met de pen op karper/zeelt

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hanno-visser
    visserman en queen-fan

• 29-12-2006
    • 140
    • zwolle

met de pen op karper/zeelt

wie kan me helpen...

een forum-maat vertelde me met een PB over het vissen met een frolic brokje op karper/zeelt met de pen.
    hij stuurde mij een foto daarvan en nu zijn er nog een paar vragen...

kun je dat elastiek overal kopen?

wat voor een spullen heb je over het algemeen nodig?

kun je ook met zinkende brokken vissen?

Hier nog wat toelichting op het elastiekje. Het knoopje is essentieel omdat het aas anders tegen de haak wordt geperst waardoor de inhaking dramatisch is. Ik gebruik STRATEGY 6.4 mm elastiekjes. Ik vis er niet mee met boilies, maar verder wel zo'n beetje alles wat hard is en vis vangt. Frolic kun je aan een kant open breken en dan de ring in het elastiekje hangen. Drijvende brokken kunnen er gewoon worden ingeklemd zoals in het voorbeeld. Mits je de juiste vorm brokken gebruikt.
    mischien is dit bericht een beetje ongeordend maar jullie komen er wel uit...
    Attached Files
    hanno-visser

Site: www.vissenmethanno.websitemaker.nl/vissen

-||Als ze me missen ben ik vissen||-
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Dat was ik dus

Hier voor het gemak de montage in het groot. Deze montage gebruik ik tegenwoordig altijd als ik frolic of andere harde aassoorten gebruik. Het knoopje leggen in een elastiekje van nog geen centimeter groot, is wel erg lastig maar dat lukt wel na een tijdje.

En om direct antwoord te geven op de vragen uit je pm:

- Elke Frolic-brok zinkt als een baksteen.
    - Dat elastiek is in elke hengelsportzaak te koop die ook karpermaterialen verkoopt. Misschien van een ander merk, maar dat geeft niet, als de maat maar ongeveer hetzelfde is.
    - Ik gebruik een zoganaamde penhengel. Dat is een hengel die speciaal gemaakt is om met een dobbertje op karper te vissen. Je kun ook een andere werphengel gebruiken, en onder de vaste hengel zou het ook prima kunnen.
    - De haakmaat die ik gebruik is meestal maat 8 (dat is vrij groot).

MVG,
    Pieter

Reageer

• hanno-visser
      visserman en queen-fan

• 29-12-2006
      • 140
      • zwolle

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
      Dat was ik dus en om direct antwoord te geven op je pm:

Elke Frolic-brok zinkt als een baksteen.

Dat elastiek is in elke hengelsportzaak te koop die ook karpermaterialen verkoopt. Misschien van een ander merk, maar dat geeft niet, als de maat maar ongeveer hetzelfde is.

Ik gebruik een zoganaamde penhengel. Dat is een hengel die speciaal gemaakt is om met een dobbertje op karper te vissen. Je kun ook een andere werphengel gebruiken, en onder de vaste hengel zou het ook prima kunnen.

De haakmaat die ik gebruik is meestal maat 8 (dat is vrij groot).

MVG,
      Pieter
      gebruik je verder nog voer of voer je met die brokjes?

en wat voor een dobber gebruik je?

vis je langs de kant of midden op het water?

blijf je vaak op één plek of verkas je vaak?

zoals je hoort heb ik nog veel vragen...

mvg. hanno van boven
      hanno-visser

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

- Ik voer daar ook mee
        - Ik gebruik meestal pennen die alleen aan de onderkant worden vastgemaakt. Ik heb ook veel 'normale' witvispennen gebruikt en dat werkp prima.
        - Meestal vis ik langs de kant, simpelweg omdat daar meestal interessante stekken zijn, zoals waterplanten.
        - Meestal maak ik een paar stekken en verkas ik regelmatig.

Verder is het misschien interessant om eens in de volgende topics te kijken, daar heb ik veel uitgebreider verteld over penvissen:

http://www.visserslatijn.nl/forum/showthread.php?t=1055
        http://www.visserslatijn.nl/forum/showthread.php?t=3999
        http://www.visserslatijn.nl/forum/showthread.php?t=1065

En deze bijlage over zeeltvissen. Heb ik ooit ook wel eens in een bericht gepost maar die kon ik niet meer terug vinden .

MVG,
        Pieter

Reageer

• antoinette
          Specimen Hunter
          • 13-11-2005
          • 1926
          • oudenhoorn

Dat elastiekje, kan ik daar ook gewoon elastiekjes van de ortho voor gebruiken? want dan hangt die brok wel stijf tegen de haak aan.

