Vissen met pallets

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frank Velthuis
    Newbie
    • 04-01-2006
    • 16

Vissen met pallets

Hallo allemaal,

De laatste tijd kom ik steeds vaker bij de hengelsportwinkel. Vorige week zeiden ze tegen mij dat ik een keer moest proberen om met pallets te vissen, zoals karpervissers ook doen... Het is te gebruiken als aas en voer. Volgens de verkoper kun je met een rig met 5 grote pallets net zo goed dikke brasems vangen, als met gewoon voer. Ze vallen na verloop van tijd namelijk uit elkaar...

Is er iemand op dit forum die al eens pallets heeft gebruikt met de feeder? Ik ben erg benieuwd hoe de vis hierop aast en of de aanbeet ook anders is...

Groet, Frank
    Met vriendelijke groet,

Frank Velthuis
  • Fritsie
    Frequent aanwezig
    • 19-10-2005
    • 185
    • Heerenveen

Ik ben er net mee begonnen en kan dus nog niet zeggen of het echt helpt. Volgens de karpervissers kun je er vooral grote brasem mee vangen. Het voordeel van pellets is dat ze niet verzadigen, het lost namelijk op. Morgen ga ik weer dus zal ik weer pellets gaan toevoegen.

Mijn bevindingen zie je hier verschijnen.
    Catch and release

METHOD FEEDERVISSER!!!!!!!

Team www.hengelsportcentrumarnold.nl

Reageer

• Breambuster
      Met enige kennis...
      • 12-08-2005
      • 342

Hoi,

Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik ben er van overtuigd dat het goed kan werken.
      In sommige wateren komt de vis namelijk op het geluid af, niet in de vorm van stampen of auto deuren klappen. Maar in de vorm van casters en hennep schieten denkt de vis dat er voedselstoffen in het water vallen. Denk maar aan de overhangende bomen boven het water, daar valt ook wel eens wat uit (insecten, zaden etc). De vis zit daar graag en reageert daar wel eens op. Ik heb wel eens contact met het Shimanoteam die vissen wel eens met Alan Scothorn en die is daarvan heilig overtuigd. Dus waarom zouden pallets dan niet werken? Ik denk dat een pallet de vis kan activeren door de geurstoffen. Dus de pallets mengen met hennep en casters is niet zo'n slecht idee, met name in de haven visserij.

M.v.g.
      Breambuster

Reageer

• antoinette
        Specimen Hunter
        • 13-11-2005
        • 1926
        • oudenhoorn

Ik loop inderdaad ook al tijdje na te denken over die pellets, de zomerwitviscompetitie van onze vereniging wordt ook 2x in een karperdressuurwater vervist. Mijn gedachte daarbij is : een dressuurwater waar ladingen voer wordt gevoerd voor de karper lijkt mij dat de aanwezige brasems en zeelten datzelfde voer eten, en als je dus wilt scoren dat je zeker datzelfde zal moeten voeren als die karpervissers

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Ja ik heb de hele zomer volop met Frolics gevist. Deze hondenbrokken gedragen zich in het water ook als pellets.
          Na twee uur zijn ze voor de helft zacht of half opgelost. Na vier uur is er nog slechts een hoopje over (als ie al niet opgegeten is). Ik heb dit in een emmer getest. Dit is ongeveer dezelfde tijd (of iets korter) dan de meeste pellets die worden gemaakt voor de karpervisserij.

Een voordeel van pellets is het snel aantrekken van vis. Er komen veel voedingsstoffen, geurstoffen en smaakstoffen vrij. Doordat de meeste pellets samengesteld zijn op olie-basis zal deze geur zich snel in het water verspreiden. Ik heb tijdens het karpervissen met de pen veel grote brasem als bijvangst gehad op de frolic.
          Als er eenmaal azende vis op de stek zit zal de verspreiding van voedingsstoffen, geurstoffen en smaakstoffen nog sneller gaan doordat de vissen Frolics / pellets naar binnen proberen te werken (wat vaak niet lukt door de grootte van de pellets). Zeelt is ook verzot op Frolics, meer nog dan brasem is mijn ervaring.

Of je met pellets ook met de feeder kan vissen vraag ik me af. Ik heb het iig nog nooit geprobeerd. Een brasem of zeelt heeft toch wel even tijd nodig om een grote pellet weg te werken. Dit is mijn ervaring met Frolics. De meeste aanbeten op de pen zijn heel langzaam. Omdat een pellet aan een hair gevis MOET worden ik de kans ook groot dat de brasem tijdens het zwemmend verorberen van de pellet de weerstand van de korf / lijn voelt en loslaat zonder dat de haak ook maar in zijn bek heeft gezeten. Het vissen met kleine pellets is geen optie omdat die te snel oplossen ZEKER IN STROMEND WATER.

Vijf grote pellets op een rig lijkt met geen slim idee. Als je echt gericht op grote brasem wilt gaan vissen zou ik het ook niet met de feeder proberen maar puur en alleen volgens de moderne karpervisserij. Ik zou proberen een boilie te vinden die qua smaak aansluit bij de pellets, en daarmee vissen (stuk gemakkelijker). Bijvoorbeeld vismeel boilies en vismeel pellets. Ik zou dan ook een korte of langer voercampagne opzetten, waar in zowel boilies als pellets worden gevoerd.
          De pellets dus voor het snel aantrekken van vis en de aantrekkingskracht (vissen worden van grote afstand gelokt). De boilies om de vis langer op de stek te houden en om de groter brasems en zeelten te laten wennen aan het aas. Deze specimen vissen komen vaak net iets later dan de kleiner jongens azen. Het is dan natuurlijk zaak dat er nog aas ligt, en die kans ik klein als er alleen met pellets is gevoerd.

Pellets in combinatie met particles (maïs, hennep enz.) heb ik uitgeprobeerd maar daar heb ik slecht resultaten op gehaald. Op deze kleine particles kreeg ik teveel aanbeten van kleine vis zoals blankvoorn. Dit verstoort de stek teveel om grote(re) jongens te lokken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Pierre

[Gewijzigd door Pierre op 01-06-06 at 11:19 PM]

Reageer

• odul
            pennenbouwer
            • 11-05-2005
            • 198
            • Zedelgem

Hallo

Bij het vijvervissen:

Als je met pellets vist op een water waar de vissen deze niet kennen worden ze nogal vlug aan de kant geschoven en grijp je terug naar de meer gekende aassoorten. Als je met pellets wil vissen moet je de vissen deze aassoort eerst laten kennen en moet je voorvoeren tot ze het herkennen! Ga met een aantal mensen met deze aassoort vissen gedurende een week of voer rond de put een week lang elke dag pellets en je kan de grootste brasems selecteren met een pellet aan de haak bevestigd met een elastiek ring van Stonfo. Dit is te verkrijgen in enkele maten van verschillende Ø. De vissen reageren al op het geluid die de pellets maken op het wateroppervlak, steeds enkele pellets schieten of werpen naast je pen. Voer met een kleiner formaat pellet en een iets groter aan je haak!

succes
            Handgemaakte wedstrijdpennen: www.pennenrosseel.be

Reageer

• Rinko
              • 14-08-2005
              • 1117

Ik ben het helemaal eens met Pierre en heb er bijna niks meer aan toe te voegen, dat gaat ook moeilijk na zo'n duidelijk en uitgebreid verhaal van Pierre .
              Ik vis dan ook vaak met de karperhengel op grote brasem en zeelt op de karper manier.
              Overigens vis ik dan alleen met een boilie of af en toe wat mais op een hair en gebruik ik de pellets alleen bij het voorvoeren en voeren samen met wat halve boilie's en mais.
              Naast de karperhengel vis ik dan gewoon aktief met de feederhengel maar dan gewoon met 'normaal' aas.
              Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe meer succes met de feeder heb dan op de karper manier.
              Maar feederen met pellets heb ik nog nooit gedaan, mocht je daar succes mee boeken laat het me dan even weten.

Groeten,

Rinko.

