Ben er wel blij mee. Kan ik tenminste ook eens een visje vangen. Overigens niets nieuws, want een tijdje terug in mijn jeugd, zaten ze er ook massaal en op een gegeven moment waren ze jarenlang verdwenen. Jarenlang staat hier voor een jaartje of dertig/veertig.
Grondels
Collapse
X
-
In de Nederrijn, stikt het van de grondels, wat je ook aan je haak doet ze vreten alles opAls de vis niet naar jou komt...
moet jij naar de vis toe.
The Bream BusterReageer
-
Dat waren riviergrondels, Pebo, en men vreest dat die geheel verdrongen worden door deze nieuwe soorten.Reageer
-
Hans,
Is het alleen de benaming riviergrondel of duid dit op het water waarin ze gevangen werden. Deze grondels ( in mijn tijd noemden we die grondelingen) vingen we toen gewoon in de kanalen. Overigens waren zij samen met posjes ook toen een plaag. Is die grondel waar het hier over gaaat een andere soort???]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
-
Ja Peter. we hebben het hier over de zwartbekgrondel en de kesselergrondel. Vooral de zwartbekgrondel is een ware plaag in de grote rivieren.
Vooral in Duitsland. Je kan er bijna niet meer met maden, pieren, casters, etc... met goed fatsoen op de bodem vissen......
Maar ze zijn intussen al fors opgerukt naar de Ijssel en de Waal. Het zal niet lang meer duren voordat ook de Maas en aanverwante kanalen, we******en etc.. er ook zijn bezoedeld door deze creaturen.
Tim Jansen liet, tijdens een barbeeltrip op de Rijn, een lijntje zakken aan een defect schepnetsteel, tussen de stenen, met 6 haakjes en aan iedere haak 2 maden. Binnen 3 minuten waren alle 6 haken voorzien van een grondel. Binnen een half uurtje had ie er zo'n 50/60.
Ik hoop dat de "natuur" zoals de onderwaterflora, vogels, en roofvisbestand dit gereguleerd krijgt anders hebben we als sportvissers
een serieus probleem.
Zelfs de smac en kaas halen ze van je haak bij het barbelen.....
Frankoude hond kan ook trucjes lerenReageer
-
Frank,
Deze maal maak je me niet vrolijk, als ik zie wat ons hier nog te wachten staat. Voorlopig heb ik er geen last van, want ik denk langzaamaan in winterslaap te gaan. Zien we volgend jaar weer verder. Ik hoop dat dan die omgeturnde ook weer terug komt op zijn oude nest. Compris mon cher ami??]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
-
Zal toch niet zijn dat we hier hetzelfde probleem krijgen als dat ze in Frankrijk met de 'poisson chat' (dwergmeervalletjes) hebben. In sommige wateren vang je geen andere vis meer omdat er zo vreselijk veel van die krengen zitten dat overige witvis geen kans heeft om bij het aas te komen. In zulke wateren zet ik die dwergmeervalletjes ook niet meer terug. Hopelijk reguleert het hier zichzelf..Reageer
-
Dat zal niet makkelijk zijn Peter. Ik heb nog veel uitdagingen voor de boeg, en doelstellingen voor ogen, met het barbeel vissen.
maar af en toe een keer terug naar "basic" kan geen kwaad lijkt me. Hou ik daar ook een beetje feeling mee, en contact met hele sympathieke mensen.
Froude hond kan ook trucjes lerenReageer
-
Pebo, de riviergrondel is een inheemse soort en wordt nu door de grotere exotische grondels uitgeroeid. Hetzelfde geldt ook wellicht voor posjes omdat ook hun leefomgeving overeenstemt met de plaatsen die de 'nieuwe grondels' innemen.Hans,
Is het alleen de benaming riviergrondel of duid dit op het water waarin ze gevangen werden. Deze grondels ( in mijn tijd noemden we die grondelingen) vingen we toen gewoon in de kanalen. Overigens waren zij samen met posjes ook toen een plaag. Is die grondel waar het hier over gaaat een andere soort???Reageer
-
Hans,
Helemaal duidelijk, we wachten het maar even af hoe het zich hier gaat ontwikkelen.
Frank,
Ik hoop dat je snel tot inkeer komt en weer omturnt van een bedorven kaasbollensmijter in een fijnbesnaarde en hoog gekwalificeerde normale gaasgooier. Verder toch wel succes gewenst met die grote jongens en wanneer mag ik nu een keer mee? Was beloofd, maar alleen graag als het warm is en jij mijn spullen draagt zoals normaal. Je hebt werkpaarden en luxe paarden. Als oud cavalerist weet ik waar ik het over heb. Zal je in de vliegtuigen niet geleerd hebben.]Member of the Easterwood dreamteam.
Groeten,
PeBo.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer