Verbe******en aanbrengen aan mijn huidige tuigen?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2432
    • Ter Apel

Verbe******en aanbrengen aan mijn huidige tuigen?

Hallo,

Ik wil komend weekend als het weer mee werkt weer eens met de vaste stok gaan vissen. Nu heb ik onlangs de regio editie van het visblad ontvangen en daar stond een stuk in over het vaste stok vissen. Ed Stoop gaf tips aan een vaste stok visser. Nu vang ik met de de vaste stok (insteek, lengte = 6 m) wel vis, maar naar het lezen van het artikel ben ik tot de conclusie gekomen dat er toch wel wat verbe******en mogelijk zijn.

Nu heb ik zelf m.b.v. dit forum en het visblad al heel wat informatie kunnen vinden, maar zou graag willen weten of ik het bij het juiste eind heb, voordat ik mijn tuigen ga aanpassen en achteraf tot de conclusie kom dat het nog niet je van het is.

De huidige tuigen zijn gemaakt van nylon Ø 0,12 mm Suffix en Ø 0,14 mm Gamakatsu met slanke dobbers met een gewicht van 1,5 tot 1,8 gram en een Gamakatsu haakje 12. Ze zijn ongeveer even lang als de hengel en bij het optuigen van de hengel wikkel ik net zoveel lijn om het kikkertje tot de lijn even lang is al 4 hengeldelen.

De volgende dobbers gebruik ik:
    -Arca Belga No5, 1 gram, lengte 12 cm (2x)
    -Arca Tinca No4, 1,50 gram, lengte 12 cm (2x)
    -Onbekend, ± 1,50 gram, lengte 13 cm (1x)
    -Arca Belga No6, lengte 1,20 gram, 14 cm (2x)
    -Select, 1,55 gram, lengte 15 cm (1x)
    -Shakespeare, 1,?? gram, lengte 12 cm (1x) Deze dobber heeft dikke antenne van ± 4 mm
    -Select, 1,3 gram, lengte bijna 10 cm

De haakjes in mijn viskoffer:
    Dam Sumo maat 12 (art nr. 6501 012)
    Mustad size 14 silver nickel wide gape power
    Gamakatsu size 12 (G Code LS-1010R)

1.) Nu wil ik mijn tuigjes aan gaan passen en had gedacht om series van 2 tuigjes te maken met de zelfde dobber, maar hoe zit het dan met de lijndikte en haakgrootte?

2.) Loodzetting. Ik had gedacht om op 15 cm van de haak een 0,1 grams loodhageltje te plaatsen en op 20 cm nog een 0,1 grams loodhageltje te plaatsen. De rest van het loodhagel plaats ik dan op 40 cm van de haak.

3.) Peilen. Als ik op de bodem wil vissen op brasem dan behoren de 0,1 grams loodhageltjes op de bodem te liggen. Op die manier ligt er dus 20 cm lijn op de bodem. Hoe zit het dan met stroming? Moet ik dan alle lood op de bodem leggen of de dobber met de stroming mee laten drijven?

4.) Bij dobbers gaat mijn voorkeur uit naar dobbers die met een rubbertje op de lijn te monteren zijn en het liefst geen oogjes aan de dobber. Mijn ervaring is dat deze fragiele oogjes gauw los gaan zitten. De Arca Belga dobbers vindt ik toch wel een van de betere dobbers. Hoe is jullie ervaring met dobbers? Tips, voor goede dobbers met een lange levensduur?

Sorry voor het lange verhaal. Alvast bedankt voor het reageren.

Edit: Volgens mij hoort dit eigenlijk onder dobbers / tuigjes. Als dit zo is, wil een mod dan zo vriendelijk zijn om dit topic te verplaatsen?
    Aangepast door Rolla; 18-05-2009, 18:50.
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2432
    • Ter Apel

Ik ga morgenmiddag maden halen bij de hengelsportzaak aangezien ik a.s. vrijdag vrij ben en dus tijd heb om te gaan vissen. Ik ga zowieo een rolletje nylon van Ø 12,00 mm en Ø 10,00 mm meenemen, een zakje Gamakatsu haakjes in de maten 10 en 14 of 16.

