Rickie, ik heb er eens op gelet en bij mij gebeurt het ook, vooral met een langere onderlijn (1 m of meer), maar tijdens het inwerpen gaat de draai er vanzelf weer uit, dus heeft het verder geen invloed.
feeder montages
Collapse
X
-
weet niet zo goed hoe ik hier tekening moet neer zetten maar heb zelfde als eduard maar heb er dan 5 kleine lusjes in van een 1cm on geveer en dan de onderlijn eraan eventueel met een ton wartel op stromend water dat die wel op de grond ligt en het helpt ook bij het inelkaar draaien van de onderlijn
groet hbtje
wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentieReageer
-
Jan van Schendel heeft ook zo'n manier met een aantal kleine lusjes maar deze draait de hoofdlijn ook nog eens tegen elkaar in en dan een aantal knoopjes om de 5 cm erin en dan en schuiflus van zo'n 15cm heb ik ooit eens gezien op een dvd.Oorspronkelijk geplaatst door hbtje
weet niet zo goed hoe ik hier tekening moet neer zetten maar heb zelfde als eduard maar heb er dan 5 kleine lusjes in van een 1cm on geveer en dan de onderlijn eraan eventueel met een ton wartel op stromend water dat die wel op de grond ligt en het helpt ook bij het inelkaar draaien van de onderlijn
groet hbtje
Als ik tijd heb zal ik deze montage eens maken en een foto van maken zodat deze hier als voorbeeld kan dienen.
Ik vind het op zich een fijne montage en makkelijk te maken.
[Gewijzigd door Boschie op 05-17-06 at 11:30 PM]BarryReageer
-
Hallo Raymond
ik vis nu met een schuiflusmontage met balanselastiek en dat heeft als voordeel dat het nouwlijks in de war zit en ik het stuk naar de onderlijn zo lang kan maken als op dat moment nodig maar meestal 75 cm
en ik een veeel betere beetregestratie heb en daar heb ik vertrouwen in het weekend aan de Waal nog duidelijk gebleken bij een test met of zonder
als jii graag een zelfhaak montage vist geen probleem ,maar ik zie ze liever bijten
ik ben nu aan het leeren met de match nou waar andere mensen probleemloos mee ingooien gaat het bij mij nog wel eens fout
ik zou nu kunnen zeggen het heeft geen toegevoegde waarde , zware dobber vlug in de war,
maar het is meer een kwestie van tijd om er mee leeren om te gaan en voor we een jaar verder zijn heb ik dat in de vingers
en als je dan zelfdragend moet vissen en je kunt er met de 13 hengel niet bij dan kan het zijn voordeel hebben als je met de match om kunt gaan
gr GerardReageer
-
hallo tester,
wat ik nog steeds niet begrijp, is dat er in witvistotaal het systeem als uniek werd bestempeld ,
maar je vist nu met een lusmontage die gewoon standaard is .
het balanselastiekje gebruik je alleen als het nodig is , als het een betere uitslag van de top realiseert (mooiere aanbeet)
kan het elastiekje toch altijd gebruikt worden , bijt de vist voorzichtig geeft het een betere aanbeet , maar als de vis goed aast en bijt krijg je een super beet.
zelf gebruik ik een lusmontage op stilstaand en stromend water,
het gedeelte van de lus waar de korf komt laat ik 6 a 7 centimeter doorlopen .
dit is op stilstaand water waar de vis meestal niet gretig aast een zeer goede montage omdat de vis rechtstreeks op
top trekt , de korf hinderd hier niet bij .
op stromend water heeft deze montage een zelfhaak functie ook de lus die je zelf gebruikt tester,
als een aanbeet op stromend water zich uit in een terug vallende tip en daarna weer uitslaat, heeft de vis de korf verplaatst (top valt terug) de vis verplaats zich en haakt zich op de korf (tip slaat uit) .
daarrom gebruik ik deze montage het is simpel en allround .
groet, raymond
Reageer
-
hallo tester,
om nog even terug te komen op het zien van het aanbijten of zelfhaken ,
de vis zal ook op een zelfhaaksysteem moeten bijten anders kan hij het aas niet nemen en zich zelf haken .
voor mij en heeel veel andere vissers is het belangrijk om een duidelijke aanbeet te krijgen met of zonder zelfhaaksysteem , een aanbeet die niet wordt gezien is een vis minder .
