dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
    Gisteren bij de Gamma zo'n tegelzaagapparaat gekocht van Ferm voor € 49,00 . Werkt prima. Het verlies is 2 mm. door de dikte van het zaagblad maar ik heb nog nooit zulke mooie stokken Rohacell in mijn handen gehad. De zaagsnede is net zo glad als de huid van de kunststof zoals die uit de fabriek komt. Het stuiven valt me enorm mee. De machine is eigenlijk gemaakt om door veel harder materiaal te zagen. Daarom zul je eigenlijk geen slijtage hebben aan het zaagblad en gaat deze heel wat jaartjes mee.

Wanneer je van Rohacell dobbertjes wilt gaan maken is dit apparaat beslist een aanwinst!

Beste forumgebruikers,
    Dit is dit eerste maal in mij leven dat ik gebruik maak van een forum dus neem mij niet kwalijk, als nog niet alles volgens wens gaat. Zoals ik al naar ROHA gemaild heb "al doende leert men".

Nu dan mijn opmerking. Ook ik heb een tegelzaagmachine voor het zagen van Rohacell, wat op zich perfect werkt. Als men de balkjes gezaagd heeft en men gaat echter onder verstek de hoeken afzagen, om er een achtkant van te maken, komt men met zijn vingers akelig dicht in de buurt van de diamantschijf en heeft het net als piepschuim de neiging omhoog te springen. Vroeger toen ik nog in de bouw werkte maakten we voor dit soort werk een malletje van wat plankjes omdat we dan met onze vingers wat verder van het zaagblad af konden blijven. Bij mij heeft het in ieder geval geholpen want ik heb al mijn vingers nog. Ik zou niet graag willen dat staks alle pennenbouwers in Kortrijk, herkenbaar zijn, omdat ze hun hand in het verband dragen. Dit advies geld natuurlijk alleen voor degenen die deze werkwijze niet kennen. Ik zal proberen, als bijlage wat foto's te plakken en hoop dat dit lukt. Ook heb ik het spouwmes en afschermkap verwijdert omdat ik graag zie waar mijn vingertoppen zitten, wat met beschermkap moeilijker is. Iedereen die werkt in de veiligheid zal je hier voor afschieten maar je moet zelf beslissen welke manier je het veiligst vindt.

Helaas lukt het me niet de foto's als bijlage te plaatsen omdat er volgens mij niet genoeg ruimte beschikbaar is. Als iemand mij uit kan leggen hoe ik dat alsnog kan doen, dan is alle hulp welkom.

Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Hallo Pebo,

allereerst, welkom op het forum!

Blij dat er iemand aan de veiligheidsapecten denkt waneer je met het dobberbouwen bezig gaat.
      Je staat er vaak niet bij stil, maar de machines die we gebruiken hebben vaak hoge toerentallen en scherp gereedschap om de vorm te kunnen maken die we wensen.

Zelf ben ik tot tweemaal toe een nagel kwijtgeraakt doordat ik te dicht met m'n vingers bij de klauwplaat kwam die op volle toeren rond draaide. Daarna heb ik me een setje spantangen aangeschaft waar je niet achter kunt blijven haken.
      Het idee van een malletje om je vingers op ruime afstand van het zaagblad te houden neem ik dan ook graag ter harte.
      Prima idee,dus!!
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
        Hengelaar

• 29-09-2007
        • 2643
        • Oosterhout

Hallo Pebo,

allereerst, welkom op het forum!

Blij dat er iemand aan de veiligheidsapecten denkt waneer je met het dobberbouwen bezig gaat.
        Je staat er vaak niet bij stil, maar de machines die we gebruiken hebben vaak hoge toerentallen en scherp gereedschap om de vorm te kunnen maken die we wensen.

Zelf ben ik tot tweemaal toe een nagel kwijtgeraakt doordat ik te dicht met m'n vingers bij de klauwplaat kwam die op volle toeren rond draaide. Daarna heb ik me een setje spantangen aangeschaft waar je niet achter kunt blijven haken.
        Het idee van een malletje om je vingers op ruime afstand van het zaagblad te houden neem ik dan ook graag ter harte.
        Prima idee,dus!!
        ROHA,
        Nog een poging om de foto's te plaatsen.
        Attached Files
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
        PeBo.

