dobberbouw

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kosmozz
    Match en Feeder
    • 25-07-2005
    • 1959
    • Hannut

Computer gestuurd zou echt relaxed zijn. Dan kun je uiteindelijk precies de juiste uitloding bepalen
    Carpe Diem

Reageer

• rickie
      hoe kouder hoe beter
      • 18-11-2005
      • 2377
      • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
      Computer gestuurd zou echt relaxed zijn. Dan kun je uiteindelijk precies de juiste uitloding bepalen
      jep! Maar je moet wel rekening houden, dat balsa geen constant materiaal is.

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Hmmm, dan wordt het lastig. Hoe kun je zoiets dan automatiseren? Gebruiken de groothandels ander materiaal?
        Carpe Diem

Reageer

• rickie
          hoe kouder hoe beter
          • 18-11-2005
          • 2377
          • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
          Gebruiken de groothandels ander materiaal?
          nee, daarom zijn dobbers uit de groothandel ook nooit perfect nauwkeurig!

Vooral bij dobbers met grote drijflichamen, dus bijv. bodied wagglers, geeft dit best wel een afwijking.

Reageer

• Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

Gewone dobbers heb ik geen ervaring mee, maar de wagglers zijn idd vaak (flink) onderschat.
            Carpe Diem

Reageer

• Roha
              pennenbouwer
              • 18-04-2005
              • 1175
              • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door rickie
              Vooral bij dobbers met grote drijflichamen, dus bijv. bodied wagglers, geeft dit best wel een afwijking.
              Procentueel is vaak die afwijking wel gelijk maar valt bij zware pennen inderdaad meer op.

Je hebt gelijk!! Balsa als natuurprodukt geeft regelmatig grote afwijkingen in draagvermogens bij eenzelfde volume. Soms zelfs binnen één stok. Wanneer je op een uigestoken vinger een balsastok laat balanceren kom je vaak niet exact in het midden uit.

Rohacell biedt bij bepaalde type pennen een uitkomst omdat het materiaal homogeen (overal gelijk) van samenstelling is. ( identiek volume = identiek draagvermogen)
              Dit materiaal leent zich echter minder voor slanke pennen vanwege het ontbreken van lengtenerven. Je kunt dit oplossen door de boven- en onderantenne ver in het drijflichaam te lijmen maar dat gaat weer ten koste van je drijfvermogen.

Ondanks de onnauwkeurigheid blijft balsa dus zeker onderdeel van mijn pennenbouw.
              Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
              www.dobberbouw.nl

Reageer

• rickie
                hoe kouder hoe beter
                • 18-11-2005
                • 2377
                • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Roha
                Procentueel is vaak die afwijking wel gelijk maar valt bij zware pennen inderdaad meer op.

Je hebt gelijk!! Balsa als natuurprodukt geeft regelmatig grote afwijkingen in draagvermogens bij eenzelfde volume. Soms zelfs binnen één stok. Wanneer je op een uigestoken vinger een balsastok laat balanceren kom je vaak niet exact in het midden uit.

Rohacell biedt bij bepaalde type pennen een uitkomst omdat het materiaal homogeen (overal gelijk) van samenstelling is. ( identiek volume = identiek draagvermogen)
                Dit materiaal leent zich echter minder voor slanke pennen vanwege het ontbreken van lengtenerven. Je kunt dit oplossen door de boven- en onderantenne ver in het drijflichaam te lijmen maar dat gaat weer ten koste van je drijfvermogen.

Ondanks de onnauwkeurigheid blijft balsa dus zeker onderdeel van mijn pennenbouw.
                weet jij de dichtheid van rohacell? En dat van gemiddeld balsa?

Balsa kan wel 50% uitwijken in dichtheid. Als je mooi licht balsa hebt, is dit inderdaad een mooi goedje om dobbers van te bouwen.

Reageer

• jeroenk
                  zolang er geen ijs ligt..
                  • 27-12-2005
                  • 1490
                  • Oldebroek

@ Roha: hoe ver steek je de antennes normaal in het lichaam, bij wedstrijdpennen?

Reageer

• Roha
                    pennenbouwer
                    • 18-04-2005
                    • 1175
                    • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door rickie
                    weet jij de dichtheid van rohacell? En dat van gemiddeld balsa?

Balsa kan wel 50% uitwijken in dichtheid. Als je mooi licht balsa hebt, is dit inderdaad een mooi goedje om dobbers van te bouwen.
                    Van Rohacell weet ik exact de dichtheid; 51 kg/ kubieke meter. De fabrikant Rohm in Duitsland maakt ook lichtere van 31 kg en zwaardere van 71 kg maar deze zijn te hard en te zwaar of te zacht voor mijn manier van dobbersmaken.
                    (Balsa bestaat, als ik 't goed heb vanaf 60kg tot zo'n 130 kg per kubieke meter)

Jeroen,
                    De antennes lijm ik ongeveer 2 cm in het drijflichaam bij vaste stok pennetjes.
                    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                    www.dobberbouw.nl

Reageer

• Roha
                      pennenbouwer
                      • 18-04-2005
                      • 1175
                      • Nijverdal

FF een correctie op mijn vorige uitspraak inzake soortelijk gewicht van balsa.

Op de Wikipediasite vond ik volgende info;
                      Balsa (Ochroma pyramidale, synonym O. lagopus) is a large, fast-growing tree to 30 m tall, native from tropical South America north to southern Mexico. It is evergreen, or dry-season deciduous if the dry season is long, with large (30–50 cm) weakly palmately lobed leaves. The name balsa derives from Spanish for a raft.
                      The timber is very soft and light with a coarse open grain. The density of balsa wood ranges from 100–200 kg/m³, with a typical density of about 140 kg/m³ (about one third the density of other kinds of hard wood). This makes it a very popular material for model building and buoyancy materials (lifebelts, etc.),

De lichtste balsa is dus twee keer zo zwaar als Rohacell.
                      Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                      www.dobberbouw.nl

Reageer

• benny
                        dobbertjesvraagbaak
                        • 09-12-2002
                        • 383
                        • omgeving Leuven(B)

Ik heb ondertussen mijn draaibankje terug van de bobineur. Volgens hem voldoet men bankje prima. Hij heeft het motortje wat opgekuist en de koolstofborstels nagezien. Maar ik denk dat ik nog wat ga wachten met het maken van dobbertjes. Ik voel meer voor een systeem met kopieerinrichting en ik denk hier best eerst eens voor te zorgen.

Met de inoxstaafjes voorloopt het minder prima. Na twee telefoontjes en een mail die verkoper nog steeds niet vast gekregen en ook nog geen offerte binnen gekregen. Ik denk dat door het vele werk dat dit voor hun meebrengt dit niet opweegt tov de voordelen/winst die ze hier mee kunnen maken. Maar ik, weet nog een bedrijf dat werkt in de draadtrekkerij, misschien dat ik daar meer respons ga krijgen.

Met de naaldjes zie ik het de goede kant uitgaan. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Misschien zie ik al iemand al op de beurs vrijdag?
                        Vissen is NIET mijn hobby,
                        Vissen is mijn leven!

Reageer

• benny
                          dobbertjesvraagbaak
                          • 09-12-2002
                          • 383
                          • omgeving Leuven(B)

inox staafjes

Net langs geweest bij die draadtrekkerij hier dichtbij. Ze fabriceren geen inox....
                          Vissen is mijn leven!

Reageer

• odul
                            pennenbouwer
                            • 11-05-2005
                            • 198
                            • Zedelgem

Benny
                            Bestel je inox bij Stonfo via je eigen winkelier. Niet meer zoeken, gewoon bestellen!
                            odul
                            Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• benny
                              dobbertjesvraagbaak
                              • 09-12-2002
                              • 383
                              • omgeving Leuven(B)

Hey Odul,

Ik maak er een "sport" van om men materialen zo goedkoop mogelijk te vinden, vandaar mijn zoektocht. De bedoeling was dan om deze gegevens/materialen te delen met mijn forumvrienden, kwestie van ook men steentje bij te dragen. Maar, gezien mijn resultaten dat ik boek denk ik het te moeten opgeven.

Ik kan uiteraard steeds terecht bij mijn vaste hengelsportwinkel Lemmens die deze inox staafjes ook heeft!
                              Vissen is mijn leven!

Reageer

• Roha
                                pennenbouwer
                                • 18-04-2005
                                • 1175
                                • Nijverdal

Prijsbewust inkopen is natuurlijk altijd goed! Vaak ben ik echter al blij wanneer ik een bepaald materiaal uberhaupt kan bemachtigen; ongeacht de prijs.
                                Wanneer je de prijs in verhouding stelt tot het aantal pennen dat je uit dit materiaal kunt maken, valt ook een aanvankelijke inves****** best mee.

Voorbeeld;

De Rohacell van 1 vierkante meter en 5 cm. dik kost je zo'n € 240,00.
                                Zowaar, op zich een beste inves******.
                                Wanneer je echter bedenkt dat je deze plaat kunt versnijden in, zeg maar, 10.000 staafjes van doorsnee 1cm. en lengte 5 cm. dan komt een drijflichaampje je te staan op € 0,024.!!!

Balsa kost je dan (per meterstok) meer!
                                Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                                www.dobberbouw.nl

Reageer

Working...