Samentroepen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frederik
    Specimen Hunter
    • 05-01-2005
    • 1734

Geen probleem jongens en Mc Queen het zijn twee cola's

Groetjes Frederik

Reageer

• robson
      Banned
      • 30-12-2002
      • 289

Hey RUDY , ik heb al in veel dinges ingezeten toen ik zat was , in een beek , in de vaart , in een trein , in een vrouw ... , in een container , in een auto , maar nog nooit in de bak

Reageer

• rudy vis
        sportvisser
        • 01-02-2003
        • 656
        • merelbeke

dan hebt ge al veel gemist robson

Reageer

• Frederik
          Specimen Hunter
          • 05-01-2005
          • 1734

Wat niet is kan nog komen Robke.

Reageer

• minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door robson
            wel stievie , als ik je daar tegenkom zeker en vast ... anders ergens in een visclubkroeg bv bij de lustige vissers , gezellige kantine .
            As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• minimus
              Specimen Hunter
              • 19-03-2003
              • 1203
              • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door cgs
              Hallo,

Het is bekend dat vissen reageren op predatie door roofvogels als aalscholvers. Geen onbekend verschijnsel. In een water waar ik regelmatig vis is er ook sprake van sterke samenscholing op beschutte plaatsen, waar aalscholvers moeilijk kunnen jagen.

Oplossing voor dit probleem zou het aanbrengen van drijvende waterplanten en takkenbossen zijn... Ik heb wel een betere oplossing: iedere sportvisser een jachtgeweer geven!

Nog een vraagje: is het probleem 's zomers ook aanwezig, of is de vis dan wel meer verspreid over het viswater?

Groeten, cgs
              Als ik jou was ging ik me ergens - zover mogelijk van de waterkant-
              diep zitten schamen. Als je de groeiende anti-vislobby een dienst wilt bewijzen moet je vooral met zulke berichten komen. Laat de natuur de natuur en vissen vangen doen we toch wel. Heb je trouwens al eens een aalscholver met een brasem van een halve meter aan de haal zien gaan. Nee toch !?

Reageer

• robson
                Banned
                • 30-12-2002
                • 289

Als je alleen maar 2000kg voorn op je putje gezet hebt zijn die vogels erg frustrerend hoor , zeker als er na 1 winter geen enkele vis meer opzit !!!!!!maar volgens mhr zitten er alleen maar brasems van 0.5m op alle putten

Reageer

• Braakdraak
                  Banned
                  • 23-02-2003
                  • 325

Als ik jou was ging ik me ergens - zover mogelijk van de waterkant-
                  diep zitten schamen. Als je de groeiende anti-vislobby een dienst wilt bewijzen moet je vooral met zulke berichten komen. Laat de natuur de natuur en vissen vangen doen we toch wel. Heb je trouwens al eens een aalscholver met een brasem van een halve meter aan de haal zien gaan. Nee toch !?
                  [/B]
                  Een brasem is ook ooit eens als een klein visje begonnen. En grote brasems sterven ook ooit eens.

Conclusie: visstand neemt af.

Maar als je denkt dat aalschovers alleen kleine visjes eten, dan heb je het mis. Aalschovers eten het liefst grote voorns (nu paling er nauwelijks meer is) en eten gemiddeld 500 gram per dag. Maar Aalschovers zijn enorm gulzig en als er veel vis zit, zal de aalschover proberen zijn buikje goed vol te krijgen (dus eet het veel meer dan 500 gram als er veel vis aanwezig is).

En aalschovers zijn in Nederland nog altijd beschermd.

Voor het vijverprobleem: je lost het uiteraard op door minder vis in de vijver te gooien. Maar dan gaat de aalschover gewoon naar een ander visrijk omgeving. Dus dan los je het probleem alleen plaatselijk op, maar niet in zn geheel.

[Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 20 maart 2003 @ 18:46]

[Gewijzigd door Braakdraak op donderdag 20 maart 2003 @ 18:49]

Reageer

• Frederik
                    Specimen Hunter
                    • 05-01-2005
                    • 1734

Proficiat Braakdraak een goede en gezonde opmerking en dat meen ik doe zo verder en het wordt misschien toch nog iets. Je laat nu zien dat je nog een andere kant hebt ook blijf hem gebruiken en we zien wel.

[Gewijzigd door Frederik op vrijdag 21 maart 2003 @ 08:54]

