Misvormde vis

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Hoef ik niet uit te leggen dat kun je zelf wel bedenken.
    Beetje inlevingsvermogen is niets mis mee.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Het spijt me maar ik vat 'm ook niet helemaal. Dus de bovenstaande vraag lijkt me niet geheel onterecht. Te snel drillen? Of heeft het wat met leeftijd te van de hedendaagse karpervisser te maken?

Groet, Pieter

Reageer

• spuiliefhebber
        Verificatie gaande...
        • 22-04-2006
        • 4156
        • onbekend

ja op zee kom z'n zwemblaas door z'n strot naar buiten maar dan snijden ze meestal de kop eraf.

ik sta ook wel eens te kijken bij de karpervisser en ik moet zeggen dat daar wel een paar leipelingen tussen zitten.

ik zie soms de teleurstelling bij die mannen als het dan maar weer slechts een pond of 19 is.

na het aanslaan hoor je het al fuck weer zo'n knol,en de vis word naar binnen geragd en ongewogen terug gedumpt.

hij zal het record moeten verbreken anders heeft die vis niet meer waarde als een stuk stront.

dan zit ik nog wel eens verbaasd weer in de auto daarna.

mafkezen

Reageer

• lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

Dat zal het verschil van karper en witvis zijn Martijn .
          Ik ben blij als ik een dikke brasem vang , maar ook blij met een voorntje van 15 cm waar ik mee van de 0 af ben .
          Groetjes
          Johnny

Match
          Feeder
          Stok

Reageer

• lolo
            • 01-05-2003
            • 3873
            • Weesp

@ Douwe als de karper zijn lippen stuk zijn moet dat gelijk aan de visser liggen .
            Ben daar toch niet helemaal mee eens .
            Ik zie ook wel eens brasems die helemaal open liggen na de paai dat ik denk nou nou .
            En dat is dan mij schult omdat ik hem snel binnen draai ?? lijn 10/00 haak 16 Net zo iets !
            Groetjes
            Johnny

Match
            Feeder
            Stok

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Je hoeft het er niet mee eens te zijn maakt mij verder niets uit.
              Ietsje inlevingsvermogen dan maar kennelijk ontbreekt het daar aan.
              De meeste verwondingen zul je zien op de vijvers en recreatieputjes, de vissen hebben daar zachte bekken dat is nu eenmaal zo.
              Er wordt heel vaak ondeskundig gevist en gedrild ook dat is een feit.
              Niet alle verwondingen liggen aan de vissers dat is waar MAAR verklaar eens waarom je dit soort vissen niet ziet op wateren waar niet tot nauwelijks wordt gevist!!!!!!!!!!!!!!!

Als je de laatste zin nu eens door laat dringen zonder direct te antwoorden heb je mijn punt te pakken.

Jij ziet het te zwart wit Johnny je leest wat ik schrijf en je ziet geen nuance daarin of je wilt het niet toegeven dat kan ook nog.

Reageer

• henkus
                Met enige kennis...

• 23-12-2008
                • 457
                • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                Je hoeft het er niet mee eens te zijn maakt mij verder niets uit.
                Ietsje inlevingsvermogen dan maar kennelijk ontbreekt het daar aan.
                De meeste verwondingen zul je zien op de vijvers en recreatieputjes, de vissen hebben daar zachte bekken dat is nu eenmaal zo.
                Er wordt heel vaak ondeskundig gevist en gedrild ook dat is een feit.
                Niet alle verwondingen liggen aan de vissers dat is waar MAAR verklaar eens waarom je dit soort vissen niet ziet op wateren waar niet tot nauwelijks wordt gevist!!!!!!!!!!!!!!!

Als je de laatste zin nu eens door laat dringen zonder direct te antwoorden heb je mijn punt te pakken.

Jij ziet het te zwart wit Johnny je leest wat ik schrijf en je ziet geen nuance daarin of je wilt het niet toegeven dat kan ook nog.
                waarschijnlijk zie je ze nooit als ze niet gevangen worden........

maar even genuanceerd, natuurlijk zullen er vissen rondzwemmen die zichzelf verwonden in het riet op op een harde bodem, er zwemmen ook genoeg vissen rond die gewond zijn geraakt door moterboten, aalscholvers, fuuten en snoeken.

dat dit zo is maakt het natuurlijk nog niet zo dat je niet voorzichtig moet zijn met de vis, het diertje verdient ook gewoon een beetje respect voor zijn lichaam.

Reageer

• Viskerluu
                  Banned

• 07-08-2008
                  • 278
                  • Groningen

Oorspronkelijk geplaatst door TeamEagleEye
                  dit mag je me toch eens uitleggen..
                  Als je merkt dat je een kleine karper gehaakt hebt, deze uit frustratie zo snel mogelijk uit het water sleuren en op het droge weten te krijgen. Met 22/00 of meer absoluut geen probleem. Niet drillen of voorzichtig omgaan met de vis. Ja, je hebt karpervissers die enorm balen als ze bijv. karpers beneden de 5 pond vangen.