Mocht iemand er anders over denken dan hoor ik dat graag.

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Een heel verhaal, ik heb niet veel te melden ofzo. Maar ik maak er uit op dat je met slanke dobbers vist en op stromend water. Op stromend water wordt meestal gebruik gemaakt van bolvormige dobbers (bol in meerdere varianten: peer, ovaal etc). Op stilstaand water gebruik je meestal slanke pennen, alleen dan zijn die van jouw aan de zware kant. Voor de meeste stilstaande wateren heb je genoeg aan 0,6-1,25 gram. Je vist niet met elastiek of onderlijnen, in dat geval zou ik tuigen maken van 10/100, want dat is wel vrij allround.
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Rolla
        Allroundvisser

• 03-05-2009
        • 2432
        • Ter Apel

Oorspronkelijk geplaatst door preston-freak
        Een heel verhaal, ik heb niet veel te melden ofzo. Maar ik maak er uit op dat je met slanke dobbers vist en op stromend water. Op stromend water wordt meestal gebruik gemaakt van bolvormige dobbers (bol in meerdere varianten: peer, ovaal etc). Op stilstaand water gebruik je meestal slanke pennen, alleen dan zijn die van jouw aan de zware kant. Voor de meeste stilstaande wateren heb je genoeg aan 0,6-1,25 gram. Je vist niet met elastiek of onderlijnen, in dat geval zou ik tuigen maken van 10/100, want dat is wel vrij allround.
        Ik vis meestal op stilstaand water tot licht stromend.

Ik zal vanmiddag ook nog wat lichte dobbers in slaan.

Heb je nog tips voor het aanmaken van de tuigen en het uitloden er van?

Reageer

• Posse
          Newbie

• 16-09-2008
          • 1
          • Onstwedde

Na een tijd van meelezen toch maar mijn eerste reply.
          Misschien zou je het volgende kunnen overwegen:

Het starten met vissen met onderlijnen. Kies deze een slag dunner dan de hoofdlijn. Op deze manier verspeel je niet snel je hele hoofdlijn, met dobber en lood, maar hoogstens het haakje. En je kunt snel van haak wisselen naar gelang de omstandigheden daar om vragen. Ik zou gaan voor onderlijnen van 20cm met haakjes 14, 16 en 18.

Verder zou ik ook wat dobbers kiezen onder de 1gram. Op stilstaand water kun je hier makkelijk mee vissen, en vaak geldt 'hoe lichter, hoe beter'. Hoe minder weerstand de vis ondervind bij de aanbeet, hoe minder argwaan deze krijgt.

Ook het vissen met elastiek laat je met lichter materiaal vissen. Echter moet je dit natuurlijk wel willen. Maar misschien het overwegen waard.

Zonder elastiek zou ik in elk geval niet lichter gaan vissen dan 12/100. 10/100 moet ook nog lukken, maar met een dikke brasem of zeelt vind ik het persoonlijk dan wel erg spannend worden. Maar kijk naast lijndikte ook naar de trekkracht die lijn aankan. Een goede 10/100 kan misschien wel meer bolwerken dan een goedkopere 12/100.

Met betrekking tot loodverdeling en peilen wil ik je graag verwijzen naar het visblad van mei, en de zoekfunctie. Hierover is namelijk al erg veel geschreven. Ikzelf maak meestal gebruik van een olivetti-lood of iets dergelijks voor ongeveer 2/3 van het gewicht, en daarna finetuning met loodhagel. De verdeling van het lood over de lijn pas ik aan de omstandigheden aan de waterkant aan.

