dobbertopic nr 20938420394

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

dobbertopic nr 20938420394

Hallo,

Ik heb eens even door de vele topics over dobbers gekeken, maar nergens precies gevonden wat ik wou vinden.
    Hierom open ik dus dit topic, om toch eens ff wat meer duidelijkheid proberen te krijgen.

Wat is het exacte nut van de vorm van een dobber? Bij dobbers voor golfslag zie ik dat wel, maar bij anderen toch nog niet echt. Bij vlagdobbers ook wel, maar wanneer gebruik je in stroming nou een vlagdobber en wanneer nou een bolle dobber? En dan als laatste; metalen of carbonnen antennes?

Gr. Rick
  • clairvoyant
    Moderator
    • 29-03-2006
    • 240
    • Eindhoven

wanneer je een vlagdobber gebruikt in de stroming kan ik je ook niet vertellen, maar het nut van een bolle dobber lijkt me in stromend water duidelijk, want die dobber wordt het mist hard meegevoerd...
    in stilstaand water is een slanke dobber een stuk stabieler.

betreft de antennes.... heb je het over de onderantenne ben ik zelf fan van metaal, want het breekt minder makkelijk als carbon, en volgens mij is het ook iets stabieler (zo lijkt het iig)
    bovenantenne maakt kwa functionaliteit volgens mij geen f**k uit.

groeten, Peter
    groeten,
    Peter

****Moderator NHSF ****

Reageer

• karperkoning
      Karpervisser!
      • 13-12-2005
      • 878
      • AELSE

khad t niet beter kunnen zeggen

Ralph
      http://www.carpteamelsloo.tk

http://www.hsv-juliana.tk

Helemaal Karpervisser !!!
      Karp Fishing 4 live!

De groeten
      Ralph

Reageer

• rickie
        hoe kouder hoe beter
        • 18-11-2005
        • 2377
        • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door clairvoyant

wanneer je een vlagdobber gebruikt in de stroming kan ik je ook niet vertellen, maar het nut van een bolle dobber lijkt me in stromend water duidelijk, want die dobber wordt het mist hard meegevoerd...
        in stilstaand water is een slanke dobber een stuk stabieler.

betreft de antennes.... heb je het over de onderantenne ben ik zelf fan van metaal, want het breekt minder makkelijk als carbon, en volgens mij is het ook iets stabieler (zo lijkt het iig)
        bovenantenne maakt kwa functionaliteit volgens mij geen f**k uit.

groeten, Peter
        ik weet alleen van de bovenantenne dat deze beter van plastic oid kan zijn! Hierdoor word de 'actie' van de dobber sneller

Reageer

• Roha
          pennenbouwer
          • 18-04-2005
          • 1175
          • Nijverdal

Hey Rickie,

Hebben we 't over de vorm van dobbers al niet eens gehad?

Enkele maanden geleden was er al een dobbertopic waarin één en ander ter sprake kwam.
          Over de vorm van het drijflichaam heb ik toen 't volgende gezegd;

Je vraagt naar voorkeuren van de vorm van het drijflichaam.
          Hierop kan ik alleen maar zeggen; Zoveel mensen, zoveel wensen!!
          (Je zult van bijna geen enkele visser hetzelfde antwoord krijgen)
          Hoewel er een trend is naar pennen die je algemeen (lees:universeel) kunt inzetten, blijven er verschillende types pennen in iedere viskist, tenzij men maar een soort water bevist.

Vuistregel;

Zwaartepunt van het drijflichaam boven in de pen en tevens kort drijflichaam; Stromend water.
          Zwaartepunt van het drijflichaam in het midden (kort en lang drijflichaam); universeel
          Zwaartepunt van het drijflichaam onder in de pen en tevens lang drijflichaam; stilstaand water

Het materiaal en lengte van je boven- en onderantenne bepalen ook in grote mate het karakter van jouw dobber. Verder is natuurlijk je te gebruiken techniek belangrijk en het aasgedrag van de vis.
          Al deze factoren (en meer) behoren jouw keuze van de pen te bepalen.

Mocht je mijn mening willen weten over 't verschil tussen metalen en carbon antennes, bezoek je 't beste ff m'n site!

