wintervoorn in de havens

Collapse
Deze discussie is gesloten
X
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Viskerluu
    Banned

• 07-08-2008
    • 278
    • Groningen

Ik heb een waarschuwing gedaan bij de beheerder van dit forum. Helaas heeft dat niet geholpen. Ik ben niet gediend van de opmerkingen in de trant van spuiliefhebber. Dit soort opmerkingen zijn puur offtopic en puur gericht om mij uit de kast te lokken. Ze vormen zonder twijfel geen enkele bijdrage aan de discussie.

Maar voor de goede orde: ik heb in praktisch alle jachthavens in Noord-Holland wel gevist. Ik ben absoluut niet arrogant, maar noem maar een jachthaven en ik heb er al gevist. En in in de aller beste jachthavens mag je gewoon niet meer vissen. Hoewel de Groningers de pioniers zijn op het gebied van de havenvisserij, is het niet enkel aan de Groningers te danken dat je nergens meer mag vissen. Zo zijn er genoeg jachthavens verpest, omdat er mensen zijn die overal letterlijk 'schijt' hebben. Maar om je toch te helpen om van je vooroordelen af te komen: er was ooit een jachthaven in Zeewolde waar iedereen vrij en blij mocht staan vissen. Totdat er een groepje malloten met leefnetten, zitkisten en paraplu's besloten om bezit te nemen van de gehele steiger zodat de booteigenaren niet eens meer hun boot konden bereiken. Toen de vissers ook nog eens kwaad werden op de booteigenaren, tja...

Conclusie: overal heb je rotte appels.

Reageer

• Viskerluu
      Banned

• 07-08-2008
      • 278
      • Groningen

Oorspronkelijk geplaatst door Noel Gulpen
      hahaha martijn.. denk dat nu iedereen wel weet dat jij en de rest van dit forum tegen zakkenvisserij zijn....

maar goed... ik zou hem die plaats ook niet vertellen... strijken ze samen met de aalscholver neer en dan heeft zelfs de beroepsvisser niets te vangen :P
      Maak je maar geen zorgen, beste jongen. Ik heb van het weekend weer een hoeveelheid vis gevangen waar jij alleen maar over kan dromen. In een jachthaven waar ik, dankzij mijn fatsoenlijke gedrag, WEL mag vissen.

Maar heeft jachthavenvisserij iets met sportvissen te maken? NEE. Zo vingen wij vroeger in de jachthaven van Spakenburg gemiddeld over de 100 kilo aan voorn. En dan heb je ook toppers met meer dan 150 kilo vis. Enkel dikke voorns.. In hooguit 5 uurtjes tijd. Dat die gasten van Shimano daar nou iedere winter stoer lopen te doen op die steigers als ze een leefnetje vol vis weten te vangen moeten ze zelf weten. Maar dan moet die havenmeester ook niet de politie bellen als er andere vissers op die steigers staan te vissen.

Havenvisserij, voor simpele zielen en mensen die eens een beetje vis willen vangen. Zelfs Stevie Wonder vangt er nog een leefnet vol. Het is echt NIKS en NIKS aan.
      Aangepast door Viskerluu; 16-10-2008, 19:28.

Reageer

• Jakob
        <*{{{{><(

• 06-03-2007
        • 1870
        • Staphorst

Viskerluu, jij komt nog wel eens in de nationale selectie.

Nou weet ik wel als Groninger dat de manier van vissen die de Groningers hanteren veel effectiever is als vissen op 1 plek.
        Je vergelijkt nu appels met peren.
        Als je even serieus nadenkt, ik acht je er toe in staat, dan kun je toch niet anders als beamen dat de Groningse manier niet meer van deze tijd is , met de Dierenbescherming en de PvdD in onze nek.

