Glijdende stoppers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ronaldinjooo
    Newbie

• 03-09-2019
    • 15
    • Groningen

Glijdende stoppers

Af en toe heb ik eens zin ipv te feederen met een pennetje te vissen. Doe dit dus niet vaak, maar ik zit altijd het met probleem dat mijn stoppertjes waarmee ik de diepte instel van mijn dobber, te makkelijk over de lijn glijden. Dus dat mijn dobber niet echt tegengehouden word. Hoe komt dit, en hoe voorkom ik dit?
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door ronaldinjooo
    Af en toe heb ik eens zin ipv te feederen met een pennetje te vissen. Doe dit dus niet vaak, maar ik zit altijd het met probleem dat mijn stoppertjes waarmee ik de diepte instel van mijn dobber, te makkelijk over de lijn glijden. Dus dat mijn dobber niet echt tegengehouden word. Hoe komt dit, en hoe voorkom ik dit?
    Je hebt stiften van Sensas (erg duur maar gaan een levenlang mee) om de diepte op de lijn te markeren.. Onder je stopper op de lijn smeren en even laten drogen.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• hans vis
      Specimen Hunter

• 26-08-2009
      • 1017
      • Eelde-Paterswolde

maak een stopper van tandfloss, let wel gebruik de ongewaxte versie , anders werkt het niet. Maak de stopper op dezelfde wijze waarmee je een haak met bled op de lijn knoopt.. 7/9 wikkelingen volstaan. Trek het aan zodanig dat ie verstelbaar is, Knip de uiteindjes niet te kort af, zodat je later als ie losser komt te zitten het bij kan stellen.
      Aangepast door hans vis; 31-07-2024, 18:35.
      groet,
      Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• ronaldinjooo
        Newbie

• 03-09-2019
        • 15
        • Groningen

Dank jullie wel mannen, hier ga ik even mee verder!

Reageer

• PeBo
          Hengelaar

• 29-09-2007
          • 2643
          • Oosterhout

Oorspronkelijk geplaatst door hans vis
          maak een stopper van tandfloss, let wel gebruik de ongewaxte versie , anders werkt het niet. Maak de stopper op dezelfde wijze waarmee je een haak met bled op de lijn knoopt.. 7/9 wikkelingen volstaan. Trek het aan zodanig dat ie verstelbaar is, Knip de uiteindjes niet te kort af, zodat je later als ie losser komt te zitten het bij kan stellen.
          Klopt helemaal Hans. Ik splits echter de floss in tweeen. omdat ik hem anders te dik vindt voor mijn topoog. ook zet ik boven de dobber een kraaltje op de ljjn om de voorkomen dat hij eventueel over de floss schuift.
          Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
          PeBo.

Reageer

• hans vis
            Specimen Hunter

• 26-08-2009
            • 1017
            • Eelde-Paterswolde

haha, jij vist vast met een matchhengel. Maar je oplossing met een kraaltje is dan ideaal.
            groet,
            Hans

Reageer

• PeBo
              Hengelaar

• 29-09-2007
              • 2643
              • Oosterhout

Klein probleem.Je moet een relatief groot kraaltje zoeken met een klein gaatje. Zijn wel te vinden maar je moet even zoeken.

Groeten,
              PeBo.

Reageer

• hans vis
                Specimen Hunter

• 26-08-2009
                • 1017
                • Eelde-Paterswolde

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
                Klein probleem.Je moet een relatief groot kraaltje zoeken met een klein gaatje. Zijn wel te vinden maar je moet even zoeken.
                Een float connector of een klein speldwarteltje ondervangt dit probleem.
                groet,
                Hans

Reageer

• bart125
                  van alles wat

• 03-11-2020
                  • 200
                  • A

Het makkelijkste is om ze op een redelijk grote naald stuitjes te knopen.
                  je kan ze eventueel ook kopen op een naald of een hol stukje kunstof slang.

persoonlijk vind ik ouderwetse rode prettiger die kan je goed zien

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2385
                    • Ter Apel

Ik haak even in op dit topic. Ik heb in de Woolworth (Duitse winkel) een doosje met verschillende kralen gekocht. Op de lijn een stuitje gemaakt van Drennan feedergum. Bij het aantrekken van het stuitje knapte een uiteinde.

Vervolgens een nieuw stuitje geknoopt en bij het verschuiven van het stuitje brak de 18/00 hoofdlijn, welke nog niet zolang geleden opgespoeld is. Daarna een stuitje gemaakt van 15/00 nylon, maar daar schoof het kraaltje zo overheen. Zelfs als ik 20/00 neem dan schuiven de kraaltjes er overheen. Alleen zijn de nylon stuitjes wel te verschuiven, zonder dat de lijn breekt.

Op het doosje staat geen gatmaat en ik dacht voor die 2 euro is het het proberen waard. Iemand een tip, waar ik kralen kan kopen met een kleiner gat?
                    Vaste stok | Match | Feeder

Reageer

• mcjvanschaik
                      Newbie

• 23-12-2024
                      • 7
                      • Berkel en Rodenrijs

Ik ben nog niet zo lang bezig met de matchhengel, maar liep ook tegen dit probleem aan. Ik heb op internet gezocht naar oplossingen ( en toen dit forum gevonden ).

De meest toegepaste oplossing is om meerdere stuitjes onder elkaar te plaatsen, dan blijft de dobber beter op zijn plek. Ik vond de rubberen stuitjes lastig toen ik begon, dus heb ik een klosje rood katoengaren gebruikt om mijn stuitjes te knopen. Meestal is tweemaal om de lijn voldoende voor kleine dobbers, maar je kunt eenvoudig strakker binden door een paar extra windingen rond de lijn. Ik gebruik een eenvoudige uni-knoop, soms knoop ik de losse eindjes nog een keer aan de andere kant van de lijn, zodat mijn knoop dikker wordt. Ik draai niet vaker om de lijn dan, want ik heb wel eens een stuitje zo strak gezet dat ik hem niet meer kon verschuiven. Dit kan dus werken.

De meeste wedstrijdvissers lijken te kiezen voor (redelijk) stijf nylon met lange uiteinden. Floss met wax ga ik proberen. Dat lijkt me een goed alternatief.

Ik had ook besloten dat ik kraaltjes moet vinden, maar nog niet gevonden.

Reageer

• bart125
                        van alles wat

• 03-11-2020
                        • 200
                        • A

hoeveel wil je er

Reageer

• hans vis
                          Specimen Hunter

• 26-08-2009
                          • 1017
                          • Eelde-Paterswolde

Oorspronkelijk geplaatst door mcjvanschaik
                          Floss met wax ga ik proberen. Dat lijkt me een goed alternatief.

Ik had ook besloten dat ik kraaltjes moet vinden, maar nog niet gevonden.
                          Floss zonder waX, anders fixeert het niet!
                          groet,
                          Hans

Reageer

• mcjvanschaik
                            Newbie

• 23-12-2024
                            • 7
                            • Berkel en Rodenrijs

Dank je Hans, beter lezen helpt.

Reageer

• mcjvanschaik
                              Newbie

• 23-12-2024
                              • 7