harde en soepele lijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • polenvisser
    Frequent aanwezig

• 28-01-2011
    • 241
    • wichmond

harde en soepele lijn

vis alweer jaren met lijnen van Gamakatsu. In gesprek met de medewerker van de winkel, kwam het gesprek op verschillende lijnen. Volgens hem is de Gamakatsu lijn een harde lijn, hij wees mij een sensas lijn en dat zou een zachte zijn....
    Hoe kan je zelf bepalen wat een harde en/of soeple lijn is
    wat is het voordeel van een harde en/of soepele lijn???
  • henkus
    Met enige kennis...

• 23-12-2008
    • 457
    • hoogmade

het bepalen of ies een harde en soepel lijn doe ik altijd in de hengelsport zaak, 2 stukjes (1 van een type waar ik al bekend me ben)
    dan vergelijk ik op gevoel of de nieuwe lijn soepeler of juist stugger is dan de ander, (in welke mate kan je een lijn ombuigen/oprollen en veer hij niet terug, maar blijft hij opgerold liggen)

hoe zachter een lijn, hoe natuurlijker de aasaanbieding, hoe stijver(harder) de lijn hoe minder snel hij in de knoop zal geraken, meestal kies ik voor een harde hoofdlijn, met een zacht onderlijntje,
    bij het on the drop vissen (match) kies ik een beetje een midelmaatje hoofdlijn om wat natuurlijker te laten zinken.

Reageer

• preston-freak
      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
      • 1834
      • Oss

Over welke Gamakatsu lijn hebben we het dan? Ik vind super G-line al vrij zacht en super G-line Flex heeft een nog zachtere coating.

Ik merk niet echt een verschil tussen soepel en stijve lijnen als het gaat om het in de knoop raken. Soepele lijnen zijn vaak wel een stuk meer kinkvrij en werpen verder. Van stijve lijnen wordt gezegd dat ze schuurbestendiger zijn, maar dat kan ik ook niet echt beamen.

Sensas-lijnen vind ik trouwens vaak een stuk minder dan de Japanse tegenhangers (incl. de Italiaanse, zoals Trabucco, die ook Japans zijn).
      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• henkus
        Met enige kennis...

• 23-12-2008
        • 457
        • hoogmade

@PF de moderne geimpregneerde lijnen zijn een behoorlijk stuk meer schhuurbestendig in mijn beleving (dat zijn de exemplaren die minder geheugen hebben)(amnesia) en zijn inderdaad een stuk stiver dan gewoon (niet geimpregneerd) nylon

en inderdaad de gewone G-line en de G-line flex zijn behoorlijk zacht, de super G-line is in verhouding tot deze 2 andere een stuk stijver.

wat betreft de kwaliteit van sensas kan ik weinig zeggen, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb, maar zoals zoveel dingen in de hengelsport, wat de ene visser niets vind zal een ande fantastish vinden

Reageer

• polenvisser
          Frequent aanwezig

• 28-01-2011
          • 241
          • wichmond

Tja Henkus, over smaak valt inderdaad niet te twisten... Wel wordt mij het een en ander iets duidelijker. Toch heb ik een vraag, hoe kan het dat de winkelmedewerker zegt, dat de stijvere lijnen eerder in de war raken? Ik zal je uitleggen. Ik vertelde hem, dat op diep, constant heen en weer stromend water, mijn lijn vaak in de was raakt, ter hoogte van het lood. Toen zei hij dat dit met een soepelere lijn minder snel zou gebeuren...
          Of, zou dit met het lood te maken kunnen hebben (zoals gelezen in een andere topic) wat mij vreemd lijkt, want op ondieper water, gebeurd dit niet????
          Morgen zal ik even kijken welke G-lijnen ik heb, want ik heb alles al in de auto, voor morgen....
          Zo ver weer bedankt voor het delen van de meningen!!

Reageer

Working...