Onderlijnen method vs feeder

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • FeederBoy2010
    Newbie

• 17-05-2010
    • 16
    • -

Onderlijnen method vs feeder

Op dit forum staan al aardig van topics over het methodfeederen.

Nu lees ik dat er bij de method de onderlijnen max. 25 cm moeten zijn.

Bij het feederen adviseren de meesten echter 70 tot 100 cm als basis.

Vanwaar dit verschil? Er wordt gezegt dat er met de method direct op de hoofdlijn wordt gevist en dat de vis zich op deze manier zelf haakt. Maar als bij een paternostersysteem een onderlijn van 20 á 30 cm wordt gebruikt is het principe toch hetzelfde?

Please explain...
  • TheSir
    Newbie

• 12-05-2010
    • 28
    • Groningen

Bij een paternostersysteem zit de korf niet direct op de hoofdliijn en heeft de vis een aantal centimeter speling op de korf of haal ik nu iets door de war.....?

Maargoed ik denk niet dat je beide systemen (korf en method) moet gaan vergelijken in elk geval.

Reageer

• Klokslag12
      Wil het wel vaker doen

• 08-05-2010
      • 91
      • Beilen

De vis haakt zichzelf niet door de method, maar omdat je met een hair vist. Als je een onderlijn met een hair aan een korf hangt, haakt de vis zichzelf ook.

Ik start met onderlijntjes van 10cm op de method, en meestal verander ik dat niet.
      Het heeft er ook mee te maken dat de method vooral effectief is op stilstaand of heel licht stromend water, waardoor je aas dicht in de buurt van het voer blijft.

Als het wat meer stroomt, wil je toch graag dat je aas in het voerspoor ligt, en de method is dan minder effectief.
      Met een korf kun je per worp wat meer voer brengen, en de lengte van de onderlijn aanpassen aan de stroomsnelheid van het water.

Op de onderwater dvd van Phil Ringer en Steyn van Oostwaard kun je zien wat er allemaal met je aas gebeurt zonder dat je het aan de hengeltip kunt zien. Dit pleit voor toch wat kortere onderlijnen.
      Vissers zijn lotgenoten.

Reageer

• Bas Nijmegen
        wedstrijdvisser

• 13-01-2009
        • 541
        • Nijmegen

Ik heb vroeger veelal met langere onderlijnen gevist op langzaam of stilstaand water. Hoe harder het water stroomde, hoe korter vaak mijn onderlijn. Natuurlijk ook naar gelang de vangsten. Als ik op stromend water niets vang, werd mijn onderlijn altijd langer tot soms wel 1,50 meter.
        Na het zien van de dvd under water fishing ben ik toch anders gaan denken. Ik heb nog nooit op de method manier gevist, maar wil dit zeker gaan doen. Ik ben wel al hevig aan het experimenteren met de 'gewone' feeder. Daar kom ik er vaak (tot nu toe) toch achter dat een langere (75 - 100 cm) onderlijn toch beter werkt.
        Ik moet hierbij wel zeggen dat de vis het de laatste tijd nog steeds erg slecht doet. Met name bij ons in de maas is het een drama. En zoals ik al zei vang je meer met een langere onderlijn als de vis niet zo goed wilt. Maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de vis beter gaat aasen op de sloten en plassen hier in de omgeving waar het niet stroomt en ik met kortere onderlijnen ga vissen op de standaard methode. Ik houd hierbij natuurlijk wel rekening met het feit dat ik niet vis met een hair. Ben gewoon benieuwd hoe het gaat werken.

Gr. Bas
        Gr. Bas

Een vis vangen is niet moeilijk.
        Vis blijven vangen wel...

Reageer

• FeederBoy2010
          Newbie

• 17-05-2010
          • 16
          • -

Dat is nou ook precies de reden dat ik dit vraag, die dvd.

Ik stond er ook van te kijken wat die vissen allemaal onder water met het aas doen zonder dat er ook maar iets op de top wordt geregistreerd.

Dan gaan ze over op de method met de korte onderlijnen. Deze manier met de method wordt ook op dit forum veelal besproken, echter de korte onderlijnen icm de traditionele manier van feederen hoor ik nergens.

Bij de paternostersysteem heeft de vis inderdaad al gauw 30 cm speling, en dan nog een onderlijn van 70 cm is 1 meter ruimte voor de top iets registreert. Dit maakt op zich niets uit als de vis gelijk met het aas gaat zwemmen, maar op de dvd is te zien dat ze gewoon lekker stil blijven hangen.

Vandaar mijn vraag, is het bij het feederen misschien ook niet verstandig om met korte onderlijnen te vissen?

Ik ga het ook proberen, maar Bas, ik ben ook zeker benieuwd naar jouw resultaten!

Reageer

• Amadeus
            Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
            • 1626
            • Westerlee

Ook ik ben aan de hand van die dvd anders gaan denken.
            Doch wat ik er niet echt duidelijk uithaal is het voordeel van zo'n inline-korf tegenover de traditionele korf.
            https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• megasem
              Trying the method

• 28-03-2010
              • 19
              • Koewacht

Oorspronkelijk geplaatst door Klokslag12
              De vis haakt zichzelf niet door de method, maar omdat je met een hair vist. Als je een onderlijn met een hair aan een korf hangt, haakt de vis zichzelf ook.

Ik start met onderlijntjes van 10cm op de method, en meestal verander ik dat niet.
              Het heeft er ook mee te maken dat de method vooral effectief is op stilstaand of heel licht stromend water, waardoor je aas dicht in de buurt van het voer blijft.

