen de diverse wateren namelijk.
    Dit is inmiddels veranderd hoor Douwe. Deze kan je gewoon invoeren. Ik heb hem al een paar keer gebruikt, en ik heb er goede boilie's uit gekregen. Hier heb ik ook goede resultaten mee geboekt. Ik zeg niet dat je blind op de calculator af moet gaan, maar hij helpt je wel een heel eind op de goede weg over de roleigenschappen.
    Als je altijd zeker weet dat je wat vangt heet het geen vissen meer maar vangen.

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2432
      • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
      Zelf maken is wel degelijk goedkoper, je hoeft namelijk niet de personeel-elektra-materiaal-belasting enz. kosten te betalen.
      Zou je een mix samenstellen van € 10,00 de kilo ik reken dat maar als gemiddelde prijs voor een fabrieksboilie, dan kun je nogal wat dure dingen er in doen.

Zelf maken is altijd goedkoper en beter dan kopen, er zijn heel wat mixen die niks meer bevatten dan het recept hierboven, haal het vismeel weg en je hebt een dure 50/50 mix die te koop is in vele winkels.
      Om de prijs van je zelf gemaakte bollies te kunnen bepalen moet je de energiekosten (gas,water en electra), de tijd die je er in steekt en de afschrijvingskosten van je bollieplank en spuit meenemen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.

Ik ben het met je eens dat zelf maken beter is, omdat je weet welke ingredienten er in je boillie zitten en dat weet je niet bij een fabrieksboillie. Maar dat het goedloper is ben ik niet met je eens tenzij je misschien de ingredienten groot (25 kg) gaat inkopen.
      Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Je kunt dat wel meenemen in je eigen kosten maar dat is niet eerlijk je hoeft het namelijk niet af te rekenen.
        Bovendien zijn die kosten vele malen lager dan iemand die personeel in dienst heeft.
        Voor wat betreft de afschrijving is het ook onzin om die kosten mee te nemen afschrijven doe je voor de belastingaangifte niet omdat je iedere drie jaar nieuw aan moet schaffen.
        Bovendien is het totaal iets anders een paar rolplanken en boiliespuit t.o.v. een professionele installatie.

Nogmaals het is VELE malen goedkoper om je boilies zelf te maken, maar dan moet je wel weten wat er in de fabrieksboilie zit t.o.v. je eigen brouwsels.
        En daarover heb ik het maar liever niet.

Groot inkopen? tsja als je per jaar maar 10 kilo boilies gebruikt kun je beter freezers gaan kopen scheelt veel werk.
        Maar ook dan is het veel goedkoper als je het wel leuk vindt om zelf te draaien.
        Maar als je net als vele karpervissers meer; en soms veel meer, dan 100 kilo boilies per jaar gebruikt is het draaien wel degelijk lucratief.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...