Reageer

• minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

Zoals de teneur in dit gehele forum al doet vermoeden
                      hebben we hier niet met een bijster IQ van doen. Tegen wie
                      is, nadat de aalscholvers opgeruimd zijn, de volgende
                      hetze gericht. Hebben jullie er uberhaupt enige notie van
                      wat er zich onder water allemaal afspeelt (roofvis versus witvis)
                      Dat misschien van de 2000 uitgezette voorns er 500 opgepeuzeld worden door roofvissen wordt misschien niet voor mogelijk gehouden ?? In ons viswater is de onbalans tussen roofvis en
                      witvis dermate groot dat de meeste uitgezette vis in roofvismagen eindigt. Daarom wordt er ook voor roofvisregulering gepleit.
                      De moeilijkheid in "kunstmatig" in stand gehouden visvijvers is dat men de balans tussen witvis en roofvis uit het oog verliest door er alleen maar witvis bij te gooien en er de aanwas door de jaren heen van roofvis gedoogt.
                      Na de aalscholvers komen zeker de blauwe reigers de futen en alle andere vogelsoorten die vis vangen zeker aan de beurt, dat gaat me toch wel iets te ver. De opmerkingen over neerknallen van aalscholvers zijn dan ook gebaseerd op egoisme. Egoisme, omdat men bang is een paar visjes minder te vangen. Walgelijk !!!!!
                      Let op : ik heb net zo'n hekel aan de groene maffia als jullie, maar als je deze kliek argumenten in handen wilt geven om het sportvissen op termijn te laten verbieden ben je op de goede weg met te melden dat je watervogels vol lood wilt pompen. Kijk voor de aardigheid maar eens op de site van www.vissenbescherming.nl en
                      op www.dierenbescherming.nl. We zijn echt dichter bij een algeheel visverbod dan menigeen zal vermoeden !!!

Equinox

Reageer

• Braakdraak
                        Banned
                        • 23-02-2003
                        • 325

...

[Gewijzigd door Braakdraak op zaterdag 22 maart 2003 @ 21:10]

Reageer

• rikkie1
                          Frequent aanwezig
                          • 09-01-2003
                          • 161

Aalscholvers !!!!

Ik woon in de buurt van een groot meer. Tot voor een aantal jaar was het er fijn vissen, veel voorn en dikke mooie brasem. Totdat er gedurende een winter een kolonie aalscholvers neerstreek. Gedaan met vissen, de enige die er nu nog plezier hebben zijn surfers.

(Ik vindt dat je dit kun vergelijken dat men stelselmatig de voetbalvelden doet verdwijnen)

Ik zeg niet dat men ze moet doodschieten, maar een gerichte selectie zou meer dan welkom zijn,want de vogels zijn beschermd,kunnen zich ongestoord voortplanten en ze hebben bijna geen natuurlijke vijanden.

Het is duidelijk dat we hier voor- en tegenstanders hebben, nuja ieder zijn standpunt en menig

Groeten

Rikkie
                          Don\'t worry be happy

Reageer

• rudy vis
                            sportvisser
                            • 01-02-2003
                            • 656
                            • merelbeke

beste minimus,ik geef je voor een deel gelijk .maar een fuut of ee reiger mag je ook niet vergelijken met het aantal aalscholvers.Ik heb niets tegen een paar aalscholvers wel tegen een overpopulatie.je zet ook geen 100 koeien op 50 vierkante meter.ik heb nog ggn 100reigers op een vijver gezien maar wel 100aalscholvers.er zijn er gewoon te veel.vele groeten rudy

Reageer

• jos.holl

Ik denk dat daar de meeste waarheid in schuilt Rudy.
                              Bij ons op de Maas komen ook steeds meer Aalschovers.
                              Niet dat ze kwaad doen zoveel zijn het er hier ook weer niet.
                              En het is een prachtig gezicht in onze streek al dat wild.
                              Aalschovers Ganzen Zwanen Eenden etc.
                              Vooral de Ganzen en Eenden zijn hier in de winterperiode tienduizenden. Als dan het jonge gras weer op komt zijn die boeren er niet blij mee.
                              Soms moeten er natuurlijk maatregelen genomen worden.
                              Maar altijd direkt afschieten als er te veel zijn lijkt me wat overdreven.

Jos

Reageer

• minimus
                                Specimen Hunter
                                • 19-03-2003
                                • 1203
                                • Tilburg

Er schijnt ook op niveau gediscussieerd te kunnen worden.
                                Ik ben het met Rudy eens dat indien een bepaalde populatie
                                de overhand krijgt en een directe bedreiging vormt voor het voortbestaan van andere soorten er ingegrepen moet worden (reguleren) In Nederland heeft men de catastrofale fout gemaakt om schadelijke soorten zoals vos en kraai een beschermde status te geven. Vervolgens verbaasd half Nederland zich erover waarom het zo slecht gaat met de weidevogels (!!!) Je zet inderdaad geen 100 koeien op een 50 vierkante meter, maar van de andere kant zet je ook geen 2000 voorns op een "kunstmatig" water, waar misschien
                                500 voorns ecologisch verantwoord zijn !! Je laat ook geen 2000 vossen (geschat aantal in de provincie Noord-Brabant) de hele rimram opvreten, maar het gebeurt wel. Indien dergelijke excessen aan de orde zijn MOET men ingrijpen. Als aalscholvers een dermate sterke overhand krijgen dat aannemelijk kan worden gemaakt dat andere watervogels daardoor in aantal achteruit gaan dan zeg ik, ingrijpen en reguleren. Om de reden dat wij vissers i.p.v 100 vissen er maar 50 vangen direct maar te gaan pleiten voor afschot van de aalscholvers tart naar mijn idee toch alle realiteitszin.

Equinox

Reageer

Working...