Je ziet de vis niet als een waardig tegenstander die het recht heeft om fatsoenlijk behandeld te worden. We leven toch niet meer in een tijd dat we met de knuppel achter de vrouwen aan gaan. ( Doen we nog wel, met een andere knuppel)

Reageer

• Viskerluu
          Banned

• 07-08-2008
          • 278
          • Groningen

Het wordt hoog tijd dat sommige mensen hier beseffen dat vissen in een leefnet wellicht ook niet meer van deze tijd is. Of denk je serieus dat je dat wel tot in de eeuwigheid vol weet te kunnen houden? De dierenbescherming en de PvdD weten het nog wel voor elkaar te krijgen dat het leefnetvissen binnen tien jaar ook verboden gaat worden. En dan wil ik de reacties hier op het forum wel weer eens lezen. Het ontbreekt Sportvisserij Nederland aan daadkrachtige bestuurders. Zeg nou zelf: waarom hebben ze zonder slag of stoot de paling opgegeven? Ik verbaas me er nu nog altijd over.

Ik zie de vis als een waardige tegenstander in een water waar ik geen belachelijke hoeveelheden vis kan vangen. Jachthavens zijn aquaria waar iedereen vis kan vangen. Maar gelukkig hebben we beroepsvissers. En over die jachthavens in Noord-Holland: in Medemblik, Enkhuizen en Hoorn hoef je je in ieder geval al geen zorgen te maken. Die zijn al leeg gevist door de beroepsvissers.
          Aangepast door Gerrit Bakker; 16-10-2008, 20:54. Reden: Als de tekst er letterlijk boven staat is het niet nodig te quoten

Reageer

• Douwe
            NHSF lid van verdienste
            • 01-07-2006
            • 3136
            • Leeuwarden

Viskerleuk eens zien of je na kunt denken.
            Sportvisserij Nederland heeft de paling niet zonder slag of stoot opgegeven.
            De sport heeft zelf het voortouw genomen om de paling terug te zetten, regelgeving, en dat is verstandig.
            En weet je wel waarom?? Stel dat er wetgeving vanuit Brussel komt dat de aal terug MOET denk je dan dat zoiets terug te draaien valt? Denk maar aan het levend aasvissen.

Stel, en dat is niet denkbeeldig, Brussel geeft een gesloten tijd aan van een paar maanden, die gesloten tijd telt dan ook voor beroepsmatig benutten.

Nu nog steeds zonder slag of stoot of toch nagedacht?
            Maar weet je wat? stel je beschikbaar voor een bestuursfunctie ik betwijfel heel sterk of jij wel de daadkracht hebt om het algemeen doel van de sportvisserij te dienen.

Over nutteloos doden van de vangst praat ik maar niet meer dat is gelukkig nog 1 jaar.
            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Jakob
              <*{{{{><(

• 06-03-2007
              • 1870
              • Staphorst

Viskerluu, ik denk echt niet dat er sufferds op het hoofdkantoor van SVN zitten en moet in deze het helemaal eens zijn met Douwe zijn visie. Beleid dient gebaseerd te zijn op lange termijn denken en SVN geeft met deze maatregel aan dat ze in ieder geval over visie beschikken.
              Ik weet het, wij vissers willen allemaal dat het beroep verdwijnt en dat wij vrijelijk kunnen beschikken over alle vis. Helaas, ik schreef het al eerder, je kunt het beroep niet hun brood afnemen, zelfs uitkopen is niet haalbaar, onze vispas zou dan immers een veelvoud kosten van nu.

Wat het vissen met netten betreft dan hebben wij wel een goed argument, de koe van de slager wil graag ruilen met de vis die wij levend terugzetten. Wat niet impliceerd dat de vis niet met respect behandeld dient te worden, ook die in de havens, je maakt verschil tussen havens en ander water, ik zie dat verschil niet. Iedere vis heeft zijn rol in de natuur.

Overigens zou ik, als ik beroepsvisser was ook gaan vissen op plaatsen waar vis zit en dat is in de winter in de havens.

Kun je daar niet mee leven dan zul je toch moeten beginnen met anders stemmen voor de gemeentebesturen en de rest van de politiek. Sportvisserij Nederland heeft geen enkele invloed op het uitgeven van vergunningen hiervoor, is meestal een gemeentelijke zaak. Wat SVN wel kan en ook doet is lobbyen en niet te zuinig ook.