Reageer

• Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

Lijkt me prima gelukt, toch?!
          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
            Hengelaar

• 29-09-2007
            • 2643
            • Oosterhout

Verwisselbaar

Dobbers met verwisselbare onderantenne.
            Een manier om rvs onderantennes snel te kunnen wisselen als ze krom gegaan zijn bv. door waterplanten of het niet juist verschuiven om de diepte aan te passen en wat altijd net je favoriete dobber is. Dit is een van de redenen waarom sommige vissers geen RVS antenne willen maar een carbon antenne.
            Heb het systeem uitgeprobeerd op een stukje Rohacell en op een dobber van balsa van een verder niet te vernoemen Italiaans merk van 2 gram. Mijn lievelingsdobber met jawel: een kromme antenne. Ik zal wat foto’s als bijlage plaatsen ter verduidelijking. Ik kan helaas zelf nog geen dobbers draaien, omdat een kennis van mij een apparaatje met kopieer mogelijkheid gaat maken, wat ik uitgedacht heb. Dit laat wegens de drukke werkzaamheden nog even op zich wachten. Als het gereed is en goed functioneert zal ik het zeker met tekening of foto op het forum zetten voor eenieder die er interesse voor heeft. Het is een eenvoudig systeem en vriendelijker voor de portemonaie dan een draaibank. Dus even geduld, want het word verwacht in dit theater. Als het voor mij zover is zal ik zeker de dobbers met RVS antenne voorzien van het genoemde systeem.
            Benodigdheden voor antennewissel:
            -RVS antenne 0,8 mm
            -Plastic slang 1,3 mm buitendiameter en het dient vrij strak om de antenne te passen, 2 cm
            lang voor om de antenne in het drijflichaam van de dobber.
            Dus geen siliconenslang, maar bijv. het omhulsel van telefoondraad. Het mag ook niet zo
            buigzaam zijn als rubber slang, maar een beetje als buigbaar plastic. Binnendraad van een
            elektriciteitskabel is wat te dikwandig en daardoor aan de dikke kant.
            -PU Constuctlijm van Pattex.
            -Boortje van 1,5 mm
            (Ps: natuurlijk kan men andere maten antenne en bijbehorende slang en boortje hanteren, het gaat om het systeem)
            Werkwijze:
            -Boor een gaatje van 2 cm diep op de plaats waar de onderantenne moet komen.
            -Maak een kant van het stukje plastic slang dicht met wat constructlijm en laat dit uitharden.
            (Geen 5 secondenlijm want die is niet bestand tegen water)
            -Schuif nu het stukje plasticslang over het antenne uiteinde. De slang behoort strak om de
            antenne te passen. Smeer op de buitenzijde van de slang constructlijm (Pas op dat het niet aan
            de antenne komt, wat deze moet los blijven. (Nogmaals geen siliconenslang, want dit laat
            zich niet goed verlijmen en het is te flexibel)
            -Duw nu de antenne met de slang aan het eind, met een draaiende beweging in het geboorde
            gaatje. Slang een 5 millimeter uit de dobber laten steken. Later kan je dit naar behoeven op 1
            millimeter afsnijden ( het uitsteken is gemakkelijk bij het verwisselen van de antenne). Eventueel overtollige lijm verwijderen en lijm uit laten harden.
            Resultaat:
            -Mocht de antenne door welke oorzaak dan ook krom raken dan kan men deze om te
            verwisselen uit het slangetje trekken en een andere erin doen. Je hoeft daarvoor niet de lijn of dobber
            van de hengel te halen. Je kan dit in de wedstrijd doen en het hoeft je maar een paar minuten
            te kosten. De antenne komt ook niet los bij aanpassen visdiepte of aanslaan. Mocht de antenne door
            veelvuldig wisselen te los komen zitten dan kan je hem alsnog vastlijmen
            Bijkomende mogelijkheden:
            Wil je wat trager vissen dan verwissel je de onderantenne voor een exemplaar van carbon of riet met dezelfde diameter. Je hoeft dan alleen een loodje van je lijn te knijpen. Wil je wat sneller dan kan je eventueel een kortere rvs antenne plaatsen tijdens de vispartij.
            Ik zit ook nog te denken over de mogelijkheid om ipv een oogje in het drijflichaam een stukje siliconenslang aan een verwisselbare bovenantenne te bevestigen. Dit maakt het dan mogelijk om tijdens het vissen, over te schakelen van drijflichaam van hetzelfde gewicht zonder je lijn te verwisselen. Bijvoorbeeld van een lange smalle pen naar een bolvormige drijfpen als het gaat stromen.
            Een lang verhaal en graag jullie visie hierop,
            Groeten van,
            PeBo
            Attached Files

Groeten,
            PeBo.

Reageer

• Cor Jagt
              Sportvisser
              • 02-03-2003
              • 600
              • Emmen

Er is zeker over nagedacht maar hoe doe je het met het bovenste oogje die op de antenne of het drijflichaam zit ,ga je de lijn helemaal door het oogje schuiven ?? dan kun je een probleem krijgen met het lusje of kraaiepootje dat die niet door het oogje willen.
              Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• PeBo
                Hengelaar

• 29-09-2007
                • 2643
                • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door Cor Jagt
                Er is zeker over nagedacht maar hoe doe je het met het bovenste oogje die op de antenne of het drijflichaam zit ,ga je de lijn helemaal door het oogje schuiven ?? dan kun je een probleem krijgen met het lusje of kraaiepootje dat die niet door het oogje willen.
                Cor,
                Allereerst bedankt voor je reactie. Voor mij is het ook nog maar een opborrelend idee.
                Het is niet de bedoeling nog gebruik te maken van een oogje maar alleen twee stukjes siliconen slang op de onderantenne en een op de bovenantenne.
                Stel je voor;
                Je hebt een aantal onderantennes van diverse soort bv. rvs, carbon enz. maar met dezelfde diameter. Een aantal bovenantennes van verschillende kleur maar met dezelfde diameter. Een aantal drijflichamen met verschillende vorm bv. Tesse, bolletje, peertje enz die onder en boven voorzien zijn van zo'n slangetje, maar allemaal met hetzelfde drijfvermogen (bv 1 gram).
                Als je nu een lijn zou maken met alleen een haak, lood (met het benodigde gezamelijke gewicht) en drie stukjes siliconenslang tussen het lood en de bovenzijde van de lijn. Je zou dan aan het water kunnen bepalen of je bv. een bolletje wil pakken omdat het wat stroomt of een slanke pen omdat het stilstaat. Het enige wat je dan moet doen is je pen samenstellen zoals je hem wil. Bv. Een rvs onderantenne steken in een bolvormig lichaam van 1 gram en hierin een bovenantenne met de gewenste kleur. Je steekt dan de onderantenne in de twee onderste stukjes siliconenslang en de bovenantenne in het resterende bovenste derde stukje. De lijn loopt dan gewoon buitenlangs het drijflichaam van je dobber. Je lijn is dan gereed voor gebruik. Je kan nu ook de dobber ieder moment aanpassen aan veranderende omstandigheden. Bv het bolvomige verwisselen voor een slank drijflichaam als de stroom wegvalt (wel met hetzelfde drijfvermogen) of indien nodig de kleur van de boveantenne aanpassen.

Groeten,
                PeBo

Groeten,
                PeBo.

Reageer

• Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

Op zich een heel mooi idee! Hengelaars zijn meestal wel gecharmeerd van artikelen die ze naar eigen inzicht kunnen aanpassen.
                  Zo'n modulair dobbertje zou je echter wel voor een probleempje kunnen plaatsen;

Welk draagvermogen vermeld je op het drijflichaam? (wanneer je overschakelt van rvs naar carbon geeft dat geheid verschil in draagvermogen)

Verder zal voor veel hengelaars de verkrijgbaarheid van carbon en rvs een zoektocht gaan opleveren omdat er vrijwel geen (hengelsport)handel bestaat die dit spul rechstreeks aan particulieren levert. Je zou als dobberbouwer dus zelf die antennes erbij moeten verkopen.

Toch vind ik het idee wel leuk, Pebo. Het is iets aparts waar ze in de handel geen antwoord op hebben. Zo'n pen zou namelijk veel langer meegaan dan een fabriekspennetje.
                  Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

Reageer

• PeBo
                    Hengelaar

• 29-09-2007
                    • 2643
                    • Oosterhout

Op zich een heel mooi idee! Hengelaars zijn meestal wel gecharmeerd van artikelen die ze naar eigen inzicht kunnen aanpassen.
                    Zo'n modulair dobbertje zou je echter wel voor een probleempje kunnen plaatsen;

Welk draagvermogen vermeld je op het drijflichaam? (wanneer je overschakelt van rvs naar carbon geeft dat geheid verschil in draagvermogen)

Verder zal voor veel hengelaars de verkrijgbaarheid van carbon en rvs een zoektocht gaan opleveren omdat er vrijwel geen (hengelsport)handel bestaat die dit spul rechstreeks aan particulieren levert. Je zou als dobberbouwer dus zelf die antennes erbij moeten verkopen.

