omdat carbon een zeer goede electriciteits geleider is!
onweer
Collapse
X
-
als de bliksem inslaat op jou carbon hengel en je zit er vlakbij lijkt me geen pretje...en een run onder het onweer ook niet..
ik ben op woensdag op donderdag wezen nachtvissen heel rustig weer..
we zaten met 3 man 6 hengels en we kregen maar 2 runs op de hele nacht 1 verkloot en een 10 ponder
dat was anders toen met de onweer 4 hengles 3 uur ingehad run na run...Reageer
-
als het dichtbij is kun je geluk hebben ,als hij in je hengel inslaat ben dood vriend
een rokende hoop as ligt er er dan in de berm en zeker als je eerst zeiknat bent geregend.Reageer
-
Yep, daar helpen geen rubber zolen meer tegen... Het mag van mij regenen, hagelen, noem maar op, dat doet me geen ruk, maar met onweer ben ik heel snel ingepakt.... Ik wil niet eindigen zoals Harris Huizings handdoekje aan het A.G. Wildervanckkanaal vorig jaar....groet,
EduardReageer
-
inderdaad die heeft echt geluk gehad.
je kunt natuurlijk door de 1e knal verrast worden maar als je door de 8e verast word dan ben je lomp.
gauw in de auto dat is de veiligste plek die er is in onweer.Reageer
-
In prencipe werden we ook door de eerste klap verrast, ik leg het in me vorige bericht uit alsof we bleven zitten terwijl er een heleboel inslagen vlakbij ons waren
Er was eerst onweer verweg, maar die bui was ineens bij ons. Er kwam 1 klap uit, we schrokken ons de kleren. Toen de bui over ons heen was bleef het verderop nog steeds onweren. De 2e bui kwam geen onweer uit. Wel hagel
die nacht werd echt het uiterste van mijn tent gevraagt.
En over dat in de auto schuilen, Als je nou geen auto hebt
gaat het moeilijk hé.
Onder een boom moet je dus nooit staan, maar als het hagelt wil je ook wel een beetje droog zitten. Dus valt de keuze op de paraplu of de tent.Reageer
-
tent is ook wel goed denk ik als je maar een ijzeren kooitje om je heen hebt en van de spijlen afblijft
dit is weer eens een nutteloze link
zelf weten hoor of je er op drukt
Reageer
-
Martijn bij onweersbuien is er plotseling ook vaak veel wind en regen.
Hoe wij je de tent op de plaats houden zonder de spijlen vast te houden?
Bovendien zal een tent of plu niet als die kooi gaan werken je kunt er immers ook onder telefoneren en naar muziek luisteren.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Douwe, dat kun je in de auto ook en toch werkt die wel als de kooi van Farraday.
Maar een tent kan dat niet met alleen die metalen stokken. De kans dat het inslaat in je tent is kleiner dan het winnen van de hoofdprijs in de staatsloterijReageer
-
Jakob zonder aarding naar de grond werkt ook de auto niet als kooi van Farraday.
Enne de kans dat het inslaat op een zitkist terwijl je pas bent opgestaan is nog veel kleiner maar de feiten bewijzen dat het WEL kan!!Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
-
Douwe,
opgeleid als HTS er elektronica kan ik je alleen maar zeggen, de kooi van Faraday heeft weinig met aarding te maken.
Heeft te maken met het rondgeleiden van de stroom. Hetzelfde als dat ze zeggen dat als de bliksem in slaat op je auto, je eerst met de auto tegen een lantarenpaal of een boom moet rijden. Kul in het quadraat.Reageer
-
Kooi van Faraday is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat elektromagnetische straling niet tot binnen de kooi kan doordringen. Ontvangst van radiosignalen is in een kooi van Faraday niet mogelijk. Allerlei stoorvelden zoals van bliksem hebben in een kooi van Faraday geen invloed, vandaar dat kritische natuurkundige experimenten vaak in een dergelijke kooi gedaan worden. Een auto werkt in zeer beperkte mate ook als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM ook in de auto mogelijk.
De werking berust op het principe dat een wisselend magnetisch veld een inductiespanning opwekt. Deze spanning zal in de geleider een stroom laten lopen die een secundair magnetisch veld opwekt dat het oorspronkelijke veld tegenwerkt. Door alle ribben van een kubus geleidend te maken (bijvoorbeeld van koper) ontstaat binnen de kubus een veldvrije ruimte. Echter alleen voor frequenties waarvan de golflengte groter is dan de grootte van de kubus. Indien voor hogere frequenties afscherming nodig is, kan bijvoorbeeld kippengaas gebruikt worden of volledig gesloten platen. Voor kritische elektronische onderdelen worden voor dit doel wel kleine metalen doosjes gebruikt. Het is dan van belang dat de deksel met veel lipjes goed geleidend contact maakt overal langs de hele spleet met de doosReageer
-
Onthouden van de HTS, of overgenomen van Wikepedia?Kooi van Faraday is de benaming voor een kooivormige constructie van elektrisch geleidend materiaal zoals koper of ijzer die er voor zorgt dat elektromagnetische straling niet tot binnen de kooi kan doordringen. Ontvangst van radiosignalen is in een kooi van Faraday niet mogelijk. Allerlei stoorvelden zoals van bliksem hebben in een kooi van Faraday geen invloed, vandaar dat kritische natuurkundige experimenten vaak in een dergelijke kooi gedaan worden. Een auto werkt in zeer beperkte mate ook als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM ook in de auto mogelijk.
De werking berust op het principe dat een wisselend magnetisch veld een inductiespanning opwekt. Deze spanning zal in de geleider een stroom laten lopen die een secundair magnetisch veld opwekt dat het oorspronkelijke veld tegenwerkt. Door alle ribben van een kubus geleidend te maken (bijvoorbeeld van koper) ontstaat binnen de kubus een veldvrije ruimte. Echter alleen voor frequenties waarvan de golflengte groter is dan de grootte van de kubus. Indien voor hogere frequenties afscherming nodig is, kan bijvoorbeeld kippengaas gebruikt worden of volledig gesloten platen. Voor kritische elektronische onderdelen worden voor dit doel wel kleine metalen doosjes gebruikt. Het is dan van belang dat de deksel met veel lipjes goed geleidend contact maakt overal langs de hele spleet met de doos
Ik ben elektrotechnicus en geen onweersdeskundige.
Maar vanuit de kennis die ik bezit acht ik het niet onmogelijk dat een auto na blikseminslag elektrisch geladen is indien er geen potentiaal vereffening heeft plaatsgevonden.
Waarschijnlijk vind potentiaal vereffening bijna altijd plaats, omdat onweer zo goed als altijd samengaat met veel regen. Maar hoe weet je dat zeker?
Ik zou er in ieder geval niet op gokken en zomaar uit een auto stappen als de bliksem heeft ingeslagen op het voertuig. Het idee van de lantaarnpaal (wat Jakob flauwekul vind) is daarom zo gek nog niet, maar ik vraag mij wel af of dat tegenwoordig nog werkt met al die kunststof bumpers, ik denk dat ik het maar met de deur tegen de lantaarnpaal ( of iets anders wat geleid naar aarde) zou proberen.
Verder weet iedere elektrotechnicus (in ieder geval in de hoogspanningstechniek) dat een werkplek pas veilig is na TESTEN EN AARDEN, en dat gaat hier zeker op…Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Happy fishing.




Reageer