[Gewijzigd door Roha op 04-20-06 at 08:18 AM]
          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
          www.dobberbouw.nl

Reageer

• rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

oke bedankt! Dat andere dobbertopic zal ik vanmiddag nog eens ff zoeken

Reageer

• Sido
              Sportvisser
              • 06-09-2005
              • 801
              • dorpje aan franekervaart

dat is vast van mij geweest, dat andere topic. zoek maar wat op met wind en dobber ofso.
              Sido
              ____
              HSV: De Deinende Dobber

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Hallo Rickie
                over dobbers gesproken

een dobber kun je soms vergelijken met een zijlboot
                een zijlboot is zo gevormd dat de weerstand zo laag mogelijk is om zo hard mogelijk te gaan door de wind
                bij een dobber op stroom die tegen gehouden word is het andersom
                hoe beter de dobber door het water gaat hoe minder druk er op je montage staat
                dus hoe scherper je vist

en dan boven of onder antenne carbon of metaal
                neem de proef een bol drijflichaam met aan een zijde 8 cm carbon 1 mm dik en aan de ander zijde 8 cm rvs 1 mm dik hoe zal die gaan staan ???
                dus je keuze van antenne is heel belangrijk voor het gedrag van de dobber
                gr Gerard

Reageer

• Cor Jagt
                  Sportvisser
                  • 02-03-2003
                  • 600
                  • Emmen

Mischien wel nuttig

------------------------------------------Dobberpraat-------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  [TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  -----------------------------------------Bovenantennes---------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  --------------Riet-------------------------------Plastiek---------------------------------------Carbon-----------------[TAB][TAB][TAB]
                  ----Groot drijfvermogen[TAB]------------Allound te gebruiken----------------Zeer gevoelig te gebruiken------[TAB][TAB][TAB]
                  ----Goede zichtbaarheid[TAB]-----------Goede zichtbaarheid------------------bij moeilijke visserij--------------[TAB][TAB][TAB]
                  --------------Metaal--------------------------------------Glasfiber----------------------------------Balsa-------------[TAB][TAB][TAB]
                  ----De gevoeligste antenne te -------------gevoelig en transparant------------zeer groot drijfvermogen--[TAB][TAB][TAB]
                  ----gebruiken bij voorzichtig ----------------is zeer goed zichtbaar--------------zeer goede zichtbaarheid--[TAB][TAB][TAB]
                  ----bijtende vissen met weinig wind------------in zonlicht---------------------------------------------------------

-----------------------------------------------Dobber lichamen-----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ---------Rond-------------------------------Slank--------------------------------------Olijfvorm-----------------------------[TAB][TAB][TAB]
                  ----Stroomvorm---------------------gevoelige dobber------------------------allround vorm-------------------------[TAB][TAB][TAB]
                  -----Driftvorm------------------------stilstaand water--------------------------overal inzetbaar----------------------[TAB][TAB][TAB]
                  ----------Druppel---------------------------Omgekeerde druppel-----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ------zeer stabiel bij wind---------------ideaal om te driften en----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  -----------------------------------------------om het aas door de stroming-------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  -----------------------------------------------op te laten liften----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------Onderantennes------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ----------Inox----------------------------------Glasvezel------------------------------------Carbon--------------------------[TAB][TAB][TAB]
                  ----Geeft stabiliteit aan de-----------alround kan tegen een-------------------goede stabiliteit bij de lange-----[TAB][TAB][TAB]
                  ----dobber die ook zonder -----------stootje veel bij karperpennen----------modellen en is mooi strak----------[TAB][TAB][TAB]
                  ----loodmontage gaat staan---------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ------------------------Riet----------------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ----------Zeer licht volgt de loodmontage------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  ------------------over het water---------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  [TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  [TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                  Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• tester
                    Maas en Waal visser
                    • 06-03-2004
                    • 2596
                    • Son

Hallo Cor
                    die gaat in de map
                    gr Gerard

Reageer

• Sido
                      Sportvisser
                      • 06-09-2005
                      • 801

handig, en de druppel vorm is puntig boven en bol onder toch?
                      Sido
                      ____

Reageer

• joppievis
                        Stekvisser
                        • 18-04-2006
                        • 41
                        • Sebaldeburen

Oorspronkelijk geplaatst door sid

handig, en de druppel vorm is puntig boven en bol onder toch?
                        Inderdaad dat klopt, dat is de vorm, zwaartepunt onder.
                        Zelf heb ik in de loop van de jaren veel geprobeerd met dobbers, de juiste eigenschappen te leren.
                        Dat heeft geresulteerd, dat ik diverse dobbers heb verbouwd, naar mijn eigen visie.
                        Geen enkele garantie voor meer vis hoor, want daar komt echt nog wel een beetje meer voor kijken.
                        Wat je wel krijgt, is dat je een bepaald vertrouwen in je dobbers krijgt, en vertrouwen is heel belangrijk.
                        Een dobber moet dat doen, waar het voor gemaakt is, registreren van de beet.
                        En dat onder alle omstandigheden zoals stroming, diepte, lichtinval, wind.
                        Door goed op te letten, leer je veel, want de praktijk is nog altijd de beste leermeester.