groet, raymond
Reageer
-
Raymond
ik vind dat die schuiflusmontage die ik nu gebruik zo breed inzetbaar
ik kan het balanselatiek in haken als ik wil
ik knoop hem ter plaatse zo lang als ik wil ( heb onderlijnen van 45 cm ) totale lengte is dan 100 tot 125 cm
door dat lang stuk stugge lijn zit het haast nooit in de war
in stil water heb je altijd 15 cm slag ruimte dus dierect contakt
en dan is het nog zo een techneut onderzocht ( om niet af te gaan) of het wel klopt wat ik vertel
zijn meetrezultaat was in de eerste cm is de beetregestratiekracht maar een fractie van de stroomdruk
de meeste kracht gaat nog verloren in de hoek die de de lijn die maakt door de speldwartel van de korf
zo ongeveer 20 % van de kracht gaat daar verloren( bij elke schuiflusmontage dus)
nou Raymond als ik de balanselastiek er dan af doe worden de beeten een stuk minder heftig
en dat vind ik als visser het mooiste wat er is als ze op die top rammen dus doe ik het er maar weer vlug aan niks mis mee toch
een ding heb ik wel ondervonden met een stugge feeder (top) heb je niet zo,en uitslag als met mijn Shimano Antares feeder
maar dat is altijd al zo geweestgr GerardReageer
-
hallo tester ,
het wil niet zeggen dat de duurste shimano feeder ook een betere beetregestratie heeft ,
men kiest de juiste top voor de situatie , altijd zo licht mogelijk .
dit geldt ook voor de korf , als ik met 40 gr. kan vissen vis ik niet met 45 of 50 gr .
als ik met de eerder genoemde lus vis en de korf blijft maar net liggen werkt dit het beste , omdat de korf
dan zeer snel van de bodem wordt gelicht , de tip valt terug de vis verplaats zich en voelt geen weerstand tot hij zich op
het gewicht van de korf haakt .
dit is de hele opzet van de montage .
groet , raymondReageer
-
Hallo Raymond daar heb je volkomen gelijk inOorspronkelijk geplaatst door raymond
hallo tester ,
het wil niet zeggen dat de duurste shimano feeder ook een betere beetregestratie heeft ,
men kiest de juiste top voor de situatie , altijd zo licht mogelijk .
dit geldt ook voor de korf , als ik met 40 gr. kan vissen vis ik niet met 45 of 50 gr .
als ik met de eerder genoemde lus vis en de korf blijft maar net liggen werkt dit het beste , omdat de korf
dan zeer snel van de bodem wordt gelicht , de tip valt terug de vis verplaats zich en voelt geen weerstand tot hij zich op
het gewicht van de korf haakt .
dit is de hele opzet van de montage .
groet , raymond
je wild simpel en zo scherp mogelijk vissen en dat doe je door
een zo licht mogelijke top
een zo licht mogelijk korflood
en een makkelijk te maken montage die door veel vissers word gebruikt en dat is meestal niet voor niks
fijt blijft dat VOOR dat je iets ziet de vis over de kracht heen moet waar mee je top krom staat
als ik dan het balanselastiek inhaak dan is dat niet omdat die kracht dan in balans is
aan de Maas en de Waal heb je wisselende stroomdruk dus daar moet ik zwaarder vissen als ik zou willen en gaat dat verhaal in de aanbeet (verleggen van de korf) niet altijd op
als je op stil water niet aanslaat in de beet ( net te laat ) sla je vol op het lood
ik heb 15 cm slag ruimte
dus ik gebruik nu drie goede dingen samen
een simpele schuiflusbalanselastiekmontage en daar heb ik vertrouwen in
gr GerardReageer
-
Voor raymond en evt. anderen die twijfels hebben bij het balans elastiek zou ik willen
zeggen ga onderstaande proef eens uitvoeren en je zult denk ik snel anders gaan denken.
Neem een stuk nylon knoop hier een korf van 40 of 50 gram oid aan.
Hang deze over de leuning van een stoel en ga aan de andere kant gewicht
toevoegen (mayonaise emmertje langzaam vullen met water werkt perfect) totdat de korf de lucht in gaat.
weeg/meet het gewicht wat je aan de andere kant hebt moeten hangen om de korf in beweging te krijgen.
Vervolgens pak je een topelastiek van 15 a 20 cm of een gewoon stukje elastiek.
Deze knoop je bij aan de korf en rek je een heel stuk uit en zet hem dan ergens aan vast (desnoods knoop je er een stuk lijn bij aan het elastiek en knoop je deze aan de leuning vast.
Vervolgens ga je weer gewicht toevoegen totdat de korf weer de lucht in gaat.
Dit gewicht ga je opnieuw wegen/meten.
Je zult zien dat je nu heel wat minder gewicht nodig hebt, dat is nu het verschil en het voordeel van het balans elastiek van Gerard.
Met andere woorden de vis hoeft minder hard te trekken om jouw top te kunnen bewegen dus voorzichtige aanbeten zullen ook veel beter zichtbaar worden.
Trouwens Gerard ik heb ook via witvis een exemplaar van het balans elastiek ontvangen (je bent wel erg druk geweest lijkt me
) maar wat me opvalt is dat je, in mijn ogen, enorme wartels gebruikt. Komt dat omdat je zo dicht bij de waal zit en daar een wat grotere wartel niet zo veel uit maakt of heb je een andere reden?
Verder ben ik ook aan het expirimenteren geweest met het balans elastiek en mij is opgevallen dat als je de draad waar jij de onderlijn aan knoopt niet in het verlengde, maar extra aan de zijkant van de lus knoopt je ook veel minder last hebt van het in de war raken.
su6
Gerrit Bakker21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
30 juni 2018: de Belgen ....
.......
6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
4 juli 2020: De Belgen durfden niet
12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegevenReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

goed is