Reageer

• martinwinschoten
            ONVOORSTELBAAR

• 17-02-2008
            • 798
            • Winschoten

ik zie dat je in Ter Apel woont. Misschien is het iets voor je om a.s. zondag eens in het A.G. Wildervanckkanaal te gaan kijken. Daar is namelijk de 2de wedstrijd van de team v/h jaar competitie. Daar zitten alleen maar goeie vissers, waaronder enkele vissers die dit jaar deelnemen aan het WK. Hier kun je zien hoe ze peilen, uitloden, voeren enz.
            Kortom, hier kun je een heleboel leren. Je hoeft niet direct alles te hebben en doen wat zij doen, maar is gewoon om dingen te zien.
            Team Bobs hengelsport Prinz Royal

Team Attrafish Nederland

Reageer

• janb
              jan b
              • 21-11-2005
              • 1982
              • 't Nieuweland

Mijn tip of advies is ,volg de tip van Martin op, hier kun je meer leren en op steken als uit een heel boek
              Groeten van Jan de visser

Reageer

• Rolla
                Allroundvisser

• 03-05-2009
                • 2432
                • Ter Apel

In welk stuk en hoe laat wordt die wedstrijd gevist?

Ik heb gisteren nog een rolletje Ø 12,00 nylon van Gamakatsu, 2x een 0,8 grams dobber en haakjes in de maten 10 en 16 meegenomen.

Ik heb nu 2x eem 1 grams dobber en 2x een 0,8 grams dobber waar ik een tuigje voor ga maken. Ik neem dan als hoofdlijn 12/00 en maak aan het einde van de lijn een lusje middels de 'oude wijvenknoop' Vervolgens maak ik van 10/00 een aantal onderlijnen van 20 cm voor vet vissen op voorn en een aantal van 30 cm voor het vissen op brasem. Tenminste zo wordt het in het visblad van mei uitgelegd.

Elastiek ga ik mij niet aanwagen. Denk ook niet dat mijn hengel daar geschikt voor is. Hengeltje koste iets mer dan drie tientjes.

Dan rest mij nog 1 vraag: Aan kant en klare onderlijnen zit altijd een mooie kleine lus. Hoe krijg je zo'n mooie lus als je zelf je onderlijnen knoopt?

Reageer

• janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

Kijk even op de zoek functie [lusjes],en dan naar het verhaal van Gerrit Bakker over en hoe van de loop tyer.
                  Groeten van Jan de visser

Reageer

• lolo
                    Geniet maar niet met mate
                    • 01-05-2003
                    • 3873
                    • Weesp

Nog een hele mooie tip die ik nog nooit voorbij zien heb komen.
                    Als je naar een wedstrijd gaat om te kijken .
                    Neem een goede verrekijker mee, en een goede foto toestel waar je goed mee kan in zoemen .
                    Zo zie je meer en kun je belangrijke zaken vast leggen op de digitaal is het niks dan kan je wissen dat is voordeel.
                    Vaak als je een gericht foto neemt van iets en je zet hem op de pc kijk dan eens goed !! Met deze noot bedoel ik juist zo zie je veel meer dan je verwachten zal.
                    Nog belengrijker een lekker stoeltje en pen en papier.
                    Zo heb ik heel wat uurtjes achter Eric van Otterloo (naast hem ook trouwens) gezeten .
                    1 ding....ik heb heel veel geleerd .
                    Groetjes
                    Johnny

Match
                    Feeder
                    Stok

Reageer

• Rolla
                      Allroundvisser

• 03-05-2009
                      • 2432
                      • Ter Apel

Ik heb vandaag 2 doosjes met kleine loodhageltjes (0,10 en 0,05 gram) aangeschaft te samen met een loop tyer van Sensas.

Alles begint nu op z''n pek te vallen, maar ik vraag mij nu alleen af hoe je die kleine loodhageltjes op je lijn kunt plaatsen aangezien je ze bijna niet goed vast kunt pakken.

Reageer

• lolo
                        Geniet maar niet met mate
                        • 01-05-2003
                        • 3873
                        • Weesp

Ik doe er een aantal op mijn handpalm en rol met 2 vingers de loodhagel in het rond net zo lang totdat ik de lijn er tussen kan leggen en knijpik met mijn (ik weet niet goed ) tanden de loodhagel dicht.