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

Die elastiekje kun je denk ik wel gebruiken. Ik heb er zelf geen ervaring mee. De elastiekjes die ik in de hengelsportwinkel koop zijn wel enorm elastisch en dat is een groot voordeel, vooral bij het leggen van het knoopje. Als je geen knoopje in het elastiekje legt zul je minder vis vangen. Dit omdat de haak niet vrij hangt maar plat tegen het aas aan zit gedrukt. Probeer het maar eens uit. Het ziet er heel ongelukkig uit. De inhaking is erg slecht.
            Probeer het maar eens uit met je handen. Maak een 'vissenbek' door het topje van je duim tegen het topje van je wijsvinger aan te drukken. Hang de montage erin en trek hem eruit door de lijn over je duim of wijsvinger te laten glijden. Als de brok tegen de haak aandrukt zul je merken dat de haak 9 van de 10 keer niet in je vingers blijft hangen. Als de brok vrijhangt zul je merken dat de haak keurig draait, en in je vingers zal prikken. Feitelijk is dat ook wat er gebeurt tijdens het aanslaan (of tijdens een run).
            Zo test ik altijd mijn systeem. Zelf hou ik als regel aan dat ik 9 van de 10 keer 'vlees moet pakken'. Anders moet er iets veranderen.

MVG,
            Pieter

Reageer

• antoinette
              Specimen Hunter
              • 13-11-2005
              • 1926
              • oudenhoorn

Tnx voor de tip, ik ga morgen of overmorgen denk ik maar eens wat dingen testen en uitproberen

Reageer

• karperkoning
                Karpervisser!
                • 13-12-2005
                • 878
                • AELSE

waarom gebruik je niet gewoon een hair?zie niet in waarom een elastiekje beter is....
                http://www.carpteamelsloo.tk

http://www.hsv-juliana.tk

Helemaal Karpervisser !!!
                Karp Fishing 4 live!

De groeten
                Ralph

Reageer

• tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

Hallo Pieter

ik heb het allemaal gelezen en bedankt voor de info en de tekeningen het gaat in de map

ik begin met die frollic als bij hengel te vissen deze zomer en dan zien we wel wat er van komt
                  Aangepast door tester; 18-03-2007, 03:37.
                  gr Gerard

Reageer

• hanno-visser
                    visserman en queen-fan

• 29-12-2006
                    • 140
                    • zwolle

dank ík heb volgens mij wel genoeg info... ik zal het binnenkort (met mooi weer ) weel eens uitproberen...
                    gebruik je verder eigenlijk nog aparte frolic brokken..?

ik denk dat ik bij het uitproberen het maar gewoon bij een witvis dobbertje houd want dan maak ik het niet meteen te moeilijk...

als er na de test nog vragen bij mij zitten hoor je het wel!

mvg
                    hanno-visser

Reageer

• Pieter Stam
                      -
                      • 11-10-2002
                      • 2882
                      • NL

Beetje latere reactie dan misschien gewend van mij ...

Oorspronkelijk geplaatst door karperkoning
                      waarom gebruik je niet gewoon een hair?zie niet in waarom een elastiekje beter is....
                      We hebben het hier over het vissen met de pen. Als ik met een vastloodsysteem zou vissen zou ik ook een hair gebruiken.

De voordelen zijn:
                      - Makkelijk te bevestigen.
                      - Geen boilienaald nodig.
                      - Erg snel, vooral handig als je bijv. met drijvend aas vist, dat vaak verwisseld moet worden.
                      - Je hoeft geen losse hair te knopen. Met de penvisserij wordt de haak meestal (bij mij altijd) direct op de hoofdlijn geknoopt. Dan kun je óf een losse hair knopen, óf de hair direct doorknopen uit de hoofdlijn (het uiteinde van de knoop). Bij mij gebeurde het erg vaak, soms 3 of 4 keer per ochtend dat de hair brak. Meestal doordat het aas bleef hangen tussen de plompenblaren. Daarom ben ik overgegaan op elastiekjes. Ik had namelijk geen zin om de pielen met losse hairs, en ik had NOG minder zin om 4x per ochtend de haak opnieuw aan te zetten. Inclusief loodhagels, uitpeilen, enz...

MVG,
                      Pieter

Reageer

• hanno-visser
                        visserman en queen-fan

• 29-12-2006
                        • 140
                        • zwolle

ow pieter,

gebruik je hele frolic brokken of hele?
                        en heb jij die smaak met rundvlees, wortels en granen?
                        en ik heb nu elastiekjes van PB products size medium, maar is dat ongeveer even groot als de strategie 6,4 mm?

mvg
                        hanno-visser

Reageer

• Pieter Stam
                          -
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

Ik gebruik hele brokken in de smaak die jij noemt. Voorzover ik weet is dat ook de enige smaak die verkrijgbaar is. Althans wel in de normale supermarkten. Ik probeer de brok aan één kant open te breken. In het begin breek je ze regelmatig in tweeën maar oefening baart kunst!

Of ze even groot zijn is een kwestie van een meetlintje eroverheen leggen. Als ze een doorsnee hebben van tussen de 6 en de 7 mm dan zijn ze ongeveer gelijk. Iets groter maakt ook niet uit. Een kleinere maat kan problemen geven met het leggen van het knoopje. Dat is sowieso een priegelwerk maar ook hiervoor geldt: oefening baart kunst. Ik monteer tegenwoordig in een paar seconden een nieuwe elastieken hair!

MVG,
                          Pieter

Reageer

Working...