Wat jij schrijft hierboven is typisch een staaltje van bekrompen en met oogkleppen op denken. Ik wens je een ruimere blik

Reageer

• lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

Viskerluu , ik kom met regelmaat in Groningen en ik wil wel eens met jou af spreken om eens lekker te vissen .
                Zo te zien kan ik een hoop van jou leren en daar sta ik graag voor open .
                Veel vis vangen is me hobby dus vandaar .
                Groetjes
                Johnny

Match
                Feeder
                Stok

Reageer

• Noel Gulpen
                  Rutsekletser

• 11-10-2007
                  • 450
                  • Nieuwkuijk

lolo laat me even weten als je met deze slager gaat vissen.. dan praten wij ook geen woordt meer... :P
                  Noel Gulpen

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door Viskerluu
                    Ik heb een waarschuwing gedaan bij de beheerder van dit forum. Helaas heeft dat niet geholpen. Ik ben niet gediend van de opmerkingen in de trant van spuiliefhebber. Dit soort opmerkingen zijn puur offtopic en puur gericht om mij uit de kast te lokken. Ze vormen zonder twijfel geen enkele bijdrage aan de discussie.

viskerluu je moet gewoon lekker blijven roepen om een ban voor de spuiliefhebber dat interresseert me namelijk geen reet wat jij vind.

zolang je vis dood voor de lol snap ik niet wat jij voor een mening er over een ander op na durft te houden.

en je mening over het leefnet daar maak je zelf nog veel belachelijker mee.

strakke vergelijking aan de ene kant een leefnet waarvan alle vis na afloop weg zwemt of een plastic tas waarvan je na afloop de inhoud in de struiken rot .

ik dacht dat dit een forum was voor liefhebbers van vissen en de natuur er om heen .

maar goed het is een wondere wereld.

Reageer

• janb
                      jan b
                      • 21-11-2005
                      • 1982
                      • 't Nieuweland

Wat een gezeur over dat visjes vangen in de havens,leven en laten leven .Alles word hier in ned, al door de overheid geregeld,als er dan ook nog [vissers] zijn die het voor een andere groep vissers menen te moeten gaan regelen ,is het eind helemaal zoek .en dan dat zielige gedoe voor een ban ,Vroeger zag je het veel in het voetbal en maar zwaaien ,scheids hij gaf mij een duw ,en trapte de man er in ,had die tuimelaar ook een goeie dag ,zo zie ik dat ook hier met dat gedoe van de ban [kleigeestig]
                      Groeten van Jan de visser

Reageer

• Viskerluu
                        Banned

• 07-08-2008
                        • 278
                        • Groningen

[Je kunt altijd wel de braafste jongen van de klas willen zijn, maar in mijn ogen bereik je er weinig mee. Politici zijn als vallende bladeren aan een boom. Of ze veranderen van mening ten behoeve van ‘stemmen winnen’ of ze verlaten het politieke toneel alweer spoedig om te genieten van een riante wachtgelduitkering. Wat heb je dan nog aan het ‘krediet’ dat je in al die jaren hebt proberen te vergaren bij het politiek? Natuurlijk is het belangrijk dat je goede contacten hebt in Den Haag, maar dat wil niet zeggen dat andere belangrijke zaken dan ineens van ondergeschikt belang zijn. De rol van Den Haag wordt vaak, en ook in dit geval, overschat. Natuurlijk kunnen er vanuit Den Haag via formele wetgeving (zie: levend aasverbod) bepaalde zaken worden opgedwongen. Maar de rol van de waterschappen en andere visrechthebbenden zijn vooralsnog groter. Let dus goed op bij de komende waterschapsverkiezingen.

