Je kunt ook op een houten plaat (mdf) 40 bij 40 cm bijv. op de buitenkanten van onder naar boven haakse spijkertjes bevestigen 1 a2 cm onder elkaar. Zo ga je van links naar rechts lags die spijkertjes af. Kom je voor bijv. 4 delen tussen die spijkers uit dan bevestig je daar een gewoon spijkertje. Zet er even met stift bij 4 delen lijn en je kunt je hengel voortaan in het foudraal laten.Zorg wel dat je spijkertjes gebruikt waar absoluut geen bramen aan zitten i.v.m. lijnbreuk. Kijk maar of nhet iets is ik vind het wel makkelijk.
Verbe******en aanbrengen aan mijn huidige tuigen?
Collapse
X
-
Je uitleg is duidelijk, maar jij bevestigt het tuigje met een lus aan de connector van het elastiek en ik gebruik een kikkertje. Dus ik weet niet of jou methode ook voor mij werkt.Ik doe het altijd in de kamer, ik lood de pen uit, maak een lusje, monteer een onderlijntje; die kun je altijd later wisselen.
Heb een aantal delen in elkaar van de stok drie of vier delen.
Maak de haak vast aan het onderste deel en rol de lijn af tot de connector op het aantal delen wat ik wil hebben.
Schuif de pen omhoog en wikkel de lijn op.
Ik maak een lade met drie, een lade met vier delen en ook een lade met zwaardere pennen op 4 delen.
Als ik de hengel gebruik dan schuif ik eerst de pen op de lijn gevolgd door de toprubber en maak een lusje. Dit lusje komt aan het kikkertje en ik sla de lijn 2 tot 4 keer om het kikkertje. Vervolgens draai ik de lijn een aantal malen om de top alvorens ik de lijn vastzet met het toprubbertje. Daarna rol ik de lijn af tot de gewenste lengte (meestal 4 delen) en maak een lus om de onderlijn te bevestigen. Vervolgens lood ik het geheel uit.
De tuigen monteer ik overigens zonder onderlijn op het tuigenrekje, omdat ik nu een tiental tuigenrekjes heb waar een ronde uitsteekselaanzit. Naar mijn idee bedoeld om de lus achter te hangen om zo het tuigje op te kunnen wikkelen. Of berg jij de tuigen op inclusief onderlijn?
Dat is een idee maar niet iets voor mij. Ik gebruik overigens wel eens stuk mdf met 2 spijkers er in voor het maken van de onderlijnen, zodat alle onderlijnen even lang worden.Oorspronkelijk geplaatst door TumbaJe kunt ook op een houten plaat (mdf) 40 bij 40 cm bijv. op de buitenkanten van onder naar boven haakse spijkertjes bevestigen 1 a2 cm onder elkaar. Zo ga je van links naar rechts lags die spijkertjes af. Kom je voor bijv. 4 delen tussen die spijkers uit dan bevestig je daar een gewoon spijkertje. Zet er even met stift bij 4 delen lijn en je kunt je hengel voortaan in het foudraal laten.Zorg wel dat je spijkertjes gebruikt waar absoluut geen bramen aan zitten i.v.m. lijnbreuk. Kijk maar of nhet iets is ik vind het wel makkelijk.Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Daar heb je gelijk in. Ik ga het op jouw manier proberen en dan zet ik de lijn vast een toprubber op de top en sla de lijn dan terug naar onderen om de extra lengte te bepalen.
Zou nog wel graag willen weten wat je van onderstaand idee vindt?
Voorn 0,12 mm hoofdlijn i.c.m. een 20 cm onderlijn van 0,10 mm voorzien van een haak 16
Brasem, Zeelt 0,14 mm hoofdlijn i.c.m. een 20 cm onderlijn van 0,12 mm voorzien van een haak 10 en 12
Ik gebruik G-line en haken van Gamakatsu. De 0,10 mm onderlijnen ga ik maken van Damyl. Daarnaast ga ik op de tuigenrekken de dikte van de hoofdlijn vermelden.Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Da's ook een mogelijkheid, maar dan zal ik de 4 delen van hengel op moeten meten + de afstand van de top tot aan het kikkertje om de lengte bepalen. Dan moet ik ook rekening houden met de onderlijn. Die wordt 20 cm en gaat dus van de totale lengte af.
Maar wat vinden jullie van de voorgestelde lijndiktes en haakmaten?Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Ik ben er inmiddels uit en ga het als volgt aanpakken. Ik ga een aantal tuigen maken van 0,12 mm lijn en een aantal tuigen van 0,14 mm lijn. De dobbers varieren van 0,5 gram tot 1,8 gram.
