Ik heb gister op een behoorlijk begroeid water zitten vissen, heb daar een spiegelkarper van 16 pond gevangen. Het opmerkelijke was dat hij een behoorlijk grote voorkant had dikke pens en een heel klein achterkantje met een knik (zie foto) leek wel iets van een groeistoornis of iets dergelijks de vis was 16 pond. heeft iemand al een dergelijke vis met dit symptoom gevangen f weet iemand mogelijk wat dit is.
Misvormde vis
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
Beetje vreemd is het wel. Ik weet niet wat het is. Maar ik heb wel meerder vissen met vergroeiingen gevangen of gevangen zien worden. Ik heb al eens een graskarper gevangen die net achter de rugvin zeker 50-60 graden scheef stond. De foto hieronder ziet er ook raar uit. Een vis van een vismaat:

Het zag eruit als een vergroeiing maar het zou natuurlijk kunnen dat ie in zijn verre verleden door een gemaal gezwommen is.
MVG, Pieter
Reageer
-
-
Die dikke pens kan best eens vol kuit ziten, waardoor die karper nog lelijker is. Maar op zich komen gedrochten wel vaker voor.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
De knik in de staart komt vaker voor, ook bij andere vissoorten. Vaak is het een vergroeiing die later pas is ontstaan als gevolg van een breuk in de staartvin (bijv. na de onstuimige paaiperiode waarin de vis verwondingen kan oplopen).Reageer
-
-
Wat een lelijke vis zeg, ook dit zal wel een vergroeiing zijn.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Je zegt daar zoiets. Ik heb het even opgezocht want ik zag nu al enkele van deze exemplaren. Op andere fora vond ik dit:
Kan wel kloppen denk ik...En een ander nadeel is, dat de karperbek kan uitscheuren door zijn eigen geweld of in het ergste geval een stuk van zijn bek wordt afgescheurd. Bah!, daar moet je even niet aan denken…maar het gebeurt!
U heeft ze waarschijnlijk ook wel eens gevangen. Karpers met een ontbrekende boven of onderlip, gespleten lippen, de zogenaamde papegaaienbek.Reageer
-
Dat is inderdaad een papegaaienbek. Het is niet echt te kwalificeren als een vergroeiing, maar eerder als een verminking. Waarom een verminking? Omdat wij vissers grotendeels verantwoordelijk zijn voor dit soort dingen. Je komt ze met name tegen in vijvers waar veel gevist wordt. Het zijn meestal karpers die vaker gevangen zijn of zijn gevangen door een amateuristische visser.
Ik denk dat Douwe als echte karpervisser je meer kan vertellen over deze verminking.
Edit: het is overigens ook een van de redenen waarom ik geen voorstander ben van commerciele karpervijvers. Karpers zijn absoluut ongeschikt om bloot gesteld te worden aan enorm veel visdruk. Ze zijn erg stressgevoelig en erg gevoelig voor virusuitbraken. Maar ja, het geeft sommige mensen een 'kick' om een karper te drillen met een vaste stok... dat je dan erg veel 'missers' hebt met als gevolg een papegaaienbek maakt niet uit. En jezelf dan onder het motto van catch & release op de borst slaan en zeggen dat je een visvriendelijke visser bent.Aangepast door Viskerluu; 16-05-2009, 16:45.Reageer
-
-
Beste mensen het hoeft niet maar vaak is het wel zo dat er een visser schuldig aan is.
Te zware hengels, gevlochten lijnen, slecht drillen, geen respect voor de vis als het een kleintje blijkt te zijn, te snel op kleine karper vissen enz.
Omdat er ook anderen meelezen heb ik over het algemeen genomen moeite met dit soort foto,s.
Te zielig voor woorden, ik ben het dan ook volkomen met viskerluu eens met als toevoeging dat dit soort visjes worden geprostitueerd.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

tog vind ik het geen lelijke vis ondanks zijn rare staart.

Reageer