Als ik dan hoor over wedstrijden in visvijvers waar constant meer dan 50 kilo brasem wordt gevangen dan lijkt me niet enkel sprake van een onevenwichtige visstand, maar óók van een zo hoge visdruk dat geen enkele vis het jaren kan volhouden in zo'n vijver. Want zeg nou zelf: als je wedstrijden moet winnen met meer dan 50 kilo, dan gaat iedereen sneller een brasem drillen om de eerste plaats binnen te halen.

En dan die commerciele karperputten waar Total Fishing zoveel reclame over maakt de laatste tijd. Ik snap het gewoon niet. Serieus.
                  Aangepast door Viskerluu; 24-05-2009, 10:11.

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                    Dat zal het verschil van karper en witvis zijn Martijn .
                    Ik ben blij als ik een dikke brasem vang , maar ook blij met een voorntje van 15 cm waar ik mee van de 0 af ben .

het verschil zit hem in de mens niet in de vis ,die heeft er zeker geen schuld aan.

ik ben (en dan moet je niet lachen)opgegroeid met respect voor alle levende wezens.

en dan moet ik toegeven dat ik wel van alle dieren het minste respect heb voor de mens.

ik weet niet wat men de jeugd tegenwoordig meegeeft hoor,betreft wijze lessen voor het leven.

ik vermoed dat pa of ma die geestelijke bagage ook al niet bezat

Reageer

• TeamEagleEye
                      FeederMachine

• 17-03-2009
                      • 34
                      • Valencia/Geistingen

Oorspronkelijk geplaatst door Viskerluu
                      Als je merkt dat je een kleine karper gehaakt hebt, deze uit frustratie zo snel mogelijk uit het water sleuren en op het droge weten te krijgen. Met 22/00 of meer absoluut geen probleem. Niet drillen of voorzichtig omgaan met de vis. Ja, je hebt karpervissers die enorm balen als ze bijv. karpers beneden de 5 pond vangen.

Als ik dan hoor over wedstrijden in visvijvers waar constant meer dan 50 kilo brasem wordt gevangen dan lijkt me niet enkel sprake van een onevenwichtige visstand, maar óók van een zo hoge visdruk dat geen enkele vis het jaren kan volhouden in zo'n vijver. Want zeg nou zelf: als je wedstrijden moet winnen met meer dan 50 kilo, dan gaat iedereen sneller een brasem drillen om de eerste plaats binnen te halen.

En dan die commerciele karperputten waar Total Fishing zoveel reclame over maakt de laatste tijd. Ik snap het gewoon niet. Serieus.
                      ten eerste, ben ik geen karpervisser.
                      biepers, tenten, urenlang niksen in je luie stoel,.. dat is allemaal niet aan mij besteed.
                      ik ben al sinds jaar en dag een feedervisser (nu toch al zo'n 15 jaar)
                      en aangezien ik in spanje woon, en hier geen brasem en voorn is, ben ik genoodzaakt om op karper te vissen met de feeder.
                      leuke sport moet ik zeggen. zeker op licht materiaal.

nu vis ik op een rivier (dus geen commerciele vijver of put) maar die rivier is wel zwaar bevist, en veel vissen die ik vang zijn inderdaad zwaar toegetakeld.(gescheurde lippen, kapotte vinnen,..)
                      de oorzaak: VISSERS!!! en laat me dat ff verduidelijken: SPAANSE VISSERS!!!
                      zoals jullie misschien al weten (of niet weten) spanjaarden hebben 0 maar dan ook 0 respect voor dieren: stier, hond, vis, kat,.. maakt hier allemaal niks uit.

ik heb er mij al vaak genoeg pissig om gemaakt en ruzie gehad met de locale vissers hier.
                      vb: ze hebben een deftige karper gevangen, ze onthaken hem met veel geweld, dan nemen ze hem mee naar boven in hun handen om te wegen (dat duurt al zeker 10 min) en als ze hem dan terug willen zetten valt die vis halverwege de dijk op puntige keien. nu ik kan jullie vertellen toen ik dat zag ging ik over de rooie

bij mij gaat het als volgt:
                      na de vis moegedrilt te hebben, word hij geschept, ik hou het schepnet tussen mn benen (van de grond af natuurlijk), de vis wordt voorzichtig onthaakt (wat vrij snel gaat met een barbless hook), als hij de moeite is een foto gemaakt (wat welgeteld 10 sec duurt), en daarna gaat hij terug de water in via het schepnet waar hij ff terug op zn positieve kan komen vooraleer ik em laat wegzwemmen.