De tuigen met 0,12 mm lijn ga ik combineren met de 0,8 gram tot 1 gram dobbers en 0,10 mm onderlijnen. De zwaardere dobbers combineer met 0,14 mm lijn en een 0,12 mm onderlijn, zodat ik hier mee gericht op brasem en en eventueel zeelt kan vissen. De 0,12 mm onderlijnen voorzie ik dan van haakmaatje 12 of 10, zodat ik ook nog met een combi van mais met maden of wormen kan vissen.
Wat het lood betreft komt op ongeveer 40 cm van de haak het bulklood. Dit is 3/4 van het totaalgewicht en bestaat uit een paar loodhagels of een stukje bladlood. Boven de onderlijn lus monteer ik 2 loodjes van 0,056 gram en iets verder naar boven nog 2 loodjes van 0,11 gram.Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Als ik met elastiek zou vissen dan was een slag dunnere hoofdlijn wel te proberen, maar in mijn geval komt alles op de nylon hoofdlijn aan. Mijn 6 meter insteekhengel is ook niet geschikt om met elastiek te vissen.
0,14 mm G-line heeft een trekkracht van 2,20 kg
0,12 mm G-line heeft een trekkracht van 1,80 kg
0,10 mm Damyl heeft een trekkracht van 1,40 kgVaste stok | Match | FeederReageer
-
Nu heb ik vanmiddag een aantal tuigen gemaakt. Ging op zich wel goed alleen het uitloden is een drama.
Ik heb een emmer gevuld met water en daarin geprobeerd de boel uit te loden. Ten eerste krijg ik die kleine loodjes van 0,056 gram en 0,11 gram niet op de lijn. Ik heb zowel met een pincet als een knipex punttang geprobeerd. Ik krijg de lijn er wel tussen, maar dan zit ik met het probleem hoe knijp ik hem zo dicht dat hij netjes op de lijn zit. Overigens zijn dit loodhageltjes van Faps.
Ik begon al aardig flauw te worden van die kleine loodjes dat ik had besloten om als kleinste loodje een 0,2 gram te gebruiken aangezien ik deze nog met de vingers vast kon drukken. Nu had ik een 1,2 grams dobber voorzien van 0,9 gram bulklood met daaronder 0,4 gram lood. de dobber en het lood naar elkaar toegeschoven, zodat het lood vrij van de bodem was. Echter ging de dobber niet mooi staan en heb ik nog een 0,2 grams loodje moeten monteren en dan nog was het niet je van het.
Ik wil het klusje dit weekend nog even afronden dus zou graag antwoord hebben op 2 vragen:
-Is er nog een mogelijkheid om die kleine loodjes makkelijk te monteren? Of zal ik er maar van af zien en 0,2 gram als kleinste loodje gebruiken voor net boven de onderlijn?
-Wat doe ik verkeerd met uitloden?
Iedereen bedankt voor het reageren.Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Als je die hele kleine loodjes niet met je handen beet kunt pakken ,dan is de volgende optie een styllood tang kopen ,en een paar doosjes styllood in de lichte maten .Wat ik ook uit je verhaal begrijp is dat je gewoon op de top vist .>en dus geen elastiek gebruikt,hou er wel rekening mee dat die grap je een paar maten scheelt met de diameter van je nylon 'negatief'wel te verstaan .Kan je met eastiek en een 10/00 / 08/00 moeiteloos brasems van 1,5 kg landen ,echter zonder elastiek gaat dit een schier onmogelijke taak worden .Ik wist niet dat het nog bestond ,het vissen zonder elastiek.Voor maten wat betreft styllood even de zoekfunctie styllood aan klikken.Groeten van Jan de visserReageer
-
Als ik met de vaste stok vis, vis ik ook nog steeds zonder elastiek, Al Heb ik er regelmatig over zitten denkenAls je die hele kleine loodjes niet met je handen beet kunt pakken ,dan is de volgende optie een styllood tang kopen ,en een paar doosjes styllood in de lichte maten .Wat ik ook uit je verhaal begrijp is dat je gewoon op de top vist .>en dus geen elastiek gebruikt,hou er wel rekening mee dat die grap je een paar maten scheelt met de diameter van je nylon 'negatief'wel te verstaan .Kan je met eastiek en een 10/00 / 08/00 moeiteloos brasems van 1,5 kg landen ,echter zonder elastiek gaat dit een schier onmogelijke taak worden .Ik wist niet dat het nog bestond ,het vissen zonder elastiek.Voor maten wat betreft styllood even de zoekfunctie styllood aan klikken.
Een brasem van 1,5 kilo zou in principe geen probleem moeten zijn met een goed versneden top, vergeet niet dat de hengels in het goedkopere segment lang niet zo stug zijn als de dure superstrakke hengels die speciaal gemaakt zijn om met elastiek te vissen.
