verouderen van lijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Ericvb
    Newbie
    • 28-12-2003
    • 4

verouderen van lijn

Hallo allemaal,
    Kan iemand mij adviseren na hoeveel tijd een nylon lijn verouderd is ?
    Geldt dit ook voor lijn op de spoel in de verpakking ?
    Bedankt
    Beginner
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

dat verouderen is volgens mij afhankelijk na verhand hoe intensief je deze gebruikt
    er zijn vissers bij die vervangen de lijn na een paar wedstrijden al
    ik zelf vervange de meeste elk jaar wel
    en lijn op een rolletje heb ik door john lubbers horen zeggen dat als deze donker op geborgen is wel 3 jaar goed blijft
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• Klaas Hoen
      Met enige kennis...
      • 09-04-2006
      • 346
      • gorredijk

tsja het is maar net hoe je het opbergt als je de lijn in de zon laat staan en nooit onderhoudt dan is het niet van lange duur..maar als je het goed opbergt op droge plek dan gaat het idd..wel lang mee..sowieso 1 visseizoen
      StuntelLaar

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Je kunt het wel aan de lijn voelen.. Ik haal iedere keer voordat ik begin met vissen een vijftal meters lijn eraf. Het voorste stuk nylon is vaak wat beschadigd van de keer ervoor. Zolang je dit doet is er niets aan de hand. Ik doe nu al een tweede seizoen met een 20/100 JVS lijn. De lijn is nog prima.

In de verpakking gaat jaren mee.
        Carpe Diem

Reageer

• Theo de Kreij
          VOERBOER
          • 03-06-2003
          • 2345
          • Zoetermeer

Je kan de lijn op de molen ook omkeren. Afwikkelen en opnieuw opspoelen zodat het onderste boven zit en andersom. Zo kan je er weer een jaartje mee vooruit.
          6/00 nylon vervang ik ieder half jaar. Hoe dunner, hoe gevoeliger voor afbraak door UV licht. 30/00 gaat gerust enkele jaren mee. Zolang je alles maar donker bewaard.
          Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Rinko
            • 14-08-2005
            • 1117

Even een vraagje tussen door:
            is dat dan ook een voordeel van gevlochten lijn ten opzichte van nylon?

[Gewijzigd door Rinko op 04-11-06 at 03:30 PM]

Reageer

• Theo de Kreij
              VOERBOER
              • 03-06-2003
              • 2345
              • Zoetermeer

Nee, niet echt. Hooguit kostentechnisch. Ik vervang echter iedere 2 jaar mijn gevlochten lijn. Dat kan je ook elke 5 jaar doen.
              Mvrgr,

Theo de Kreij.

Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland

www.peche-tackle-europe.com

Reageer

• Eijkb
                Banned
                • 13-08-2003
                • 215

Mooi is dat. Ik vis al 15 jaar voor de lol en dus hobby-matig en koop vaker een nieuwe molen dan dat ik lijn vervang. Met andere woorden: Ik vervang me lijn nooit, laat alleen de nieuwe spoel van de nieuwe molen voorzien van lijn. En dat bv. eens per 4 seizoenen ofzo.

1 van mijn molens heb ik zeker al 8 jaar en daar nooit iets aan gedaan (schoonmaken, lijn vervangen, e.d.) en de 20/00 die erop zit (standaard huismerk van een of andere viswinkel, goedkoop) voldoet nog steeds en ik vis er ook nog wel mee (als backupmolen zeg maar) en ondervind dan geen problemen qua lijnbreuk e.d.

Misschien komt dat omdat ik vis met een lusmontage en dus steeds een stukje lijn kwijtraak en de lijn die het meest belast wordt (dmv knopen e.d.) na iedere visbeurt dus verdwijnt.

Heb dit jaar toevallig voor het eerst zelf lijn uitgekozen (uiteraard na dit forum te raadplegen) welke dus ook een stuk duurder is dan de standaard lijn en ben benieuwd hoe lang die mee gaat.

Reageer

Working...