Heel veel oefenen is eigenlijk de oplossing probeer het iedergeval de eerste paar keer boven een tafel .
                        Anders ben snel door het lood heen .
                        Groetjes
                        Johnny

Match
                        Feeder
                        Stok

Reageer

• henkus
                          Met enige kennis...

• 23-12-2008
                          • 457
                          • hoogmade

met geduld en een punttangetje kom je een heel eind met die kleine loodhageltjes, maar let wel op dat je ze niet te vroeg dichtknijpt (voordat ze op je lijn zitten) of zo vast dat ze je lijn beschadigen.

de eerste zullen wel langer duren dan normaal maar na een paar tuigen word je vanzelf handiger.

gewoon rustig voor gaan zitten en eventuele miskleunen voor lief nemen, in 1 keer goed is bijna niet te doen met die kleine loodjes, gewoon rustig aandoen en de tijd er voor nemen.

het kan trouwens nog erger, ik heb hier nog ergens een doosje loodjes staan die meer op zandkorrels lijken dan op loodjes, als ik het even voor elkaar krijg die niet te gebruiken wordt het een heel stuk makkelijker, maar soms dan is het echt nodig en dat kost gewoon vreselijk veel tijd.

Reageer

• Rolla
                            Allroundvisser

• 03-05-2009
                            • 2432
                            • Ter Apel

Ik wil komend weekend (morgen dus!!) beginnen het vernieuwen van mijn tuigen. Normaal gesproken maak ik mijn tuigen altijd buiten klaar door een dobber op de lijn te schuiven, een lus te leggen en de lijn dan aan de hengel te bevestigen en vervolgens op de juiste lengte af te knippen en daarna het lood bevestigen en de lus voor de onderlijn maken.

Vraag 1:
                            Met dit prutweer is het niet mogelijk om dit buiten te doen. Mijn vraag hoe kan ik het beste mijn tuigen binnen aan de keukentafel maken? Dit i.v.m. bepalen van de lengte en het monteren van het lood. Het bulklood zit bijv. 40 cm boven de onderlijnlus.

Ik neem aan dat ik binnen aan de keukentafel net andersom moet gaan werken. Eerst de dodbber op de lijn schuiven dan de onderlijnlus maken en vervolgens de lengte bepalen of niet? En hoe kun je het gemakkelijkst de lengte bepalen, zonder dat de onderlijn te kort wordt of juist veel te lang? Ik vis met een kikkertje, zodat ik de lijn ten alle tijde kan in korten.

Vraag 2:
                            Ik vis momenteel met een 6 meter vaste stok (insteek) en had gedacht om de volgende lijndiktes en haakgroottes te combineren:

Voorn 0,12 mm hoofdlijn i.c.m. een 20 cm onderlijn van 0,10 mm voorzien van een haak 16
                            Brasem, Zeelt 0,14 mm hoofdlijn i.c.m. een 20 cm onderlijn van 0,12 mm voorzien van een haak 10 en 12

Ik gebruik G-line en haken van Gamakatsu. De 0,10 mm onderlijnen ga ik maken van Damyl. Daarnaast ga ik op de tuigenrekken de dikte van de hoofdlijn vermelden.

Ik ben een recreatievisser en zou graag willen weten of dit zo kan.

Reageer

• Douwe
                              NHSF lid van verdienste
                              • 01-07-2006
                              • 3136
                              • Leeuwarden

Ik doe het altijd in de kamer, ik lood de pen uit, maak een lusje, monteer een onderlijntje; die kun je altijd later wisselen.
                              Heb een aantal delen in elkaar van de stok drie of vier delen.
                              Maak de haak vast aan het onderste deel en rol de lijn af tot de connector op het aantal delen wat ik wil hebben.
                              Schuif de pen omhoog en wikkel de lijn op.
                              Ik maak een lade met drie, een lade met vier delen en ook een lade met zwaardere pennen op 4 delen.
                              Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...