Bij totalfishing lees ik regelmatig dat er op de rivier vangsten worden gedaan van 80 kilo. Ik heb wel gelezen dat een liter wormen en casters en maden heel normaal zijn bij dit soort vangsten. Zijn dit soort vangsten te realiseren zonder liters aas te hoeven gebruiken, uitzonderingen daargelaten? Ik vind dit soort hoeveelheden wel prijzig worden, zeker als je daar nog 1-2 kilo voer bij optelt.
Riviervissen: hoeveelheid aas en voer
Collapse
X
-
Hallo rivier vissers
je kunt het ook anders zien
stel je gaat vissen en vangt 10 kg in 4 uur op open water
verbruik +- 1,5 l voer nat
een pakje casters
200 cc grote maden
200 cc minimaden
200 cc zelfgestoken pieren (indien nodig)
iets wat wat je per jaar tig keer mee maakt en het verbruik is maar heel normaal
wil je 80 kg vangen dan is 8 maal het bovenstaande gebruik ook heel normaal
als ik wil besparen dan doe ik dat door rustig naar de Maas of Waal te rijden en mijn voer zelf te maken
gr Gerard -
Dat soort 'mega'-vangsten is meer dan alleen maar smakken met voer en aas. Het is ook een gedegen voorbereiding en vooral: weten waar je wel en niet moet gaan zitten.
Ik ben zelf ook een 'budget'-visser. Als je niet wordt gesponsord ga je, denk ik, automatisch met wat meer beleid om met de financiële kant van het vissen. Daar waar ik kan bezuinigen doe ik dat. Ik kan niet bezuinigen op de afstand, als ik bv naar de Vecht wil moet ik er toch echt een eindje voor rijden. Maar wat voer enz. betreft hoeft het niet duur te zijn.
Mijn voer maak ik zelf, haal veel ingrediënten uit de supermarkt of elders, dus niet van de standaard firma's uit de hengelsportzaak. Ik kan bv mijn restjes brood weggooien of aan de eendjes geven (doe ik ook wel hoor, met mijn dochtertjes de eendjes voeren) maar ik kan ze ook drogen en vermalen. Scheelt zo een paar euro, want je hoeft geen broodkruim te kopen. Casters maak ik zelf van een paar euro maden, een blik Crispy Corn kun je bij de hengelsportzaak voor € 2,= halen, maar ook voor € 0,20 bij de supermarkt.....pieren kweek ik zelf....enz. enz. Je hebt er wel wat werk van, maar dat hoort nu eenmaal bij mijn hobby, dus vind ik het nog leuk ook.groet,
EduardReageer
-
De plaats is belangrijk en zonder veel te brengen zul je die monstervangsten niet snel realiseren.
Het kan natuurlijk wel een keer gebeuren maar op de rivier moet je blijven voeren anders gaat de vis gewoon weg.
Ik ben het met je eens dat dit niet betaalbaar is zonder sponsor of hele goede baan. Al kun je natuurlijk wel iets bezuinigen op het lokvoer, de grootste kosten zijn het aas. Wormen kun je zelf kweken maar het is nog wel een werk om die goed aan de praat te houden als je iedere week een liter wormen verbruikt. Maden en casters zijn gewoon duur al maak je de casters zelf.
Zelf hoef ik niet perse 80 of 100 kg te vangen. Is wel een keer leuk maar als ik gewoon de hele sessie vis vang ben ik ook tevreden. Het meest wat ik in 5 uur heb gevangen was 51.800 en dat was al een aardige hoeveelheid.
Het vangen van grote gewichten zit overigens niet alleen in het aas brengen zoals Eduard al zei maar de voorbereiding en stekkennis is zeker zo belangrijk en natuurlijk moet je wel een beetje kunnen vissen.
Het verschilt natuurlijk ook wel of je in een wedstrijd zit of vrij gaat vissen en bij een aantal vissers waar ik wel eens wat van hoor is het woord visserslatijn ook niet weg te denken.
Groeten SjaakSjaak van VoordenReageer
-
ik ben nooit verder gekomen dan 33 kilo, en vond dit een ongelofelijke grote hoeveelheid vis. Zoveel zal ik wel niet snel weer vangen.
Over de financiele kant: Als ik het geld niet uitgeef aan vissen geef ik het wel ergens anders aan uit, dus toch beter het vissen.
[Gewijzigd door rickie op 04-27-06 at 11:54 AM]Reageer
-
Denk dat je ook een dagje voordat je gaat vissen ook moet voeren. Ik ga altijd als ik zondags ga vissen even zaterdag avond langs om wat voer op mijn plekje te gooien. Dan hoef ik volgende dag niet zo veel voer te gebruiken en de vissen zijn al vaak aanwezig op mijn plekje. Ook gebruik ik vaak aardappels en mais omdat het goedkoper is en blijft langer op de bodem liggen dat gewoon lokvoer. Zeker in rivieren.
Op rivieren gebruik ik sterke lokmiddel bij het voer. Das beter dan kilo's voer in de rivier gooien zonder dat de vis het echt ruikt. Soms is kwaliteit beter dan kwantiteit.Reageer
-
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als er veel brasem zit van 3 kilo dan gaat het natuurlijk hard. Ik ken een plek op de ijssel waar je voornamelijk brasems vangt van 50+ cm. Paar kilometer stroom opwaarts vang ik significant kleinere vis en bij uitzondering een echte dikke platte. Het aantal is hier wel weer hoger. Ik zie mezelf niet even 80 kilo vangen, daar moet ik nog iets meer voor oefenen. Een kilo of 20 ben ik al heel blij mee!Het vangen van grote gewichten zit overigens niet alleen in het aas brengen zoals Eduard al zei maar de voorbereiding en stekkennis is zeker zo belangrijk en natuurlijk moet je wel een beetje kunnen vissen.
Mijn beste resultaat op de ijssel heb ik trouwens met de match en stickfloat behaald. Ik heb toen 30 kilo gevangen met 3 kilo record zilver, 500 gram TTX, 1 liter hennep, 2 liter mais en 1 liter maden. Ik had toen wel spierpijn
[Gewijzigd door Kosmozz op 04-27-06 at 10:59 PM]Carpe DiemReageer
-
Om mega vangsten te boeken is kennis en inzicht heel belangrijk.
Je hebt er geen grote hoeveelheden voer of aas voor nodig zoals soms weleens beweerd wordt.
De tijd van het jaar en de plek waar je gaat zitten zijn belangrijk.
Om veel gewicht te vangen zul je ook moeten richten op grote vis.
Ik heb in het verleden met sommige forumgebruikers al grote gewichten gevangen.
De eerste keer dat ik met Pastoor en zijn broers heb gevist had ik 39 kilo gevangen met 1 kg voer, 1 euro rode voermaden en een halve liter casters.
Met Harpie op de IJssel, 1 keer 35 kg en 1 keer 45 kg ook met maar 1,5 kg voer, 1ltr casters en 200 gram wormen.
Met Pastoor op de maas, Pastoor 60 kg, ik had 55 kg, dit ook met weinig voer en aas.
Afgelopen dinsdag vrij gevist met mijn koppelmaat, samen meer dan 100 kg en dit samen met 3 kg voer, 2 euro maden en 1 ltr casters.
Mijn ervaring is dat je het beste grote gewichten kunt vangen op de maas wanneer het water op begint te warmen en de brasem zich vol aan het eten is voor de paai. Na de paaiperiode zijn grote vangsten een stuk moeilijker te realiseren. Stroming op de maas is ook een voorwaarde.Groet John.
www.baitstore.nlReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer