Wintervissen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • karperkoning
    Karpervisser!
    • 13-12-2005
    • 878
    • AELSE

Wintervissen

misschien beetje vroeg maar hoe vissen jullie in de winter?
    als jullie dat al doen.ik heb het vorig jaar een paar keer gedaan op een klein water waar de karper toch wel wat zoekt maar hoe zit het op groter water?

Ralph
    http://www.carpteamelsloo.tk

http://www.hsv-juliana.tk

Helemaal Karpervisser !!!
    Karp Fishing 4 live!

De groeten
    Ralph
  • janvb
    Komt net kijken

• 14-08-2006
    • 91
    • bergeijk

zou ik ook wel eens willen weten .
    maar ik denk wel lekker warm aangekleed

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Ik doe dat eigenlijk nooit. En zéker niet op het grotere water. Het afgelopen seizoen heb ik in de winter toen het nog écht heel koud was 2 karpers gevangen. Echter wel in een niet al te grote parkvijver waar ik weet waar ze zich normaalgesproken 's winters (en 's zomers ook trouwens) ophouden.

Dus veel verder kan ik je ook niet helpen denk ik.

MVG,
      Pieter

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Dat doe je wel Pieter, je geeft het antwoordt namelijk al.
        Kennis van het water is altijd belangrijk en ZEKER bij het wintervissen.
        Je spreekt overigens al van wintervissen zodra de watertemperatuur onder de 10 graden Celcius komt.
        Je spreekt niet van wintervissen op water wat verwarmd wordt, ook niet als de oren van je kop vriezen.
        Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• karperkoning
          Karpervisser!
          • 13-12-2005
          • 878
          • AELSE

ja maar hoe vis ik er dan?
          het water waar ik ga kan ik vrij goed.
          maar daardoor vang ik nog geen vis als het 2 of 3 graden vriest

Karp Fishing 4 live!

De groeten
          Ralph

Reageer

• Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

als ik een diepte meter tot mijn beschikking heb zoek ik gewoon de boem af tot je een school tegen komt (enorme bulten) wil soms heeel goed maja soms ook niets hoeveel er ook liggen

Reageer

• warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1498
              • haacht

In de regel : diepste punt van uw water zoeken en daar vissen. 24 uur vissen en je weet wanneer ze azen, in de winter kan je daar je klok op gelijk zetten. In het voorjaar als de temperatuur steigt zijn ze sneller te vinden op ondiepe plaatsen waar de zon er door komt : zuidkant! Vijvers en dergelijke : vissen waar ge ze in de zomer vangt. Algemeen ngeveer zelfde systeem, enkel hoeveelheid bollen terugschroeven, eventueel de samenstelling van de bol veranderen. Vismeel en andere rijke voeders deels vervangen door arme ( birdfood ofzo ). Hair en onderlijn zou je kunnen inkorten en slaan op ne piep, runs ga je immers niet of nauwelijks krijgen en de brasem is doorgaans toch inactief. Voila
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• karperkoning
                Karpervisser!
                • 13-12-2005
                • 878
                • AELSE

ok ik weet genoeg
                op het water mag je wel niet nachtvissen.
                maar ik hoop gwoon op overdag.
                anders ga ik naar een klein vijvertje waar ik weet hoe ik er moet vissen
                en ook wanneer ze kunnen bijten

Ralph

Karp Fishing 4 live!

De groeten
                Ralph

Reageer

• warhead
                  Specimen Hunter
                  • 27-09-2003
                  • 1498
                  • haacht

Hey nu ge da allemaal weet kunt ge diene karper van 26 kg op zen maximum vangen...
                  om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                  trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Pieter Stam
                    -
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                    (...)Je spreekt overigens al van wintervissen zodra de watertemperatuur onder de 10 graden Celcius komt.
                    Je spreekt niet van wintervissen op water wat verwarmd wordt, ook niet als de oren van je kop vriezen.
                    Had dit even gemist . De strekking van deze quote is dat de watertemperatuur bepaalt of je van wintervissen mag spreken. Ik ben het hier niet mee eens. Vissen op water dat wordt verwarmd (warmwateruitlaat) vind ik wel degelijk wintervissen, alleen wel een aparte discipline. Dit omdat het een visserij is die 's zomers níet kan worden beoefend, en die specifiek in de winter uitstekende vangsten kan opleveren.

@karperkoning: dus toch nog een tip: --> Warmwateruitlaten.