Greetz van Jop
                        Je bent zoals je bent, of je wordt beter dan je ooit bent geweest, je leert tenslotte elke dag...........

hengelsport4me.webklik.nl

Reageer

• Roha
                          pennenbouwer
                          • 18-04-2005
                          • 1175
                          • Nijverdal

Oorspronkelijk geplaatst door Cor Jagt

Mischien wel nuttig

------------------------------------------Dobberpraat-------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          -----------------------------------------Bovenantennes---------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          --------------Riet-------------------------------Plastiek---------------------------------------Carbon-----------------[TAB][TAB][TAB]
                          ----Groot drijfvermogen[TAB]------------Allound te gebruiken----------------Zeer gevoelig te gebruiken------[TAB][TAB][TAB]
                          ----Goede zichtbaarheid[TAB]-----------Goede zichtbaarheid------------------bij moeilijke visserij--------------[TAB][TAB][TAB]
                          --------------Metaal--------------------------------------Glasfiber----------------------------------Balsa-------------[TAB][TAB][TAB]
                          ----De gevoeligste antenne te -------------gevoelig en transparant------------zeer groot drijfvermogen--[TAB][TAB][TAB]
                          ----gebruiken bij voorzichtig ----------------is zeer goed zichtbaar--------------zeer goede zichtbaarheid--[TAB][TAB][TAB]
                          ----bijtende vissen met weinig wind------------in zonlicht---------------------------------------------------------

-----------------------------------------------Dobber lichamen-----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ---------Rond-------------------------------Slank--------------------------------------Olijfvorm-----------------------------[TAB][TAB][TAB]
                          ----Stroomvorm---------------------gevoelige dobber------------------------allround vorm-------------------------[TAB][TAB][TAB]
                          -----Driftvorm------------------------stilstaand water--------------------------overal inzetbaar----------------------[TAB][TAB][TAB]
                          ----------Druppel---------------------------Omgekeerde druppel-----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ------zeer stabiel bij wind---------------ideaal om te driften en----------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          -----------------------------------------------om het aas door de stroming-------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          -----------------------------------------------op te laten liften----------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------Onderantennes------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ----------Inox----------------------------------Glasvezel------------------------------------Carbon--------------------------[TAB][TAB][TAB]
                          ----Geeft stabiliteit aan de-----------alround kan tegen een-------------------goede stabiliteit bij de lange-----[TAB][TAB][TAB]
                          ----dobber die ook zonder -----------stootje veel bij karperpennen----------modellen en is mooi strak----------[TAB][TAB][TAB]
                          ----loodmontage gaat staan---------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ------------------------Riet----------------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ----------Zeer licht volgt de loodmontage------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          ------------------over het water---------------------------------------------------------------------------------------------------[TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          [TAB][TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          [TAB][TAB][TAB][TAB][TAB]
                          Bovenstaande komt van de site van Ludo Rosseel. Prima Belgische pennenbouwer en bekend op dit forum als Odul.

Behalve de informatie over de gevoeligheid van metalen bovenantennes ben ik 't verder met dit schema volledig eens!
                          Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
                          www.dobberbouw.nl

Reageer

• Cor Jagt
                            Sportvisser
                            • 02-03-2003
                            • 600
                            • Emmen

Zou kunnen Roha
                            Ik ben een beetje net als Tester alles maar dan ook alles wat ik interressant vind word opgeslagen (Zoals Tester zegt "gaat in de map")
                            Meestal zonder de naam van de site of persoon,en na vele jaren is het niet meer te doen om namen te herinneren !@#$
                            Maar zoals met de meeste info gaat het via via en komt het uiteindelijk toch goed terecht namelijk op het NHSF
                            Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• Sido
                              Sportvisser
                              • 06-09-2005
                              • 801

Goed idee, ik ga het maar even opslaan. kan ik het altijd weer even bekijken.

ps. ik maak er voor mezelf even een overzichtelijke tabel van, die wil ik hier ook wel neerzetten als jullie dat handig vinden..?

[Gewijzigd door sid op 04-23-06 at 10:36 AM]
                              Sido
                              ____

Reageer

Working...