Advies gevraagd: witvis haken

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • A3aan
    Frequent aanwezig

• 11-05-2011
    • 196
    • De Wijk

Advies gevraagd: witvis haken

Hallo,

ik ben nog steeds zoekende naar een goeie haak om onderlijnen te maken met hair.
    Neem ik nu iets met of zonder weerhaak? Heb het idee dat weerhaakloos niet optimaal werkt met het zelfhaak principe omdat de vis zichzelf dan te makkelijk kan ontdoen van de haak.
    Ik vis zowel met de normale feeder als de methodfeeder.

Welke haak adviseren jullie voor deze methode van vissen?
  • Harpie
    Specimen Hunter
    • 13-02-2003
    • 1009
    • Emmen

A3aan,
    Ik gebruik hiervoor de haken van Gamakatsu, Type 1-106, maten 14; 12 en 10.
    Gr,
    Harpie
    https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• A3aan
      Frequent aanwezig

• 11-05-2011
      • 196
      • De Wijk

Bedankt Harpie, ik ben net even wezen kijken op de Gamakatsu website, maar kan ze daar niet vinden.
      Waar haal jij deze als ik vragen mag? Bij Rix zie ik ze namelijk ook niet

Reageer

• PeBo
        Hengelaar

• 29-09-2007
        • 2643
        • Oosterhout

Ben zelf onlangs overgestapt naar haken met een oogje, omdat ik nu die onderlijnen met hair zelf maakt. Moet zeggen valt me helemaal niet tegen, dus ik blijf dit nog voorlopig doen. Zo zie je maar, dat je ook op je 64ste nog van je geloof kan vallen. Ik gebruikt nu overigens de Preston PR39.
        ]Member of the Easterwood dreamteam.
        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
        PeBo.

Reageer

• Foxdonut
          I have a bream!

• 09-04-2010
          • 1237
          • Gro

Adriaan, het valt wel mee dat een weerhaakloze haak makkelijk te ontdoen is door de vis. In feite staat er na de inhaking altijd een soort spanning op de onderlijn door het gewicht van de methodkorf en door de visser die natuurlijk binnendraait.

Ik denk dat half methodvissend nederland zowat vist met de haken van guru, vooral de qm1 is populair (cirkelvormige haak). Ik vis zelf ook veel met deze haak. Daarnaast de andere haakjes van guru (met oog). Ze worden zowel in doosjes als zakjes verkocht. En ik moet erbij zeggen die in de zakjes zijn ook nog best goedkoop! meende een eurootje of 2 voor 10 haken. Zoveel onderlijntjes gaan er niet doorheen bij het methodvissen volgens mij
          Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• jwhoveling
            Newbie

• 23-06-2010
            • 41
            • coevorden

Ik gebruik op dit moment de haken van Robinson en het type kaizu ik gebruik de maten 8 10 en 12.
            ben hier zeer goed over te spreken gebruik ze nu een half jaar heb twee keer een losser gehad dus dat valt nog wel mee.
            En elke keer met de method mooi gehaakt.

Jan-Willem

Reageer

• A3aan
              Frequent aanwezig

• 11-05-2011
              • 196
              • De Wijk

Oorspronkelijk geplaatst door PeBo
              Ben zelf onlangs overgestapt naar haken met een oogje, omdat ik nu die onderlijnen met hair zelf maakt. Moet zeggen valt me helemaal niet tegen, dus ik blijf dit nog voorlopig doen. Zo zie je maar, dat je ook op je 64ste nog van je geloof kan vallen. Ik gebruikt nu overigens de Preston PR39.
              Naar deze haken heb ik ook gekeken, maar zo op het eerste gezicht vond ik de steel vrij dik, of valt dat nog wel mee?
              De PR36 en PR38 zijn mijn ogen ook gepasseerd, maar die zijn dan weer weerhaakloos.
              Het zelf onderlijnen maken bevalt mij ook prima, moet dus alleen nog een haak waar ik vertrouwen in heb.

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
              Adriaan, het valt wel mee dat een weerhaakloze haak makkelijk te ontdoen is door de vis. In feite staat er na de inhaking altijd een soort spanning op de onderlijn door het gewicht van de methodkorf en door de visser die natuurlijk binnendraait.

Ik denk dat half methodvissend nederland zowat vist met de haken van guru, vooral de qm1 is populair (cirkelvormige haak). Ik vis zelf ook veel met deze haak. Daarnaast de andere haakjes van guru (met oog). Ze worden zowel in doosjes als zakjes verkocht. En ik moet erbij zeggen die in de zakjes zijn ook nog best goedkoop! meende een eurootje of 2 voor 10 haken. Zoveel onderlijntjes gaan er niet doorheen bij het methodvissen volgens mij
              Ik gebruik ze niet alleen voor de method maar ook de normale feeder, dan zijn de onderlijnen toch wel iets langer, zal het hier wel problemen geven aangezien de vis meer ruimte heeft?
              De QM1 heb ik hier ook een doosje van, maatje 16, ik heb hier in de buurt verder nog geen andere Guru haken gezien.
              Onderlijnen gaan er ook niet doorheen, dit jaar 1 verpeeld omdat ik vast kwam te zitten in iets op de bodem, maar vernieuw ze meestal al wel na 2 sessies.

Oorspronkelijk geplaatst door jwhoveling
              Ik gebruik op dit moment de haken van Robinson en het type kaizu ik gebruik de maten 8 10 en 12.
              ben hier zeer goed over te spreken gebruik ze nu een half jaar heb twee keer een losser gehad dus dat valt nog wel mee.
              En elke keer met de method mooi gehaakt.

Jan-Willem
              Deze haken ken ik niet maar zal de ogen eens open houden of ze hier in de buurt verkrijgbaar zijn.

Valt me trouwens op dat ik nog best veel maatje 10 of 12 zie, redelijk fors of vergis ik mij hierin?
              Gebruik zelf nu 14 of 16 en vis voornamelijk met mais, pellets of boilies, is dit dan te klein?

Reageer

• Harpie
                Specimen Hunter
                • 13-02-2003
                • 1009
                • Emmen

Oorspronkelijk geplaatst door A3aan
                Bedankt Harpie, ik ben net even wezen kijken op de Gamakatsu website, maar kan ze daar niet vinden.
                Waar haal jij deze als ik vragen mag? Bij Rix zie ik ze namelijk ook niet
                Hoi A3aan,
                Het moet type G1-106 zijn.
                Ik heb deze bij een lokale hengelsportzaak gehaald.
                Want, voor een paar zakjes haken ga je vanuit Emmen niet even naar Lutten.
                Iedere zaak die haken van Gamakatsu verkoopt, kan ook deze bestellen.
                Gr,
                Harpie
                https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• A3aan
                  Frequent aanwezig

• 11-05-2011
                  • 196
                  • De Wijk

Oorspronkelijk geplaatst door Harpie
                  Hoi A3aan,
                  Het moet type G1-106 zijn.
                  Ik heb deze bij een lokale hengelsportzaak gehaald.
                  Want, voor een paar zakjes haken ga je vanuit Emmen niet even naar Lutten.
                  Iedere zaak die haken van Gamakatsu verkoopt, kan ook deze bestellen.
                  Gr,
                  Harpie
                  Ok, ik zal ze eens in de gaten houden

Reageer

• ErwinPhiAssen
                    Sense and Simplicity

• 13-03-2011
                    • 667
                    • Assen

ik heb ook haken van Gamakatsu nr 16 type: zijn het. das mij net te klein., Ik zou de volgende 12 of 14 halen denk ik.
                    Welke haak is geschikt voor brasem en voorn. 12 of 14 of 10.
                    lets make things better

Reageer

• A3aan
                      Frequent aanwezig

• 11-05-2011
                      • 196
                      • De Wijk

Hebben er misschien meer mensen ervaring met de Preston PR39 haken?
                      Welke maat is nu het meest gangbare als ik met de hair vis i.c.m. boilies/mais/pellets?

Reageer

• Foxdonut
                        I have a bream!

• 09-04-2010
                        • 1237
                        • Gro

Hoi Adriaan,

De PR39 gebruik ik ook, fijne haak. Ik gebruik hem in de maat 12 en 14
                        Groet,

Foxdonut

www.wedstrijdvisser.com

Alles voor de witvisser en wedstrijdvisser....

Reageer

• A3aan
                          Frequent aanwezig

• 11-05-2011
                          • 196
                          • De Wijk

Oorspronkelijk geplaatst door Foxdonut
                          Hoi Adriaan,

De PR39 gebruik ik ook, fijne haak. Ik gebruik hem in de maat 12 en 14
                          Dan zal ik binnenkort eens een voorraadje inslaan.
                          Maatje 12 oogt nogal groot, maar tijden zijn veranderd en het moet natuurlijk wel in verhouding staan met je aas.

Neem aan dat wanneer je hairloos vist (maden/casters) de maten wel kleiner worden toch?

Reageer

• Vissertjuh66
                            Frequent aanwezig

• 02-09-2010
                            • 157
                            • Deest (Gld)

Voor onderlijnen met een hair gebruik ik de Guru QM1 haken maat 12 tot 16 de Preston PR-36, PR-38 en PR-39 haken in de maten 12 tot 18 en de Drennan carp match haken in de maten 12 tot 18 de Drennan hakenmet een weerhaak de andere niet.

Mvg, Stan

Reageer

• A3aan
                              Frequent aanwezig

• 11-05-2011
                              • 196
                              • De Wijk

Ik ben uitgekomen op de Preston PR-38 weerhaakloze haak, maat 14 en 16.
                              Vandaag mee gevist en ze bevallen prima!
                              Ik had nog een doosje Guru QM1 haken maat 16, maar dat is wel een gepriegel om daar een hair aan te knopen

Reageer

Working...