[Gewijzigd door Rinko op 01-07-06 at 10:51 AM]

Reageer

• Pieter Stam
                -
                • 11-10-2002
                • 2882
                • NL

Naast de karperhengel vis ik dan gewoon aktief met de feederhengel maar dan gewoon met 'normaal' aas.
                Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe meer succes met de feeder heb dan op de karper manier.
                Ik denk dat je met deze gecombineerde visserij nooit de echt kapitale vissen er tussenuit vist. Dat je met de feeder op de 'normale' manier veel meer vangt is logisch te verklaren doordat je meer en kleinere voerdeeltjes voert. Hierdoor vang je wel veel maar vooral kleinere vis. Deze vissen verstoren de stek en houden de grote dus weg. Bovendien zorgt ook het ingooien en jouw activiteit langs de kant voor onrust. Het zou wel eens leuk zijn om echt ALLEEN met boilies pellets en evt particles op grote witvis te gaan. Dus die feeder gewoon inruilen voor een karperlat. Grote kans dat je dan veel minder vangt maar wel met een grotere gemiddelde lengte. En kans op uitschieters, mits die natuurlijk op het viswater aanwezig zijn.

Groeten,
                Pieter

Reageer

• Rinko
                  • 14-08-2005
                  • 1117

Beste Pierre,

Ik vis niet op dezelfde plek met karperstok en met de feeder, mijn karperstok ligt wel naast mij maar de voerplek die ik heb opgebouwd ligt toch zeker zo'n 75 meter verder links van waar ik vis.
                  Wat betreft deze gecombineerde manier van vissen is dat ik naast het passieve vissen (karpermanier) ook graag acktief vis (feederen).
                  En naar mijn mening is dit goed te doen, en natuurlijk vang je meer met de feeder, ik bedoelde met 'meer succes' eigenlijk de maat van de vis deze ligt (misschien toevallig) hoger bij de vangst aan de feeder dan op de karpermanier.

Reageer

• Pieter Stam
                    -
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

Op wat voor type water vis je Rinko? Vis je ook 's nachts? Wat voor maat heeft de vis?

Ik vind dit wel een interessante discussie zeker omdat ik al jaren bezig ben om grote zeelt te vangen. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat het water waar ik viste gewoon geen hele grote zeelten bevat. Sinds vorig jaar een nieuw water geprobeerd en eindelijk mijn eerste 50-er gevangen. Nog maar een vis van 52 cm maar daar gaat dit jaar verandering in komen. Daarnaast ook mijn eerste 60+ brasem te pakken.

Ik kan me voorstellen dat ik je actief wilt vissen naast alleen passief. Dat is ook niet mijn ding. Op het water waar ik afgelopen jaar heb gezeten ben ik bijna verplicht om te pennen, omdat het gewoon bijna onmogelijk is om op een ander manier de gaten tussen de waterplanten (vooral plompen) te bevissen.

Op dit water heb ik ontdekt, aan o.a. gigantische aasplakkaten dat de vis, vooral brasem, trekroutes heeft. Zeker als je op kleinere wateren vist (plassen, meertjes, enz) is het goed om hier rekening mee te houden. Als ik bijvoorbeeld met een feeder 75 meter links van mijn twee 'passieve' voerstekken zou liggen, zou ik de toegang tot die voerstek volledig blokkeren en alle vis opvangen met de feeder. Dan is het natuurlijk geen toeval meer dat je hier ook grotere vis op pakt.

Gr,
                    Pierre

Reageer

• Rinko
                      • 14-08-2005
                      • 1117

Hoi Pierre,

Ik zit eigenlijk op de zelfde maten van de zeelt en brasem die jij aangeeft zeelt van 50 cm en brasems van achter in de 50 maar dit moet aankomend seizoen zeker beter worden (hoop ik)
                      Ik vis op een rivier die licht stroomd dicht bij heb ik een veld met waterplanten, maar helaas ook bekend bij karpervissers, dus word naar mijn mening deze plek een dresuur stek.
                      Ik vis eigenlijk alleen overdag 's nachts vissen is niet mijn ding hoewel ik weet dat dan de vangsten zeer goed kunnen zijn.

Groeten,

Rinko.