Als het wat meer stroomt, wil je toch graag dat je aas in het voerspoor ligt, en de method is dan minder effectief.
              Met een korf kun je per worp wat meer voer brengen, en de lengte van de onderlijn aanpassen aan de stroomsnelheid van het water.

Op de onderwater dvd van Phil Ringer en Steyn van Oostwaard kun je zien wat er allemaal met je aas gebeurt zonder dat je het aan de hengeltip kunt zien. Dit pleit voor toch wat kortere onderlijnen.
              Je hebt toch echt het gewicht nodig van de method feeder om de vis vanzelf te haken. Als je met een "gewoon" feeder systeem vist waar je korf speling heeft ( dmv lus, afstand houder enz) heb je niet het zelf hakend systeem zoals je met de method feeder vist ook al doe jij je aas op een hair.

Reageer

• Amadeus
                Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                • 1626
                • Westerlee

Vandaar dus dat de korf ( al of niet inline ) tegengehouden wordt door een stoppertje??
                hoofdlijn/stoppertje/korf/stoppertje/onderlijn???????
                Dan wel dusdanig dat de korf ettele cm's ruimte heeft..........
                of heb ik even een verkeerd beeld?
                https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• lolo
                  Geniet maar niet met mate
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

Ik heb hier ook met de winkelier een discussie over gehad .Maar als je de feeder monteerd met de hierboven geschreven montage ,korte onderlijn met eeen hair .Dan maakt het totaal geen verschil.Je kunt vaak met de korf op dieper water vissen . We gaan het samen uit testen op de lage vaart. En kijken we naar het verschil .Probleem is even voor de winkelier de tijd maar ik laat jullie het weten
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder
                  Stok

Reageer

• Fisherman's Friend
                    Frequent aanwezig

• 15-07-2007
                    • 100
                    • Numansdorp

Inline methodfeeder komen uit oorsprong van de engelse markt,op sommige commercials mag je namelijk niet met een methodfeeder met elastiek vissen voor het welzijn van de vis.
                    Dat bij breuk de vis niet met die feeder in zn bek rond blijft zwemmen.

Je stopt je onderlijntje van je method toch in je voer... dus als de vis begint te azen en dan als het goed is snel je haakaas vind.
                    Het heeft dus geen nut om lange onderlijnen te gebruiken dan is het effect ervan weg...

Reageer

• SvVoorden
                      Sportvisser
                      • 26-07-2002
                      • 747
                      • Woerden

Je kunt net zo goed een korf als een methodfeeder gebuiken als je zorgt dat de koft net zo gemonteerd is. De korte onderlijn is nodig zodat bij de eerste aanraking van het aas de vis zich gelijk prikt en schrikt waardoor hij zichzelf haakt.

Met feeder heeft de langere onderlijn een voordeel dat de vis geen weerstand voelt en als onze top rond gaat ze het aas ver genoeg in de bek hebben om goed aan te slaan.
                      Je kunt natuurlijk wel anders gaan denken over de lengte van de onderlijn door deze film maar mijn ervaringen en die van andere hebben het tegendeel bewezen, namelijk dat een lange onderlijnen betere beten oplevert.
                      Als je een normale feedermontage uitrust met een korte onderlijn gaat dat ten koste van je aasaanbieding, denk ik, en zal de vis sneller argwaan krijgen en niet meer doorbijten. Gebruik van een hair best wel eens goed uitpakken heb ik zelf ervaren, ook met iets langere onderlijnen.
                      Sjaak van Voorden

Reageer

• Fisherman's Friend
                        Frequent aanwezig

• 15-07-2007
                        • 100
                        • Numansdorp

Je laatste punt klopt ook wel Sjaak.
                        ik gebruik ook soms weleens een gewone korf in een klein lusje van ongv 5cm met een schuivende wartel erin werkt het zelfde als de method de vis haakt zich ook door het gewicht van de korf.
                        Ik gebruik hier alleen iets langere hairrigs voor van +/- 25cm,als de method soms niet werkt wil dit systeem ook weleens vis opleveren.

Reageer

• speciman
                          zo kalm als een zalm

• 07-05-2010
                          • 347
                          • maas

ik vind het overdreven hoor,ik vis met mijn korfje en onderlijn aan wartel werkte harstikke goed en het lus system ook
                          de method feeder zal best wel werken maar het is nog steeds het zelfde princippe in een ander jasje

Reageer

• rovertje
                            Maas & Waaler

• 18-06-2008
                            • 293
                            • 2e Krib

Ik stop bij de method feeder altijd me aas in het lokvoertje en dan is een korte onderlijn ivm zelfhaking een must. Ik heb onderlijntjes van 15cm en vang er als een tierelier mee. maar met lange onderlijnen dus niks als je hem in het lokvoertje stopt.

Reageer

• jurpronk
                              Method feeder

• 15-05-2008
                              • 22
                              • leersum

Ik ben de method feeder al 2 jaar aan het testen, concluderend kan ik zeggen dat: of je nu een korfje met boilie gebruikt of een method feeder met boilie, het in principe niet veel uit maakt. De method feeder ansich is een commercieele actie (ben er zelf trouwens ingetrapt). Wat we wel hebben geleerd is dat je ook met een boilie leuk kan witvissen en dat voer op basis van vismeel soms voor leuke vangsten kan zorgen. Ik zeg in ieder geval vaarwel tegen de method feeder en doe tegenwoordig alles weer met de korf.

Reageer

Working...