Toch vind ik het idee wel leuk, Pebo. Het is iets aparts waar ze in de handel geen antwoord op hebben. Zo'n pen zou namelijk veel langer meegaan dan een fabriekspennetje.
                    Ronald,
                    Ik vond het ook wel een geinig idee. Ik zag het licht toen ik aan het matchvissen was. Waar je al niet aan denkt tijdens het vissen. Het was die dag geen vetpot, wat de vis betreft ,dus misschien lag het daaraan. Wat betreft het draagvermogen, ik zou het draagvermogen van het drijflichaam vermelden, omdat het gewicht van de onderantenne variabel is. Inderdaad zou de handel er niet blij mee zijn, want je verslijt wel wat minder pennen. Je zou ook wat minder topsets nodig hebben. In mijn tijd waren het er 1 of 2. Nu liggen er standaard een stuk of vijf. Gelukkig is het voor mij maar een mooi tijdverdrijf en maak ik de dobbers, die ik hoop te gaan maken, gratis voor een aantal bekenden en zou ik hen de benodigde antennes graag bijleveren. Ik ben tevreden met de eeuwige roem. Voor mij is het een mooi tijdverdrijf en dat mag toch wel wat kosten. Ik moet echter nog in conclaaf met mijn achterban wat zij er van vinden. Ik ben twee problemen ondervonden. Als je de dobber verschuift dien je de antenne beet te pakken en niet het drijf-lichaam omdat anders de antenne eruit gaat. Misschien is ook gewoon de siliconenslang te strak? Ook bij het dobbermodel op de afbeelding staat de lijn op het smalle gedeelte van de dobber niet tegen het lachaam. Dit zal je niet hebben bij een slank recht model of een bolletje. Jammer genoeg kan ik maar beperkt testen omdat ik nog niet kan draaien. Morgen ga ik weer matchen op de Oude Maas. Wie weet wat daar uit voortvloeit.
                    Ps. Ik wist niet dat een forum zo leuk was. Ik ben blij dat iemand mij hier op attend gemaakt heeft. Je weet wel wie ik bedoel.

Groeten,
                    PeBo.

Groeten,
                    PeBo.

Reageer

• Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                      Gelukkig is het voor mij maar een mooi tijdverdrijf en maak ik de dobbers, die ik hoop te gaan maken, gratis voor een aantal bekenden en zou ik hen de benodigde antennes graag bijleveren. Ik ben tevreden met de eeuwige roem. Voor mij is het een mooi tijdverdrijf en dat mag toch wel wat kosten.
                      Groeten,
                      PeBo.
                      Daar noem je een heilig woord voor ons gierige Nederlanders ; GRATIS
                      Pas maar op dat die vriendenclub van je zich beperkt houdt tot èchte vrienden want met zo'n opmerking op het forum heb je er zo een heel zooitje vriendjes bij!!

Maar je hebt wel gelijk; het zal je straks strelen dat jouw maatjes en jij veel vis gaan vangen aan die zelf ontwikkelde pennen. Ik vind het ook altijd weer leuk wanneer ik vissers zie die mijn pennen gebruiken.
                      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

Hallo Pebo

de antennes verwisselen kan ik niet maar ik ge bruik wel drie stukjes topslang 0,5 mm om de lijn vast te zetten en daardoor kan ik de dobber in zijn geheel verwisselen
                        gr Gerard

Reageer

• Cor Jagt
                          Sportvisser
                          • 02-03-2003
                          • 600
                          • Emmen

Dit is een zeer tevreden gebruiker Ronald
                          Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• lolo
                            Geniet maar niet met mate
                            • 01-05-2003
                            • 3873
                            • Weesp

Hoi PeBo welkom op het forum
                            En Ronald ik heb hier 1 pennetje van je en 1 keer mee gevist .
                            Toppi
                            Gr lolo
                            Groetjes
                            Johnny

Match
                            Feeder
                            Stok

Reageer

• PeBo
                              Hengelaar

• 29-09-2007
                              • 2643
                              • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door tester
                              Hallo Pebo

de antennes verwisselen kan ik niet maar ik ge bruik wel drie stukjes topslang 0,5 mm om de lijn vast te zetten en daardoor kan ik de dobber in zijn geheel verwisselen
                              Hallo tester,
                              Dit lijkt me ook een mooie en snelle manier om van dobber te wisselen bij veranderende omstandigheden. Ik ga een paar dobbers aanpassen (oogjes eruit en gelijke antennedikte) en het dan zeker uitproberen. Dikwijls zit de kracht van een idee in de eenvoud. Jou manier is eenvoudig maar zeker de moeite waard om te proberen.

Groeten,
                              PeBo.

Groeten,
                              PeBo.

Reageer

• tester
                                Maas en Waal visser
                                • 06-03-2004
                                • 2596
                                • Son

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                                Hallo tester,
                                Dit lijkt me ook een mooie en snelle manier om van dobber te wisselen bij veranderende omstandigheden. Ik ga een paar dobbers aanpassen (oogjes eruit en gelijke antennedikte) en het dan zeker uitproberen. Dikwijls zit de kracht van een idee in de eenvoud. Jou manier is eenvoudig maar zeker de moeite waard om te proberen.

Groeten,
                                PeBo.
                                Hallo Pebo

0,5 topslang kun je gebruiken voor +- 0,8 tot 1,2 mm antenne dikte
                                gr Gerard

Reageer

Working...