stek keuze

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • DERKZZ
    de eeuwige amateur

• 21-12-2007
    • 89
    • brummen

stek keuze

hee,

ik heb een vraag over de stek keuze voor het karper vissen.
    hoe speel je in op de wind met het keizen van een stek?

het water waar ik vis is bijna rond (oude zand afgraving/recreati plas)
    normaal lopp ik eerst om het wate heen, en als er nergens acktie op het water is
    ga ik op de stekken zitten die het meeste gebruikt worden...

gister ook. maar ik zat te tweifelen...
    ik ben voor een populaire stek gegaan. maar tegen mijn gevoel in.
    ik zat er goed, maar met de wind in de rug. voor mijn gevoel had ik beter aan de overkant kunnen zitten
    en een meter 0f 20 tegen de win in gooien.

wat is julie gedachte hier over?

groet
  • Rutger
    Kurk op karper
    • 10-04-2005
    • 188
    • Ossendrecht

Men zegt dat wind op je stek of op je kant voordelig is. Zelf heb ik daar nog nooit effect van gemerkt, niks opmerkelijks in ieder geval. Ik let op hele andere dingen met m'n stekkeuze maar zo heeft iedere karpervisser daar weer een andere gedachte of visie over.

Mvg,
    Rutger
    Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

• DERKZZ
      de eeuwige amateur

• 21-12-2007
      • 89
      • brummen

ok,

maar hoe bepaal jij stek keuze dan? als je geen aktivitijd ziet?
      en wanneer weet je of je je 10 meter uit de kant moet gooien of proberen zo ver weg mogelijk te gooien zodat je in het diep(st)e gedeelte komt?

Reageer

• Rutger
        Kurk op karper
        • 10-04-2005
        • 188
        • Ossendrecht

Nooit zomaar een eind weg smijten om zo hoogstwaarschijnlijk maar in het 'diepe' gedeelte te komen. Zo kies je geen stek uit in mijn ogen. Kijk inderdaad of je enige activiteit kan bespeuren. Aasplakaten en dat soort dingen. Spreekt voor zich om niet op de bodem te gaan vissen waar karpers aan de oppervlakte azen maar dat terzijde. Activiteit van vissen kun je natuurlijk ook zelf creeren door een mooie voerstek aan te leggen, maar peil altijd je stek uit. Diepte en bodemsamenstelling zijn wel 2 van de voornaamste factoren die meespelen bij je stekkeuze. Daarnaast probeer ik ook altijd te kijken of ik ergens langs een rietkraag of lelieveld kan vissen.

Mvg,

Rutger
        Het is vlees noch vis..

Reageer

• DERKZZ
          de eeuwige amateur

• 21-12-2007
          • 89
          • brummen

nau het was een mooie dag vandaag.
          na een rondje om de plas te zijn gelopen, heb ik gevoelsmating een plek gekozen.
          en hup de hengel 20 meter van de kant af en 15 banaan bollen er bij.

ik heb nog nooit zoveel karpers uit het water zien springen als vandaag....
          en ook alle maal in de buurt van mijn stek.
          helaas hadden ze vandaag geen zin in banaan...
          dus zonder vis maar met een goed gevoel naar huis
          groet

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Rondje water om het te bekijken en daarna met een peilhengel aan de gang om te zoeken je kiest je stekkenniet op het gezicht tenzij je het water goed kent.
            Karper die in de buurt van je stek springt wil niet zeggen dat ze er ook azen.
            In de winter eens karper zien springen op een onbekend water in het voorjaar terug gegaan bleek die plek over de 10 meter diep te zijn .
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• DERKZZ
              de eeuwige amateur

• 21-12-2007
              • 89
              • brummen

de peil hengel...

voor mij eeuwige amateur, dat is toch een hengel met een loodje er aan zodag je de diepte kunt uit peilen?
              maar wat kun je er dan uit opmaken? of wat is je voordeel dan?

ik ben er voor 2 jaar terug het water ingeweest om dat ik mijn hengel daar zag drijven(hoe bedoel je amateur?). en ik weet
              dat het tot een met er of 30 uit de kant nog geen 2 meter diep is met een beetje begroeiing op de bodem
              (een klein beetje water planten blijven aan het loodje hangen)

iemand ervaring met de huismerk bol van de discus? smaak banaan?

Reageer

• electra
                Joeri

• 27-11-2007
                • 99
                • boutersem

peilhengel: hengel met lood en dobber. Gooit in draait dobber tot bij lood, laat dobber armlengte omhoog komen en telt de armlengtes. Trek een stukje korter en doe het opnieuw. Zo ontdek je de beste stekken. Je voelt ook uit wat de bodem bestaat: klei, modder, zand, steentjes, mossels, ...
                Stekkeuze: obstakels (boven en onder water), niveauverschil van bodem, grondsoort bodem, ...

IEmand zei dat het voor zich spreekt niet op de bodem te vissen als de vissen boven liggen. Doe dit net wel, gooi paar olierijke pellets het water in. Als de olie oplost lokt hij de vis naar beneden. ENhet is niet omdat er op een stek een vis boven ligt dat er drei meter lager geen op de bodem aast.