MVG,
                    Pieter

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Pieter uiteraard mag je het er niet mee eens zijn.
                      Natuurlijk zijn de warmwateruitlaten een Hot-Spot in de winter, en niet alleen in de winter ;-)

Toch mag je niet over wintervissen spreken om dat jij het koud hebt.
                      De grens ligt rond de 10 graden watertemperatuur.
                      Wat jij daar van vind is jou zaak, in warm water vissen is per definitie geen wintervissen.

Reageer

• brielsemaasliefhebber
                        vis gek
                        • 06-06-2006
                        • 1231
                        • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                        Pieter uiteraard mag je het er niet mee eens zijn.
                        Natuurlijk zijn de warmwateruitlaten een Hot-Spot in de winter, en niet alleen in de winter ;-)

Toch mag je niet over wintervissen spreken om dat jij het koud hebt.
                        De grens ligt rond de 10 graden watertemperatuur.
                        Wat jij daar van vind is jou zaak, in warm water vissen is per definitie geen wintervissen.
                        Nou hier heb ik nog nooit van gehoord maar het zal wel.Ik ben het met pieter eens.
                        GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Zullen wij eens zien of er dit keer een discussie op argumenten op gang kan komen.
                          Je hebt er niet over gehoort of je wilt het niet geloven omdat ik er iets over zeg, dat zijn twee verschillende dingen.

Laten wij eens beginnen met de verte-ring van het voedsel, indien het geen verschil maakt in watertemperatuur zou je dus in koud water en in water wat verwarmd wordt dezelfde hoeveelheden en soorten aas kunnen gebruiken.
                          Als het geen verschil maakt zijn de vissen in koud en in verwarmd water even actief aan het zoeken om voedsel en aan het azen.

Je hebt het over karpervissen en karpers zijn zoals alle vissen koudbloedige dieren.
                          De karper zijn verte-ring van voedsel gaat bij watertemperaturen onder de 12 graden op een lager pitje.
                          Bij een watertemperatuur van rond de 10 graden zoekt hij alleen nog bij behoefte om voedsel, nog lager neemt hij weinig tot geen voedsel meer op.

Anders om is ook het geval boven de 10 graden watertemperatuur komt de vis na de winter ook weer op gang.

Het is bij de karpervissers die een beetje bekent zijn met de gewoonten en behoeften van het dier een regel geworden dat het ECHTE wintervissen op karper rond de grens van 10 graden watertemperatuur begint.
                          De wintervisser moet zich duidelijk aanpassen met aas/voedsel en hij moet het water goed kennen om te weten waar de vis zich in de winter bevind.

Je kunt je voorstellen dat een karper die in verwarmd water leeft en verblijft veel meer voedsel nodig heeft, veel actiever aan het zoeken is en daardoor ook beter vangbaar is.

Daar liggen de verschillen, vissen in verwarmd water in de winter kun je geen wintervissen noemen omdat de behoeften en de vangbaarheid totaal verschillend zijn.

Zelf heb ik op een mooi water wat ergens verwarmd werd prachtige vissen gevangen terwijl het vroor, toch was ik mij ervan bewust dat het geen echt wintervissen was.

Eerst tot zover maar weer, geen oeps en andere flauwekul, gewoon met argumenten komen, of ga anders de discussie niet aan.

Reageer

• brielsemaasliefhebber
                            vis gek
                            • 06-06-2006
                            • 1231
                            • Brielle

Oke Douwe allereerst kan ik je gelijk geven in de water temp voor wat betreft het aas gedrag.Maar net als bij het paaien van karper cq de vis is ook de aantal uren zon van belang.En mijn persoonlijke mening is dat ook van belang bij het wintervissen.Dus zo doende ging ik mee in de visie van Pieter.

P.s
                            Zal maar geen smilie neer zetten voordat je het weer verkeerd opvat.Dit is geen vervelende opmerking.Maar gewoon een tip,zie ook de lol van een smilie in
                            GROETEN VAN EEN VIS GEK

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Ik zie de lol ook wel in van een smilie, zolang het maar leuk bedoeld is.
                              No hard feelings.

Jou mening is uiteraard van groot belang, aantal uren zon is belangrijk, wat nog belangrijker is het aantal uren dat het licht is!
                              Zon is erg belangrijk omdat het water dan sneller opwarmt in het voorjaar.
                              Soms kun je leuke dingen beleven op een mooie zonnige winterdag, als je de verblijfplaatsen maar weet.

Groetsels, Douwe

Reageer

Working...