Misvormde vis

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • spuiliefhebber
    Verificatie gaande...
    • 22-04-2006
    • 4156
    • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door TeamEagleEye
    misschien best dat je dit dan eens leest (als je een beetje deftig engels spreekt):

vissen missen de sensatie van pijn??? dat zeiden ze 20 jaar geleden ja, maar de wetenschap is wel wat verder dan toen hoor..

dan neem ik aan dat je moeite hebt om zo'n foto's te zien, wel misschien moet je dan het topic "misvormde vis" niet bekijken, dan is de kous af..

van kippen,varkens,koeien weten we het zeker.

maar eet je er minder om.

principes moet je wel aan vasthouden dan als je voor je zelf twijfelt.

er zijn evenzoveel geleerden die zeggen dat ze pijn kennen als andersom.

dus zeg het maar,ik heb er geen verstand van,ik hoor ze niet gillen.

ik heb ook wel eens een haakje in m'n vinger gehad,ok echt lekker is het niet maar pijn is wat anders.

pijn is je been eraf,met je zak in het prikkeldraad,pissen op schrikdraad zulke dingen

Reageer

• TeamEagleEye
      FeederMachine

• 17-03-2009
      • 34
      • Valencia/Geistingen

als vissers zijn we inderdaad allemaal dierenbeulen, daar draai ik geen doekjes om.
      maar ik ben al meer als 10 jaar vegetarier dus kan ik toch met een iet of wat gerust geweten slapen.

Ik zie in het artikel direct al iets wat ter discussie staat, vissen hebben juist rond de mond veel receptoren om voedsel op te sporen, met gif en zuren worden die uiteraard oververzadigd en zal de vis er op reageren.
      ik zal jou eens wat gif of zuur toedienen, eens kijken of jij dat niet ervaart als pijn..

Heeft niets met pijn te maken, dergelijke artikelen lees ik tot dat soort beweringen en ik stop daar dan maar heeft verder geen zin.
      dat noemt men struisvogelpolitiek.. steek je kop maar in het zand.. als iedereen zo had moeten denken door de eeuwen heen dan zouden we nu nog in een grot leven.

maar goed, ik ga het hierbij laten..
      het heeft geen zin om te discussieren met mensen die niet in de wetenschap geloven.
      net zoals extreem gelovige mensen proberen te overtuigen dat het scheppingsverhaal onzin is en dat darwin het bij het rechte eind had.. water naar de zee dragen..

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Het spijt me Eagle, maar dit artikel is wetenschappelijk gezien natuurlijk een gedrocht van buitencategorie. Het is niet voor niets een blog op een opiniepagina. Opinie... betekent dat niet "mening" volgens de Van Dale? Met ander woorden: iemand geeft zijn mening of visie en probeert dat te onderbouwen. Alleen de quote als intro is al zo suggestief als maar mogelijk is. Als dit als bewijs moet gelden.... Misschien dat er hard bewijs staat in de artikelen waarnaar gelinkt wordt maar dat is voor mij niet leesbaar en dus moet ik deze samenvatting maar geloven (!). Bovendien zie ik een link naar de RSPCA en ik kan me niet voorstellen dat die objectief en wetenschappelijk bezig zijn. En ik mis een bronverwijzing waar al die geweldige artikelen vandaan komen. En of een zin als:" So, let's go with our common sense here." wetenschappelijk is laat ik aan jou over om te beoordelen.

Een ander (Douwe) afkraken op zijn mening en visie met een opinievormend artikel vind ik niet bepaald sterk. En al helemaal als teksten van anderen door jou worden weggedrukt als een geloof terwijl jouw artikel wetenschap zou zijn.

Inhoudelijk wens ik niet in te gaan op pijn bij vissen. Ik heb daar niet de kennis voor. Wel kan ik melden dat het gros van de kapotte bekken door vissers wordt veroorzaakt. Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Kunnen we er wat van leren? Jazeker, dat we bij ons zelf te rade moeten gaan of wij met onze manier van vissen juist bezig zijn. Als wij er alles aan doen om de vis met zo min mogelijk schade terug te zetten dan is er met dit topic al heel wat bereikt!

