lijnzwemmers en vals gehaakte vis

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Bollekneiter
    Met enige kennis...

• 11-02-2010
    • 479
    • Amsterdam

lijnzwemmers en vals gehaakte vis

Afgelopen maandag ben ik wezen vissen op een stek waar veel brasem hoog in het water zat. Vele malen had ik, evenals mijn maat, last van lijnzwemmers. Ik viste met een staande haak op 11 meter (2.5 meter diep), en heb 4 brasems gevangen, waarvan ik er 2 vals gehaakt heb. Maar ik heb er ook 6 verspeeld die ik, naar alle waarschijnlijkheid vals had gehaakt. Heb ook met de feeder aan de overkant geprobeerd op zo'n 60cm water, maar daar heb ik ook slechts 2 lijnzwemmers gehad zonder vis. Mijn maat viste stug door met de stok en bleef vis vangen.

Nu is mijn vraag hoe kan je het beste proberen om de brasem toch te laten azen? Had ik misschien heel regelmatig casters moeten schieten op de 11m plek om te hopen dat ik ze op half water aan het azen zou krijgen, of toch gewoon blijven volhouden op volle diepte?
    De voorns en blieken die ving ik wel regelmatig op diepte.
    Zelf durfde ik het niet aan om op 11meter op half water te vissen, aangezien ik op een meter of 4 ook ze heb geprobeerd om op half water te vangen, door het constant bijgooien van een paar (4,5) casters en ik slechts 1 mooie bliek daarmee heb gevangen.

Stug doorvissen op 11meter leverde veel meer vis op, maar ook met regelmaat dat het elastiek meters uit de top ging om vervolgens weer naar binnen te schieten.
    Had ik toch op half water moeten gaan vissen? Of wat had ik anders moeten doen?

Alvast bedankt
  • zork
    Newbie

• 16-05-2011
    • 2
    • roosendaal

hier was afgelopen maandag de brasem aan het paaien........wss was dat bij jou ook het geval.

grt

Reageer

• rbfoto
      Newbie

• 08-05-2012
      • 41
      • Harderwijk

Kans is groot dat ze "iets anders" in gedachten hadden dan eten.
      En wees eerlijk, als jij aan een wippie denkt, heb jij dan zin in eten?

Reageer

• Master
        Voerboer

• 26-02-2007
        • 1148
        • Zoetermeer

Met Brasem zit het zo. Tijdens de paai (is nu erg laat door het klimaat) verzamelen de mannetjes zich op half water en zwemmen daar rond. Ze wachten daar hun beurt/kans af om hun hom over de eitjes te verspreiden die de vrouwtjes op de bodem leggen. De vrouwtjes op de bodem hebben geen animo om te azen. Daar hoef je op een enkele na niet op te rekenen. De mannetjes echter zijn wel goed te vangen. Stel je tuig af op half water (ongeveer want het is even zoeken hoe hoog ze zitten) en vis 'on the drop', dus met het lood hoog zodat het aas naar beneden dwarreld. Gooi de lijn gestrekt in voor de beste beetregistratie terwijl je aas zakt. Ondertussen schiet je telkens 2 a 3 casters/maden bij, ongeveer zodat jouw aas daarin mee zakt (meest ideaal). Dat is de beste methode om de mannetjes te vangen. Zet de vis niet terug in een leefnet, maar direct weer in het water. Niet knijpen anders lopen ze leeg. Om de brasemstand te herstellen moeten we op alles zuinig zijn en elke kans op voortplanting benutten.
        Het spreekt voor zich dat zwaar bodemvoer niet het gewenste resultaat heeft. Wat je wel kunt doen is je voer 'sloppy' maken, dus klets nat en dat cuppen waardoor er een voerwolk ontstaan tussen de oppervlakte en het half water. De paai houd echter wel een keer op, dus het moment van terug naar de bodem gaan is een kwestie van uitvinden of de vi nog half water ligt.
        Theo de Kreij.
        www.natuurzorg.eu

Hou van de natuur, laat je stek schoon achter

Reageer

• Rolf1979
          Newbie

• 19-09-2010
          • 42
          • Eexterzandvoort

Oorspronkelijk geplaatst door Master
          Het spreekt voor zich dat zwaar bodemvoer niet het gewenste resultaat heeft. Wat je wel kunt doen is je voer 'sloppy' maken, dus klets nat en dat cuppen waardoor er een voerwolk ontstaan tussen de oppervlakte en het half water.
          Of lichte leem gebruiken

Reageer

• rbfoto
            Newbie

• 08-05-2012
            • 41
            • Harderwijk

Oorspronkelijk geplaatst door Master
            Met Brasem zit het zo.
            Top! Da's een goede uitleg die heel logisch klinkt! Zo leer je iedere dag weer bij, waarvoor grote dank!