Reageer

• tuurke
                        Met enige kennis...
                        • 07-10-2003
                        • 396
                        • oudenaarde

hallo,

Als je met pellets aan de haak wilt vissen neem je best voor brasem de 4mm;5mm;6mm,in je
                        voer verwerkt je de 2mm pellets,ikzelf gebruik de pellets van sensas(crazy baits,scopex yellow),aasaanbieding door middel van een plastieken ring.
                        Een gouden tipje voor het komend seizoen,probeer eens de vlotters(zwevende pellets,even laten voorweken,water met een druppel pistache van carp company) ),aasaanbieding via loodverdeling,kwestie van u aas een cm. van de bodem aan te bieden,en zei maar zekers vorig jaar toch af en toe het verschil gemak op wedstrijden met dit systeem.Deze manier van vissen doe ik toch al een paar jaar en met succes,juist af en toe eens veranderen van smaak,dit zal het effect van u pellets extra versterken.

grtjes tuurke
                        TIPS FOR TIPS
                        DE GOUDEN TIPGEVER
                        genomineerd voor de skynet blogs awards

GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                        http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

http://www.geersfishing.be

Reageer

• antoinette
                          Specimen Hunter
                          • 13-11-2005
                          • 1926
                          • oudenhoorn

ik heb dus afgelopen wedstrijd pellets opgesloten in mijn voerkorf, resultaat : 2de in mijn vak, denk dat het dus wel degelijk effect had.

Reageer

• rickie
                            hoe kouder hoe beter
                            • 18-11-2005
                            • 2377
                            • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre
                            Als je echt gericht op grote brasem wilt gaan vissen zou ik het ook niet met de feeder proberen maar puur en alleen volgens de moderne karpervisserij. Ik
                            hoezo dit?

MOoi verhaal verder, leuk om te zien dat je ff de tijd wil nemen om iets uit te leggen!
                            Toch wel een bewijs van voorliefde voor de hengelsport

Reageer

• Pieter Stam
                              -
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Pierre
                              Als je echt gericht op grote brasem wilt gaan vissen zou ik het ook niet met de feeder proberen maar puur en alleen volgens de moderne karpervisserij. Ik
                              Oorspronkelijk geplaatst door rickie

hoezo dit?

MOoi verhaal verder, leuk om te zien dat je ff de tijd wil nemen om iets uit te leggen!
                              Toch wel een bewijs van voorliefde voor de hengelsport
                              Even toelichting: Met feeder bedoel ik het vissen met een voerkorfsysteem. Ik denk niet dat de feeder een meerwaarde heeft als je gericht op de grote jongens gaat zitten. Zoals ik al eerder zei:
                              Of je met pellets ook met de feeder kan vissen vraag ik me af. Ik heb het iig nog nooit geprobeerd. Een brasem of zeelt heeft toch wel even tijd nodig om een grote pellet weg te werken. Dit is mijn ervaring met Frolics. De meeste aanbeten op de pen zijn heel langzaam. Omdat een pellet aan een hair gevis MOET worden ik de kans ook groot dat de brasem tijdens het zwemmend verorberen van de pellet de weerstand van de korf / lijn voelt en loslaat zonder dat de haak ook maar in zijn bek heeft gezeten. Het vissen met kleine pellets is geen optie omdat die te snel oplossen ZEKER IN STROMEND WATER.
                              Als je met een vastloodsysteem vist haakt de vis zichzelf. Zodra hij het gewicht van het lood voelt, schrikt hij, zwemt er vandoor en haakt zichzelf door het grote gewicht van het lood. feeder is volgens ook niet nodig om met de korf voer naar de stek te brengen. Dit kan gebeuren met een katapult of iets dergelijks. Hiermee voorkom je ook dat er vissen tegen je korf gaan azen, wat schrikreacties tot gevolg kan hebben. Daarnaast is het met een korf lastig om pellets naar de stek vervoeren. Met een katapult kan voeren ook veel subtieler gebeuren. Bijvoorbeeld elk kwartier 3 pelletes ofzo.
                              Ook nachtvissen gaat niet met de feeder!

Gericht vissen op grote brasems doe ik eigenlijk nooit, maar ik vang ze normaal gesproken erg veel als bijvangst tijdens het vissen op zeelt en karper met de pen. En bij al deze disciplines vind ik het allerbelangrijkste: houd rust op de stek. Hoe minder kleine vis, hoe groter de kans op een grote. Hoe minder verstoring, hoe groter de kans op een grote.

Gr. Pieter

[Gewijzigd door Pierre op 05-08-06 at 08:33 AM]

Reageer

Working...