Vriendelijke groet, Pieter

Reageer

• TeamEagleEye
          FeederMachine

• 17-03-2009
          • 34
          • Valencia/Geistingen

tja, als je de links die naar hard evidence niet wil lezen dan kan ik er ook niks aan doen

hier dan: http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/2983045.stm

of is een nieuwsbericht van de bbc ook onzin, kom op zeg..

en teksten door anderen worden helemaal niet weggedrukt als geloof, ik maakte alleen een vergelijking..

maar als je 1 zin van een artikel leest en dan zegt dat je niet meer verderleest omdat je het niet eens bent met die eerste zin, dan ben je in mijn ogen vrij kortzichtig ja.

maar goed, jullie doen er maar mee wat jullie willen
          voor de een is het stof tot nadenken, voor de ander niet, aan jou de keuze..

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Beste team als ik in jou schoenen zou staan met het geloof in die wetenschap zou ik nooit meer willen vissen.
            Ik huiver bij dit soort vissers die kennelijk weten dat zij andere wezens pijn doen en het dan toch bewust blijven doen.

Je haalt er ABSOLUTE NONSENS bij door de vergelijking te maken tussen mens en vis.
            Gelukkig maak jij daarmee je eigen verhaal erg ongeloofwaardig.

Voor jou stof tot nadenken aan jou de keuze.
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Viskerluu
              Banned

• 07-08-2008
              • 278
              • Groningen

Zolang een vis geen 'auw' kan zeggen zal er altijd wel discussie bestaan of een vis wel of geen pijn en leed kan ervaren. Uit ervaring zijn al die onderzoeken nogal afhankelijk van de personen die deze onderzoeken financieren. Zo vertrouw ik een onderzoek, uitgevoerd door bijv. de dierenpartij of de NVVS voor geen meter. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg objectieve instanties geweest die onderzoeken hebben gedaan en nog steeds onderzoeken doen.

Hoewel ik geen wetenschapper ben, ben ik er van overtuigd dat een vis wel degelijk pijn en stress kan ervaren. Als je zelf eenmaal een mooie vijver hebt met enkele (koi)karpers dan schep je niet alleen een band met die vissen, maar je weet ook wanneer er wat loos is met de vissen die je hebt aan de hand van hun zwem- en aasgedrag. Als je een reiger bij je vijver op bezoek krijgt en die weet een vis te pakken te krijgen dan zul je zien dat de rest van de vissen zich de komende dagen niet meer zal laten zien. Waarom ik dit vertel? Omdat dit een van de dingen is waaruit blijkt dat vis wel degelijk gevoelig is voor stress. Zo stond onlangs een verhaal in de krant over een man met een koivijver in de buur van het Philipsstadion in Eindhoven. Daar wordt dus een grote parkeergarage gebouwd en om dat te realiseren moest er enorm veel heiwerkzaamheden plaatsvinden. Het gevolg van die enorme dreunen en trillingen was dat de karpers uit stress enorm druk begonnen te zwemmen en uiteindelijk allemaal dood gingen aan uitputtingsverschijnselen.

Een vis heeft echter geen of weinig zenuwen in de bek waardoor het geen of weinig pijn voelt als je een vis eenmaal in de bek hebt gehaakt. Zo’n karper zal dus uiteindelijk niet sterven aan fysiek leed, maar aan psychisch leed en dan met name aan de gevolgen van stress. Een ander voorbeeld is dat in karpervijvers karpers eerst heel goed bijten op een bepaald soort aas gaandeweg steeds minder goed gaan bijten en ten slotte helemaal niet meer bijten op dat aas. Toch stopt zo'n karper niet met vreten, maar gaat het andere dingen eten. Waarom? Omdat zo’n karper op een gegeven moment precies weet dat hij bepaalde soorten aas niet moet eten, omdat hij dan aan de haak wordt geslagen. Het is slechts een van de vele redenen waarom ik haast zeker weet dat een vis pijn en stress kan ervaren. Een vis kan zelfs ‘leren’ van nare ervaringen.

