dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

kom maar een keer kijken rick neem dan gelijk ff wat veren vor me mee

wat voor lak heb je dan?

Reageer

• rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
      kom maar een keer kijken rick neem dan gelijk ff wat veren vor me mee

wat voor lak heb je dan?
      ook botenlak.......

Reageer

• jeroenk
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

en ronald?
        heb je al een naam voor de dobber?

Reageer

• Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door jeroenk
          en ronald?
          heb je al een naam voor de dobber?
          'K weet 't nog niet; flying Brandaris, NHSF-missile, Bull's eye dart, ....

De naam 'Roha-beater' geeft mij een blauwe plekken gevoel.
          Dan liever 'Roha special'.

FF iets anders; Die holle plastic antennes van Colmic zijn behoorlijk prijzig. Daarom wil ik ze zelf gaan maken. Ik heb via Vos van Stonfo holle doorzichtige plastic buisjes besteld. (Lijkt me ook geschikt voor cristal wagglers of als schacht voor een normale waggler.)
          Wanneer 't binnen komt zal ik jullie laten weten of het geschikt spul is.
          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

Reageer

• spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

je hebt ook dobbers met een inwendige buis i.p.v een oogje nou hoorde ik van iemand dat daar ook wel insuline naalden voor werden gebruikt.

nou zag ik bij die maarten van dijk die micro buizen van 0,7 mm ik denk dat ik het daar maar eens mee ga proberen.

iemand ervaring met dit type dobber bouwen?

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Bij pennen met een dikker druppelvormig drijflichaam heb ik 't al veel toegepast. Niet alleen voorkomt het insnijding in 't drijflichaam maar de lijn loopt kaarsrecht door je pen waardoor de rvs-onderantenne ook niet meer kan verbuigen als je lijn onder grote spanning staat.
              Tot slot maakt zo'n kanaaltje de pen aan één kant iets zwaarder, waardoor de pen tijdens het tegenhouden nóg rustiger in 't water ligt.

Injectienaalden zijn zeer geschikt voor dit kanaaltje. Ze zijn gemaakt van chirurgisch staal waardoor ze niet kunnen roesten. Het is wel een heel secuur werkje om ze mooi op lengte in het drijflichaam te verwerken.
              Ik gebruikte altijd de naalden van 0,8 mm buitenmaat ( 0,5mm binnenmaat) Er zat een groen dopje op waardoor je de naald op de spuit kon klemmen.

Insuline naalden zijn zeer dun (0,25mm) en behoorlijk kort waardoor ze minder geschikt zijn als kanaaltje.

Tip; Schuif door het naaldje eerst een massief stukje draad (onderantenne) voordat je 'em op maat knipt. Zodoende zul je de naald niet plat/dicht knijpen. Daarna moet je de rand aan de bovenkant van het naaldje rond polijsten zodat je vislijn niet beschadigt.

Die microtube heb ik ook al gekocht. Zeer fijn spul waarbij je geen trillende vingers kunt gebruiken omdat je vislijn door een gaatje moet van 0,25mm.
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• spuiliefhebber
                Verificatie gaande...
                • 22-04-2006
                • 4156
                • onbekend

oke maar met die micro tubes is het dus goed te doen.

p.s. de spanning begint toe te nemen als het goed is krijg ik zaterdag de kopieër inrichting.

Reageer

• Roha
                  pennenbouwer
                  • 18-04-2005
                  • 1175
                  • Nijverdal

Zal mij ook benieuwen hoe je daarmee pennen gaat maken.
                  Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                  www.dobberbouw.nl

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

nou anders ik wel ik heb nu een vracht aan losse materialen om de mooiste pennen te maken
                    van de eerste "acceptabele" dobber zal ik hier een foto plaatsen

man man man ik kan haast niet wachten

Reageer

• jeroenk
                      • 27-12-2005
                      • 1490
                      • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                      De naam 'Roha-beater' geeft mij een blauwe plekken gevoel.
                      Dan liever 'Roha special'.
                      daarom, de roha-beater was als geintje bedoelt iets met missile vind ik ook wel stoer
                      k zal kijken of ik strax tijdens het dobberbouwen wat kan bedenken

Reageer

• benny
                        dobbertjesvraagbaak
                        • 09-12-2002
                        • 383
                        • omgeving Leuven(B)

Man, man, man!!!

Ik kan mezelf best wel eens deftig tegen de kop slaan!
                        De laatste maanden ben ik meer aktief geworden op een Vlaams forum en heb ik mijn Noorderburen een beetje uit het oog verloren. Waarvoor mijn oprechte excuses Dit was duidelijk een fout!

