Elastiek, trend of must

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

Oorspronkelijk geplaatst door inspera
    Hoi,

Is het misschien zo dat de klant steeds meer een lichtere en strakkere hengel wil zodat er naar een oplossing gezocht moest worden om geen lijn breuk te krijgen?
    ik denk het wel, maar dan vooral de topvissers die een superstrakke hengel gesponsort kunnen krijgen of de erg fanatieke visser die een klap geld er tegen aan kan/wil gooien.

zolang je geen hengel heb die zo strak is dat hij nagenoeg niet buigt denk ik dat elastiek eigenlijk overdreven is, maar de meeste mensen kijken toch naar de grote jongens en staan er niet bij stil waarom ze elastiek gebruiken.

ik heb geen superstrakke hengel, ik heb in mijn ogen dus echt geen elastiek nodig.
    heb je wel een super strakke hengel, zal elastiek wel meer nut hebben.

(e.e.a is natuurlijk geen kritiek op mensen die wel zo'n hengel hebben, als ik er een zou hebben zou ik waarschijnlijk meer noodzaak zien)

henkus

Reageer

• cheffie
      Beginners geluk

• 03-04-2008
      • 664
      • Noord Holland

Maakt toch ook niet uit? Je gebruikt de materialen die voor jou toereikend zijn aan je wensen en aan je budget.
      Elastiek of niet dat bepaal je zelf!

Reageer

• inspera
        Komt net kijken

• 20-08-2007
        • 65
        • Eindhoven

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de elastiek in een cresta s20 of s18, dat zijn de hengels waarvoor ik wil gaan kijken.
        Of zijn er nog betere alternatieve voor dat geld.

Reageer

• martinwinschoten
          ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
          • 798
          • Winschoten

Voor mij altijd elastiek!!!

Het heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je tuigen van verschillende lengte bij je moet hebben.
          Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• Randy Breukel
            Wedstrijdvisser

• 10-04-2007
            • 244
            • Rozenburg (zh)

gewoon hol elastiek nemen, beter is er niet
            je hebt maar een klein stukkie nodig, het komt er ver zat uit (hooguit 1.5m)
            en heeft meer dan genoeg rek. De vis voelt druk, wat bij de zelfde dikte
            stiek vol, niet zo is. Ja, het is een stukje duurder maarja, je doet er dan ook
            weer langer van én je haalt meer van een rolletje, een metertje is zat,
            ik zou niet zonder willen hoor, ik heb een Crazy Power 600, en die is
            níet strak, maar in combi met een wat dikkere stiek die toch genoeg rek
            heeft gaat dat fabuleus, ik denk dat dat voor de cresta range ook geld hoor,

Hollow elastic
            Preston
            Daiwa
            Garbolino
            De groeten

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Ik vind het een must, maar of je nou of wel of geen elastiek wilt.... het is wel zo dat de betere hengels al elastiek-gebruiksklaar zijn als je ze koopt. Je hoeft dus niet zelf te gaan zagen en je behoudt de volledige lengte. Daarbij zul je de karperhengels steeds vaker zien met een pulla kit (Preston) of die van Shimano. Het is tegenwoordig dus meer werk om er een volle top van te maken dan een elastiekmontage in te bouwen.

Met elastiek kun je dunner vissen, grotere vissen landen en juist gemonteerd heb je zeker zo veel gevoel, maar het gevoel van een volle top valt in het niet als een dikke vis je elastiek helemaal weet uit te trekken.

Aan elastiek zit maar 1 nadeel en dat is waneer je vastzit, maar dat is ook wel te overzien.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• junior
                Sportvisser
                • 15-03-2005
                • 563
                • Heythuysen

Voordeel:
                dikke(re) vis kunnen vangen. Karpertjes van 4a5 kilo, brasems van 2a3 kilo.
                Vang ze liever met Elastiek dan met versnede top.

Nadeel: Als je vastzit, maar ook daar kom je wel uit.

Reageer

• spuiliefhebber
                  Verificatie gaande...
                  • 22-04-2006
                  • 4156
                  • onbekend

nou snap ik alleen niet wat er bedoeld word met elastiek vissen en mode.

ik viste 25 jaar geleden al met elastiek dus van mode of een trend lijkt me nou niet echt sprake

toen was de keus simpel je kon dunner vissen,geen kikkers meer,versneden toppen erin kon je ook nooit zomaar aankomen,veel makkelijker met je tuigen gelijk op de juiste lengte,minder verspelen,nooit geen hengelbreuk meer door de vis.

wat me wel opvalt is dat sommige simplisten een xtreme carp kopen die snaarstrak is maar verwoestend sterk is gemaakt om de zwaarste vissen met het dikste elastiek te bevissen,en die vissen zo'n slachtstok dan met 0,8 flubberelastiek wat er 8mtr uitkomt.

deze personen drillen vissen terwijl de hengel niet eens meer buigt,maar goed je moet het allemaal zelf weten hoe je dat doet.

