geen beet?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • marcelm
    Newbie

• 12-05-2009
    • 26
    • Wijchen

geen beet?

Hoi allemaal,

een tijdje terug het vissen weer opgepakt tijdens mijn vakantie in Frankrijk.
    Heb mezelf een browning feeder hengel cadeau gedaan met 3 topjes (28, 56 en 82 gram)

Nu vraag ik me een paar dingen af:
    - Is dit een medium feeder of toch een lichte?
    - Het gewicht aangegeven op de topjes, is dat met voer aan de korf of enkel en alleen het korfgewicht?

Afgelopen weekend lekker in het wijchens meer gevist, met 2 uurtjes vissen een flinke brasem en een kleinere voorn gevangen. Echter in de avonden gebeurt er helemaal niets..

Wellicht kan iemand me vertellen wat er verkeer (aan de setup) kan zijn?

Ik vis met nylon, een meter of 15 uit de kant in stilstaand water. De korft heeft een loodje eraan van 20Gram en ik gebruik de lichtste top die ik heb.
    Mijn Setup is een grote lus van zeker 40 cm met onderin de voerkorf (middels een trommeltje met sluiting gemonteerd) verder heb ik ongeveer 10cm boven de onderkant vd grote lus een kleinere lus, wederom een trommeltje waaraan de onderlijn gemonteerd is. Lokvoer voor in de korf is speciaal voor witvis (kant en klaar) en als aas aan de haak gebruik ik maden.

zoals ik op het forum gelezen heb leeg ik eerst een 3-tal korfjes voor de onderlijn te monteren en te gaan vissen. Ik gebruik ook de clip op de molen om telkens op dezelfde plek terecht te komen.

Nu een avond of 5 op rij wezen vissen, telkens een ander stekje (tussen 20-21:30u) maar wel de hele avond dezelfde. niet een enkele keer beet gezien of vis gevoeld...

Graag jullie advies!

Marcel
  • cheffie
    Beginners geluk

• 03-04-2008
    • 664
    • Noord Holland

Het kan zijn dat de vis op een andere afstand aast dan jij vist. Het kan ook zijn dat de vis langer tijd nodig heeft om op je stek te komen. De hoeveelheden voer zijn beperkt die je per keer brengt. Op een zeker moment moet je toch een aanbeet krijgen of een vorm van aandacht op je aas. Als je geen beten meer krijgt ga je experimenteren met onderlijn dikte, lengte, haakmaat, aas etc. Niets dekt de hele lading. Wat ik hier neerzet zijn maar wat basis aanwijzingen.
    Spit het forum eens door en je krijgt automatisch heel veel info.

Vragen...? Stel ze gerust!

Reageer

• marcelm
      Newbie

• 12-05-2009
      • 26
      • Wijchen

Cheffie,

dank voor de snelle reactie!
      Vragen die ik nog heb:
      - is het een licht/medium feeder die ik nu heb?
      - is er een globaal/gemiddeld tijdsbestek waarbinnen vissen op je voerplekje zouden moeten zijn?
      - is vissen op stilstaand water moeilijker/makkelijker als op een stromende rivier? (met name de aanbeet zien)
      - bijten ze over het algemeen beter/makkelijker overdag of 's avonds?

onderlijnen al mee gespeeld, haken ook.

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

-Aan de gewichten te zien heeft die hengel heeft een 1, 2 en 3 ounce-tip, dus het lijkt mij een medium feeder.
        -Op verweg de meeste wateren moet je na een half uur toch wel de 1e beet hebben gezien. Vaak is het zo dat je steeds beter begint te vangen en dat het daana weer rustiger wordt.
        -Vissen is zeker voor beginners makkelijker op stilstaand/langzaam stromend water. Op stromend water zijn de aanbeter vaak heftiger, maar op stilstaand water kun je met een lichtere tip vissen, waardoor aanbeten makkelijker te onderscheiden zijn, omdat je daar geen onvloed van de stroming (waaronder drijfvuil etc) op de tip hebt.
        -In de zomer zijn avonden vaak heel goed, in deze tijd ben je meer aangewezen op de ochtend en als er veel vis zit, krijg je in de loop van de dag steeds meer beet.

