Ik vroeg me af met welke lijnen en dikte jullie onderlijnen voor de method knopen. Ik heb de zoekfunctie reeds geraadpleegd! Waarschijnlijk kopen veel mensen deze kant en klaar maar er zijn ook de nodige mensen die deze zelf knopen. Ik vroeg me af of er veel verschil/winst zou zitten in het gebruik van een transparante onderlijn voor de methode of een donkere. Graag jullie reacties!
onderlijnen method
Collapse
X
-
Eerder kocht ik de kant en klare onderlijntjes met quickstops van Korum, maar na elke gelande vis zat de lijn van de hair vol met kinken en kreukels.
Nu knoop ik de onderlijntjes zelf en maak hierbij gebruik van de Super G-Line van Gamakatsu en ben hier zeer tevreden over.
Misschien dat ik een wat te dikke onderlijn (0,18) gebruik in vergelijking met anderen, maar speel liever op safe ivm met verdwaalde karpertjes
Transparante lijn zou zijn voordelen waarschijnlijk hebben in helder water zodat de vis de lijn (bijna) niet ziet, maar mijn kennis/ervaring op dit gebied is nog niet groot
Edit: na het zien van de dvd Underwater Feeder Fishing ben ik nu ook aan het expirimenteren van de lengte van de ondelijnen. -
A3aan, 18/100 is voor de method vrij dun. Ik ga zelf eerder richting 20/100, of gevlochten lijn (dit dan wel met een safe systeem) Ik knoop trouwens al mijn onderlijnen zelf omdat ik vind dat de hair bij de kant en klare onderlijnen gewoon te lang is. Ik denk niet dat de kleur van de lijn belangrijk is, ik denk eerder dat de soepelheid/stugheid van de lijn belangrijker is ivm het haken van de vis. Misschien denken andere mensen hier anders overReageer
-
Op zo'n kort onderlijntje als bij de method komt gewoon veel kracht te staan. Er zit haast geen rek in die 8 tot 12 cm. Als je dan te licht gaat dan gaat bij een kopschud beweging van de vis die method zo stuiteren dat ie op het zwakste punt gaat knappen vaak onder de knoop van het lusje of op de lus.
Een elasticated method vangt deze schokken nog enigzins op dus hier ben ik opzich wel fan van. Hoewel ik wel vind dat het hollow elastic blauw van preston nog vrij stug is.Groet,
Foxdonut
www.wedstrijdvisser.com
Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....Reageer
-
Ik snap dat je inderdaad erg weinig rek heb in de 10cm van de onderlijn.
Persoonlijk vis ik altijd met de elasticated method, maar ook met een nylon hoofdlijn aangezien ik nooit op grote afstanden vis.
Op deze manier heb ik waarschijnlijk rek genoeg in het geheel.
Ik ben nu aan het expirimenteren met 25cm lange onderlijnen en tot nu toe vang ik daar ook vis mee.Reageer
-
Ik vis nu zo'n 2 jaar met de method en heb diverse montages geprobeerd waaronder de kant en klare onderijnen met quickstop
De kant en klare lijnen waren al gauw afgeschreven, veel missers en lossers omdat de hair te lang is.
Ook het kinken van de onderlijn is een probleem.
Ik ben toen overgestapt naar 8/100 dyneema en sinds ik dat gebruik heb ik geen lossers of missers meer.
De haak kan sneller draaien dan bij nylon op zo'n kort stukje en een dyneema lijntje gaat ook mooier plat liggen op de bodem.
De nylon lijntjes bleven nog wel eens in een bocht omhoog staan onder water.
Zelfs op de Waal tussen de kribben vis ik op deze manier, vandaar de 60 en 80gr. methods. Maar dan heb ik wel langere onderlijnen, tot zo'n 45cm in gebruik.
Voor de lichtere gebruik ik een onderlijntje van 8cm.
Ik heb dit getest in een aquariumbak en bij mij achter in de we****** en zo is een dyneema lijntje het meest succesvol.
Ik gebruik de method feeders van preston 45, 60 en 80gr. met elastiek er in wat ik al heel snel voor een stukje powergum had vervangen, want een dikke brasem van 55cm of een dikke winde trok meteen het elastiekje in stukken,....
Als hoofdlijn heb ik 10/100 dyneema, de powergum en zachte hengeltop vangen de klappen goed op, ook de slip lekker los zetten en met de vinger de spoel afremmen.
Kijk hier maar eens voor info over de method KLIKKERDEKLIK
GreetZ
RonaldReageer
-
Hmm... onderlijntjes van dyneema?
Ik heb dat juist nooit gedaan ivm beschadigen van de vis.
Mijn vader heeft ooit een karper gevangen op gevlochten lijn, maakte wel gebruik van nylon rig, maar de vis zat na de landing wel lekker onder de beschadigingen van de scherpe gevlochten lijn
Hoe gaat dit dus met brasems en andere vis die van je af willen zwemmen en dus die dunne lijn strak in hun mondhoek hebben zitten?Reageer
-
Niets aan de hand, nog niet één vis gevangen met beschadiging door de onderlijn.Reageer
-
Reageer
-
Nee, gewoon hetzelfde als nylon.
Simpele montages houden, een no knot montage, zorgen dat je aas minimaal 3mm en maximaal 5mm onder je haak hangt om te voorkomen dat de vis in het zachte gedeelte van de lip wordt gehaakt, anders heb je steeds lossers.
Houd je die ruimte klein, dan zuigen ze de haak ver genoeg naar binnen om het harde gedeelte van de lip te haken.Reageer
-
bedankt voor de tips, ik zal het eens mee gaan testen.Nee, gewoon hetzelfde als nylon.
Simpele montages houden, een no knot montage, zorgen dat je aas minimaal 3mm en maximaal 5mm onder je haak hangt om te voorkomen dat de vis in het zachte gedeelte van de lip wordt gehaakt, anders heb je steeds lossers.
Houd je die ruimte klein, dan zuigen ze de haak ver genoeg naar binnen om het harde gedeelte van de lip te haken.
heb je nog suggesties voor dyneema lijnen, zoals merk, diameter e.d.
ik weet niet of Joas deze informatie ook nuttig vind anders mag je wel antwoorden via pbReageer
-
Men mag gerust weten waar ik mee vis, ik boek er succes mee en vertrouw deze combinatie, dat vist in ieder geval een stuk rustiger.
Als je dan een keertje slecht vangt, dan ligt het niet aan de montage.
Ik gebruik de SPRO dynafil powerbraid dyneema, deze is lekker schuurvast en een sterke lijn, zeker op de Waal geen overbodige luxe.
Haken zijn de Preston PR39 haken in de maat 12 en 14.
En de Korum quickstops op de hair zetten, dan zit je aan de waterkant niet te prutsen met losse stoppertjes.
Suc6
GreetZ
RonaldReageer
-
Ronald,
Ik heb even mee zitten lezen. Ook ik heb last van het kronkelen van de hair van Korum en vindt ze erg lang. Ga nu ook eens proberen zelf onderlijnen te knopen met een hair en een quick stop zoals jij aangaf. Overigens kan ik op je site geen voorbeeld vinden van het knopen. Staat hij er niet op of zoek ik niet goed?]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
-
Euhm,....
Nee, ik heb geen voorbeeld op de site staan, ik zal vandaag wel even een foto maken van zo'n onderlijntje.
En knopen staan ruim beschreven op het internet.
Als je bij de zoekmachine zoekt op no knot knoop of karper montage, dan krijg je voorbeelden genoeg.
Zodra ik de foto heb gemaakt van mijn onderlijn zet ik die hier wel ff neer.
GreetZ
RonaldReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer