dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
    Bij matchpennen breng ik soms een wikkeling met bindgaren onder aan het drijflichaam. Deze lak ik met de pen mee waardoor er een stevig laagje ontstaat dat voorkomt dat het lood op de lijn tijdens de worp deukjes in de pen slaat. Zo'n wikkeling staat nog ambachtelijk ook! Net als een wikkeling op je hengel.
    en natuurlijk moest ik dit ook weer na-apen op mijn pennen
    maar de lak die ik nu gebruik verkomt ook deukjes, althans nu heb ik er 2*5 uur mee gevis, normaal zie je dan op sommige pennen sporen van slijtage, bij deze helemaal niet.

Reageer

• Roha
      pennenbouwer
      • 18-04-2005
      • 1175
      • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
      ff heel wat anders, ik draai nu al het balsa met schuurpapier, zijn hier ook andere methodes voor? dat het met de dremel kan weet ik (gezien op jouw site ronald), maar in de WT las ik iets over beitels. het hout lijkt me hier veel te zacht voor, maar heeft iemand hier ervaring mee?
      Beitels, hoe scherp ook, werken het balsa nooit mooi af. Je zou ze kunnen gebruiken om de grove contouren van het drijflichaam mee vormen. Daarna ben je toch weer aangewezen op verschillende maten schuurpapier.
      Met schuurpapier vanaf 120 tot 600 werk je netjes en snel zonder dat er hakkeltjes/deukjes in het balsahout kunnen ontstaan.
      Zeker bij slanke dobbers zou ik geen beitels gebruiken!
      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
      www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

maar de lak die ik nu gebruik verkomt ook deukjes, althans nu heb ik er 2*5 uur mee gevis, normaal zie je dan op sommige pennen sporen van slijtage, bij deze helemaal niet.
        Zeker die double coat dubbel UV?!
        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
          • 27-12-2005
          • 1490
          • Oldebroek

was ook al een keer aan het expirimenteren geweest met beitels, het "raspt" gewoon stukken uit het hout. maar ik na het lezen van het artikel in de WT begon ik toch even te twijfelen.

het is idd de double coat UV
          heb het idee dat deze lak wat "flexibeler" is.

Reageer

• Roha
            pennenbouwer
            • 18-04-2005
            • 1175
            • Nijverdal

Deze week heb ik zelf ook zo'n blik aangeschaft om te proberen. De lak neemt tijd om uit te harden en is vrij dik wanneer de twee componenten zijn gemengd. Het vloeit echter wel mooi uit en glanst fantastisch.
            Gezien jouw ervaringen en de pennen die ik van Marcel Smeets uit Maastricht heb gezien, is het een heel goed produkt voor de dobberbouw.

Van Marcel kreeg ik trouwens deze lak als tip. Waarvoor dank en hulde!!
            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
            www.dobberbouw.nl

Reageer

• rickie
              hoe kouder hoe beter
              • 18-11-2005
              • 2377
              • Oldebroek

nooit vlierhout in de hand gehad zeker rick? dit lijkt me namelijk niet makkelijk

wel in handen gehad, leek mij ook niet makkelijk, maar niet geschoten is altijd mis.

Reageer

• jeroenk
                • 27-12-2005
                • 1490
                • Oldebroek

heb ff wat zitten bedenken: een dobber voor het on-the drop vissen.

een normale bodied wagler met een hele korte riet antenne, en hier vervolgens een lang stuk carbonspriet in. over dit carbon spriet schuif ik zwarte stukjes antenne (1cm lang, 2mm doorsnee) als ik hiervan er dan een stuk of 4 opzet, en vervolgens een normale antenne bovenaan. zou het mogelijk moeten zijn dat bij het zinken van een loodje de antenne steeds een "streep " zakt

Reageer

• rickie
                  hoe kouder hoe beter
                  • 18-11-2005
                  • 2377
                  • Oldebroek

heb ff wat zitten bedenken: een dobber voor het on-the drop vissen.

een normale bodied wagler met een hele korte riet antenne, en hier vervolgens een lang stuk carbonspriet in. over dit carbon spriet schuif ik zwarte stukjes antenne (1cm lang, 2mm doorsnee) als ik hiervan er dan een stuk of 4 opzet, en vervolgens een normale antenne bovenaan. zou het mogelijk moeten zijn dat bij het zinken van een loodje de antenne steeds een "streep " zakt
                  ja, maar dat kan ook met dobbers, die streepjes op de antenne hebben

Reageer

• jeroenk
                    • 27-12-2005
                    • 1490
                    • Oldebroek

k zal je het wel een keer laten zien

Reageer

• jeroenk
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

vanavond ff aant testen geweest: antenne's lijken toch te ligt, ben nu ff aant proberen met stukjes pauweveer

Reageer

• Roha
                        pennenbouwer
                        • 18-04-2005
                        • 1175
                        • Nijverdal

In Engeland gebruiken ze z.g. stickfloats voor het on-the-drop vissen. De lijn wordt hierbij gestrekt in het water gelegd en door de gespreide loodzetting zakt 't aas langzamer door de waterlagen die je wilt afvissen.
                        De pen ligt in 't begin dus vrijwel plat op 't water en komt langzaam in verticale postie. Het helpt hierbij om tijdens de pennenbouw rekening te houden met het materiaal van de onderantenne. Bij voorkeur een dikkere tonkin (satestokje) gebruiken.

Ik heb 't idee dat jij een "wonderpen" systeem wilt ontwerpen. Kan natuurlijk ook. Is het dan niet handig om de carbonnaald gewoon te voorzien van witte/zwarte zebrastreepjes en de naald iets langer te laten?
                        Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                        www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                          • 27-12-2005
                          • 1490
                          • Oldebroek

wat moet ik me voorstellen bij een wonderpen?

mij idee was eigenlijk dat per zakkend loodje, er ook een drijflichaampje zakt.
                          als je tussen de drijflichaampjes een ruimte hebt (de carbonnaald dus) zal het erg goed opvallen als je aas word opggevangen tijdens het afzinken.

zat vandaag het artikel in de WT nog een na te lezen, die "opstekers" op de laatste pagina van het artikel. wat zijn die gigantisch netjes gemaakt. de lijntjes enz zijn gewoon super gedetaileerd (voor zover ik het van foto kan zien natuurlijk.)

Reageer

• jeroenk
                            • 27-12-2005
                            • 1490
                            • Oldebroek

laatste hand gelegt aan mn 3e serie dobber´s. aflakken kan op sommige plekken iets beter. maar het model is helemaal na wens.

P1040050.JPG

P1040051.JPG

P1040052.JPG

de straight-wagllers heb ik ook voorzien van windingen, dit omdat het uiteinde wat steviger wordt (hier zitten nl ook de busjes in waarmee het lood bevestigd wordt.

Reageer

• rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

de straight-wagllers heb ik ook voorzien van windingen, dit omdat het uiteinde wat steviger wordt

heb ik ook al gedaan

Reageer

• antoinette
                                Specimen Hunter
                                • 13-11-2005
                                • 1926
                                • oudenhoorn

Die bovenste foto, 1 van de dobbers heeft een dunne tussenantenne en dan weer wat dikker in de top, is dat specifiek voor in de stroming te vissen?

Reageer

Working...