Succes.

Reageer

• Driehoek
                  Sportvisser

• 17-06-2007
                  • 787
                  • Rijssen

"om dat ik mijn hengel daar zag drijven.."

dus ik ben de enigste niet...
                  is mij ook (30 jr geleden) overkomen in friesland.
                  was aan het vissen en kookte tegelijk ons maaltje
                  lette ff niet op, kijk terug naar m'n hengel...
                  Huh!!! hengel weg???
                  paar meter uit de kant zie ik nog net de achterkant van die pook.
                  in de boot en erachter aan...
                  een ploert van een brasem wilde zelf gaan vissen...

maar goed was ff een zijstraatje...
                  weer ontopic!
                  .
                  Happy fishing.
                  ----------------------------------------

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

UHHHH joeri niet om het één of ander maar olie zorgt voor een omhooggaand spoor waarom zal het dan de vis naar beneden lokken??
                    Bovendien lost de olie niet op in het water.

Reageer

• electra
                      Joeri

• 27-11-2007
                      • 99
                      • boutersem

Inderdaad van beneden naar boven. De karper is geneigd om te gaan kijken van waar dat spoor komt. Je moet bekijken dat niet alle olie in 1 keer vrijkomt. Af en toe zal er een oliedruppeltje (zeer klein) naar boven komen. Dit zet de karper vaak aan tot azen waardoor hij het spoor zal volgen. Laat zeggen hopelijk zal volgen want zeker ben je nooit. In ieder geval zijn er genoeg olieën beschikbaar die karpers kunnen doen azen. En de karpers die op de bodem liggen zullen je spoor ook oppikken en misschien gaan ze ook azen op jouw voerplek. Dus dubbel effect. Trouwens als je je pellets voert kan je deze steeds overgieten met een flavour (niet op oliebasis) waardoor je een ganse plaats zal krijgen die vissen lokt en aanzet tot azen.

succes

Reageer

• Rutger
                        Kurk op karper
                        • 10-04-2005
                        • 188
                        • Ossendrecht

Naja dat is dan jou ervaring, mijn ervaring is dat karpers die passief aan de oppervlakte liggen eerder te verleiden zijn met een vlok dan van alles op de bodem te mikken. Olie rijke pellets en dergelijke zorgt op mijn viswater alleen maar voor een stampede van witvis. Daarbij lijkt het me niet dat als jij je loodmontage recht onder hun op de bodem mikt, die jongens gewoon netjes blijven hangen. Volgens mij vraagt de auteur van dit topic zich af of hij deze vissen gewoon zo kan aanwerpen met een loodmontage en dat is mijn ogen niet het geval. Kijk als de vis eenmaal, nadat je al een poos in ligt, over je stek komt dan zouden die olierijke pellets wellicht wel effect kunnen hebben.

Mvg,

Rutger
                        Het is vlees noch vis..

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Passieve vissen reageren helemaal nergens op.
                          Olie is op zich geen trigger om te gaan azen het is meer een spoor wat ze proeven en dan wil het wel eens voorkomen dat ze gaan zoeken.
                          Olie is ook nog eens temperatuur gevoelig en het LOST NIET op in het water dus wat voor moleculen komen er dan vrij in het water?

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                            (...) Olie is op zich geen trigger om te gaan azen het is meer een spoor wat ze proeven en dan wil het wel eens voorkomen dat ze gaan zoeken.
                            (...)
                            Goed te zien bij drijvende honden/kattenbrokken. Soms liggen er karpers een aantal meters van de voerplek in het luchtledige te happen. Ze nemen dan wel de olie en andere zeer kleine deeltje waar en gaan in het wilde weg op zoek naar voedsel.

Reageer

• electra
                              Joeri

• 27-11-2007
                              • 99
                              • boutersem

[QUOTE=Douwe;100698]
                              Olie is op zich geen trigger om te gaan azen het is meer een spoor wat ze proeven en dan wil het wel eens voorkomen dat ze gaan zoeken.

Idd dus wel een trigger om te gaan zoeken/azen naar meer.
                              Pellets met olie zijn temp gevoelig dat klopt. Zeker geen olie in de winter gebruiken maar dat geld ook voor vismeelbollen (tenzij LT vismeel), en flavours op basis van olie. Dan op basis van ethyl gebruiken.
                              Ik werp wel vaak een hengel tusen zonnende vissen. Ze zonnen enkel op plaatsen waar ze zich veilig voelen. En waar ze wich veilig voelen zullen er wel in de diepte zitten ook. De vangsten zijn er bij mij toch naar. En als ik dan 1 vis van boven naar beneden kan lokken met mijn pellets dan heb ik, vind ik toch een goede reden om ze te gebruiken.
                              Zonnende karpers zijn voor mij wel geen garantie op succes, en ik zal er bij stekkeuze zeker weinig rekening mee houden. Maar als er niks werkt, durf ik deze tactiek wel te gebruiken.

Reageer

Working...