Met je set-up is op zich niks mis, dus misschien moet je verder uit de kant vissen of gewoon een ander water opzoeken.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• marcelm
          Newbie

• 12-05-2009
          • 26
          • Wijchen

dank preston, die bevestiging had ik even nodig

Reageer

• Trick
            Newbie

• 31-01-2009
            • 22
            • B

Je mag het aantal voerkorfjes opkrikken hoor. Drie voerkorfjes lijkt me wat te weinig om een degelijke voerplek te hebben.

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

Vooral beginnen met uit te zoeken wara de bodem wat anders is of wat dieper en daar gaan vissen.
              Dat gaat als volgt, eerst kijken waar een richel of zo zit. Dit doe door zo ver moegelijk in te werpen en dan langzaam binnen te slepen. Je voelt de korf over de grond gaan, je kan dit beter met een iets zwaardere korf doen, voel je beter de verschillen, waar de haakt zit iets op de bodem, een obstakel of een richel. Lijn achter de clip en doorzoeken, misschien vind je dichterbij een nog mooiere richel. Als je dit hebt gedaan en je hebt ook de 2e richel gemarkeerd of door een stukje lijn zwart maken met een stift of ook achter de clip, dan ga je kijken hoe diep of het is. Stel je hebt de 2e richel ook vastgezet op de lijnclip dan gooi je naar de dichtsbijzijnde richel en telt hoelang het duurt voor de korf de bodem raakt, is dit met een 5o grams korf 3 seconden dan is het ongeveer een 2½ meter diep. Dan de clip de eerste stop acter de lijnclip weg en dan kijken hoe diep het op de verste stek is. Zelfde systeem, 6 tellen is dan ongeveer 5 meter diep.

Is het lekker warm dan vis je op de ondiepste stek en is het wat kouder op de diepste. Dit is geen regel dei altijdopgaat maar is globaal goed te hanteren.

Dan ga je in plaats van een paar korven voor voeren het eertste half uur zeker om de 3 minuten een korf voer en aas brengen. Na een half uur schakel je over naar een minuut of 5 tot je beet krijgt en vis vangt. Breng direct niet teveel aas want als er weinig vis ligt dan overvoer je ze.
              Als je 5 avonden op rij gene beet hebt gehad terwijl je alleen zit, zit er geen vis of je doet iets vreselijk fout.
              Echter in vrijwel elk water in Nl zit vis, dus je zou beet moeten hebben gehad.

Regelmatig een korfje voer brengen doet wonderen maar goed uitvogelen op welke afstand en diepte is nog veel belangrijker.

Vissen houden van afwijkende plekken op de bodem, dat kan een richel zijn, maar nog liever een flinke kuil, daar blijft namelijk al het vreten liggen. Tegen planten aan vissen is ook altijd bingo en dan vooral waterlelie en gele plomp.

Ga een s varieren met je aas, ik heb bv meer dikke platten gevangen op een enkele dikke made dan op 2 of 3.

Rijg de eertse made eens op de haak en de 2e net door het kontje geprikt ervoor, voorkomt niet alleen het kinken van de lijn maar wil ook regelmatig het verschil uit maken tussen vangen en niet vangen. Vervang het aas regelmatig en ga eens starten met maden of casters met een onderlijn van minimaal 75 cm, met pieren boven een meter.

Reageer

• marcelm
                Newbie

• 12-05-2009
                • 26
                • Wijchen

dit is echt een geweldige reply!
                Dank hiervoor en ik ga het vd week uitproberen.

De vraag die nu weer naar boven komt is die hoe lang jullie een lijn laten liggen? Ga je standaard iedere 5-10 minuten de boel ophalen en opnieuw bijvoeren en uitwerpen of laat je hem ook wel langer liggen?