Reageer

• 4x14
                    Banned

• 10-12-2006
                    • 849
                    • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door spuiliefhebber
                    wat me wel opvalt is dat sommige simplisten een xtreme carp kopen die snaarstrak is maar verwoestend sterk is gemaakt om de zwaarste vissen met het dikste elastiek te bevissen,en die vissen zo'n slachtstok dan met 0,8 flubberelastiek wat er 8mtr uitkomt.
                    Ja Martijn, als je nou eens gaat vissen dan zul je vanzelf zien dat je met de competition topsets makkelijk een stiek van 0.8 kan gebruiken.
                    Het meest vis ik met een 1.2 maar ik ga niet zoals jou gokken met 18/00 een stiek van 2mm en dan niks vangen.

Reageer

• spuiliefhebber
                      Verificatie gaande...
                      • 22-04-2006
                      • 4156
                      • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door 4x14
                      Ja Martijn, als je nou eens gaat vissen dan zul je vanzelf zien dat je met de competition topsets makkelijk een stiek van 0.8 kan gebruiken.
                      Het meest vis ik met een 1.2 maar ik ga niet zoals jou gokken met 18/00 een stiek van 2mm en dan niks vangen.

pardon

je gaat nogal in de verdediging hahahaha ik had het niet specifiek over jou hoor,luister vriend laten we voorop stellen dat alles kan

maar als je nou veel vis kan vangen in een wedstrijd en ik bedoel dan echt veel zoals het voorns kanaal vangsten heeft laten zien van 90kilo.

dan adviseer ik om o,8 elastiek lekker losjes in de hengel te doen,dan garandeer ik je alleen maar dat je weer teleurgesteld naar huis gaat.

verders ben je er niet alleen in hoor die zo vist ik weet dat de tc hier in het kanaal ook zo vist.

alsof het een zeer moeilijk limburgs vers de vase water is

Reageer

• willie
                        Sportvisser
                        • 03-12-2005
                        • 626
                        • wijhe

hoi,

ik heb heel vaak dat als ik van dat glijmiddel op mijn stiek doe dat mijn stiek gaat plakken aan de hengel en dan niet fijn meer terug in de top komt
                        heb ik dan de opening van mijn top te klein???????

gr. wilfried

Reageer

• Jakob
                          <*{{{{><(

• 06-03-2007
                          • 1870
                          • Staphorst

Ik weet niet of dat aan het glijmiddel ligt. Stiek moet je eerst helemaal uitrekken en dan 10 seconden vasthouden en dan pas opspannen ( Geld voor nieuwe elastiek) anders treed het verschijnsel op wat jij beschrijft.
                          In het andere geval: Veel minder smeermiddeel gebruiken en bij voorkeur haarverzorgingsmiddel, is goed voor je stiek en je knip. Kan ook zijn dat er wat vuil in je top zit. Even een uurtje weken in goed warm water en schoon is hij weer. Stiek er wel eerst even uithalen en wassen in een sopje.

Reageer

• spuiliefhebber
                            Verificatie gaande...
                            • 22-04-2006
                            • 4156
                            • onbekend

conditioner werkte toch goed

Reageer

• Jakob
                              <*{{{{><(

• 06-03-2007
                              • 1870
                              • Staphorst

Ja conditionor is zelfs heel goed. Een vijfde gedeelte (maximaal, iets minder is nog beter) van dat spul en aanvullen met water. Je hebt zo liters smeermiddel voor de prijs van een flesje van 100 ml en het is nog veel beter ook. Eventueel leen je het even stiekum van je zus, vrouw of moeder. Maakt het vissen nog goedkoper.
                              Met de hoeveelheid die de dames in 1 keer in hun haar kiepen kun jij een jaar vissen.

Reageer

• willie
                                Sportvisser
                                • 03-12-2005
                                • 626
                                • wijhe

hoi Jakob,

heb het stiek helemaal uit gerekt en 10seconden vast gehouden mijn top had ik al schoon gemaakt
                                en zal eens wat minder smeermiddel gebruiken
                                kijken of het dan goed gaat, bedankt

gr. wilfried

Reageer

Working...