Reageer

• Amadeus
              Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
              • 1626
              • Westerlee

Vind het verhaal wel goed, niets op aan te merken.
              Maar heb wel een kleine aanvulling.

Ga als het water stroomt met je "wapper"lijn iets dieper zitten dan waar de vis zich ophoud.
              Door de eventuele trek in het water heeft de lijn eerder de neiging om met de stroom mee te gaan ( zeker als je de loodjes helemaal hoog hebt staan ).
              Hierdoor wordt de lijn iets omhoog getrokken.
              Als je midden in de vis zit en je aas wordt door de stroming boven de vis getrokken dan blank je alsnog.
              Brasem heeft de rare eigenschap om bodemazer te zijn en heeft moeite met aas te nemen wat boven hem hangt.

Ik zelf zou bij aankomst eerst kijken naar wat ondieper water, daar is het namelijk iets warmer.
              En zou niet voor een te kleine haak kiezen.

Voor wat het lokvoer betreft, inderdaad niet al te zwaar gaan en zeker niet te veel ( handje vol om de 15 minuten is genoeg om het levend te houden ).
              https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• rbfoto
                Newbie

• 08-05-2012
                • 41
                • Harderwijk

Wat vaak ook helpt, is om je bestaande voer een beetje leven in te blazen door er een handje droog voer door te mengen. Die droge deeltjes worden door de voerbal mee naar beneden genomen en stijgen op zodra de voerbal uit elkaar valt. Als de brasem niet actief is of zich op half water bevindt, dan kun je die vaak zo animeren.

Reageer

• Bollekneiter
                  Met enige kennis...

• 11-02-2010
                  • 479
                  • Amsterdam

Bedankt mannen hier kan ik wat mee voor volgend jaar (tenzij de vis voor een 2e keer massaal gaat paaien)

Zou je dan het beste gewoon een half uurtje moeten proberen om ze op half water te vangen, en als dat niet lukt dan gewoon voor de kleine vis rondom de bodem gaan?

Reageer

• Pieter Stam
                    -
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

Mooi verhaal Master. Ik herken het helemaal. Ik heb gisteren ook tussen de drukke mannetjesbrasems gezeten. Ik werd werkelijk helemaal gek van de lijnzwemmers. Run na run. Ik ben de eerste 3 uur alleen maar bezig geweest met het verwisselen van onderlijnen om de 'gemiste' runs op te lossen. Ik dacht dat ik er nix meer van kon. Pas later op de dag bemerkte ik dat het de mannetjesbrasems waren. Door de harde wind had ik ze eerder niet waargenomen op half water. Volgens mij blijven ze extra goed achter de lijn hangen doordat hun hele lijf onder de witte paaipukkels zit. Later op de dag, tegen de avond toen de de wind ging liggen, werden de mannetjes erg agressief naar elkaar. Elke vis verdedigde als het ware een vierkante meter bodem. Door het kristalheldere en rimpelloze water kon ik het schitterend zien. Ik heb er veel foto's van en een filmpje van. Ik zal er later vandaag een paar online zetten. Overigens ving ik nog wel 2 hele dikke en grote vrouwtjes.

MVG, Pieter

Reageer

• Amadeus
                      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

Ben wel nieuwsgierig naar die beelden.
                      Heb vorig jaar tijdens een wedstrijd ook dergelijke opnames gemaakt.
                      En wil van de week even speciaal met de camera daarvoor op pad.

Ik vraag mij wel eens af waar die dikke lompe brasems blijven.
                      Na het paaien verdwijnen ze weer in het niets.........
                      Maar geeft wel een redelijke inzicht over de visstand van een bepaald water.
                      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

Dit slag vissen waren het Alle 3 begin 60ers. Deze was van gisteren. Schitterende vissen, helaas niet gewogen.

Ik zal vanavond eens kijken of ik het filmpje online kan krijgen.

MVG, Pieter

Reageer

• Pieter Stam
                          -
                          • 11-10-2002
                          • 2882
                          • NL

Ik heb een nieuwe discussie gestart binnen "Algemeen zoet". Zie link: http://www.visserslatijn.nl/forum/sh...347#post166347. Hierin staan foto's en later ook het filmpje van de paaiende brasems.

MVG, Pieter

Reageer

Working...