Ik heb me echter nog nooit schuldig gevoeld bij het haken van een vis en dat zal ook nooit gebeuren. Waarom niet? Omdat vissen en dieren de mensheid horen te dienen. Daar moet je niet sentimenteel of moralistisch over doen. Uiteindelijk is een hond aan een lijn ook dierenleed. Dat zo’n hond vrolijk kwispelt en kwijlt als hij eten ziet is puur het gevolg van eeuwenlange onderdrukking. Ja, dieren onderdrukken is in mijn ogen ook dierenleed. Een vogel in een kooitje, een karper in je vijver, etc. is in essentie allemaal dierenleed. Dat die vogel vrolijk een liedje fluit of dat die karper vrolijk in een vijver zwemt is op zich geen bewijs voor dierenleed. Met dat die vogel en die karper dat gedrag vertonen is uiteindelijk wel door eeuwenlange dierenleed ontstaan en is in mijn ogen een onnatuurlijke situatie waar wij mensen voor verantwoordelijk zijn. Toch hoor je nooit een dierenpartij over dit soort toestanden. Want dit is met een mooi woord maatschappelijk aanvaard. Een woord die veel collega-vissers in de mond nemen om bepaalde aspecten van het sportvissen te verwerpen. En daar ligt het grootste probleem voor onze sport. Het grote probleem is dat wij mensen steeds meer rechten toekennen aan dieren. Vroeger sloeg iedereen een snoekbaars de kop in om het vervolgens mee te nemen naar huis om op te eten. Tegenwoordig moet je i.v.m. je eigen veiligheid eerst goed om je heen kijken of er geen andere sportvissers in de buurt zijn. Vooral bootjes met daarop stickers met de tekst Catch & Release of C&R moet je goed in de gaten houden. Een bizarre situatie toch? Wat deze mensen vergeten is dat sportvissen an sich dierenmishandeling is. Dierenmishandeling begint al met het haken van een vis. En dan wil ik niet eens een woord vuil maken over leefnetten e.d.

Toch is dierenmishandeling naar mijn mening goed. Voor zowel de mensheid als voor het dier. En dat durf ik met droge ogen te beweren. Ik hoop dat er ooit een wet komt die verplicht dat mensen zelf dieren moeten slachten om aan vlees te kunnen komen. Niet alleen krijg je dan meer respect voor het stukje vlees op je bord, maar óók krijg je een veel grotere binding met de natuur. Ondanks mijn lage opleidingsniveau durf ik te zweren dat ik dankzij het sportvissen meer verstand heb van de natuur dan 99% van de mensen die op de PvdD stemt. Ik kan een grutto onderscheiden van een scholekster, ik kan een snoekbaars fileren en ik heb als ik thuiskom een sliert aan haagwinde aan mijn schoeisel hangen. En, dat schijnt tegenwoordig ook geen kind meer te weten, ik weet dat melk uit een koe komt. Dankzij het toekennen van rechten aan dieren creëren wij een enorme afstand tussen mens en natuur. En die afstand is funest.

Grote filosofen als Plato, Socrates, Aristoteles etc. maakten zich niet druk om dierenleed. Die waren bezig met essentiële zaken om de mensheid te dienen in zijn streven naar vooruitgang. Maar op dit moment staat de mensheid volkomen stil in haar vooruitgang. En dat allemaal dankzij de sentimentele massa en de macht van democratie. Mensen toch... ga lekker vissen!
              Aangepast door Viskerluu; 25-05-2009, 10:40.