Reageer

• preston-freak
                  wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                  • 1834
                  • Oss

Zoals Jakob al zei, werp je in het begin vaker in zo om de 3 minuten, dan is het afwachten hoe de vis reageert. Wat ik wel standaard doe is de korf na een dikke minuut een halve meter binnentrekken, je haakaas ligt dan op het voer en de beweging lokt sowieso vaak een aanbeet uit, niet vaak is het beter om lang te wachten zonder iets te doen. Vergelijkbaar met het vissen met de vaste stok is pompend vissen (dobber steeds een stukje optillen en/of verleggen) dat vangt vaak beter dan passief vissen, vooral bij de visserij op voorn. Vervolgens trek je hem steeds iets verder terug tot zo'n meter of 2 van de voerstek en werp je opnieuw in. Meestal krijg ik snel beet, dus dan kun je blijven inwerpen na het aanslaan en/of drillen, maar ik laat de korf zelden langer dan 10 minuten liggen al is het maar omdat ik hem dan weer te ver heb binnengetrokken. Op stromend water verlegt de stroming de korf voor je en dat is dan ook een reden dat er slecht wordt gevangen als de stroming wegvalt door dood tij, sluiswerking etc.
                  Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Jakob
                    <*{{{{><(

• 06-03-2007
                    • 1870
                    • Staphorst

`Met het verhaal van Preston freak er bij heb je een compleet verhaal. Ik was het vergeten te schrijven maar inderdaad verslepen van je aas levert vaak vis op, kleine stukjes verslepen, soms maar een cm of 2.
                    Probeer ook eens met drijvende maden.

Reageer

• marcelm
                      Newbie

• 12-05-2009
                      • 26
                      • Wijchen

geweldig mannen!
                      ik zal de vorderingen na mijn volgend bezoek aan de vijver hier melden!

Reageer

• janb
                        jan b
                        • 21-11-2005
                        • 1982
                        • 't Nieuweland

En nog wat als je je korf vol heb geknepen douw hem dan eens leeg op of in een aasbak dan zul je zien dat je maar een heel klein beetje voer brengt ,als je er van uit gaat dat een brasem gemakkelijk 100 gr aas verteerd op een dag zul je begrijpen als je dat kleine hoopje voer ziet liggen wat een schooltje van een 25 50 of misschien wel 100 brasems consumeert,dat het dan wel erg minimaal is wat je brengt , mijn advies is ga een kwartier lang met een vijf of zesvaks korf aas brengen op de plek waar je wil gaan vissen ,er moet minimaal een pond naar toe ,je kunt ook met een zwaardere hengel en korven van het formaat cocacola blik een pond snel werpen ben je in vijf min, klaar ,maar persoonlijk hou ik meer van een wat rustigere aanpak ,en zeker als het water niet al te diep is dus rustig een kwartiertje slingeren kom je gelijk lekker in het gooi ritme ,en daarna ga je vissen vangen en vervolgens gaat het vanzelf om de drie mimuten als je er iedere drie minuten maar eentje pakt maar lukt dat niet,dan niet vergeten elke drie minuten op nieuw voerbrengen,na twee uur vissen kun je het wat rustiger aan gaan doen ,maar let op hou een regelmaat vast niet van dan weer eens drie minuten en dan weer tien min, [REGELMAAT] daar gaat het om ,doe je best sterkte met een beetje goede wil en wat gedult ,en wat info moet het lukken!!
                        Groeten van Jan de visser

Reageer

• henkus
                          Met enige kennis...

• 23-12-2008
                          • 457
                          • hoogmade

Regelmatig voeren is i.d.d. erg belangrijk, als je weinig beet hebt loopt het ritme vanzelf omlaag, ik probeer dat te voorkomen door een eierwekker te gebruiken, na iedere inworp zet ik hem op een paar minuten, gaat hij af ophalen en opnieuw ingooien met een volle korf,

Reageer

• rovertje
                            Maas & Waaler

• 18-06-2008
                            • 293
                            • 2e Krib

Lekker vissen met zo'n eierwekker!!!

Reageer

• Jakob
                              <*{{{{><(

• 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

HEt is misschien niet lekker vissen, maar je bouwt wel een regelmaat op.
                              Ik zelf deed het altijd met een sjekkie, half op weer een korf, helemaal op weer een korf, dus het is niet zo gek dat ik verslaafd ben aan het roken, heb ik ondergeschikt gemaakt aan het vissen. Een kookwekker is gezonder.

Reageer

Working...