Verder geloof ik er niets van dat er in de nabije toekomst vanuit Brussel een vangstverbod gaat komen voor de paling. Er spelen zulke grote belangen dat de toekomst van de palingstand van ondergeschikt belang is. Echter is dit een welles/nietes discussie. Enkel de toekomst zal uit kunnen wijzen wie er van ons gelijk gaat krijgen. Ik vind het echter fout om de hobby van enkele duizenden mensen af te pakken puur uit principieel standpunt. In mijn ogen streef je dan je doel als belangenbehartiger voorbij en vergeet je de werkelijke reden van het bestaan van je vereniging. Ik kan niet in de keuken van Sportvisserij Nederland kijken, maar ik vind dit besluit, naast erg voorbarig, ook een motie van onkunde. Van een significante bedrage aan de palingstand kun je immers niet spreken. De paling opgeven puur ten wille van een dubieuze prestigestrijd is voor mij onacceptabel. Je bent als vereniging geen verklaring verschuldigd aan de buitenwereld, WEL aan je eigen leden. Maar het imago van de sportvisserij is in de 21ste eeuw heilig, zo blijkt.

Wat betreft de zegenvisserij in de IJssel- en randmeerjachthavens kan ik weinig zinnigs melden. Ik vind het wel een prima voorbeeld om de zaken te relativeren. Want ik heb het een aantal keren mogen aanschouwen en de vis die ik vang is een peulenschil met wat er ieder jaar weer uit onze wateren wordt getrokken. Enorme hoeveelheden voorns, brasems, karper maar ook baars en snoek(baars) gaan zo verloren voor de sportvisserij. Echter lijkt het er op dat ze zich bij Sportvisserij Nederland, en ook hier op het forum, drukker kunnen maken om de laatste paar rallyvissers in Nederland. Makkum, Hindeloopen, Workum, Stavoren, Lemmer, Urk, Kampen, Harderwijk, Elburg, Zeewolde, Gooimeer, Monnickendam, Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Den Oever, Cornwerderzand en dan vergeet ik vast nog wel een paar plekken. Allemaal het slachtoffer van de zegenvisserij. Dan kun je mij wel verwijten dat ik bekrompen ben en met oogkleppen denk, maar ik denk dat mijn relativeringsvermogen en perspectief een stuk ruimer is dan die van de gemiddelde forumbezoeker.

Daarnaast ben ik niemand verantwoording verschuldigd over hetgeen ik met mijn vis doe. Wel wil ik iedereen op wijzen dat de vis die ik vang, anders gekocht moet worden van een beroepsvisser. Zo bespaar ik een bepaalde vereniging een hoop geld. Ik ga niet te koop lopen met wat het precies is, maar geloof mij maar dat ik bepaalde mensen heel erg blij maak. Goed voor ons heilige imago, toch?

Oorspronkelijk geplaatst door lolo
                        Viskerluu , ik kom met regelmaat in Groningen en ik wil wel eens met jou af spreken om eens lekker te vissen .
                        Zo te zien kan ik een hoop van jou leren en daar sta ik graag voor open .
                        Veel vis vangen is me hobby dus vandaar .
                        Ik sta daar wel voor open. Mocht het serieus zijn, dan kun je me wel een PB sturen. Ik weet niet of je veel van me kunt leren, aangezien mijn visserij niet te vergelijken valt met de visserij die jullie uitoefenen. Bij ons hangt het veel af van (recente) plekkennis en scherp vissen. Daarnaast zijn we ook niet statisch: als het niet wil, loop je verder. Soms loop je vele kilometers en soms heb je aan slechts een plek genoeg.

Nu kun je in Groningen wel aardige hoeveelheden vis vangen, maar in Weeps heb je veel mooier water (en een veel betere visstand). Nu kom ik tegenwoordig nooit meer in Weesp, maar in de Herengracht vingen we altijd enorm dikke voorns. Met name bij de brug in het dorp tegen de dukdalvers aan was altijd een goede plek. In dat kleine vaartje moet je nu om deze tijd ook enorme rietvoorns en zelfs brasems vangen. Staat niet veel water, maar daar zit wel massa vis. Vooral om en nabij dat kleine bruggetje op het einde. Nou weet ik niet of de bewoner van nummer 97 al in een psychiatrische inrichting zit, maar pas op voor hem. Daar woont namelijk de dorpsgek van Weesp.

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                        viskerluu je moet gewoon lekker blijven roepen om een ban voor de spuiliefhebber dat interresseert me namelijk geen reet wat jij vind.

zolang je vis dood voor de lol snap ik niet wat jij voor een mening er over een ander op na durft te houden.

en je mening over het leefnet daar maak je zelf nog veel belachelijker mee.

strakke vergelijking aan de ene kant een leefnet waarvan alle vis na afloop weg zwemt of een plastic tas waarvan je na afloop de inhoud in de struiken rot .

ik dacht dat dit een forum was voor liefhebbers van vissen en de natuur er om heen .

maar goed het is een wondere wereld.
                        Sommige mensen doen alsof ze Roomser dan de Paus zelf zijn. Ik ben nu enige tijd van dit forum verstoten geweest omdat een flinke hoeveelheid forumbezoekers over mij hebben geklaagd. Nu ben ik hier te gast en besef ik maar al te goed dat ik mij fatsoenlijk dien te gedragen. Ik ben absoluut geen ‘NSB’er’, maar als het hier in de cultuur zit om constant te klagen over reacties waarmee je het oneens bent, dan klaag ik over reacties die puur gericht zijn op het beledigen of het provoceren van mij. Douwe maakt zich daar met enige regelmaat schuldig aan, maar jij dus ook.

Dat jij denkt dat ik mijn recht verspeel om over bepaalde zaken een mening te hebben wanneer ik vis dood, zegt meer over jou dan over mij. Verder besta je enkel uit vooroordelen en wanneer je daar niet vanaf komt heeft het ook weinig zin om met je in discussie te treden.

Over leefnetten: ik heb daar een mening over. Maar die hoef ik niet hier te verkondigen, want dan dwalen we volledig af van het onderwerp. Wel wil ik benadrukken dat mensen niet alles tegenwoordig als vanzelfsprekend horen te beschouwen. Er wordt flink aan de poten van onze stoelen gezaagd. Het enige wat ik in al die jaren heb gelezen en gehoord is dat we enkel elkaar in de harnas kunnen jagen en bekritiseren. Nu besef ik me terdege dat ik me daar zelf ook schuldig aan maak. Maar wij vissers vormen geen eenheid en zullen dat waarschijnlijk ook nooit gaan worden. Mede daarom gaan wij in de toekomst nog veel meer van onze rechten en vrijheden verliezen.

Reageer

• martinwinschoten
                          ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
                          • 798
                          • Winschoten

@ Viskerluu, ik begrijp jou wel dat als je je hele leven al vis doodslaat en er (GELUKKIG) 1 januari 2010 mee moet stoppen. Ik zie het nut er niet van in om voor een rollade of een kilo karbo's 150 vissen of meer de kop in te slaan, of nog erger, levend in de tas gooien. Je moet er vrede mee hebben dat tijden veranderen. Ik erger me er ook aan dat je bijna nergens meer mag roken. Maar je kunt er wel eeuwig over door blijven zeuren maar dat helpt je geen f*ck!!!!
                          Verder vind ik dat je veel te veel zeurt over andere leden van dit forum. Zelf jaag je mensen ook op de kast!!! Wel uitdelen maar niet incasseren!!!
                          Ik hoop dat je je een beetje aanpast op dit forum. Anders ben ik bang dat je zo verdwenen bent. Misschien kan het je wel niks schelen, maar het is toch niet zo moeilijk om normaal met elkaar om te gaan. Dit forum is om dingen van elkaar te leren en informatie uit te wisselen en niet om elkaar een steek in de rug te geven!!!!
                          Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• 4x14
                            Banned

• 10-12-2006
                            • 849
                            • Brielle

Nee jongens, het is met zulke figuren ook erg aantrekkelijk om gewoon dit forum maar te vergeten. Je wordt er serieus echt triest van.

Reageer

• Viskerluu
                              Banned

• 07-08-2008
                              • 278
                              • Groningen

Oorspronkelijk geplaatst door martinwinschoten
                              @ Viskerluu, ik begrijp jou wel dat als je je hele leven al vis doodslaat en er (GELUKKIG) 1 januari 2010 mee moet stoppen. Ik zie het nut er niet van in om voor een rollade of een kilo karbo's 150 vissen of meer de kop in te slaan, of nog erger, levend in de tas gooien. Je moet er vrede mee hebben dat tijden veranderen. Ik erger me er ook aan dat je bijna nergens meer mag roken. Maar je kunt er wel eeuwig over door blijven zeuren maar dat helpt je geen f*ck!!!!
                              Verder vind ik dat je veel te veel zeurt over andere leden van dit forum. Zelf jaag je mensen ook op de kast!!! Wel uitdelen maar niet incasseren!!!
                              Ik hoop dat je je een beetje aanpast op dit forum. Anders ben ik bang dat je zo verdwenen bent. Misschien kan het je wel niks schelen, maar het is toch niet zo moeilijk om normaal met elkaar om te gaan. Dit forum is om dingen van elkaar te leren en informatie uit te wisselen en niet om elkaar een steek in de rug te geven!!!!
                              Ik voer op dit moment enkel een gezonde discussie. Als het aan mij ligt zal ik dat ook blijven doen en reageer ik niet op andere randzaken. Ik eis echter wel een gelijke behandeling: gelijke monikken, gelijke kappen. Ik vind het niet tof als mensen mij af gaan schilderen als een primaat zonder enig greintje gevoel voor de sportvisserij en de natuur. Als we hier respectvol met elkaar om dienen te gaan, vind ik ook dat mensen normaal moeten doen tegen mij. Dat is toch niet zo vreemd? Verder heb ik niets tegen op een goede en scherpe discussie. Maar beledigingen, verwijten en vooroordelen hoef ik niet te accepteren.

Dat bepaalde dingen veranderen snap ik ook wel, maar er is een verschil tussen accepteren en accepteren. Zo zal ik het nooit accepteren dat de sportvisserij zich aanpast aan het maatschappelijk denken over onze sport. Kinderen worden op basisscholen steeds meer geindoctrineerd omtrent dierenleed, etc. Niet alleen op het gebied van de sportvisserij. Vroeger, toen ik nog op de basisschool zat, gingen we naar een boer en zagen we hoe een dier geslacht werd. Tegenwoordig weet een kind niet eens meer dat melk uit een koe komt. Kinderen krijgen steeds minder binding met de natuur en juist dat soort mensen krijgen een aversie tegen 'dierenleed' in de toekomst.

Daarnaast is het eeuwige voorbeeld van de rollado of een kilo karbonade's is al zo vaak uitgemolken dat ik het jammer vind dat je de essentie niet begrijpt. Het gaat niet om een prijs. Het gaat ook niet om het winnen. Het gaat om de manier van visserij die niet te evenaren of te vervangen valt door op een andere manier te vissen. Het is een gevoel dat ik niet met een pen kan beschrijven.

Reageer

• Eduard
                                Moderator
                                • 11-08-2004
                                • 3278
                                • Sappemeer

@ 4X14: als je verder niks bij te dragen hebt dan dit, reageer dan liever niet... verder denk ik dat we allemaal wel weten hoe we over elkaar en elkaars manier van vissen denken, het is in het verleden al vaker gebleken dat men toch nooit op een lijn komt, omdat men m.i. de wil niet heeft of wellicht niet bij machte is om redelijk te blijven en de (voor)oordelen los te laten dus verzandt het in dit soor "moddergooierij". Voor de 'dierenleedbestrijders' is het om het even of je in het leefnet vis of in de tas... je bent zo wie zo een dierenbeul die zwaar gestraft dient te worden. Laten wij ons nou niet steeds verlagen door elkaar constant in de haren te vliegen?

De topic ging over de wintervoorn in de haven, om het geheugen op te frissen:

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                                hoe is het met jullie vangsten, hier beginnen we op 21 oktober weer met onze competitie.

ben wel benieuwd of er al voorn in de havens zit.
                                Wie aan de topic nog wat toe te voegen heeft mag dat doen, elke andere vorm van reactie die nu nog refereert aan de voor- of tegenstand van de tasvisserij of anderszins off-topic is verwijder ik zonder pardon.
                                groet,
                                Eduard

Reageer

Working...