Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
En een bled haakje met een ( Guru) bajonet knoopt dat niet makkelijker ?
Met een bajonet kun je ook mini boilies bevestigen!
Groeten
Frank
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
Ik heb mijn vliegvis vice al opgezocht maar kan mijn wirewrap gereedschap nog niet terug vinden.
Ik dacht dat ik die in een la had liggen met een oranje klosje er achterop maar daar lag hij niet.
Zodra ik die heb gewoon een klosje even vol spoelen met afgekeurd gevlochten snoer en dan even experimenteren.
Met zo'n wirewarp tool (gebruikte ik vroeger veel bij het ontwerpen van prototypes voor complexe elektronica) kun je nl. de windingen heel netjes en snel naast elkaar leggen zodat het er ook gelikt uit komt te zien.
Dus dat eerst even opzoeken zodat ik jullie het resultaat kan laten zien en dan natuurlijk ook in de praktijk uitproberen om te kijken of het ook werkt.
Vis je nl. altijd met 8 of 10mm boilies dan kun je de hair precies op maat gaan maken en complete onderlijnen gaan maken van verschillende lengtes en met verschillende haken en kun je je aanpassen naar de omstandigheden ter plekke zonder afhankelijk te zijn van standaard verkrijgbare spullen.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
Als je die goed bekijkt is het eigenlijk gewoon de bledknoop maar dan andersom gemaakt.
Nu alleen nog een manier bedenken om de hair er bij in te knopen.
suc6
Gerrit
21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal 4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte 2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet 30 juni 2018: de Belgen ........... 6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven 4 juli 2020: De Belgen durfden niet 12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven
klopt, maar dan moet je de Quickstop eerst in dat kleine lusje zien te pielen en moet bij de boilie op de hair zetten zowel de knoop als de naald door de boilie met het risico dat deze breekt terwijl als je zo'n grote lus hebt zoals ik die had gemaakt alleen de gladde lijn door de boilie hoeft.
suc6
Gerrit
Voordat je het lusje van de hair maakt kun je die quickstop makkelijk aan de lijn zetten. Boilie eerst voorboren daarna gaat het prima.
Heb nooit problemen dat de quickstop breekt
Groeten
Frank
Ik hoop dat het plaatje gelukt maar je kunt gewoon rubbertjes kopen die zet je op de haakbocht en je hebt een hair op iedere haak, voorstander ben ik er niet van ik zou gewoon een haakje met oog nemen.
Ik maak mijn hairs ook gewoon op haken met bledjes (colmin N500, maat 18), omdat ik zeer tevreden ben over deze haak en geen zin heb om weer te gaan veranderen. Het kan prima, gewoon de nylon wat vaker om de steel wikkelen of een dun stukje siliconen over de steel schuiven. Aan het stukje nylon dat je overhoud na de knoop gezet te hebben kun je simpel een Korum quickstop knopen. Je hebt dus helemaal geen lus als hair nodig. Is dit wat je bedoelt?
Dat bedoel ik wel ja alleen had ik gehoopt dat er een knoop was waarbij je wel de hair altijd precies goed van lengte krijgt.
Ik was al wel aan het prutsen geweest en kom al wel in de buurt maar nog niet een knoop die je ook gewoon zelf even simpel aan de waterkant kunt maken.
suc6
Gerrit
Ik heb het vergrootglas voor op je neus zelf ook meestal thuis liggen maar steeds vaker begin je hem toch wel te missen.
suc6
Gerrit
Had ik al naar gekeken en ik zie dan (in mijn ogen) gewoon een karperhaak in miniformaat welke gemaakt is van vrij dik draad terwijl de normale witvishaak veel dunner is.
suc6
Gerrit
Bij het normale witvissen gebruik ik een dundradige haak met bledje (Gamakatsu 2210S / 1810B), omdat deze het aas niet beschadigen en voorzien zijn van een weerhaakje, zodat het aas er niet afschuift. Bij het methodfeederen zijn de aanbeten vaak agressiever en gaat het om grote(re) vis dat ik een stevige weerhaakloze haak (Guru MWG) gebruik.
Een haak met een bledje blijft in mijn ogen onhandig aangezien ik mij afvraag hoe je de hair elke keer op de juiste lengte krijgt. Bij een haak met een oogje kan je de lengte precies bepalen.
Ik ben overigens ook niet zo'n ster in het knopen van kleine haakjes met een bledje dat ik mij een Stonfo hook tyer heb aangeschaft. Hopelijk kan ik daarmee wat netter knopen maken.
Overigens maak ik de onderlijnen thuis klaar en bewaar ze in de Guru rig box. Bij het water kan ik dan gemakkelijk de juiste onderlijn pakken.
Reageer