Ik ben sinds enkele weken plannen aan het maken om te starten met dobberbouw en dan wel hoofdzakelijk voor het vastestok-gedoe. De info die ik tot op heden gevonden heb komt hoofdzakelijk van de schiterende sites van Odul en van Roha. Staaltjes van mooie sites met waardevolle info waarvoor mijn felicitaties!!

Verder zoekend naar info ben ik dan uiteindelijk toch weer op het forum van onze Noorderburen terechtgekomen! Hebben jullie enig idee wat een schat aan info jullie samen hier geplaatst hebben? Moeten jullie zeker eens deze discusie van in het begin opnieuw lezen, mss zijn jullie zelf wel verbaasd! Ik heb alvast de moeite genomen hem af te printen(amaai 1.5uur geprint!) om hem rustig eens door te nemen in de zetel! Ik kom dus zeker tijdens/na het weekend terug met reacties/vragen!

Mijn dank gaat vooral uit naar Roha die met zijn reacties en zijn site me gigantisch vooruit heeft geholpen. Ik vind het dan wel spijtig te lezen dat jij zaterdags naar de beurs in Utrecht gaat terwijl ik juist plannen gemaakt heb om vrijdags naar het Noorden te gaan omdat ik dat weekend niet vrij ben. Ik ga je dus "op een dag na" gemist hebben. Toch wel blij dat ik je heb kunnen ontmoeten heb op de beurs in kortrijk vorieg jaar. Wie had toen kunnen vermoeden dat ik ook gebeten ging worden door deze nieuwe hobby?

Ik heb alvast in occasie een Unimat 3 op de kop kunnen tikken voor €190 welke ik hier bij een plaatselijke bobineur aan het laten chekken ben om het motortje lekker zoet te laten draaien. Ik heb wel nog geen kopieerinrichting kunnen ontwerpen maar als ik het goed begrepen heb heb jij daar plannen van? Kan ik een kopietje van deze bouwtekening opgestuurd krijgen?

Malletjes om centrering van antennes, zoals beschreven staat op de site van Odul zijn ook al besteld en verwacht ik eind volgende week.

Bij een plaatselijke modelbouwwinkel en bij mijn vaste hengelsportwinkel( Jawel Lemmens van Diest!!) heb ik alvast enkele stuks van verschillende materialen aangeschaft voor de eerste testjes. Maar als deze hele zaak een wending gaat krijgen dat ik grotere hoeveelheden ga gebruiken lijkt het me misschien interesant om deel te nemen aan één of andere vorm van samenaankoop.

In die context denk ik zelf mijn steentje te kunnen bijdragen. Ik heb bij een fabrikant een prijsaanvraag ingediend voor inox staafjes. Het betreft draad voor dobberoogjes van 0.2 en 0.3 mm op rol, en rechtgetrokken inox staven van 0.4 - 0.5 - 0.6 - 0.8 - 1.0 - 1.2mm. De prijs van dit materiaal bij de fabrikant zou naar het schijnt meevallen, maar de instelling van de machines per maat geeft een forfetaire kostprijs. De verkoop gebeurt op gewicht zodat ik niet onmiddelijk een zicht heb om welke lengets het dan exact zal gaan. Als ik antwoord gekregen heb laat ik jullie zeker iets meer weten!!

Als werknemer in een farmaceutisch bedrijf waar ondermeer spuiten en naalden gemaakt worden kan ik mischien de vraag stellen of er me geholpen kan worden aan de cannula's, dit is het metalen gedeelte van een naald, (in verschillende maten en lengtes). Of dit echter mogelijk gaat zijn is nog wel de vraag, maar nene heb ik en ja kan(?) ik misschien krijgen hé!

Heummm,..., misschien interesant om eens op te sommen wie welke materialen in een groter aantal beschikbaar heeft?

Amaai, .. iets waar ik dikwijls tegen opkijk hebben jullie dan toch voor elkaar gekregen!! Jullie moeten namelijk weten dat het typen me niet zo lekker gaat met men éne vingertje en als ik zo teruglees en op de horloge kijk( meer dan één uur typewerk!!) PFFFF

Jullie horen nog wel van mij de komende dagen!!
                        Vissen is NIET mijn hobby,
                        Vissen is mijn leven!

Reageer

• spuiliefhebber
                          Verificatie gaande...
                          • 22-04-2006
                          • 4156
                          • onbekend

mooi verhaal benny

ja hoe meer mensen samen kopen des te voordeliger word het ja.

en ervaring uitwisselen ja dat is natuurlijk het belangrijkste op weg naar supermooie dobbers.

ik zelf wacht nog op de veren uit de kopieër inrichting en dan ga ik van start.

ik heb al wel een hoop spullen maar ben nu wel geïntresseerd in de injectie naalden en de rvs draad 0,2 op rol.

we moeten hier dus gewoon ff contact houden en tijdig afstemmen wie wat wil kopen ,dan scheelt het flink denk ik hoor.

p.s wat is een bobineur

Reageer

• Roha
                            pennenbouwer
                            • 18-04-2005
                            • 1175
                            • Nijverdal

Dag Benny,

Inderdaad een hééél (enthousiast) verhaal. Leuk dat je meedoet met deze discussie.
                            Veel pennenbouwers hebben allerlei geheimen over hun hobby; De manier van bouwen, laksoorten en verkrijgbaarheid van materialen worden strikt onder de hoed gehouden. Op zich kan ik me er wel iets bij voorstellen omdat het vaak veel geld/moeite kost om goede resultaten te behalen.
                            Wij pennenbouwers zijn hierdoor echter wel bezig om zelf telkens 't wiel opnieuw uit te vinden en winstoogmerk kan geen reden tot geheimhouding zijn omdat pennenbouw zeer arbeidsintensief is waardoor een dobber wel € 10,= moet gaan kosten wil je de uren terugverdienen.

Odul en ik zijn dat soort geheimdoenerij beu en hebben daarom op onze sites alle info gezet over onze manier van pennenmaken. Het delen van informatie heeft ons en anderen op een hoger niveau gebracht en meer plezier aan de pennenbouw opgeleverd. Samen kom je verder!

Je vraagt om een tekening van de kopieerinrichting en tevens heb je al malletjes besteld zoals Odul ze heeft? Hoewel we beiden pennenmaken is onze wijze zeer verschillend qua draaien van drijflichaampjes. Ik denk dat 't handig is om te kiezen voor één manier van lichaampjes draaien.

De rvs-staafjes zullen wel per kilo geleverd gaan worden. Dit richten (recht maken) is inderdaad een kostbaar proces wat de draad zeker 3 tot 4 maal zo duur zal maken. Ben benieuwd naar de prijsopgave!
                            Lemmens heeft trouwens ook mooie rvs per meter. Hoewel er bij deze nog een doffe coating om zit, is de draad mooi recht.
                            (Echter wel zo'n €0,40 per meter)

De dobberbouwers onder ons komen elkaar vast en zeker nog wel eens tegen voor een demo of gezellig onder-ons. Ondertussen kunnen we mooi elkaar hier op de hoogte houden van ontwikkelingen.
                            Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                            www.dobberbouw.nl

Reageer

• jeroenk
                              • 27-12-2005
                              • 1490
                              • Oldebroek

hey benny,
                              welkom terug, een ding ben ik ook al zeker met je eens:
                              Mijn dank gaat vooral uit naar Roha die met zijn reacties en zijn site me gigantisch vooruit heeft geholpen.
                              zonder ronald had ik de vuilnis bak nog voller gehad met mislukte dobbers
                              (eerlijk gezegt gaat het nog wel eens mis, gelukkig niet zo vaak meer.)

Reageer

• benny
                                dobbertjesvraagbaak
                                • 09-12-2002
                                • 383
                                • omgeving Leuven(B)

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                                ik heb al wel een hoop spullen maar ben nu wel geïntresseerd in de injectie naalden en de rvs draad 0,2 op rol.

we moeten hier dus gewoon ff contact houden en tijdig afstemmen wie wat wil kopen ,dan scheelt het flink denk ik hoor.

p.s wat is een bobineur
                                Ik laat wel iets weten als ik meer weet over die naalden!

"un bobin"(franse taal dus!) is een rolletje met draad. Een motor heeft wikkelingen van koperen draad , en een persoon die herstellingen doet( oude ambacht aan het worden!) aan deze wikkelingen noemen we een bobineur.
                                De persoon die men motortje nakijkt heeft gans zijn leven voor de industrie motors uit elkaar gegooid en als bijverdienste heeft deze 74!-jarige gepensioneerde man natuutlijk een pak ervaring.
                                Vissen is NIET mijn hobby,
                                Vissen is mijn leven!

Reageer

Working...