Reageer

• TeamEagleEye
                FeederMachine

• 17-03-2009
                • 34
                • Valencia/Geistingen

Forummanager: lange quote verwijderd

dat lijkt me een goeie afsluiter van het topic

Reageer

• reijntjes
                  Swingt(o)(i)pper
                  • 12-12-2005
                  • 3499
                  • Asten

Jammer van de ruimte om het hele verhaal nog eens te quoten.
                  Het verhaal staat net boven de reaktie !
                  Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                  2016 walk-over Blauforlaet !
                  2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                  2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                  2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

Zou als afsluiter kunnen dienen, ik ga niet in discussie met viskerluu hij heeft zich van een bijzonder sympathieke kant laten zien richting mij.

Het is echter wel van een slechte discussiekwaliteit om een discussie af te willen sluiten met een goed onderbouwd verhaal van een visiegenoot.
                    Maar dat laat de kennis van diegene duidelijk zien.

Toedeloe en viskerluu, vang er nog een zooitje.

Reageer

• TeamEagleEye
                      FeederMachine

• 17-03-2009
                      • 34
                      • Valencia/Geistingen

luister douwe
                      jij bent het niet eens met mij en ik niet met jou
                      en aangezien viskerluu de kerk min of meer in het midden houd leek me dat een gepaste afsluiter

ik kan nog dagenlang met je blijven discussieren maar daar heb ik:

1. geen tijd voor
                      2. geen zin in

maar als ik nog eens een misvormde vis vang zal ik em hier zeker posten

Reageer

• spuiliefhebber
                        Verificatie gaande...
                        • 22-04-2006
                        • 4156
                        • onbekend

mooie discussie ik ga ff een zak chips opentrekken

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Als je het nodig vindt om met opzet misvormde vissen te plaatsen zal ik een klacht indienen bij de beheerders.
                          Ik ben en blijf van mening dat het de hengelsport niet dient, integendeel je schaadt daarmee de hengelsport en dit forum in het bijzonder.

Je discuseert ook niet je discuzeurt, je hebt totaal geen eigen inbreng gehad je beroept je op een twijfelachtig schrijven dat totaal niet onderbouwd is.
                          Ik kan je een rapport laten lezen wat wel onderbouwd is maar dat is net zoals de rapporten van andere biologen net zo discutabel omdat de opdracht de uitkomst laat zien.

MAW de opdrachtgever wil iets laten zien en dat moet worden bewezen of in ieder geval aannemelijk zijn.

Martijn neem er ook een kouwe klets bij, het is je gegund.

Reageer

• spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

ach ja dit is weer niet nieuw om de zoveel tijd komt er hier weer iemand binnenvallen die het zwarte garen heeft uitgevonden,ik denk dat we hier te lang zitten.

als om de maand het ledenbestand vernieuwd kun je eindeloos alle vragen opnieuw in de rondte strooien.

ik denk dat ik eens een topic open over hoe je casters moet maken

Reageer

• visfreak
                              Komt net kijken

• 07-04-2009
                              • 54
                              • Groningen

Het klopt idd, ik vang ook meer vervormde vissen op plaatsen waar veel gevist wordt dan op plaatsen waar amper gevist wordt.

Nu vis ik op een plas waar praktisch niemand mag vissen en zie ZELDEN een vis met vervorming (karper/brasum/voorn/snoek/snoekbaars etc). Laten we zeggen 1 op de 100 met een soort van vervorming.

Dus idd de visser is er de oorzaak van, wat er aan te doen? wij mensen op juiste manier van vissen, meer kun je helaas niet doen.

Have fun en respecteer alles wat leeft!
                              http://www.visfreaks.nl
                              Delen van kennis = meer vangen = meer plezier = meer fotos = nog meer kennis

Reageer

• spuiliefhebber
                                Verificatie gaande...
                                • 22-04-2006
                                • 4156
                                • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door Trick
                                Net als die van jou dan...

heb je nog meer van deze info die je met ons wil delen ,anders zou ik zeggen pak je doos met lego en ga daar mee aan de gang

Reageer

Working...