stek aan harken

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • hopjesvla
    Met enige kennis...

    • 26-03-2009
    • 353
    • hazerswoude

    stek aan harken

    ik ben het nu al een paar keer tegen gekomen en gister zei een man het ook weer tegen me, als je een stek gaat aanharken dat daar zeelt op af komt en dat je ze makkelijk kan vangen met een worm.
    nu heb ik effe een paar vragen hier over.
    hoe lang van te voren moet je de stek aan harken?
    hoe lang blijft een zeelt daar op afkomen?
    werkt het alleen als je met wormen vist? (lijkt me niet)
    en moet je ook nog voer op de stek gooien of heeft dat geen nut en is het doelloos?

    ik wil dit namelijk een keer proberen omdat ik er al veel mensen over gehoord heb. dus als iemand die er al ervaring mee heeft dit kan beantwoorden ga ik dat binnenkort is proberen!
    alvast bedankt
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

    #2
    Het harken van een stek heeft alleen zin als het dichtgegroeid is met waterplanten/wier.
    De Zeelt aast daartussen, als je nu met een hark of fietswiel met prikkeldraad een open plek maakt komt de vis daar ook azen.
    Vissen is een hobby geen religie!

    Reageer

    • hopjesvla
      Met enige kennis...

      • 26-03-2009
      • 353
      • hazerswoude

      #3
      Oke bedankt douwe ik weet gelukkig nog wel een paar sloten waar amper in te vissen is omdat er zoveel lelie's zijn, dus daar zou ik kunnen gaan harken alleen moet ik dan erop letten dat de vis niet de planten in duikt ^^.

      Reageer

      • Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

        #4
        Lelies harken gaat je vies tegenvallen het is meer bedoeld voor onderwaterplanten en wier/alggroei.
        Vissen is een hobby geen religie!

        Reageer

        • Gerrit Bakker
          beveiligings specialist

          • 09-11-2003
          • 9796
          • Rijssen

          #5
          en als het om deze lelies gaat



          dan kan het wel eens om een beschermde plant gaan die je er zo maar niet even uit mag trekken.

          bron (http://wilde-planten.nl)

          suc6

          Gerrit
          21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
          4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
          2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
          30 juni 2018: de Belgen ...........
          6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
          4 juli 2020: De Belgen durfden niet
          12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven

          Reageer

          • Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

            #6
            Dat is de gele plomp. Of die beschermd is weet ik niet maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen. Veel ondiepe plassen zijn vergeven van die dingen.

            Reageer

            • Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

              #7
              Zo zijn er ook heel veel rietsigaren en rietvelden toch zijn die ook beschermd.
              Vissen is een hobby geen religie!

              Reageer

              • Gerrit Bakker
                beveiligings specialist

                • 09-11-2003
                • 9796
                • Rijssen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
                Dat is de gele plomp. Of die beschermd is weet ik niet maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen. Veel ondiepe plassen zijn vergeven van die dingen.
                hierbij het linkje


                In de regel kun je er in Nederland vanuit gaan dat alle bloemen en planten die niet bij je in de tuin voorkomen beschermd zijn evenals alle dieren die hier in het wild voorkomen.

                suc6

                Gerrit
                21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
                4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
                2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
                30 juni 2018: de Belgen ...........
                6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
                4 juli 2020: De Belgen durfden niet
                12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven

                Reageer

                • lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

                  #9
                  even oftopic , maar een mooie scherpe foto moet ik zeggen schitterende kleuren om te zien .
                  Groetjes
                  Johnny

                  Match
                  Feeder
                  Stok

                  Reageer

                  • Pieter Stam
                    -
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

                    #10
                    Er zal alleen niemand zijn die je vervolgt wegens overtreding van de flora en faunewet in het geval van een gele plomp of wat mij betreft waterpest of hoornblad. Of je moet een wel heel erg fanatieke 'groene' hebben. Dat kan een ander verhaal worden als je zeldzame orchideeën plukt voor in je vaasje of boomkikkers vangt voor in je terrarium. De meerkoet mogen ze wat mij betreft ook wel eens van de lijst halen

                    Reageer

                    • Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

                      #11
                      Zeg niet niemand; ik weet zeker dat zodra iemand van het toezicht je bezig ziet je toch echt een probleem hebt.
                      Ik ben het wel met je eens dat de kans erg klein is.
                      Vissen is een hobby geen religie!

                      Reageer

                      • Gerrit Bakker
                        beveiligings specialist

                        • 09-11-2003
                        • 9796
                        • Rijssen

                        #12
                        de AID heeft een afdeling flora en fauna en die wordt regelmatig belast met dat soort zaken.
                        Tref je een goede dan wijst die je er op dat je zoiets niet weer moet doen, heb je de pech dat ze toevallig met z'n 2en zijn dan is het vaak geen pardon en boete schrijven hetgeen ook nog wel eens flink in de papieren kan lopen.
                        Ik meen me een verhaal te herinneren van iemand die even zijn visstek had "gemaaid" en alle riet, lisdodden en van die gele Irissen "een ander plek" had gegeven.
                        Dit was bepaald niet goedkoop geweest.

                        Op zich ook wel weer een beetje dubbel want als een week later de waterbeheerder met een maaimachine of maaiboot komt dan is er plots niets aan de hand.

                        suc6

                        Gerrit
                        21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
                        4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
                        2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
                        30 juni 2018: de Belgen ...........
                        6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
                        4 juli 2020: De Belgen durfden niet
                        12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven

                        Reageer

                        • Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

                          #13
                          Flora en faunawetgeving is vele malen strenger en de bekeuringen vele malen hoger dan de visserijwetgeving.
                          Voorbeeldje: ik zat zelf in de boot bij de verbalisant, een bekeuring voor het niet hebben van een schriftelijke toestemming vissen in beschermd gebied, wat met de vispas wel mocht, € 300,00.
                          Stel je voor als je dan ook nog gaat wieden.
                          Vissen is een hobby geen religie!

                          Reageer

                          • preston-freak
                            wedstrijd, specimenvissen

                            • 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

                            #14
                            Gele plomp of lelies harken is zinloos. Ze hebben dikke knoerten van wortels die je nooit goed wegkrijgt, dus je trekt alleen de stengels eraf. Daarbij heb je toch een redelijk stuk nodig dat vrijgemaakt moet worden. Ieder lelieveld heeft van natura al openingen en inhammen waar je perfect tussen kunt liggen.
                            Harken doe je vooral voor wier en andere zuurstofplanten, die krijg je er makkelijk uit. Je hebt snel een stuk vrijgemaakt en de omgewoelde bodem trekt zeelt aan, maar ik zou altijd nog wat voeren, vooral mais en particles.
                            Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

                            Reageer

                            Working...