Vang je goed met mais?

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Karpermark
    Beginnend karpervisser.

    • 25-08-2006
    • 5
    • Zwijndrecht

    Vang je goed met mais?

    Beste karpervissers,

    Ik heb nu een blik mais gekocht. Ik heb het vraagje of je er goed mee vangt en hoeveel je ongeveer moet bijvoeren.
    Als iemand mij dat kan vertellen...

    Alvast bedankt,
    Mark
  • Ramon Ansing
    tsjah?
    • 27-06-2006
    • 760
    • Tolbert

    #2
    licht eraan waar he op druk bezette vijvertjes met veel kleine karper moet je niet te veel voeren want dat krijg je voedselnijd

    Reageer

    • Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

      #3
      UHHHHHHHH spodden is gebaseerd op voedselnijd, en wat doe je met spodden? juist veel voeren!
      Vissen is een hobby geen religie!

      Reageer

      • Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
        UHHHHHHHH spodden is gebaseerd op voedselnijd, en wat doe je met spodden? juist veel voeren!
        Klopt wel ongeveer. Alleen is het bij spodden, en sowieso als je voedselnijd wilt creëren, erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheid bijvoert. Dus niet zonder nadenken alles in één keer in het water storten, maar precies de juiste hoeveelheid proberen in te schatten. Ideaal is zo weinig (bij)voeren dat de meerdere vissen moeten blijven 'vechten' om het voer. En zo veel voeren dat de vis niet weggaat.
        Als er te weinig voer ligt komen niet alle geïnteresseerde vissen voldoende aan hun trekken, en zullen als gevolg hiervan verdwijnen. Als er teveel voer ligt vreten ze zich vol met als gevolg dat ze minder actief gaan azen.

        Overigens kun je met maïs vrij stevig voeren. Witvis eet er ook volop van. Het is onmogelijk om te zeggen hoeveel (kilo)gram precies, omdat ik het water en het visbestand niet ken. Als ik maïs gebruik op een water dat ik niet zo goed ken ga ik meestal uit van ±100-200 gram per stek. Zodra ik meer van het water weet kan ik de hoeveelheid kleiner, maar meestal groter maken.

        MVG,
        Pieter

        Reageer

        • Douwe
          NHSF lid van verdienste
          • 01-07-2006
          • 3136
          • Leeuwarden

          #5
          Pieter ik denk dat jij wel ongeveer begrijpt wat ik bedoel.
          Ik ga er dan ook vanuit dat jou reactie niet op mij bedoeld is maar als aanvulling op andere lezers.
          Arrogant? ja dat klopt wel.
          Andre Akkerman, de Master off spodding :-) heeft mij al voldoende ingelicht hoe dat spelletje werkt.
          Vissen is een hobby geen religie!

          Reageer

          • Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Ja natuurlijk begrijp ik wel wat je bedoelt, en ik snap ook wel dat jij weet hoe het principe van spodden werkt. Maar ik vond ook dat het nog wel wat toegelicht kon worden...

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Heel goed Pieter :-)
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • warhead
                Specimen Hunter
                • 27-09-2003
                • 1498
                • haacht

                #8
                En voedselnijd is? Jaloezie onder maiskorreltjes?
                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

                Reageer

                • Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

                  #9
                  Ik zal een poging doen om serieus antwoord te geven.
                  Zodra er van nature niet voldoende voedsel aanwezig is en er komt plotseling een grote hoeveelheid naar beneden dwarrelen worden de vissen helemaal gek, iedere vis wil natuurlijk zoveel mogelijk voedsel naar binnen slaan.
                  Spodden, maar ook andere manieren van voeren, speelt daar op in.
                  Bovenstaande verklaart ook dat het ALLEEN zinvol is in bepaalde situaties.
                  Vooral op kleine OVERBEZETTE vijvers of putjes kun je op die manier flink scoren.
                  Op open of grotere wateren waar geen tekort aan voedsel is werkt het niet, je wekt daar geen voedselnijd op.
                  Persoonlijk wil ik niet op dergeljke watertjes vissen, het lijkt meer op slachten dan op vissen.
                  Vissen is een hobby geen religie!

                  Reageer

                  • Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

                    #10
                    Oja om onnodige reacties te voorkomen nog een aanvulling.
                    Je kunt de spod uiteraard heel goed gebruiken om snel klein voer gericht op een bepaalde plaats te krijgen.
                    Alleen is het dan niet bedoeld om echt te spodden maar als transportmiddel voor klein voer; maden, hennep, partikelmix enz.
                    Vissen is een hobby geen religie!

                    Reageer

                    • DarthCake
                      Visser? Neh => Gamer :p
                      • 29-03-2006
                      • 129
                      • Korbeek-Lo (Leuven)

                      #11
                      Pieter, met hoeveel voer en wat voor voer begin je dan je sessie? Is dit ook maïs? Gebruik je dit dan wanneer je met de pen vist? En wanneer gooi je die 100gr op je stek? (toch bijvoeren dat je doet met die 100gr he?)

                      Ik denk dat ik echt veel te weinig voer , ik kom toe met een blikje van 250gram gedurende 5 uurtjs vissen ...
                      Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                      "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Zal ik een poging doen? met penvissen maak ik een aantal voerplekjes, per voerplek een paar handen vol partikels zeg twee blikjes vol.
                        Voeren doe je drie dagen achter elkaar, 4 stekken maal twee blikjes zijn acht blikjes maal drie zijn 24 blikjes dan nog een aantal blikjes per visdag.

                        reken ongeveer 30 blikjes voer en aas.
                        Lijkt veel als je het in kilo,s bekijkt komt het op een kilo of 5 per keer vissen en voeren uit.

                        Vissen zonder vooraf voeren kan ook wel, maar heeft mijn voorkeur niet.

                        Oja nog iets ik vis met 1 hengel met penvissen.

                        Wil je met meer hengels moet je niet knijpen met je voer.
                        Wij voeren op groot water gerust per dag een emmer van 10 15 kilo partikelmix plus nog een paar kilo gebroken boilies heel ruim over een deel van het water.

                        Spodden is helemaal een dure hobby :-)
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • DarthCake
                          Visser? Neh => Gamer :p
                          • 29-03-2006
                          • 129
                          • Korbeek-Lo (Leuven)

                          #13
                          Jij mag natuurlijk ook een poging doen . thx
                          Zoals ik al dacht, ik voer veel te weinig.

                          Op het vijvertje waar ik vis zitten redelijk wat kleine karpers van 40cm, je krijgt er vrijwel altijd wel eentje te pakken als je maïs gebruikt met je vaste stok. Ik ga deze voer techniek eens toepassen en zien wat het geeft .
                          Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                          "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Daar was ik al bang voor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                            Ik praat wel over een ha of 60 als thuiswater, en dat is in mijn ogen geen groot water!!!!!
                            Vijvers moet je niet voldumpen met aas, minder is daar vaak meer.
                            Daar kun je verspreid over het hele water beetjes voeren de vis komt dan overal in aanraking met jou aas.
                            Maak een mooi deegje dan heb je ook nog een eigen label.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • DarthCake
                              Visser? Neh => Gamer :p
                              • 29-03-2006
                              • 129
                              • Korbeek-Lo (Leuven)

                              #15
                              Er mag enkel met maïs en (witte, belgische) maden worden gevoert. En aas niet groter dan een knikker.

                              Maar dan nog zullen een paar handen mais geen kwaad kunnen lijkt mij. Als karper en brasem langs komen is als weer weg .
                              Oorspronkelijk geplaatst door George W. Bush
                              "I know the human being and fish can coexist peacefully."

                              Reageer

                              Working...