dus als ik dan een foto neem van een misvormde vis, en die post in de thread die "misvormde vis" heet, hoef ik geen horde moraalridders te hebben die mij komen vertellen dat ik die vis heb "geprostitueerd".
                      en douwe, als je het dan toch constant hebt over inlevingsvermogen dan kan je beter stoppen met vissen.
                      zeker als je weet dat een vis z'n pijngrens 7 keer lager ligt dan die van een mens (wetenschappelijk bewezen) dus kan je nagaan wat die vis moet voelen met een haak in zn bek waaraan heel hard getrokken word.

dus hoe je het ook draait of keert, we hebben er allemaal schuld aan.. aleen die ene wat meer dan de andere.. hoe jammer het ook is.

Reageer

• lolo
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber

het verschil zit hem in de mens niet in de vis ,die heeft er zeker geen schuld aan.

ik ben (en dan moet je niet lachen)opgegroeid met respect voor alle levende wezens.

en dan moet ik toegeven dat ik wel van alle dieren het minste respect heb voor de mens.

ik weet niet wat men de jeugd tegenwoordig meegeeft hoor,betreft wijze lessen voor het leven.

ik vermoed dat pa of ma die geestelijke bagage ook al niet bezat
                        Ik zal zeker niet lachen ,maar hier sta ik dus ook 100% achter .
                        Er is een mooi spreekwoord .
                        Zins ik mensen heb leren kennen heb ik dieren lief .
                        Die 4 honden van mij als ik zie eigenlijk hoe eerlijk die zijn .
                        Tja kan zelfs een mens wat van leren .
                        Groetjes
                        Johnny

Match
                        Feeder
                        Stok

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Team enz. als je eens wist dat een vis helemaal de sensatie van pijn mist ben je nog verder.

Vissen op rivieren hebben harde bekken en als je niet op putjes vist waar de vissen zachte bekken hebben is de discussie ook snel gevoerd.

Ik begrijp totaal niet wat je bedoeld met stoppen met vissen als je inlevingsvermogen hebt, volgens mij is dat een groot voordeel als visser dan weet je wat een ander doet en je begrijpt het ook nog eens beter.

Jij hebt kennelijk niet voldoende van dat vermogen om te begrijpen wat ik in eerste instantie bedoelde met inlevingsvermogen, ik heb het niet over de vis maar over de lezer.

Reageer

• TeamEagleEye
                            FeederMachine

• 17-03-2009
                            • 34
                            • Valencia/Geistingen

Team enz. als je eens wist dat een vis helemaal de sensatie van pijn mist ben je nog verder.
                            misschien best dat je dit dan eens leest (als je een beetje deftig engels spreekt):

vissen missen de sensatie van pijn??? dat zeiden ze 20 jaar geleden ja, maar de wetenschap is wel wat verder dan toen hoor..

Jij hebt kennelijk niet voldoende van dat vermogen om te begrijpen wat ik in eerste instantie bedoelde met inlevingsvermogen, ik heb het niet over de vis maar over de lezer.
                            dan neem ik aan dat je moeite hebt om zo'n foto's te zien, wel misschien moet je dan het topic "misvormde vis" niet bekijken, dan is de kous af..

Reageer

• Trick
                              Newbie

• 31-01-2009
                              • 22
                              • B

Ja hallo. Wie ben jij zeg...

Reageer

• Douwe
                                NHSF lid van verdienste
                                • 01-07-2006
                                • 3136
                                • Leeuwarden

Zal ik mij eventjes voorstellen ik ben Douwe.
                                En ik ben wie ik ben, heb je er moeite mee is dat jou probleem niet die van mij.

Team, sorry hoor maar ik ben de persoon die bepaald of ik iets zie niet iemand anders.
                                enne als je gelijk hebt zijn wij met zijn allen een stelletje dierenbeulen en moet het "sport"vissen maar snel verboden worden.
                                In Spanje zitten ze er niet zo mee, hier met de dierenpartijen wel degelijk.
                                Krijg ik toch gelijk dat er maar één groot gevaar voor de sportvisserij is en dat is de sportvisser zelf.

Ik zie in het artikel direct al iets wat ter discussie staat, vissen hebben juist rond de mond veel receptoren om voedsel op te sporen, met gif en zuren worden die uiteraard oververzadigd en zal de vis er op reageren.
                                Heeft niets met pijn te maken, dergelijke artikelen lees ik tot dat soort beweringen en ik stop daar dan maar heeft verder geen zin.
                                Je geloofd maar wat je wilt MAAR als je dit geloofd zou ik maar stoppen want dan ben je echt een dierenbeul!!!!!!!!!!!!

Reageer

Working...