Nadeel is wel dat je geen enkele marge hebt als de vis een meter of wat van je af besluit te zwemmen, Zelf heb ik wel eens een karperje van ruim 2 kilo gevangen aan mijn vaste stok en al duurde het lang en het angstzweet me aan alle kanten uit brak, ik had hem wel.
Vis wil altijd tegen je trekrichting in wegzwemmen dus vis vooral niet voorbij je top, recht omhoog aanslaan en naar links en rechts geen ruimte geven om weg te zwemmen, het is wel opletten maar met geduld en rust is het goed mogelijk ook de wat zwaardere vis binnen te halen.
En ja die kleine loodjes kunnen erg tegenvallen, super soft lood wil wel eens makkelijker zijnom aan te knijpen, maar sommige supersofts zijn toch nog erg hardReageer
-
Ik vis zonder elastiek met een hengel (6 meter Shakepspeare, insteek, composite carbon) die iets meer dan 30 euro gekost heeft. Dat je met elastiek dunner kunt vissen is klaar. Mijn inziens heeft het geen zin om in zo'n goedkope hengel elastiek te zetten.Als je die hele kleine loodjes niet met je handen beet kunt pakken ,dan is de volgende optie een styllood tang kopen ,en een paar doosjes styllood in de lichte maten .Wat ik ook uit je verhaal begrijp is dat je gewoon op de top vist .>en dus geen elastiek gebruikt,hou er wel rekening mee dat die grap je een paar maten scheelt met de diameter van je nylon 'negatief'wel te verstaan .Kan je met eastiek en een 10/00 / 08/00 moeiteloos brasems van 1,5 kg landen ,echter zonder elastiek gaat dit een schier onmogelijke taak worden .Ik wist niet dat het nog bestond ,het vissen zonder elastiek.Voor maten wat betreft styllood even de zoekfunctie styllood aan klikken.
Styllood zal ik van de week eens naar informeren bij m'n hengelsportwinkelier.
Het probleem met die kleine loodhageltjes is niet zo zeer dat ik ze niet kan vastpakken, maar ik krijg je niet dichtgeknepen. Eigenlijk zou je hier voor 4 handen moeten hebben.Vaste stok | Match | FeederReageer
-
Ik knijp de kleine loodjes (maat 9 t/m 13) altijd met de tanden dicht, anders lukt het me ook niet. Lijn strak houden en met een vinger ondersteunen. Let op dat je niet te hard lood neemt anders wordt de lijn te erg beschadigd tijdens verschuiven. Als alle loodjes op de lijn zitten de loodjes een halve meter omhoog schuiven en het stuk lijn waar de loodjes erop geknepen is verwijderen.
Vervolgens met een lusmaker een mooie kleine lus maken (<1cm), hieraan kan de onderlijn bevestigd worden.Reageer
-
Jan,Als je die hele kleine loodjes niet met je handen beet kunt pakken ,dan is de volgende optie een styllood tang kopen ,en een paar doosjes styllood in de lichte maten .Wat ik ook uit je verhaal begrijp is dat je gewoon op de top vist .>en dus geen elastiek gebruikt,hou er wel rekening mee dat die grap je een paar maten scheelt met de diameter van je nylon 'negatief'wel te verstaan .Kan je met eastiek en een 10/00 / 08/00 moeiteloos brasems van 1,5 kg landen ,echter zonder elastiek gaat dit een schier onmogelijke taak worden .Ik wist niet dat het nog bestond ,het vissen zonder elastiek.Voor maten wat betreft styllood even de zoekfunctie styllood aan klikken.
Dit is gewoon niet waar. Ik vis al mijn hele leven (uitgezonderd de laatste jaren omdat ik het niet zo goed meer zie), gewoon met 8/100 zonder onderlijn aan de vaste stok met versneden top (glasfiber). Bij ongeveer een totaalvangst van 30 kilo, werd de lijn uit voorzorg altijd vervangen, omdat dan de rek er wel uit was. En het was ook echte 8/100ste want dat meet ik altijd na (ook ik heb wedstrijden gevist en grote). Het euvel zit hem in die mooie strakke stokken die geen buiging toe laten. Ik vis nog met vaste stokken tot 14 meter uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Deze buigen weliswaar meer door dan de huidige stokken, maar daardoor kan je met de juiste (lees erg dun) versneden top, gewoon met 8/100, zonder problemen en voldoende geduld, een brasem van anderhalve kilo landen. Extra voordeel is dat deze stokken buigen en niet breken als er wat wind staat. Dit is natuurlijk niet wat de fabrikant/winkelier wenst, maar we zullen het de vooruitgang noemen.]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer